Citat:
Ursprungligen postat av
Andeljus
Gud är bortom definition. Upplev Gud.
Ja, visst är gud bortom definition.
Jag har opplevt gud på många sätt.
Min mormor tyckte om att virka. Men inte på söndagar för det var synd mot gud.
Jag gick i söndagsskola och fick lära mig att gud gud blev glad om jag la en femöring i sparbössan med en negerpojke bockade till tack.
Jag är konfirmerad. Det gav ingenting.
Jag har gått ur svenska kyrkan.
Varje sätt som jag mött gud på är bisarr.
Jag har läst delar av många heliga skrifter. Bibeln, koranen, mormons bok etc. Jag har med stort intresse läst om många religioner och religionsliknade trosuppfattningar. Grekiska gudar, romerska, egyptiska och sydamerikanska. Jag lärt mig om taoism och buddism - religioner utan gudar. Jag tror mig förstå att kristendom, islam och judendom har samma gud. Den enda guden. Men som beroende vilken helig skrift man bekänner sig till så kräver gud olika sätt att människor skall uppträda. Dom som gör fel skall dö.
Dom som aldrig fått chansen att helga en rätta guden - vad händer med dom. Profeter har träffat gud. Ingen annan. Mohammed for till himmelen på en bevingad häst. Jesus kom till jorden för att bli torterad och dödad.
I guds namn har gud deltagit på alla sidor i alla krig. Alla som vunnit ett krig har tackat gud för segern.
Det tycks mig uppenbart, att den allsmäktige som skapat allt, som kan kontrollera allt i minsta detalj inte vill eller kan göra något gott. Hellre njuter av att skaps oenighet och kaos. Njuter av att se hur människor plågar varandra. Hotar och bestraffar. Ger hela tiden motsträvande besked. Som i en tuppfäktning eller hundkamper.
Nån sån gud förtjänar ingen uppskatning. Inte heller hens profeter. De är bluffar allihop. Men en sådan gud finns förstås inte. Hen är ett mänskligt påhitt. Av människor som vill ha makt. Fy f.n. Halleluja.
Buddismen tex har ingen gud. Det gillar jag. Utgår från människans villkor.
Tron på gud är mänsklighetens största bedrägeri.