2017-07-15, 10:41
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Att anti-kristna faller undan för majoriteten och för dom som har makten, är inte förvånande, det har varit deras enda sätt att överleva, att "hora" med kungarna:
"Henne har kungarna på jorden horat med"(Upp 17:2 Bibel2000)
Fast nu är ju inte påven antikristen. Dessutom är det han som har makten, så vilken annan makt han skulle falla undan för förstår jag inte.

Citat:
Jag kan inte tala för andra, men för min del handlar det om att se vad verkligheten/sanningen är.
Fast ingen vet vad sanningen/verkligheten är i detta avseende. Det handlar om sannolikheter.
Är det sannolikt att livet uppstått som en enkel organism och sedan utvecklats vidare i olika former beroende på omständigheterna? Det finns massor, MASSOR av indicier och tecken som pekar på det.
Är det sannolikt att alla djurarter poppade fram helt plötsligt fix och färdiga? Det finns ingenting som pekar på det, ingenting utom bibeln.

Citat:
Fast bibelns skapelseberättelse säger inte att allt kom "hux flux vid ett enda skapelseögonblick". Bibeln delar in skapelsen i flera delar/dagar, och det är uppenbart att Guds skapelsedagar inte handlar om 24 timmars jorddagar, utan kan handla om det som vetenskapsmän kommit fram till, miljoner/miljarder år.
Alla djuren kom till den femte "dagen". Det står "dag" i bibeln, att religiösa sedan försöker förklara bort det är bara patetiskt. Ofta hör man förklaringen "men för gud är tusen år som en dag och en dag som tusen år". Jaha, men djurriket uppstod inte på tusen år heller. Peka gärna på ett ställe i bibeln där det står att det tog miljarder år.
Citat:
Det är lite förvånande att man vill framhålla skapelsedagarna som 24 timmars jorddagar trots att det finns andra förklaringar. Vill man underhålla sin egen syn på hur idiotiska troende är?
Som sagt, visa på ett bibelställe som anger en adekvat tidsrymd. Och varför öht använda uttrycket dagar om det inte alls har med dagar att göra? Varför inte ange den verkliga tiden? Nej, för att när folk hittade på bibeln ville de göra den begriplig för populasen. Bibeln är nämligen bara ett medel för crowd control.

Citat:
Det finns inget i bibelns berättelse som säger att arterna har varit statiska utan några som helst förändringar ända sedan skapelsen.
Finns det något som säger att arterna utvecklas? Nej, det gör det inte.
2017-07-15, 11:51
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det finns inget i bibelns berättelse som säger att arterna har varit statiska utan några som helst förändringar ända sedan skapelsen.

Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Finns det något som säger att arterna utvecklas?

Inte med samma betydelse av koncepterna "förändring" eller "utveckling" som autentisk (västlig, nutida, akademisk) biologi har.

Däremot har ttsp ju en helt egen pseudo-vetenskap (~förvrängd akademisk vetenskap) med tillhörande demagogisk terminologi, i vilken "förändring" eller "utveckling" kan betyda vad ttsp vill att det skall betyda.
2017-07-15, 12:00
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ja, men betyder det att det med tiden bildas nya arter? Detta är bara ett antagande utan vetenskapliga bevis.
Ja, varför skulle det uppstå ny arter bara ibland?

Citat:
Skapelseteorin passar in på det sättet att fakta, bevis, evidens, sanningen, verkligheten visar att det finns olika arter, men det finns ingen fakta, bevis, evidens på hur dessa arter kommit till. Där ligger evolutionsteorin och skapelseteorin på samma nivå. Men evolutionsteorin hävdar att arterna utvecklats utan inblandning av en intelligens, medan skapelseteorin menar att arterna skapats var för sig.
Vad är bevisen för att arterna skapats var för sig?
Fossilen talar om motsatsen. Längre ned i skikten hittar man ofelbart enklare organismer.

Citat:
Fakta, bevis, evidens, sanningen, verkligheten visar att dessa skillnader existerar, helt enligt skapelseteorin, men evolutionsteorin går ett steg längre, att dessa arter förvandlas från en art till en annan, och detta är inte bevisat.
Igen, vad är beviset för skapelseteorin?
Hur har arterna skapats var för sig?
2017-07-15, 12:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Skapelseteorin passar in på det sättet att fakta, bevis, evidens, sanningen, verkligheten visar att det finns olika arter, men det finns ingen fakta, bevis, evidens på hur dessa arter kommit till. Där ligger evolutionsteorin och skapelseteorin på samma nivå.

