2017-07-15, 15:09
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
DJ lägger orden i munnen på styvmamman,helt okej (not) helt nödvändigt för ett förtydligande för alla idioter.
Lågvattennivå av DJ.
Lustigt att det verkar rätt i vissa sammanhang att lägga ord i mun,men andra gånger helt felaktigt.
Som sagt, DJ är gud för pluraliteten i tråden. Själv associerar jag DJ till det gamla ordspråket att "i de blindas rike är den enögde kung". Jag tycker att hela dokumentär är ett lågvattenmärke. Däremot tycker jag att det är bra att den gjordes. Den har - trots att den är riktigt usel - fått mig att tro, att bröderna är oskyldiga.
Citera
2017-07-15, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Som sagt, DJ är gud för pluraliteten i tråden. Själv associerar jag DJ till det gamla ordspråket att "i de blindas rike är den enögde kung". Jag tycker att hela dokumentär är ett lågvattenmärke. Däremot tycker jag att det är bra att den gjordes. Den har - trots att den är riktigt usel - fått mig att tro, att bröderna är oskyldiga.

DJ är inte någon gud för mig ialf, har jag redan förklarat tidigare i tråden att jag inte gillar känslosam musik i dokumentären, att det var för mycket fokus på Sandbergs person. Josefsson har nåt klibbigt närgånget när han skriver om folk, det är psykologierande. Han har ju skrivit böcker om psykologi också. Han skulle vara en bättre journalist om han blev mer saklig och inte geggade omkring i psykologin. och så är han för aggressiv i debatter ofta. Men journalister är ett släkte för sig och den som håller på och gräver och avslöjar kan nog ha en del psykopatiska drag. Men det är en väldig tur att han gjorde dokumentären, med alla fel och brister finns det tillräckligt av det sakliga för att man ska kunna bli upprörd och kräva ny utredning.
Som sagt, juristerna jobbar nu självständigt och det ska dem göra.
Citera
2017-07-15, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Jag vet att det var DJ som kontaktade killarna. Har sett dokumentären.
Att bli "knullad av systemet" behöver inte betyda att man bryter ihop och hamnar på hispan!
Jag skulle aldrig i mitt liv ge upp om en anhörigs barn blev anklagad för nått sånt.
Har själv blivit "knullad av systemet" men inte fan hamna jag på psyket för det.

Man kämpar för sina barn,in i det sista. Sjukt att skylla på "systemet". Pappan visste mer än vi någonsin får veta!

Helt sjukt att ni köper allt pga en vinklad dokumentär.
Skulle Dan Josefsson komma som en räddande ängel? Varför gjorde inte pappan eller andra anhöriga till killarna något under dessa 20år???

Den där jävla 12,13-åringen vill jag veta mer om. Kan du lägga upp namn? (kodat)

Jaha nej i och för sig, eftersom du blivit knullad av systemet och klarat det så bra så måste alla andra fungera likadant. Människor som du är så jäääävla osexiga alltså, folk fungerar olika liksom. Varken jag eller du vet ett skit om vad dom gått igenom, eller vad dom gjort eller inte gjort. Jag ser helt hur en sån här grej kan få en att må jävligt psykiskt dåligt. Förstå, eller åtminstone acceptera att människor är olika. Och dessutom tror jag aldrig du varit i den här situationen, så du kan bara sitta och spekulera i hur du skulle hanterat det. Så lätt att sitta som åskådare och fördöma andra..

Och jag förstår också att man tror på att dom som jobbar med sånt här kan sina jobb och ser till att det går rätt till.

Och för att vara lite on-topic, dom är uppenbart inte skyldiga till mord. Kan bara en idiot tro.
Citera
2017-07-15, 18:21
Medlem
Tidtabell:

2012-08-08+: Christian Karlsson tar kontakt med en 13-årig flicka över Facebook. Karlsson hade träffat flickan när han var hjälplärare i hennes mellanstadieklass under sex veckor. Målsägande hade även umgåtts med Karlssons lillebror. Karlsson har vid tidpunkten flickvän men vill gärna ha sex med målsägande, som han tyckte såg bra ut för sin ålder. Karlsson och flickan hade ingen relation, men Karlsson förmår flickan att skicka över lättklädda bilder och får till en träff helt inriktad mot sex. Karlsson är impotent vid träffen, men annat sexuellt förekommer. Flickan vill senare försöka igen, men då har Karlsson drabbats av en minneslucka/ förträngda minnen och vet inte vad hon pratar om.

2012-08-11: Tidpunkt för brotten.

2013-04-12: Värmlands tingsrätt meddelar dom B 4840-12 -- Christian Karlsson har medgett ansvar för och döms för (1) försök till våldtäkt mot barn och (2) sexuellt övergrepp mot barn. Karlsson döms till skyddstillsyn med särskild behandlingsplan.

