Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2017-07-25, 21:41
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Vägrenen på sträckan är 2-3 dm. Så klart både polisbilen och den andra bilen måste ha stått på vägbanan. Men som jag förstått det så var det tvåfiligt just där.

Är det en gissning från din sida vart polisbilen stod exakt eller är det bara 2-3 dm vägren just där?

Fanns det en varningstriangel ute som polisbilen skymde?
Hade den första bilen varningsljusen på?
Hade polisbilen blåljus på?
Hade polisbilen varningsblinkers på?
Citera
2017-07-26, 03:34
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Frågan är varför bara polisbilen blev påkörd.
Kan det vara så att man ställde polisbilen i vägbanan och inte lika långt ut på vägrenen som den första bilen?

Det vore intressant att få reda på exakt hur polisbilen stod.

Kanske därför att polisbilen inte var parkerad i häcken på bilen som hade problem?
Utan längre bort från den?

Du verkar vara helt inställd på att detta absolut är polisens fel.
Varför?
Citera
2017-07-26, 10:10
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piii...
Kanske därför att polisbilen inte var parkerad i häcken på bilen som hade problem?
Utan längre bort från den?

Du verkar vara helt inställd på att detta absolut är polisens fel.
Varför?

För att många här tycker det är personen som körde på som gjorde fel.
Alla tycks tycka att polisen inte behöver ändra sitt sätt att arbeta.
Jag vill ha svar på mina frågor, inte nya frågor från dig.
Citera
2017-07-26, 11:45
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
För att många här tycker det är personen som körde på som gjorde fel.
Alla tycks tycka att polisen inte behöver ändra sitt sätt att arbeta.
Jag vill ha svar på mina frågor, inte nya frågor från dig.
Jo, men det är nog så att många här har körkort och vet att det är föraren som körde in i polisbilen bröt mot lagen genom att inte ha uppmärksamhet framåt.

Samtidigt som vi även är intelligenta nog att veta att det inte var polisen som valde stället där familjen fick motorstopp.

Samtidigt som vi inte är dumdrygt hjärndöda och tror att regler för planerat vägarbete är applicerbara för polisens arbete i samband med olyckor och liknande.
Citera
2017-07-27, 18:32
  #65
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Aktuella brott och kriminalfall --> Brott och brottsbekämpning
/Moderator
Citera
2018-04-10, 10:59
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
För att många här tycker det är personen som körde på som gjorde fel.
Alla tycks tycka att polisen inte behöver ändra sitt sätt att arbeta.
Jag vill ha svar på mina frågor, inte nya frågor från dig.

Du är ju helt skadad..

Blåljus monterade på insidan av en tonad bakruta på en civil polisbil syns långt mycket bättre än varningsblinkers.

Hade inte polisbilen stått där hade personbilen blivit påkörd.

Det är den påkörande förarens fel. Ingen annans, hur kan du ens försöka få det till något annat?

I det här fallet när en personbil fått haveri på motortrafikled vad är bäst?

1. Polisen som kan vara snabbt på plats åker dit och ställer upp polisbilen med tydliga blåljus för att varna.

2. En TMA-bil rings ut och det tar mycket längre tid. Vi snackar 30-60minutet istället för några enstaka.

Och på vilket sätt skulle en TMA-bil minska olycksrisken?

Jag misstänker att du kanske äger en TMA-bil och gillar att kunna fakturera vansinniga belopp för att stå och blinka lite på motorvägen?
Citera
2018-04-10, 16:45
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svanhalslampa
Du är ju helt skadad..

Blåljus monterade på insidan av en tonad bakruta på en civil polisbil syns långt mycket bättre än varningsblinkers.

Hade inte polisbilen stått där hade personbilen blivit påkörd.

Det är den påkörande förarens fel. Ingen annans, hur kan du ens försöka få det till något annat?

I det här fallet när en personbil fått haveri på motortrafikled vad är bäst?

1. Polisen som kan vara snabbt på plats åker dit och ställer upp polisbilen med tydliga blåljus för att varna.

2. En TMA-bil rings ut och det tar mycket längre tid. Vi snackar 30-60minutet istället för några enstaka.

Och på vilket sätt skulle en TMA-bil minska olycksrisken?

Jag misstänker att du kanske äger en TMA-bil och gillar att kunna fakturera vansinniga belopp för att stå och blinka lite på motorvägen?


Är jag skadad för att jag inte delar din åsikt?
Knepig argumentationsteknik du har.

Nej, varningsblinkers med orange ljus syns betydligt bättre än blått ljus. Att du ens hävdar att blått ljus syns bättre än orange är ju så att man tappar hakan.
Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om och jag rekommenderar dig att läsa på lite i ämnet innan du vädrar dina felaktiga åsikter.

