Citat:
Ursprungligen postat av
Utflyttad
Det är väl just den saken som skrämmer mig, rättssäkerhetsivrare som jag är, att hur i helskotta kan Tingsrätten anse hennes vittnesmål som trovärdigt?
Osäkerhetsfaktorerna kan ju läggas på hög. Det var mörkt, gärningsmannen var vittnets f.d. pojkvän (svartsjuka eller genuint hat?), vittnet har ändrat sin story vad det gäller viktiga detaljer, Tingsrätten finner vittnets information som vag utom vad det gäller sexakten, ingen har sett den själva sexakten utan enbart rörelser som uppfattats som en sexakt, etc.
Jag tror att en duktig advokat kan slå hål på detta då det faktiskt finns alternativa scenarier som skulle erhålla stöd av samma vittnesmål.
Detta är pudels kärna - vad denna diskussion (borde) handla om. Rättssäkerhet.
Hur kan ett minderårigt vittnes utsago om sitt ex i mörkret på håll med fulla skränande ungdomar runt om vara det
absolut enda som fäller killen för våldtäkt av minderårig? Ett vittnesmål som endast innehåller en diffus bild av att vittnet tror sig sett 13-åringens huvud röra sig upp och ner när ATB satt på marken med den fulla illamående flickans huvud i knät? Inga neddragna brallor, inget synligt kön hos någon av de två.
ATB är ditkallad för att hjälpa 13-åringen ur en situation med en annan kille som hon nog sög av. Det betyder antagligen att de som bad ATB komma uppfattade honom som såpass reko att han inte skulle utnyttja tjejens fylla. Men plötsligt
tror vittnet EmAn att just detta skett. ATB säger att direkt att så inte är fallet.
Det hela går till rättegång, EmAns vittnesmål i rätten är otydligt och osäkert, hon ändrar sig. Ingen annan har sett något, 13-åringen har inget minne av något oralsex med ATB och all provtagning på inblandade och brottsplats har inte givit något. Inget annan vittnar om något sexuellt mellan 13-åringen och ATB.
Att döma 16-årige ATB för våldtäkt av minderårig på enbart detta känns tunt.
Dessutom samtidigt som man friar hans kompis där flera vittnen sagt sig sett dennes sex med 13-åringen. Ett märkligt domslut i mitt tycke.
På förekommen anledning - ja, jag har ofta sex, har tonårsbarn av bl a kvinnligt kön, gillar inte Books musik, avskyr våldtäktsmän och tycker jäkligt synd om 13-åringen som måste haft sitt livs värsta "festkväll". Helt ovidkommande uppgifter egentligen.