2017-07-15, 17:08
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det var ganska vacklande dessförinnan och man bör betänka att det moderna samhället i princip inte formades förrän 1960. Så i modern tid har vi växlat ord med varandra på det hävdvunna sätt som inte innebär att vi inte distanserar oss med »ni«.
I globaliseringens varv och med en ohämmad invandring kraschar den senaste tidens utveckling ganska lätt skulle jag tro. Som många konstaterat är Sverige ganska ensamt om sitt duande.
Citat:
Jag drog till med 10 % eftersom det brukar vara gränsen för en kronolekt som detta nog närmast får betecknas som. En tämligen geografiskt avgränsad kronolekt vill jag påstå.
Det är alltid så rent geografiskt. Stockholm är en early adopter. Det sprider sig i vanlig ordning. Du får sälja Volvo Amazonen nu och uppmärksamma vad som händer.
Citera
2017-07-15, 17:11
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
En tämligen geografiskt avgränsad kronolekt vill jag påstå.

Nee. Jag bor på landet, många tiotals mil från Stockholm. Det är rätt vanligt att expediter i "finare" butiker niar kunderna här också, t.ex. hos urmakare, juvelerare, affärer för snyggare kläder, speciella te- och kaffebutiker etc etc etc.
Citera
2017-07-15, 17:13
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
I globaliseringens varv och med en ohämmad invandring kraschar den senaste tidens utveckling ganska lätt skulle jag tro. Som många konstaterat är Sverige ganska ensamt om sitt duande.

Vi diskuterar Sverige, svenskan och den svenska språkkulturen med avseende på tilltal. Vill du diskutera invandring och dess påverkan på språkkulturen får du starta en tråd om det.

Citat:
Det är alltid så rent geografiskt. Stockholm är en early adopter. Det sprider sig i vanlig ordning. Du får sälja Volvo Amazonen nu och uppmärksamma vad som händer.

Det är mycket som initierats i Stockholm, men som sedan aldrig nått ut eftersom det hela tiden kommer nya strömningar. Det är så med alla tidiga brukare att de ofta hittar något nytt rätt snabbt.
Citera
2017-07-15, 17:14
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Nee. Jag bor på landet, många tiotals mil från Stockholm. Det är rätt vanligt att expediter i "finare" butiker niar kunderna här också, t.ex. hos urmakare, juvelerare, affärer för snyggare kläder, speciella te- och kaffebutiker etc etc etc.
Samma platser som jag upplever det på. NK leder tror jag. Mycket invandrartjejer som niar men även vissa pursvenskar.
Citera
2017-07-15, 17:15
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon

Sverige är mycket större än så rent geografiskt. Jag kan inte gå in i diskussion om något som du påstår utan att jag själv upplevt det. Om jag säger så här: det är inte vanligt i Sundsvall och Umeå.
Citera
2017-07-15, 17:16
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Vi diskuterar Sverige, svenskan och den svenska språkkulturen med avseende på tilltal. Vill du diskutera invandring och dess påverkan på språkkulturen får du starta en tråd om det.
Varför skulle jag starta en egen tråd kring något som är högst relevant för denna tråd? Om niandet kommer av globaliseringen och/eller invandringen tror jag att du är rätt ensam om att dra OT-kortet här.
Citera
2017-07-15, 17:19
Medlem
Japp tycker det är mer formellt att säga "Ni" än att hålla på att du:a folk man inte känner.
Det är reserverat till vänner/familj.
Resterande människor NI:ar jag.

Är i 30-års åldern och bor i centrala stockholm.

Sen har jag för övrigt inga problem att avsluta brev med "Med utmärkt högaktning". Men det kan uppfattas lite cringe och det förstår jag.
Citera
2017-07-15, 17:20
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
De säger inte ett smack om "faktiskt titelbruk" och det var inte heller syftet. Det finns massvis med teckningar med rent titelbruk, massvis teckningar med blandat niande och titelbruk samt massvis teckningar med rent ni-ande. (Samt givetvis duande och all möjligt annat.)

Jag valde två ur den senare kategorin för att illustrera att det liksom inte bara finns två alternativ att ständigt älta kring som många verkar tro.

