Citat:
Ursprungligen postat av
KlausStein
Du tror inte att man utförde förhören som man gjorde för att man inte fick ut några svar på någon annan väg? Man hade på förhand bestämt sig för att R var nyckelvittnet trots att allt tydde på att han inte sett något. När han sedan inte gav några bra svar så tog man till mer desperata åtgärder, exempelvis förhöret som RS utförde iklädd polisuniform.
Sedan bestämde man sig för att barnen var skyldiga, och eftersom man inte fick några svar ur dem då heller så började man mata dem med information. Se det sista förhöret som spelas in, först då får de veta hur och var Kevin dog.
Irrelevant.
Svårt för mig att svara på varför man gjorde det man gjorde i utredningen. Uniformen var ju enligt RS en idé från någon annan, att vara lite, "stram" har jag för mig ordet var.
Att R skall se honom i ögonen är ju ett klassiskt, och kanske i detta fallet naivt försök att få pojken att säga mer.
Anledningen till att jag går tillbaka till set du kallar irrelevant är ju för att det var det som startade intresset för pojkarnas berättelse och att just detta verkar inte ha tagits hand om på ett vettigt sätt. Just detta verkar ju också pappan ha trott på och det innan RS kom in i bilden. Jag hade gärna sett att vittnesmålet avskrivs som irrelevant/påhitt, men genom konstiga förhör (enligt dokumentären) vet vi nu inte säkert.
Men det vi vet är att dokumentären tar ställning och bestämt säger att det som pappan trodde på, det tror inte dokumentären på. Pojkarna har inte sett något. Dokumentären vet bättre än vad pojkarnas pappa trodde en gång i tiden, och orsaken till det kanske det finns nåt bra svar på. Vem vet.