2013-12: Minneskirurgen Rickard L. Sjöberg kontaktar sin vän Dan Josefsson, som vrider om nyckeln i SVTs grävmaskin.
Senast redigerad av Magro 2017-07-15 kl. 19:19.
Citera
2017-07-15, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Okey Magro din lilla snaskiga typ som lade ut domen mot Christian:

nu har vi läst domen och jag tror många av oss känner igen oss i denna pinsamma situation, både som tonåring och ung vuxen
Dock har vi sluppit få våra misstag utlagda på nätet - och det är åtminstone jag tacksam för

Om Christian är en bra klok kille så gör han aldrig om detta vare sig när han samtidigt har ett förhållande med en tjej eller med en tjej/kvinna som är i beroendeställning till honom
Och att någon på FB lade ut det på nätet, ja ..shit happens. ..
När det gäller flickan i domen då hoppas jag att hennes mamma hade ett allvarligt samtal med sin dotter om kärlek, sex och killar

Har du också en dom mot dig för sexualbrott mot barn? 'Rinner det till' när du är hjälplärare i mellanstadiet?

Jag reagerar på hur du och flera andra av er som tycker att det är så himla synd om Christian Karlsson och Robin Dahlén med familj helt tycks sakna empati med flickan som Karlsson utnyttjade.

Väldig otur för Karlsson att polisens uppklarningsprocent är 200% också...
Citera
2017-07-15, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezras
Nytt lågvattenmärke av dig Magro. Genom att lägga ut domen så vill
du vinkla det till att Christian måste vara skyldig till mordet passivt
eller aktivt. Din agenda känns mycket suspekt och märklig.

Jag uppfattar det som att Christian Karlsson har dragit nytta av flickans sårbarheter -- som förutom att hon var 13 år, åldersskillnaden och att han varit hjälplärare i hennes mellanstadieklass -- också verkar innefatta osäkerheter så som ätstörningar som hon skulle utredas för. Karlsson hade flickvän vid tidpunkten och enligt domen hade Karlsson inget romantiskt intresse av målsägande utan enbart sexuellt.

Att beskriva målsägande som Karlssons 'ännu inte än byxmyndiga, flickvännen' som en annan trådskribent, som säger sig 'noga läst igenom den domen', känns inte särskilt hederligt eller seriöst för mig. 2012-08-08 tar Karlsson kontakt med målsägande, 2012-08-11 -- tre dagar senare -- begås sexualbrotten.

Jag tycker att domen är relevant för att få en så heltäckande bild som möjligt av Christian Karlssons aktiviteter och förehavanden som möjligt. Flera verkar otroligt nog ha mer empati med GM än BO, så domen kanske rent av är till Karlssons fördel?

Ezras, jag har även svarat på ditt tidigare inlägg till mig om du har missat det:

(FB) Mordet på Kevin Hjalmarsson, 4 i Arvika 1998
Citera
2017-07-15, 19:34
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
Har du också en dom mot dig för sexualbrott mot barn? 'Rinner det till' när du är hjälplärare i mellanstadiet?

Jag reagerar på hur du och flera andra av er som tycker att det är så himla synd om Christian Karlsson och Robin Dahlén med familj helt tycks sakna empati med flickan som Karlsson utnyttjade.

Väldig otur för Karlsson att polisens uppklarningsprocent är 200% också...

Det är bra att du har upphört med all sorts spelad neutralitet i ämnet. När du får stryk i sakfrågan så drar du upp annat, allt för att misstänkliggöra C och i förlängningen R.

Patetiskt.
Citera
2017-07-15, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Det är bra att du har upphört med all sorts spelad neutralitet i ämnet. När du får stryk i sakfrågan så drar du upp annat, allt för att misstänkliggöra C och i förlängningen R.

Patetiskt.

Vad talar du om? Jag medger att mitt senaste inlägg till Kleopatra2013 inte var speciellt snällt men jag tycker det är konstigt hur hon tycks relatera till Christian Karlssons 'misstag' men inte känna med BO.

Sen är det ju du själv som gärna försöker flytta fokus när du ogillar en fråga. I ditt näst senaste inlägg till mig framhärdar du om teknisk beskrivning, när jag alltså har talat om Weine Dahléns och andra i familjens uppvaktning av polisen, samt att jag redan hade tillbakavisat att jag skulle ha uttryckt stöd för dina åsikter i frågan om teknisk bevisning:

Citat:
Jag menar exakt vad jag skrev. Det behövs inte göras några tolkningar. Det spelar ingen som helst roll om pappan så ringde in 119 gånger och gav flera skriftliga bekännelser om dessa motsägs av den tekniska bevisningen. Eller för den delen, tillkommit under stark press från polisen.
Citera
2017-07-15, 20:41
Medlem
Jag erkänner gärna att jag -- efter ett flertal negativa erfarenheter av mediekonsumtion -- har mycket svårt att lita på uppgifter som cirkulerar i media -- utan oberoende verifiering -- och på de 'regimtrogna experter' som ständigt är på plats för att legitimera den tredje statsmaktens berättelse. Det är också därför jag endast motvilligt ser på t.ex. kevinfilmerna.

