2017-07-14, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Vi vet att slumpmässiga skillnader uppstår mellan generationerna.
Annars skulle barn vara exakta kopior av föräldrarna.

Vi vet också att dessa skillnader blir större och större över fler generationer.

Jag håller med, vi vet detta, detta är ett faktum både för evolutionsteorin och skapelseteorin.

Citat:
Vi vet ingen "spärr-mekanism" som hindrar att dessa skillnader med tiden blir så stora att individer i var sin ände av "generations-kedjan" skulle räknas om olika arter om de levde samtidigt.

Vi vet inte heller motsatsen.

Citat:
Applicera det här på två eller fler populationer, av samma art, som skiljs åt.
Individerna i respektive population kommer att med tiden att bli mer och mer olika genetiskt sett.

Ja, men betyder det att det med tiden bildas nya arter? Detta är bara ett antagande utan vetenskapliga bevis.

Citat:
Jag ser inte riktigt var/hur skapelseteorin passar in här.

Skapelseteorin passar in på det sättet att fakta, bevis, evidens, sanningen, verkligheten visar att det finns olika arter, men det finns ingen fakta, bevis, evidens på hur dessa arter kommit till. Där ligger evolutionsteorin och skapelseteorin på samma nivå. Men evolutionsteorin hävdar att arterna utvecklats utan inblandning av en intelligens, medan skapelseteorin menar att arterna skapats var för sig.

Fakta, bevis, evidens, sanningen, verkligheten visar att dessa skillnader existerar, helt enligt skapelseteorin, men evolutionsteorin går ett steg längre, att dessa arter förvandlas från en art till en annan, och detta är inte bevisat.

Citat:
Fortsätt gärna diskussionen (då jag inte är tillräckligt kunnig) med experterna i Biologiforumet: https://www.flashback.org/t1088622

Dom får gärna komma hit till religionsforumet, speciellt om dom är mer ödmjuka än dom som befunnit sig på religionsforumet hittills.
2017-07-14, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag håller med, vi vet detta, detta är ett faktum både för evolutionsteorin och skapelseteorin.

Vi vet inte heller motsatsen.

Ja, men betyder det att det med tiden bildas nya arter? Detta är bara ett antagande utan vetenskapliga bevis.

Skapelseteorin passar in på det sättet att fakta, bevis, evidens, sanningen, verkligheten visar att det finns olika arter, men det finns ingen fakta, bevis, evidens på hur dessa arter kommit till. Där ligger evolutionsteorin och skapelseteorin på samma nivå. Men evolutionsteorin hävdar att arterna utvecklats utan inblandning av en intelligens, medan skapelseteorin menar att arterna skapats var för sig.

Fakta, bevis, evidens, sanningen, verkligheten visar att dessa skillnader existerar, helt enligt skapelseteorin, men evolutionsteorin går ett steg längre, att dessa arter förvandlas från en art till en annan, och detta är inte bevisat.

Dom får gärna komma hit till religionsforumet, speciellt om dom är mer ödmjuka än dom som befunnit sig på religionsforumet hittills.
Vad menar du med skapats? Har någon/något skapat färdiga djur? För det är inte bevisat. Det enda som bevisats är att djur finns och att evolution förekommer.
2017-07-14, 21:30
Medlem
Har evolution något med big bang att göra , eller är det arterna , på jorden det handlar om bara ?

Så eftersom big bang är uteslutet nu när jag läst lite om det och det inte var en bomb som sprängdes.

Så går jag över till min ide. att vi är microber i ett större väsen. fast det är ju inget nytt.
Hela kroppen består ju av mijarder små microber som jobbar i din kropp.

Samma som vi jobbar i någon annans organ. men i slutänden
är allt bara stor kemikalie snurra. som skapats av en explosion där olika
material blandats i en ända röra och råkat bli en människa .

Vi är energier precis som celler. Vi celldelar oss men eftersom tiden är exakt 9 månader
Så är vi igentligen bara en del i en explosion vi ligger på 36 graders skalan i explosionen.
Vi kan inte uppfatta hur fort det igentligen går, vi är magneter som dras till varandra, kvinnor dras mot
mannens volym , större planeter dras inte till små planeter. Det vibrerar till å vips delas det svagaste i
två delar , Moder och barn.

Klart att ingen vet , skulle vi veta har vi ingen anleding att leva. hittar du sanningen dör du , så enkelt är det.

