2017-07-15, 15:01
Medlem
Klart olämpligt att stå stilla på en motorväg.
Klart olämpligt att inte titta frammåt när man kör bil.

Finns hundratals timmar video på när poliser som parkerat eller stannat någon vid vägkanten blir påkörda/överkörda samt 'nära ögat situationer'. Man tycker att all denna data borde leda någonstans.

Det blir bättre när robotar tar över allt riskfyllt.
Citera
2017-07-15, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Windale
Rödljusen?

Polisen har även rödljus i framrutan som används när man vill att bilen framför ska stanna.

Citat:
Ursprungligen postat av Windale
polisens sirener lyser blått, enbart blått..

Sedan när har sirenerna börjat lysa? Sirener har ingenting med ljus att göra.
Citera
2017-07-15, 15:24
Medlem
Blåljus är till för att "påkalla fri väg" för utryckningsfordon, inte nån jävla varningsblinker att använda när man står still!! Varningsblinker och triangel gäller. Blåljus i ens eget körfält signalerar INTE "akta jag står still" utan snarare "akta, här kommer vi i full fart"

"Polisen får, men måste inte, använda blåljus och sirener under utrycknings-körning för att påkalla fri väg"
Citera
2017-07-15, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Jag är mot till att man beter sig dumt och äventyrar andras liv och hälsa så vårdslöst som polisen här gjorde.

Polisen stannade för att kontrollera ett stillastående fordon.
Vad är lättare att se?
Polisbil med blåljus, eller nått annat fordon utan blåljus?

Ta och läs artikeln som länkades i trådstarten till att börja med.

Citera
2017-07-15, 16:29
Medlem
RumpNietzsches avatar
Citat:
Hade polisen varit medveten om hur farligt det är så hade de inte stannat på motorvägen.

Vad jag tänker med? Jag använder huvudet till att tänka på den olycka polisen var med och skapade. En helt onödig olycka för att man saknar kompetens och förståelse för hur man ska arbeta säkert på vägen.

Oavsett vad du tycker borde ha skett eller hur föraren skulle ha betett sig så är det en olycka som kunde ha undvikits.

Så om vi tar det från raketforskarsidan av saken istället - låt säga att en polisbil på motorväg kommer upp bakom en bil där föraren är synligt påverkad av något och kör vingligt och osäkert hit och dit över hela körbanan, och man vet att det ännu är någon mil till nästa avfart.

Exakt hur ska polisen agera i det läget för att undvika risker, menar du?
Citera
2017-07-15, 16:58
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Med de säkerhetsföreskrifter som rekommenderas på Flashback skulle mänskligheten gå under på en generation med tanke på de risker som finns vid både samlag och förlossning

Svårt att bedöma vad som skett, men dundrar man in i blåljus utan att hinna sänka farten mer än till 110 så funderar man ju vad föraren sysslat med.
Citera
2017-07-15, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piii...
Polisen stannade för att kontrollera ett stillastående fordon.
Vad är lättare att se?
Polisbil med blåljus, eller nått annat fordon utan blåljus?

Ta och läs artikeln som länkades i trådstarten till att börja med.

Är du säker på att polisbilen använde blåljus?
Hur stod polisbilen? Stod den längre in mot körbanan än den andra bilen?
Skymde polisbilen eventuella varningstrianglar?

En bil med varningsljusen på är lättare att se än en bil med blåljus påslaget.
Det kan vara så illa att polisbilen stod längre ut än vad den andra bilen gjorde och dessutom skymde varningsljuset.
Med andra ord kan polisbilen varit en orsakande del i olyckan.
Givetvis är detta rena spekulationer då ingen redogjort för hur bilarna stod eller vilka ljus som användes på respektive bilar.
Citera
2017-07-15, 20:27
Medlem
ts.nows avatar
Nu vet jag inte hurvida föraren satt med mobilen eller liknande, men vid sjutiden i juli är det fortfarande väldigt ljust ute och solen kan stå så lågt att man blir bländad. Det är då väldigt svårt att se, speciellt en civilbils blåljus.

Dessutom är det jävligt svårt att uppfatta hastigheten på framvarande fordon på motorvägen, det har hänt några gånger att folk har bogserat i 30 på motorvägen utan varningsblinkerns. Från håll ser bilen ut att köra lite långsammare än utsatt hastighet, det är inte förrns man kommit jävligt nära man faktiskt inser att bilen i princip står still i förhållande till min hastighet. Hade bogseringståget/stillastående bilen befunnit sig strax efter ett krön eller i kuperad terräng skulle Svensson smackat rätt in i ekipaget trots uppmärksamhet framåt. Det är samma princip när bilar sladdar av vägarna på vintern, det måste sitta i ryggmärgen för att väja undan för en plötsligt stillastående bil eller häva sladden utan att få panik och bara blunda.

I detta fall som tas upp i tråden så hade familjens bil problem och kunde med andra ord in ta sig av vägen. Men det förekommer att polisen stannar på olämpliga ställen, även fast dom får det betyder det inte att det är rätt val. Det är bara idiotiskt.
Citera
2017-07-15, 21:17
Medlem
Citat:
Är du säker på att polisbilen använde blåljus?
Hur stod polisbilen? Stod den längre in mot körbanan än den andra bilen?
Skymde polisbilen eventuella varningstrianglar?

En bil med varningsljusen på är lättare att se än en bil med blåljus påslaget.
Det kan vara så illa att polisbilen stod längre ut än vad den andra bilen gjorde och dessutom skymde varningsljuset.
Med andra ord kan polisbilen varit en orsakande del i olyckan.
Givetvis är detta rena spekulationer då ingen redogjort för hur bilarna stod eller vilka ljus som användes på respektive bilar.

Åh? Jag tycker blåljusen syns mycket längre bort än varningsblinkers, blåljusen är ju dels mucket starkare och dels har man väl valt att ha blå av anledningen att blått syns bättre. Gult är ju hopplöst om solen ligger på.
Citera
2017-07-15, 21:33
Medlem
sigurts avatar
En sak jag reagerat på när jag sett poliser stoppat bilar på vägarna som har två filer.

Polisen ställer sig ofta lite i ena körfältet, detta för att (som jag tolkar det) få mer arbetsro och inte bilar som svischar förbi väldigt nära dom.

På ett sätt förstår jag att det känns tryggare, jag var med om en olycka själv och då tog brandbilen och ställde sig mitt i ena körfältet fast det egentligen inte behövdes, det uppskattade jag trots att jag bara var mitt i situationen utan att behöva jobba med det.

Men nackdelen är väl om det är mörkt och en ensam civilbil står där med ett litet blått ljus blinkade, att det kommer en nisse som kollar mobilen istället.

För inte stod civilbilen på väg-grenen?
Citera
2017-07-15, 21:35
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abbelita
Åh? Jag tycker blåljusen syns mycket längre bort än varningsblinkers, blåljusen är ju dels mucket starkare och dels har man väl valt att ha blå av anledningen att blått syns bättre. Gult är ju hopplöst om solen ligger på.

Fel!

Vi har blåljus på utryckningsfordon eftersom det blå ljuset syns sämre, nazistregimen valde den blå färgen eftersom det syntes sämst från luften, alltså för att inte röja sig från fientligt flyg.
Citera
2017-07-15, 22:52
Medlem
1001PSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Om bilisten parkerat på samma plats och blivit påkörd av poliserna så hade han blivit åtalad för att ha stannat på olämplig plats!

Kanske därför som Polisbilar har blåljus?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in