Citat:
Fast nu är ju inte påven antikristen. Dessutom är det han som har makten, så vilken annan makt han skulle falla undan för förstår jag inte.
Citat:
Fast ingen vet vad sanningen/verkligheten är i detta avseende. Det handlar om sannolikheter.
Jag kan inte tala för andra, men för min del handlar det om att se vad verkligheten/sanningen är.
Är det sannolikt att livet uppstått som en enkel organism och sedan utvecklats vidare i olika former beroende på omständigheterna? Det finns massor, MASSOR av indicier och tecken som pekar på det.
Är det sannolikt att alla djurarter poppade fram helt plötsligt fix och färdiga? Det finns ingenting som pekar på det, ingenting utom bibeln.
Citat:
Alla djuren kom till den femte "dagen". Det står "dag" i bibeln, att religiösa sedan försöker förklara bort det är bara patetiskt. Ofta hör man förklaringen "men för gud är tusen år som en dag och en dag som tusen år". Jaha, men djurriket uppstod inte på tusen år heller. Peka gärna på ett ställe i bibeln där det står att det tog miljarder år.
Fast bibelns skapelseberättelse säger inte att allt kom "hux flux vid ett enda skapelseögonblick". Bibeln delar in skapelsen i flera delar/dagar, och det är uppenbart att Guds skapelsedagar inte handlar om 24 timmars jorddagar, utan kan handla om det som vetenskapsmän kommit fram till, miljoner/miljarder år.
Citat:
Som sagt, visa på ett bibelställe som anger en adekvat tidsrymd. Och varför öht använda uttrycket dagar om det inte alls har med dagar att göra? Varför inte ange den verkliga tiden? Nej, för att när folk hittade på bibeln ville de göra den begriplig för populasen. Bibeln är nämligen bara ett medel för crowd control.
Det är lite förvånande att man vill framhålla skapelsedagarna som 24 timmars jorddagar trots att det finns andra förklaringar. Vill man underhålla sin egen syn på hur idiotiska troende är?
Citat:
Finns det något som säger att arterna utvecklas? Nej, det gör det inte.
Det finns inget i bibelns berättelse som säger att arterna har varit statiska utan några som helst förändringar ända sedan skapelsen.