Jag har en fråga till KlausStein, framstående rasbiologisk analytiker mm:

Citat:
[...] I tråden har det funnits flera personer som vanligtvis har en väldigt negativ bild av etablissemanget men som ändå inte klarade av att greppa sossemyndigheters inkompetens, arrogans och hänsynslöshet.

Helt otroligt när man tänker efter.

Vilka utgör 'etablissemanget' enligt dig? Tycker du att journalister gör ett bra jobb generellt?
Senast redigerad av Magro 2017-07-15 kl. 20:45.
Citera
2017-07-15, 20:52
Medlem
[Göran Lambertz: Halvårsbetraktelse 2017, 2017-07-01]

[//]

Kevindokumentären, Dan Josefsson och Sven Å. Christianson

Efter Bergwallkommissionens slutpunkt gick det två år innan Dan Josefsson drog fram sitt nästa fall där Sven Å. Christianson enligt Josefsson verksamt bidragit till ett justitiemord – utredningen om 4-årige Kevin Hjalmarssons död i Arvika år 1998. De två åren kan tala för att nästa tv-dokumentär av Josefsson kommer 2019. Han har ju deklarerat att han ska fortsätta jaga Sven Å. Christianson. Det som möjligen skulle kunna sätta stopp för en sådan utveckling är att ansvariga på SVT upptäcker att Josefsson inte är att lita på. Kevindokumentären är ett mediebedrägeri, men förmodligen insåg man inte det på SVT förrän det var för sent.

Annars ska det bli spännande att se vilket nästa fall blir, och om andra medier hakar på lika troskyldigt som i fråga om Quick och Kevin. Josefsson måste leta efter en utredning där det inte finns någon omedelbart avgörande teknisk bevisning. Men detta är inte något problem eftersom brist på teknisk bevisning är legio när en psykolog kallas in för att försöka få fram avgörande bevis eller på annat sätt hjälpa polisen. Och det ska dessutom helst vara ett fall där den som enligt Josefsson har utsatts för rättsövergreppet är beredd att i viss utsträckning dansa efter hans pipa.

[//]
Citera
2017-07-15, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Att ta sig an ett fall som anses uppklarat och att gå i strid med det som anses fastställt av höga dignitärer, här ett tjugo år gammalt dödsfall, kan innebära att man förstör sin karriär om det visar sig att man haft fel, eller att man inte alls kan motbevisa de gamla argumenten. Månader, kanske år av plöjande av material där det sedan kanske visar sig att man har fel i sina påståenden kan kosta både pengar och presigeförlust för en frilansande journalist.
"Risk" måste inte innebära att man blir fysiskt misshandlad.

Kan du ge exempel på något som skulle få dig att ändra uppfattning om Dan Josefsson -- på ett sätt som om tillräckligt många gjorde detsamma skulle ha följden att det skulle "kosta både pengar och presigeförlust" för honom?

Jag tycker väl att Dan Josefsson -- som redan är god för flera miljoner enligt kingstown -- är väl försäkrad med tanke på bl.a. följande:

Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Fast det har ju sagts tidigare i tråden att dokumentären inte skulle ses som ett försök att fria bröderna utan att visa på hur ärendet hanterats och hur bröderna och familjen hanterats. Till och med DJ har väl sagt att han inte ser det som sin uppgift att reda ut själva brottet.
Citera
2017-07-15, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaNej
Jaha nej i och för sig, eftersom du blivit knullad av systemet och klarat det så bra så måste alla andra fungera likadant. Människor som du är så jäääävla osexiga alltså, folk fungerar olika liksom. Varken jag eller du vet ett skit om vad dom gått igenom, eller vad dom gjort eller inte gjort. Jag ser helt hur en sån här grej kan få en att må jävligt psykiskt dåligt. Förstå, eller åtminstone acceptera att människor är olika. Och dessutom tror jag aldrig du varit i den här situationen, så du kan bara sitta och spekulera i hur du skulle hanterat det. Så lätt att sitta som åskådare och fördöma andra..

Och jag förstår också att man tror på att dom som jobbar med sånt här kan sina jobb och ser till att det går rätt till.

Och för att vara lite on-topic, dom är uppenbart inte skyldiga till mord. Kan bara en idiot tro.
Tror inte heller dom är skyldiga till mord Däremot är det inte helt omöjligt att dom är vittnen,ev medskyldiga till Kevins död i lek.

"Knullad avsystemet",ja,om du visste!
Som sagt,som du skriver,"sitta och spekulera hur jag skulle hantera det"!
lol
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in