A. Förr niade alla utom barn varandra och det ansågs superduperfint.
B. Förr var det fullkomligt otänkbart att nia annat än tjänstefolk och butiksbiträden
Nåja, tjänstefolk niades mycket sällan. De förnamnstilltalades, om de var kvinnor, och efternamnstilltalades om de var män - för det allra mesta.

Hursomhelst är det viktigaste argumentet mot tesen att ni var väsentligt vanligare och mer accepterat än vad som hävdats i tråden hur ni-förespråkarna uttrycker sig när de argumenterar för en ni-reform. Då låter det sannerligen inte som om det redan vore accepterat att nia kors och tvärs - det är ju precis det man vill ändra på!

Citat:
Över- och medelklass reste även förr i tiden. De kunde också främmande språk. Det blir ju då ganska orimligt att tro att de var fullkomligt immuna mot påverkan från niandet i tyskan, franskan, ryskan osv.
Det fanns ett bildat trespråksideal under nittonhundratalets förra hälft i den svenska sociologiska borgerligheten, men det omfattade för det första definitivt inte ryska. I den mån ryskans niande påverkade svenskan torde det ha varit via Finland och finlandssvenskan, knappast direkt. Sedan kan man fråga sig i vilken utsträckning som engelskans you-ande och tyskans Sie-ande då uppfattades som ni-ekvivalenter - det är ju bara franskan av de tre språken som ingick i den borgerliga bildningen som hade ett tilltal som helt stämde med svenskans ni. Någon enhetlig utländsk påverkan i riktning mot accepterande av ni kan knappast ha förelegat, även om ni-förespråkare gärna hänvisar till utländskt bruk när de argumenterar för ni-tilltal.
Citera
2017-07-15, 17:20
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Sverige är mycket större än så rent geografiskt. Jag kan inte gå in i diskussion om något som du påstår utan att jag själv upplevt det. Om jag säger så här: det är inte vanligt i Sundsvall och Umeå.
Måste kontra med att Sverige är mycket större än så rent geografiskt.
Citera
2017-07-15, 17:23
Medlem
Veniconess avatar
Är det verkligen så att användandet av "ni" i andra person har ökat på senare år? Jag kan inte minnas att jag någonsin blivit tilltalad med "ni" i Sverige. Någon nämnde att det sannolikt är ett Stockholmsfenomen, stämmer det? Jag bor i och för sig många mil från Stockholm men besöker staden åtminstone ett halvdussin gånger per år, ibland betydligt oftare, och inte heller i Stockholm har jag blivit tilltalad på detta sätt.

Vad säger ni som har upplevt det? Är det mestadels blatz eller även svenska ungdummar som försöker återuppliva ett språkbruk som de inte ens har skuggan av koll på.
Citera
2017-07-15, 17:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Japp tycker det är mer formellt att säga "Ni" än att hålla på att du:a folk man inte känner.
Det är reserverat till vänner/familj.
Resterande människor NI:ar jag.

Ok, det är ju ganska tydligt att du då distanserar dig från andra människor som inte tillhör dina vänner/familj. Ett tydligt »vi-och-dom-beteende«.

Får man fråga varför Macatho överhuvudtaget tilltalar andra än vänner/familj då?

Citat:
Sen har jag för övrigt inga problem att avsluta brev med "Med utmärkt högaktning". Men det kan uppfattas lite cringe och det förstår jag.

Att du »niar« och använder »cringe« uppfattas nog mer löjeväckande.

Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Vad säger ni som har upplevt det? Är det mestadels blatz eller även svenska ungdummar som försöker återuppliva ett språkbruk som de inte ens har skuggan av koll på.

Till övervägande del är det nog så. Kanske med reservationen »unga vuxna« (18-35) och personer med invandrarbakgrund.
Citera
2017-07-15, 17:26
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Är det verkligen så att användandet av "ni" i andra person har ökat på senare år? Jag kan inte minnas att jag någonsin blivit tilltalad med "ni" i Sverige. Någon nämnde att det sannolikt är ett Stockholmsfenomen, stämmer det? Jag bor i och för sig många mil från Stockholm men besöker staden åtminstone ett halvdussin gånger per år, ibland betydligt oftare, och inte heller i Stockholm har jag blivit tilltalad på detta sätt.

Har blivit väldigt vanligt på vissa platser i Stockholm. I princip där saker kostar mycket pengar. Men det kan också komma i vilken biljettlucka som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in