Citat:
Jag är mycket intresserad av vad som gällde när "12-åringen", eller om pojken var tretton år när Kevin dödades, hur polisen resonerade angående honom. Kanske förklaras det någonstans här hur det kom sig att han snabbt ? avfördes från listan över tänkbara gärningsmän, jag klarar inte att gå igenom de nära 900 inläggen.
Det verkar som om man ansett att han haft en sorts alibi genom att han uppgav att han vid tidpunkten ensam cyklat omkring lite varstans. Någon skrev att det inte blev några vidare förhör med honom eftersom föräldrarna inte ville ha med polisen att göra .
Polisen måste rimligen varit säkra på hans oskuld. Hur har de motiverat detta?
De två femtonåringarna misstänkte man ju ett tag men de kunde snabbt frias från alla misstankar med hjälp av (den olagliga) telefonavlyssningen.
Varför ansåg polisen att 12-åringen, som senare erkänt våldtäkt på ett barn, inte kunnat haft något med Kevins död att göra. Framgår det någonstans? - Cyklat omkring ... stensäkert alibi, ju.
Det verkar som om man ansett att han haft en sorts alibi genom att han uppgav att han vid tidpunkten ensam cyklat omkring lite varstans. Någon skrev att det inte blev några vidare förhör med honom eftersom föräldrarna inte ville ha med polisen att göra .
Polisen måste rimligen varit säkra på hans oskuld. Hur har de motiverat detta?
De två femtonåringarna misstänkte man ju ett tag men de kunde snabbt frias från alla misstankar med hjälp av (den olagliga) telefonavlyssningen.
Varför ansåg polisen att 12-åringen, som senare erkänt våldtäkt på ett barn, inte kunnat haft något med Kevins död att göra. Framgår det någonstans? - Cyklat omkring ... stensäkert alibi, ju.
Jag har förstått det så att '12-åringen' var just 12 år när Kevin mördades men att han hade fyllt 13 när han förhördes.
Som jag förstår det är problemet med '12-åringsspåret' att han visserligen är skum men att samtidigt inte så jättemycket talar för att han skulle ha tagit Kevin av daga. Det var väl det med skorna och så (den misstänkta) våldtäkten på en släkting, dock så håller jag inte med de som menar att de två brotten skulle vara sådär superlika?
Något jag inte lyckats hänga med på är vem den där 'Robert' är? Är Robert samma som den 'A' som Christian Karlsson i ett av förhören angav som sin partner in crime? Kan 'Robert' och/eller 'A' vara 12-åringen, eller är 'Robert' och/eller 'A' snarare 'Mollgan'?
Några 'femtonåringar' fanns väl inte på kartan, utan där tänker du väl på 13-åriga Marius och den andra 13-åringen som var med i Dan Josefssons kevinserie, vilka också var de som kunde avföras tack vare olaglig telefonavlyssning?
Jag tycker att HusvagnSvensson förklarar '12-åringen' mycket bra:
Citat:
Man måste gällande 13-åringen hålla i minnet att även om han kan var en stark kandidat till att ha haft ihjäl Kevin, så finns det i många kriminalfall rimliga kandidater som figurerar i utredningar som trots allt visar sig ha ingenting alls att göra med brottet som tycks passa in på dem.
Det kan exempelvis röra sig om kända pedofiler eller våldtäktsmän i ett område där det begås ett brott som passar in på deras modus operandi, osv.
Så även om det förstås är rimligt att varningsklockorna ringer hos någon med koll på hur utredningar bör bedrivas kan man inte helt sonika dra slutsatsen att statistik och profilering träffar rätt automatiskt.
Det kan exempelvis röra sig om kända pedofiler eller våldtäktsmän i ett område där det begås ett brott som passar in på deras modus operandi, osv.
Så även om det förstås är rimligt att varningsklockorna ringer hos någon med koll på hur utredningar bör bedrivas kan man inte helt sonika dra slutsatsen att statistik och profilering träffar rätt automatiskt.
Senast redigerad av Magro 2017-07-16 kl. 02:16.
Senast redigerad av Magro 2017-07-16 kl. 02:16.