Jo evolutions teorin är inget annat än påhitt. varför skulle människan varit en apa från början, varför
inte lika gärna en häst. en del säger att människan kommer från fågel släcktet, jag säger att människan
alltid varit en människa, vatten har alltid varit vatten , aldrig olja. En gran är inte en utvecklad tall.

gran Kotten ser ut som en gran, tallkotten ser ut som en tall så jävla lätt allt är , så självklart

Senast redigerad av troligengud 2017-07-14 kl. 21:59.
2017-07-14, 21:33
Medlem
proconsuls avatar
Påven erkänner evolutionsteorin. https://www.svt.se/nyheter/utrikes/paven-tror-pa-big-bang-och-pa-evolutionen Många andra religiösa gör det också. Många religiösa hävdar att evolutionen är guds sätt att arbeta på. Varför en del religiösa fortfarande käftar emot beror nog på att de är tröga antar jag.
Att tro att alla arter uppstod hux flux vid ett skapelseögonblick är ju hur korkat som helst, eftersom de flesta arter som lever nu inte gjorde det för ett antal miljoner år sedan. De däggdjur vi ser idag existerade inte under dinosauriernas tid.
2017-07-14, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Påven erkänner evolutionsteorin. https://www.svt.se/nyheter/utrikes/paven-tror-pa-big-bang-och-pa-evolutionen Många andra religiösa gör det också. Många religiösa hävdar att evolutionen är guds sätt att arbeta på. Varför en del religiösa fortfarande käftar emot beror nog på att de är tröga antar jag.
Att tro att alla arter uppstod hux flux vid ett skapelseögonblick är ju hur korkat som helst, eftersom de flesta arter som lever nu inte gjorde det för ett antal miljoner år sedan. De däggdjur vi ser idag existerade inte under dinosauriernas tid.
Spelar ingen roll då jorden är ca 6000 år ....
2017-07-14, 21:39
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Spelar ingen roll då jorden är ca 6000 år ....

Fast det är väl bara hardcoreidioterna som tror det. Människor med den inställningen är det ju bara helt lönlöst att öht försöka föra en diskussion med.
2017-07-14, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Fast det är väl bara hardcoreidioterna som tror det. Människor med den inställningen är det ju bara helt lönlöst att öht försöka föra en diskussion med.
Ja, "ungjordskreationister". Människor och dinosaurier, sida vid sida! Det var tider det...
2017-07-14, 22:03
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Spännande! Men den artikeln adderar inget till den som finns på Wiki.

Vi har som sagt dokumenterade förändringar hos fenotypen hos den enskilde individen.
Detta framsteg har vi fått genom att stressa och sätta råttor i svältläge i generationer.

Precis som artikeln stipulerar:

Om mamman utsätts för svält tidigt under graviditeten, har man sett att det kan leda till förändrade epigenetiska tillstånd hos fostret. Om det sedan finns kvar i kommande generationer är däremot oklart.

Vi kan idag verken säga bu eller bä gällande epigenetikens eventuella påverkan på evolutionen rent historiskt. Därmed mina invändningar till hur du väljer att använda ordet epigenetik för att stödja din åsikt. Det är enligt mitt tycke rent ut sagt oärligt. Du eller någon annan har inte tillräckligt med information för att göra den slutsatsen.

Jag har inte sagt annat än att principen för genpåverkan inte var vad vi trodde för några år sedan.
Grundprincipen att det inte går att påverka är fel. Det går att påverka.
Hur mycket och till vilken grad vet vi inte än.
Det vi vet är att det är möjligt
2017-07-14, 22:05
Medlem
Citat:
Ja, typ Kalam Cosmological argument är det du beskriver. William Lane Craig brukar försöka bevisa Gud med den.

Det har jag ingen aning om.
2017-07-14, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Ähum... var kom den skapande intelligensen ifrån då?

Enligt bibeln har Gud alltid existerat, och har alltså inte "kommit från något".

Om man menar att intelligensen är utomjordingar från ett annat solsystem, så får man problemet med varifrån dessa kommer. Ungefär som med påståendet att livet kom från kometer, alltså helt legitima påståenden från sådana som kallar sig för vetenskapsmän, och då blir frågan varifrån livet från kometer kom ifrån, hur skapades det första livet.

Påståendet att livet kom från kometer skjuter bara undan problemet till ett annat ställe.
2017-07-14, 22:20
Medlem
Citat:
Vad menar du med skapats? Har någon/något skapat färdiga djur? För det är inte bevisat. Det enda som bevisats är att djur finns och att evolution förekommer.

Det har inte heller bevisats att arter utvecklats till andra arter, bara att olika arter existerar, och att mikroevolution/förändringar inom arten förekommer, exakt så som du säger.

Att olika arter existerar, och att mikroevolution förekommer, alltså det vi vetenskapligt kan observera är helt enligt skapelseteorin. Men vi kan inte observera evolutionsteorins påstående att en art förvandlas till en annan art.

Som sagt, evolutionsteorin har hål som inte går att fylla, medan skapelseteorin är exakt så som vi kan observera verkligheten.
2017-07-14, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Har evolution något med big bang att göra , eller är det arterna , på jorden det handlar om bara ?

Evolutionister vill gärna tillämpa "evolution" i andra avseenden också, t.ex. hur det första livet uppkom, kallat "abiogenesis", vill man också tilldela en evolution från atomer, till molekyler, till RNA till DNA och cellmembran o.s.v.

Och jag tror att jag har hört liknande om universums skapelse, att det är en "evolution" från strängar till atomer till väte, till större atomer, till stoft, till stjärnor och planeter, galaxer o.s.v.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in