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Ja, varför skulle det uppstå ny arter bara ibland?

Vad är bevisen för att arterna skapats var för sig?
Fossilen talar om motsatsen. Längre ned i skikten hittar man ofelbart enklare organismer.

Igen, vad är beviset för skapelseteorin?
Hur har arterna skapats var för sig?

Eftersom ttsp opererar med pseudo-vetenskap (med tillhörande demagogisk terminologi), kommer hans svar inte att ha nån relation till autentisk, akademisk vetenskaps position. Det kommer bara att bli bubbla-snack.
2017-07-15, 12:15
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Evolutionsterorin är en ofalsifierbar teori. Allt går att förklara med den. Den går inte att motsäga.
Evolutionsteorin förkastas direkt om:
- En ko skulle föda en häst. Eller annan observation av att en art skapas fix och färdig
- Det upptäcktes en spärr som förhindrar den genetiska skillnaden att bli större för varje generation.
- Hitta ett fossil i fel lager, ett däggdjur i ett lager från Kambrium till exempel..
- Hitta en population med egenskaper från två olika grenar i evolutionsträdet.
Senast redigerad av ConnyKlasson 2017-07-15 kl. 12:23.
2017-07-15, 12:37
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Evolutionsteorin förkastas direkt om:
- En ko skulle föda en häst. Eller annan observation av att en art skapas fix och färdig
- Det upptäcktes en spärr som förhindrar den genetiska skillnaden att bli större för varje generation.
- Hitta ett fossil i fel lager, ett däggdjur i ett lager från Kambrium till exempel..
- Hitta en population med egenskaper från två olika grenar i evolutionsträdet.
Jag menar evolutionsteorin i meningen det naturliga urvalet. Inte själva biologiska evolutionen som sådan.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Naturligt_urval
2017-07-15, 12:46
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Det här är ju bara troll blaj.

Jag har förklarat exakt vad jag menar med hänvisning till artiklar av genetikproffesor.
Läs den.

Påstår du att miljö inte kan påverka generas uttryck med epigenetik?
(Med miljö menas allt som människan gör och är med om. Om du inte visste det)

Försök inte.

Du gör påståenden som helt saknar vetenskaplig grund.

Sedan länkar du till artiklar som du uppenbarligen inte läser själv då de absolut inte stödjer dina påståenden. De bekräftar bara det jag har sagt sedan första inlägget.

Påstår du att miljö inte kan påverka generas uttryck med epigenetik?
(Med miljö menas allt som människan gör och är med om. Om du inte visste det.

Självklart påverkar miljön (vem säger något annat?).
Dock har vi ju redan kommit fram till (med hjälp av DINA artiklar) att det finns ingen evidens för att epigentiska förändringar hos foster sedan ärvs vidare av kommande avkomma.

Tyvärr är jag fortfarande helt övertygad om att du inte har en susning om vad epigenetiska förändringar innebär.

Det är alltså fortfarande extremt oärligt att påstå att moderna evolutionära modeller är "ofullständiga" eller saknar en förklarande komponent. Och att denna komponent skulle vara epigenetik - Det existerar idag ingen evidens som styrker detta.
2017-07-15, 12:59
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag menar evolutionsteorin i meningen det naturliga urvalet. Inte själva biologiska evolutionen som sådan.

Kan du förtydliga vad det är för skillnad du refererar till?
2017-07-15, 13:35
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Naturligt_urval

Va?

Evolutionsteorin stipulerar fler komponenter än det naturliga urvalet.

Det är en dans mellan arv (biologi) samt miljö.
2017-07-15, 13:48
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Va?

Evolutionsteorin stipulerar fler komponenter än det naturliga urvalet.

Det är en dans mellan arv (biologi) samt miljö.
Ja, det är naturliga urvalet jag menar. Att alla egenskaper kan förklaras med att de finns pga evolutionär fördel.
2017-07-15, 13:51
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ja, det är naturliga urvalet jag menar. Att alla egenskaper kan förklaras med att de finns pga evolutionär fördel.

Och du stipulerar att det naturliga urvalet är ofalsifierbart då alla fenotypiska drag kan förklaras under en modell som anger den evolutionära fördelen till just det fenotypiska draget?
2017-07-15, 15:24
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Och du stipulerar att det naturliga urvalet är ofalsifierbart då alla fenotypiska drag kan förklaras under en modell som anger den evolutionära fördelen till just det fenotypiska draget?
Jag beskrev tidigare. Kolla de inläggen. Orkar inte skriva igen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in