Det är inte alls säkert att den privata bilen skulle blivit påkörd ifall polisen inte dykt upp. Det är rena spekulationer från din sida.
Du vet inte hur polisbilen var placerad.
Den privata bilen stod på vägrenen enligt den information jag har fått.
Gissningsvis så stod polisen en bit ut i körbanan och blev därför påkörda.
Vem förväntar sig att någon parkerar mitt på en motorväg?

Om du hade läst min text så hade du kanske förstått vad jag menade.
Det må så vara att föraren hade bristfällig uppmärksamhet framåt. Men polisen borde använda huvudet och inte parkera på en motorväg.
Nu fick man resultatet av sina gärningar rätt snabbt. Man blev påkörd.

Blåljus är inte speciellt tydliga.
Hade personen sett ljusen så hade denne inte kört in i polisbilen. Eller hur?

Det behöver inte ta 30-60 minuter för att få en TMA-bil på plats.
Du har ingen aning om inställelsetiden i just den regionen.
Jag hävdar 5-10 minuter.

Om du inte förstår hur ett TMA-fordon skulle minska olycksrisken så är det inte så stor idé att fortsätta denna konversation.

Spar dina personliga analyser av mig.
Citera
2018-04-11, 12:41
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Är jag skadad för att jag inte delar din åsikt?
Knepig argumentationsteknik du har.

Nej, varningsblinkers med orange ljus syns betydligt bättre än blått ljus. Att du ens hävdar att blått ljus syns bättre än orange är ju så att man tappar hakan.
Du vet uppenbarligen inte vad du pratar om och jag rekommenderar dig att läsa på lite i ämnet innan du vädrar dina felaktiga åsikter.

Det är inte alls säkert att den privata bilen skulle blivit påkörd ifall polisen inte dykt upp. Det är rena spekulationer från din sida.
Du vet inte hur polisbilen var placerad.
Den privata bilen stod på vägrenen enligt den information jag har fått.
Gissningsvis så stod polisen en bit ut i körbanan och blev därför påkörda.
Vem förväntar sig att någon parkerar mitt på en motorväg?

Om du hade läst min text så hade du kanske förstått vad jag menade.
Det må så vara att föraren hade bristfällig uppmärksamhet framåt. Men polisen borde använda huvudet och inte parkera på en motorväg.
Nu fick man resultatet av sina gärningar rätt snabbt. Man blev påkörd.

Blåljus är inte speciellt tydliga.
Hade personen sett ljusen så hade denne inte kört in i polisbilen. Eller hur?

Det behöver inte ta 30-60 minuter för att få en TMA-bil på plats.
Du har ingen aning om inställelsetiden i just den regionen.
Jag hävdar 5-10 minuter.

Om du inte förstår hur ett TMA-fordon skulle minska olycksrisken så är det inte så stor idé att fortsätta denna konversation.

Spar dina personliga analyser av mig.

Normalt sett när Polisen stannar på vägar där det är hög trafik eller hög hastighet så slår man även på varningsblinkers på polisbilen utöver blåljusen.
¨
Man kan tycka att polisens blåljus syns mer än ordinarie varningsljus då polisbilen har fler lampor. Jag tror att en ordningsbil i civilt utförande har minst 4 blåljus som lyser bakåt (utöver saftblandaren man kan sätta på taket), till skillnad ifrån två lampor ifrån varningsblinkers.

Polisbilen står längre ut i vägen än bilen som ska kontrolleras för skydd att kunna arbeta runt den bilen som ska kontrolleras. Det finns en anledning till detta.

Men man stannar inte mitt i motorvägen som du säger, om det nu inte är så att den bilen som ska kontrolleras står mitt i vägen. Då ställer man bilen en bit bakom för att skydda de som eventuellt finns kvar i bilen som ska kontrolleras och sig själva när man ska kontrollera fordonet. i samband med detta sätter man även upp bloss, och finns möjligheten får man även dit en till bil som blåar tidigare.


Polisen parkerar inte på motorväg, de stannar för att utföra ett arbete. Arbetet kan vara från att kontrollera om det finns någon kvar i fordonet som ska kontrolleras till att hjälpa skadade, till att bara ställa bilen som skydd för de som sitter i den bil som fått stopp.

Sen hur Polisen väljer att ställa polisbilen eller om man tar väst på sig eller inte är ett medvetet risktagande.
Att beställa en TMA bil för att bara kontrollera ett fordon är inget som kommer att hända.
Där emot beställs TMA bil ifall bilen som fått stopp ska bärgas. Då kommer den normalt sett i samband med att bärgaren kommer, vilket normalt sett varierar mellan 20 - 60 minuter.

De som kör TMA bil har oftast jour utanför dagtid så att komma till platsen på 5-10 minuter förstår till och med du är orealistiskt. Och att hinna fram till platsen under dagtid, då det oftast är betydligt högre trafiktryck på 5 minuter är också orealistiskt.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback