2017-07-16, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Som jag har förstått det har alla Helenas vänner redan namngivits i tråden men inte Pilot.
Om nästan alla Helenas vänner redan nagelfarits i tråden och ingen av dessa är pilot, så undrar man ju hur kommer Pilot in i bilden. vem är han och hur kommer det sig att han inte fått uppmärksamhet i tråden som alla de andra?
Inte för att jag menar något men har alla eller nästan alla Helenas vänner namngivits i tråden? Missat det.
Citera
2017-07-16, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ponera att "pilot" var okänd för Helena, han flirtade med henne men hon var inte intresserad, han blev jobbig och hon avfärdade honom ett flertal gånger, avslutningsvis ville han vara hjälpsam och betala hennes samtal vilket han fick. Helena bryter därefter upp och lämnar stadt ensam... "pilot" ser hur hon ensam försvinner bort, han har inte gett upp ännu och skyndar efter henne. Efter ett par 100 meter är han ifatt henne och dom slår följe, med eller mot Helena's vilja, en sista iakttagelse görs av ett vittne ser dom tillsammans på Marieholmsbron.

Jag menar att även om Helena inte ville ha något att göra med den här mannen "pilot" så finns det inte mycket hon kan göra när han hinner ifatt henne eller hur? Så länge han inte är otrevlig på något sätt. Det vore ju ett mycket konstigt beteende av Helena om hon plötsligt hade börjat springa ifrån "pilot" när han kom ifatt henne. Dom började givetvis prata men hon uppskattade kanske inte hans sällskap men var så illa tvungen att finna sig i situationen.

En sån situation har jag själv befunnit mig i. Man känner sig trängd men vill inte ställa till med en scen. Ett mycket troligt scenario.
Citera
2017-07-16, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Som jag har förstått det har alla Helenas vänner redan namngivits i tråden men inte Pilot.
Om nästan alla Helenas vänner redan nagelfarits i tråden och ingen av dessa är pilot, så undrar man ju hur kommer Pilot in i bilden. vem är han och hur kommer det sig att han inte fått uppmärksamhet i tråden som alla de andra?

Kan det vara för att Pilot kanske tillhör en annan kategori bekanta till Helena och är inte direkt vän med henne. Kanske har de en arbetsrelation eller är klasskamrater? En bror ill någon som Helena känner men inte umgås med. Denna Pilot bör röra sig i periferin till alla andra, men är ändock någon som hon känner på något sätt.

Det kan också vara en förklaring till att Helena gick iväg med honom (om det nu är han som vittnet såg tillsammans med Helena på bron) - hon hade ingen direkt uppfattning om honom och behövde därför inte känna oro i hans sällskap. Kan ju vara så att han "alltid" hade ett gott öga till Helena men att rätt situation aldrig uppenbarade sig, där han kunde "försöka" med något gentemot henne. Pilot kanske försökte sig på ett närmande men blev avvisad.

Eftersom Pilot inte nämnts i tråden trots att PW och polisen (vilka fler?) känner till honom betyder att denna person inte på något sätt varit eller är okänd för Helena och hennes vänner. Kan detta vara någon nyinflyttad person som lärde känna Helena och hennes vänner på senare tid strax innan Helena försvann, kan det vara en förklaring till att tråden "glömt" bort honom eller att han flyttade från Mariestad kort efter händelsen?

Antagligen befann han sig inne på Stadt (eftersom han varit inne på förhör flera gånger) varför har Pilot blivit delgiven misstanke först nu? Någonting måste ha hänt runt denna person. Ett tips eller något annat? Hur kommer det sig att polisen efter så pass lång tid börjar misstänka honom?

