2017-07-16, 17:44
Medlem
Men hur kan GM få fram en bil så snabbt?
Om han inte hade en stående hemma på Ekudden.
Citera
2017-07-16, 17:50
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fringis
Jag tycker mig minnas att HA inte berättade för sin syster i telefonsamtalet vem som hängt efter henne, däremot berättade hon om killen hon själv var intresserad av. Hur kom det fram att någon hängt efter henne? Vem eller vilka var källan till det? Och när blev det känt för oss utanför utredningen? Var det först i och med radiodokumentären?

De som berättade om det vet ju vem piloten är och eftersom flera i tråden var på stadt borde väl någon här veta vem han är. Det är så frustrerande och märkligt att det är någon som tråden helt har missat.

Förmodligen är det ett vittne inne på stadt som är källan, troligen samma vittne som även noterade att "pilot" betalade Helena's samtal när hon inte hade pengar.

Nej varför måste vittnet veta vem "pilot" är? och vem säger att det är flera som har bevittnat detta? Jag tror att uppgifterna kommer från ett ensamt vittne som kände Helena (BW?), som såg att "pilotmannen" var efterhängsen samt att han betalade ett telefonsamtal till henne. Dom inte spenderade ju inte kvällen ihop utan "pilot" dök förmodligen upp och stötte på HA strax innan stängning, därav orsaken till att inte så många noterade det.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-07-16 kl. 17:53.
Citera
2017-07-16, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Serephina
Du la även till HJM sen, eller hur?
Okej, jaha de var redan utlagda här för inte alls längesedan. Mitt minne.
Bara "kändisar" då i så fall. Nyast för oss andra är TS. Och PÅ kanske. Men nämnda är de.
Citera
2017-07-16, 18:01
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yazoufan

En möjlighet är att "pilot" hade en bil parkerad någonstans i närheten av bron, det är vanligt att folk som kör onyktra ställer bilen en bit ifrån feststället.
Citera
2017-07-16, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
om jag minns inläggen tidigare rätt så är det flitigt diskuterade namn som RA, BW, HM/J och PU. Vi kan nog avskriva dem som pilot, eller hur?
Det verkar så ja.

Jag tror på att säger de ej tidigare nämnd i tråden så är det så.

Många namn som inte är aktuella förutom dessa herrar i så fall. Vi söker en doldis, en typ som går under radarn, smyger med utan att märkas.
Kanske.
Citera
2017-07-16, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yazoufan

"Pilotmannen" hade ingen vit bil men eventuellt tillgång till en. Känns som det är lite långt till sjukhuset för att hinna tidsmässigt.
Vad användes sjukhusbilarna till?

Hans föräldrar kanske bodde på Ekudden. Bortresta över helgen och lämnat den lilla vita hemma.

spånar bara.
Citera
2017-07-16, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Förmodligen är det ett vittne inne på stadt som är källan, troligen samma vittne som även noterade att "pilot" betalade Helena's samtal när hon inte hade pengar.

Nej varför måste vittnet veta vem "pilot" är? och vem säger att det är flera som har bevittnat detta? Jag tror att uppgifterna kommer från ett ensamt vittne som kände Helena (BW?), som såg att "pilotmannen" var efterhängsen samt att han betalade ett telefonsamtal till henne. Dom inte spenderade ju inte kvällen ihop utan "pilot" dök förmodligen upp och stötte på HA strax innan stängning, därav orsaken till att inte så många noterade det.

Syftar du på att BW kan vara pilot?
Han dök upp innan stängning och var i kontakt med H.
Han körde bil dit. Undrar var han parkerade den?
Citera
2017-07-16, 18:20
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steamie
"Pilotmannen" hade ingen vit bil men eventuellt tillgång till en. Känns som det är lite långt till sjukhuset för att hinna tidsmässigt.
Vad användes sjukhusbilarna till?

Hans föräldrar kanske bodde på Ekudden. Bortresta över helgen och lämnat den lilla vita hemma.

spånar bara.

Eller om det var flickvännens bil? han ringde ju enl. uppgift sin flickvän den aktuella natten.
Kanske hade han och några kompisar lånat den för att åka in till Mariestad och festa på stadt?
Citera
2017-07-16, 18:22
Medlem
Twiggygirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lubbe75
Hon skriver så här. Alla får tro vad de vill! Jag är övertygad men kan ha fel såklart.

"Å självklart skulle jag, min kollega Mats eller vår ansvarige utgivare, kanalchef samt våra jurister inom SR som vi rådfrågat i samband med reportageserien aldrig komma på tanken att först intervjua en man som håller i skallgångarna för att därefter intervjua honom anonymt som den som varit anhållen. Det är självklart inte samma person. Vi har ända från starten av vårt arbete känt till vem mannen i pilotglasögon är och det var vi som tog kontakt med honom för att han skulle få komma till tals om han ville o han sa ja till det. Kan även tillägga att mannen som varit anhållen EJ är omnämnd i tråden på något sätt."

Hon hänvisar samtidigt till publicistiska skäl. Självklart vill PW som HA:s bästa vän få till en lösning på den här soppan, men svårt att hänga ut pilot som inte ens måste vara gm.

http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1562543&fileO Id=1565995

Eftersom jag dragit paraleller mellan programmen och "pilot" så tror jag detta kan handla om nån "kränkhetsvisa". Pilot kan allt om lag och ordning. Det vet vi ju redan. Kan bli dryga böter för Radio skaraborg om man/ jag kopplar ihop deras reportage med en viss person. Så NÄ, jag tror inte på henne. Folk härinne tror ju på det som passar. Och detta passar inte mej att tro på. Journalister är ett ljugande släkte överlag. Hon har ändrat sej lite från att EJ vara omnämnd i tråden som m.g.m, till EJ vara omnämnd i tråden. Lång text i länken ovan, men jag grovskummade lite. Jag skriver inte mer här förrän jag vet några rena fakta.
Citera
2017-07-16, 18:27
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Syftar du på att BW kan vara pilot?
Han dök upp innan stängning och var i kontakt med H.
Han körde bil dit. Undrar var han parkerade den?

Nej jag funderade om BW möjligen kunde vara vittnet som såg Helena och "pilot" strax innan stadt stängde. Men BW var kanske aldrig inne? i sådant fall är vittnet inne på stadt någon annan.

Ja vart parkerade han bilen, bra fråga? Vet man vad det var för bil? Vem var BW i sällskap med den här kvällen?
Citera
2017-07-16, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
Fast hon har kanske inte alls valt att slå följe med honom. Han kanske springer ifatt henne och slår följe med henne. Vad gör man i en sådan situation? Springer ifrån? Vänder om och går tillbaka? Troligtvis fortsätter man hemåt om inte man är uppriktigt rädd för det oumbädda sällskapet...
HA sågs gå själv och då stämmer det med att pilot springer ifatt henne i höjd med bron. Bilen med railsen som vittnet Carina såg parkerad inne på cykelvägen* nära ekuddenvägen vid ca 03.30 skulle kunna passa utmärkt in i händelsen. OM pilot är gm och det INTE är två gm inblandade så skulle ett troligt scenario kunnat gå till ungefär såhär:
Pilot VILL ha henne, han har visat intresse hela kvällen och ger sig inte. Han springer ifatt HA på bron och slår följe med henne fast hon inte vill. I skydd av skogen så våldtar han henne. Hon gallskriker och då stryper han henne eller dunkar hennes huvud i marken för att hon ska vara tyst. Han drar sedan in henne i grönskan och gömmer henne tillfälligt. Då faller skorna av en på varje sida om stigen. Han inser att han måste forsla bort kroppen eftersom han lämnat spår på henne och han inser också att hon måste flyttas den natten. Risken finns att han blir sedd men alternativet är att han hamnar bakom lås och bom.

Han går tillbaka till telefonkiosken* och ringer flickvännen och hon kommer för att hjälpa honom. (Han var full och hade ingen bil, det förklarar varför han ringde flickvännen på natten, han ringde inte för att kolla vad han hade där hemma som han sagt utan för att hon skulle komma med bilen.) På 1 1/2 timme så våldtar han och dödar HA. Går tillbaka till telefonkiosken,* ringer sin sambo. Hon kommer, hon kör och han lastar in HA och sen stannar de innan de lämnar cykelvägen. De flyttar in henne någonstans i skogen för att de inte vet vart de ska dumpa henne, nu är hon iallafall inte kvar på brottsplatsen. Han hämtar HA senare när han nyktrat till och tänkt ut den slutgiltiga platsen och gömmer henne där...
Citera
2017-07-16, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Kan du utveckla, vad i det som händer sedan är det som påvisar en nära anknytning? hon kan väl lika gärna ha blivit överfallen på stigen/vid lekparken av en person som hon inte stod nära?

Det var en väl anv stig, mkt folk i rörelse.
En främling känner inte till stigen samt att man kan gena med bil via cykelvägen.
Onödig stor risk för upptäckt med överfall så nära hemmet. Om något sker av en slump så skulle en främling gömma kroppen i all hast ex dra den åt sidan och snabbt täcka över. Försvinna i panik snabbt därifrån innan någon dök upp. Det är en stor risk att ta med sej en kropp, större risk för upptäckt osv..är man okänd bäst att dra illa kvickt.
Finns det nära anknytning blir det svårt att lämna, tvungen ta risken att få bort kroppen som bär ev spår. Av en slump gick det fel nära hemmet, inte planerat. Ren spekulation....bra med motargument ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in