2017-06-30, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Att försvara ett argumentationsfel med ett annat är inte särskilt smart.

Miljarder människor genom historien har trott att jorden var en orörlig central punkt i universum.
Idag vet vi att jorden varken är orörlig eller ens i närheten att vara centrum i vare sig solsystemet, vår galax eller universum som helhet.

Miljarder människor genom historien har varit övertygade om att jordbävningar och vulkanutbrott orsakades av vredgade gudar.
Kan du inte i alla fall hålla med om att denna föreställning om gudar är helt idiotisk sett från dagens perspektiv?

Idag VET VI BÄTTRE! Vi VET att jorden inte är platt. Att solen INTE roterar runt jorden etc.

Men ändå är det många i USA som tror att jorden är platt. Att ateister inte ska få vittna i domstolar (i Arkansas är det förbjudet) och de tror tom att chokladmjölk kommer från bruna kor. Och de har inte några ursäkter som de på tex 1500-talet hade. De visste inte bättre.
Citera
2017-06-30, 17:02
Medlem
Men jag menar , Varför undrar alla om Gud finns ingen verkar vara helt klara med vad han är.

ingen kan bekräfta något, det stämmer nog att han är altet, för ingen kan specificera
några exempel? alltså bevisade under ordnade former att han tex kan läka någon!
Jag fattar att tron på något kan läka , blir ju snurrigt när man ska förklara att musik
tex är avslappnande, logiskt sätt är det ju kännslor ,som gör att man slappnar av
å finner lugn, har observerat att dom som är musikaliska också kan hitt Gud lättare
kan det vara så att dom med för mycke kännslo spröt kan få ideer om en Gud, typ
Ängla körer i huvet en radio i huvet nä lägger ner men spännande iaf hur galna vi är
Citera
2017-06-30, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pk2
På det fetstilta.

Man kan fråga sig om alla klåparna som lanserat sina teorier om gudsfenomenet verkligen har tagit
hänsyn till alla parametrar som finns kring ämnet gud. Är det så enkelt att bara bortförklara allt
vad människor är med om som psykologiska fenomen? Visst, hjärnan ÄR komplicerad, men HUR
komplicerad är den egentligen? Om man ställer lite smarta följdfrågor på vissa fenomen, så kan man
förstå att de vetenskapliga svaren på gudsfenomenen är bristfälliga.

Är väl inte så svårt att fatta. Allt den okunnige forntida människan kunde se är att något alltid skapar det som finns. Inget händer av sig själv. Hela deras värld var en värld där någon gjorde något för att något annat skulle ske. Därför så finns så klart gudsbegreppet INNAN vi visste bättre.

Att det ska vara så jävla svårt!
Citera
2017-06-30, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Men jag menar , Varför undrar alla om Gud finns ingen verkar vara helt klara med vad han är.

Inte alla undrar om han finns. Ateister vet att han/hen/hon inte finns.

ingen kan bekräfta något, det stämmer nog att han är altet, för ingen kan specificera
Jag fattar att tron på något kan läka , blir ju snurrigt när man ska förklara att musik
tex är avslappnande, logiskt sätt är det ju kännslor ,som gör att man slappnar av
å finner lugn, har observerat att dom som är musikaliska också kan hitt Gud lättare
Ängla körer i huvet en radio i huvet nä lägger ner men spännande iaf hur galna vi är [/quote]

Gud hjälpte dig inte med stavningen eller meningsbyggnaden tyvärr men jag ska verkligen försöka ge dig ett svar så som jag tror att du menar med din fråga:

Varför är han alltet, när nu ingen kan bekräfta nåt alls?

Ingen kan bevisa att han kan göra sånt eftersom han inte finns, han kan alltså inte läka någon.

Vi musikaliska har INTE lättare för att hitta gud, gudbevars!, så där finns inget samband. Det du kanske tänker på är att många körer är bundna till kyrkan och måste därför vara med och sjunga på ett visst antal högmässor.

Det sista du skrev förstod jag inte så mkt av...
Citera
2017-06-30, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Persienne
Inte alla undrar om han finns. Ateister vet att han/hen/hon inte finns.

Ängla körer i huvet en radio i huvet nä lägger ner men spännande iaf hur galna vi är

Gud hjälpte dig inte med stavningen eller meningsbyggnaden tyvärr men jag ska verkligen försöka ge dig ett svar så som jag tror att du menar med din fråga:

Varför är han alltet, när nu ingen kan bekräfta nåt alls?

Ingen kan bevisa att han kan göra sånt eftersom han inte finns, han kan alltså inte läka någon.

Vi musikaliska har INTE lättare för att hitta gud, gudbevars!, så där finns inget samband. Det du kanske tänker på är att många körer är bundna till kyrkan och måste därför vara med och sjunga på ett visst antal högmässor.

Det sista du skrev förstod jag inte så mkt av... [/quote]
Jag är ateist, utan att veta om Gud/gudar finns.
Citera
2017-06-30, 18:05
Medlem
Nä finns nog inget samband med musikalisk då, Nä jag förstår inte heller vad jag menar.

Onödigt försöka lista ut nått vi är bara som vi är , man försöker hitta mönster i det omöjliga.
Citera
2017-06-30, 19:22
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Vilket mänskligt förstånd menar du då?
Vårt förstånd som vi (försöker) förstå vår värld med. Det jag undrade var om vi med vårt förstånd kan förstå något över vårt förstånd.

Citat:
Om gud är så speciell så att vi inte kan förstå hans existens (nu hoppar jag in sent i diskussionen här och erkänner att jag inte vet helt vad ni har pratat om innan) så kan man undra varför han gjorde det så jävla svårt för oss för att förstå att han finns?
Bra fråga, det var lite det jag frågade TwoThousand, men därifrån får man inga svar

Citat:
Är det för att han ska komma undan med att uppfinna maskar vars livscykel endast går ut på att äta upp barns ögon?
Det ingår förmodligen i bortförklaringarna.
Vi med vårt simpla förstånd kan inte förstå varför gud skapat denna mask.
Senast redigerad av ConnyKlasson 2017-06-30 kl. 19:24.
Citera
2017-06-30, 19:33
Medlem
Det finns förstås inget direkt samband mellan religiositet och musikalitet - på annat sätt än att dessa bägge - lät os kalla dem - "begåvningar" är medfödda dispositioner hos människan. Ytterligare en sådan medfödd disposition (begåvning) kan vara seende - då i synnerhet bildseende och dito skapande.

Många människor kan uppskatta musik, en del bara i form av en riktig rock-rökare, eller en gammal raspig punksingel från 79. Andra finner så stort utbyte i s k konstmusik att de satsar betydande ekonomiska resurser på klippkort till Operan och Berwaldhallen etc, etc. I denna ytterkant finns även de som kan komponera musik och har s k absolut gehör, och allt detta är medfött.

På samma sätt är religiositeten fördelad bland människorna. En del individer kommer aldrig någonsin att tända på snacket om Gud och Guds rike, de saknar till stor del en religiös begåvning. Medan andra ganska snabbt upptäckte det s k bönesvaret i barndomen och har därefter utvecklat en intensiv religiositet utifrån denna erfarenhet, samt upptäckt och funnit stöd i dels Bibeln dels något religiöst samfund eller kyrka för att vidareutveckla en livslång religiös attityd. De mest avancerade blir präster, predikanter och kanske biskopar. Även religiositet är medfödd.
Varken religiositeten eller Gud existerar utanför människan.
Senast redigerad av HgF 2017-06-30 kl. 19:36.
Citera
2017-06-30, 20:14
Medlem
På 1700-talet (upplysningstiden) gjordes försök att finna Guds närvaro genom att föda upp djur, bl a får, på gräs mm som hade växt i vigd jord dels söder om kyrkan, dels på norra sidan om kyrkan samt gräs som hade växt på norra sidan utanför kyrkogårdsmuren - där bl a självspillingar begravdes.
Efter en sträng diet på dessa respektive grässlag undersöktes fåren noga med avseende på ullkvalitet och allmän hullväxt och välbefinnande.
Guds påverkan gick inte att finna hos dessa får.
Av detta drogs slutsaten att Gud inte finns i vare sig gräset eller hos fåren.

En noggrann redogörelse för dessa försök finns på latin i stadsbiblioteket i Hamburg.
Citera
2017-06-30, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bevisareligon
Jag har länge varit en stark ateist och har alltid försökt att göra mitt yttersta för att verkligen förstå mig på folket som tror på en Gud. Det här är er chans att bevisa att en Gud faktiskt existerar.

Jag kommer inte acceptera:

Jag vill inte ha några inlägg om Hinduism eller någon annan religion utan bara kristendomen.

Något stycke eller citat från Bibeln.

Jag vill inte ha några spam inlägg som "Gud skapade allt det finns ingen annan förklaring" eller "Evolutionen är en bluff"

Jag är också ateist, men vad är det för skitsnack om att ingen annan religion får diskuteras än kristendomen. Det är ju bara idiotiskt.
Citera
2017-06-30, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud

Jag undrar inte vem han är. Han finns inte. Han orkade tex inte göra så att du kunde stava rätt (som jag tog upp ovan). Du verkar vara en jättefin människa men du kan aldrig övertyga mig om att nån gud finns. Vill du ändå prata så kan du pma mig.
Citera
2017-06-30, 20:32
Medlem
Nu till Gud.
Gud är en litterär figurant i den kristna urkunden Bibeln, alltså en litterär figur skapad och författad av människan d v s ingen Gud existerar utan människan. Men denna litterära Gud finns som ett uttryck för människans medfödda disposition - religiositeten.

Religionen funkar också som en quick-fix-förklaring till alltings uppkomst och funktion - alltså ett svar på frågan: varifrån - varför och varthän?.

Vissa frågetecken måste man resa. I skapelseberättelsen står att Gud skapade människan den sjätte dagen - som en avbild av sig själv. Hade (Har) verkligen Gud fortplantningsorgan (fanns det en fru Gud?), och har Gud så systematiska inre organ med blodomlopp, tarm- och matsmältningssystem som människan har?
Senast redigerad av HgF 2017-06-30 kl. 20:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in