Bara lite funderingar
Mycket bra skrivet / tänkt!! Hoppas att många från Mariestad läser detta och tänker så att det knakar!
En sak bara, långtifrån alla Helenas vänner har namngivets i denna tråd.
Citera
2017-07-16, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freija21
Nej, jag vet inte om det var någon speciell som var intresserad av Helena, hon var ju en mycket vacker tjej så nog hade hon många beundrare mina vänner som var på stadt och på stan den natten har ju alla varit inne hos polisen och fått berätta vad de kommer ihåg.
Det är klart att alla i hela Mariestad undrar vem denna pilot är? när jag har pratat med mina vänner så har de alla gett mig samma namn ( 3 olika ) oavsett vilka vänner jag har pratat med.
Antar att du inte vill skriva ut ens initialer på dessa tre? Intressantast är ändå om något eller några av dessa namn ej har funnits med i tråden.
Citera
2017-07-16, 17:05
Medlem
Citat:
Är alla 3 namnen nämnda i tråden?
Ja, förlåt det ska vara fyra.
Citera
2017-07-16, 17:07
Medlem
Citat:
Ponera att "pilot" var okänd för Helena, han flirtade med henne men hon var inte intresserad, han blev jobbig och hon avfärdade honom ett flertal gånger, avslutningsvis ville han vara hjälpsam och betala hennes samtal vilket han fick. Helena bryter därefter upp och lämnar stadt ensam... "pilot" ser hur hon ensam försvinner bort, han har inte gett upp ännu och skyndar efter henne. Efter ett par 100 meter är han ifatt henne och dom slår följe, med eller mot Helena's vilja, en sista iakttagelse görs av ett vittne ser dom tillsammans på Marieholmsbron.

Jag menar att även om Helena inte ville ha något att göra med den här mannen "pilot" så finns det inte mycket hon kan göra när han hinner ifatt henne eller hur? Så länge han inte är otrevlig på något sätt. Det vore ju ett mycket konstigt beteende av Helena om hon plötsligt hade börjat springa ifrån "pilot" när han kom ifatt henne. Dom började givetvis prata men hon uppskattade kanske inte hans sällskap men var så illa tvungen att finna sig i situationen.

Låter rimligt.
Eller så är det någon hon känner mkt väl och inte tar vid sej av beteendet. Tolkar det som tillfälligt alkohol rusintresse som viftas bort.
Det är det som händer sedan som påvisar en nära anknytning. Hennes tillhörigheter hittas nära hemmet ( på ett underligt sätt). Kroppen är väl gömd.
Citera
2017-07-16, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Antar att du inte vill skriva ut ens initialer på dessa tre? Intressantast är ändå om något eller några av dessa namn ej har funnits med i tråden.
Det ska vara fyra skrev fel! De är alla nämnda här i tråden senaste veckorna !
Citera
2017-07-16, 17:15
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Låter rimligt.
Eller så är det någon hon känner mkt väl och inte tar vid sej av beteendet. Tolkar det som tillfälligt alkohol rusintresse som viftas bort.
Det är det som händer sedan som påvisar en nära anknytning. Hennes tillhörigheter hittas nära hemmet ( på ett underligt sätt). Kroppen är väl gömd.

Kan du utveckla, vad i det som händer sedan är det som påvisar en nära anknytning? hon kan väl lika gärna ha blivit överfallen på stigen/vid lekparken av en person som hon inte stod nära?
Citera
2017-07-16, 17:15
Medlem
Om jag vore PW eller Mats så skulle jag reggga en användare och skriva ut initialerna och maskat namn. Det finns många i tråden som eventuellt skulle kunna hjälp till bara vi hade namnet.
Citera
2017-07-16, 17:28
Medlem
Jag tycker mig minnas att HA inte berättade för sin syster i telefonsamtalet vem som hängt efter henne, däremot berättade hon om killen hon själv var intresserad av. Hur kom det fram att någon hängt efter henne? Vem eller vilka var källan till det? Och när blev det känt för oss utanför utredningen? Var det först i och med radiodokumentären?

De som berättade om det vet ju vem piloten är och eftersom flera i tråden var på stadt borde väl någon här veta vem han är. Det är så frustrerande och märkligt att det är någon som tråden helt har missat.
Citera
2017-07-16, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin

om jag minns inläggen tidigare rätt så är det flitigt diskuterade namn som RA, BW, HM/J och PU. Vi kan nog avskriva dem som pilot, eller hur?
Citera
2017-07-16, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freija21
Nej, svårt. Ända sedan man visste att en man hade blivit anhållen alltså pilot så har jag försökt att lyssna på vad min omgivning säger vilka namn som kommer upp där Plus att läsa här givetvis och även gå över gammla inlägg ..nu verkar det som att det har blivit " förbjudet " att prata/ skriva om vissa. Men de individer som har kommit upp i min bekantskapskrets är TS,RT och PÅ

Du la även till HJM sen, eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in