Citat:
Ursprungligen postat av
nilserikkk
Jag har ingen aning om med hur kort varsel man kan vaska fram flertalet TMA-fordon.
Du kanske kan ringa driften och fråga?
Det är PEAB som har den för Gävle, här har du numret: 0771-921 921
Gissningsvis kan man få fram minst en bil inom 5-10 minuter.
Annars kanske man kan tillämpa flera polisbilar. Ställa ut en bil några hundra meter före som förvarning?
Nej, polisen har faktiskt ingen medvetenhet om hur farligt det är att arbeta på vägen. Det visar deras beteende.
Jag ser ofta poliser som inte orkat tagit på sig den icke godkända varselvästen.
Hade polisen varit medveten om hur farligt det är så hade de inte stannat på motorvägen.
Ofta är det civila polisbilar som stannar och de har inga stora blinklampor. Blått ljus är dessutom det sämsta ljus man kan ha om man pratar synlighet.
Jag förstår hur polisen arbetar. De arbetar väldigt dumt. Varje år dör det brandmän och/eller poliser för att de springer runt som dumhuvuden på en väg där folk åker minst 110 km/h på. Detta gör man utan att skydda sig på lämpligt sätt.
Vad jag tänker med? Jag använder huvudet till att tänka på den olycka polisen var med och skapade. En helt onödig olycka för att man saknar kompetens och förståelse för hur man ska arbeta säkert på vägen.
Oavsett vad du tycker borde ha skett eller hur föraren skulle ha betett sig så är det en olycka som kunde ha undvikits.
Precis - du har ingen aning. Att gissa på 5-10 minuter är struntprat, för det stämmer inte.
Det finns extremt få poliser i yttre tjänst. Man kan inte avvara hur många bilar som helst för ett stopp. Samtidigt som dessa poliser kontrollerar den övergivna bilen är nästa bil på relationsmisshandel, den tredje på en lob och om - mot förmodan - Gävle har fyra bilar i tjänst samtidigt är de nog inne och skriver. Så nej, att ställa en till polisbil för att varna vi detta hade nog inte spelar något roll, för då hade nog föraren kört in i den istället.
Alternativt - om de faktiskt hade en till bil på väg - så har den säkert 10 min fram.
Vidare - varför påstår du att deras stora varselväst inte är godkänd? Ordningsvakternas reflex är baserad på densamme, och är byggd för att vara godkänd för ex. kunna beträda tågspår.
De både får och måste bryta lagar - såsom att stanna på motorvägen.
För vem ska annars göra det? Vad visste de om bilen?
Troligtvis att det var en stillastående bil på E4. Kanske någon som är skadad? Någon - oftast polisen - måste ju kontrollera att det inte är fara för liv.
Nu körde föraren på polisbilen, kanske hade föraren kört på den andre bilen istället?
Om polisen arbetar väldigt dumt så förstår du inte riktigt hur de arbetar.
Vem är du, och vad har du för kunskap om det?
Att t.ex. hävda att "ofta är det civila polisbilar" är skitsnack. Första lediga resurs snarare.
Varje år dör brandmän och/eller poliser
för att människor tittar på annat, inte är uppmärksamma eller leker med mobilen att påstå annat är så fruktansvärt korkat att jag bara kokar inombords.
I detta fall är det en familj som fått problem med bilen och tvingats stanna. Den stod illa till enl. uttalanden till SVT.
Du vet uppenbarligen inte mycket om hur det fungerar i verkligheten. Jag gissar vilt på att du är någon form av flaggvakt eller arbetar på väg. Jättebra att du fått den kompetens du har, men hur myndigheterna arbetar har du uppenbart inte koll på, så nedan finns en förklaring.
1) Samtal kommer till LKC/RLC om stillastående bil på E4.
2) Ledig resurs skickas för att kontrollera och lokalisera.
3) Resurser påbörjar en kontroll av fordonet.
4) I vissa fall lämnar fordonet, i andra fall är det fel på fordonet och bärgare (och TMA tillkallas, om de inte redan är på väg)
4b) Polisresurs kvarstannar med blåljus på för att uppmärksamma och varna ouppmärksamma och dåliga förare för hindret.
Att skylla detta på polisen när det varken är deras, eller familjens fel - då det är en olycka.
Det är alla förares skyldighet att vara uppmärksamma på vägen. Rådjur hamnar ofta på fel sida, fordon går sönder. Rattfyllon kör. Det är ditt eget ansvar, ingen annans fel eller skyldighet.