2017-07-14, 11:57
Medlem
Jag mailade PW för att få fram lite klargörande uppgifter om Pilot och fick detta svar:

Några klargöranden om de uppgifter vi publicerat kring ”Mannen i pilotglasögon” : När han anhölls nu under våren så delgavs han misstanke om mord på sannolika skäl och misstanken kvarstår även fast han släpptes. Han sjukskrev sig veckan efter Helenas försvinnande vilket han själv berättade för oss då vi träffade honom. Det är jag och Mats som på eget initiativ tog kontakt med ”pilot” eftersom vi arbetar som oberoende journalister och anser att en person som är misstänkt för ett så allvarligt brott ska få komma till tals om han själv vill, och han sa ja till en intervju.
Mannen har hörts 1992, 1998 och 2001. Det finns fler uppgifter kring den här mannen än de vi kunnat redovisa i våra reportage – vi har utifrån våra publicistiska regler valt vad vi kan berätta, inte utifrån vad polisen vill att vi ska gå ut med. Våra uppgifter som vi redovisar i reportageserien bygger på förstahandskällor och handlingar. Vi har pratat direkt med vittnen, utredare och personer med koppling till fallet.

Mvh Pernilla Wadebäck
Citera
2017-07-14, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Flashback.

Har följt tråden slaviskt sedan jag hörde P4 Skaraborgs reportage kring Helena, vilket väckte ett stort intresse. Det har dykt upp en del intressanta inlägg just de senaste dagarna och tycker att inlägg #558 i sammanhanget är ganska intressant gällande initialerna JP.

Kan du förtydliga lite vad som är så intressant? En annan fråga till PU (som verkar ha annat för sig nu): Har du någonsin jobbat för MRs vaktbolag eller på annat sätt kommit i kontakt med honom?
Citera
2017-07-14, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tikimon
Tack Braxxilax för bilder, känns ju värt att kolla upp. Någon som vet om dessa brunnar kollades? Behövs det något speciellt för att öppna dessa brunnar eller kunde vem som helst öppna dom då ? Hur ser det ut nu? Bodde jag i närheten hade jag åkt dit och öppnat dom men en start ficklampa.

Samtidigt tror jag att brunnarna måste ha öppnats någon gång dom senaste 20 åren av någon anledning. Kan dom verkligen ha varit stängda sedan dess?

Tror det är uteslutet att kroppen lämnades där. Brunnarna användes att gömma kroppen.
Citera
2017-07-14, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klimakteriehaxan
Om vi backar bandet och tänker tillbaks på åklagarens osäkerhet till att ta in denna person så har vi ju en person som kan stämma in

- Har god kännedom om lagar och regler runt ett frihetsberövande

- Har en god relation med polisen

- Är en framträdande person i M-stad (har vaktbolag , är en pådrivande och frontfigur i HA eftersökningar)

- OM åklagaren hade anhållit honom som skäligen misstänkt då hade vedebörande blivit av med sin vaktlegitimation.
Och hade hon då inte kunnat binda honom så är det åklagaren som står med problem , därför tvekar åklagaren. Hade det varit en "vanlig anställd" så hade detta inte påverkat denne

Dessa kriterier passar in väl för den sistnämnda

Dessutom är det ju väldigt lämpligt att leda skallgången och kanske själv söka av områden som man inte vill att andra ska söka av. Om ni fattar vad jag menar...

Ang huruvida han var på Statt eller ej - spelar väl knappast nån roll? Finns inget som säger att mördaren måste limmat på H på Statt...
Citera
2017-07-14, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susabusa78
Dessutom är det ju väldigt lämpligt att leda skallgången och kanske själv söka av områden som man inte vill att andra ska söka av. Om ni fattar vad jag menar...

Ang huruvida han var på Statt eller ej - spelar väl knappast nån roll? Finns inget som säger att mördaren måste limmat på H på Statt...

Inte mördaren men pilot har ju uppenbarligen varit där och polisen misstänker att pilotmannen är inblandad. Vi försöker ju ta reda på vem pilot är
Citera
2017-07-14, 14:14
Medlem
TheExterminators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steamie
Inte mördaren men pilot har ju uppenbarligen varit där och polisen misstänker att pilotmannen är inblandad. Vi försöker ju ta reda på vem pilot är

I efterlystprogrammet säger dom att en vitklädd man parkerade bilen vid sjukhuset och då menade dom att det var PR som var huvudmisstänkt men vem var han egentligen det kan vara viktigt var han inblandad körde han på cykelvägen kan han vara pilot mannen.
Citera
2017-07-14, 14:55
Medlem
Pudelfrillans avatar
Enligt MR var han alltså hemma med familjen hela kvällen och inte på Stadt, vilket betyder att det bör vara hans f.d. flickvän som har gett honom alibi. Tidigare i tråden har det påståtts att hon har misshandlats av MR och att detta skulle vara en av anledningarna till att dom senare skilde sig, om dessa uppgifter stämmer eller inte vet jag ej. Men, om så är fallet kanske hon inte hade något annat val än att ge honom alibi för den aktuella kvällen/natten? förmodligen ville hon även skydda barnen till vilket pris som helst, även om det skulle vara på bekostnad av att Helena-mordet aldrig blir löst.

Som sagt, ex flickvännen är den som skulle kunna satta saker och ting i rullning OM det nu är MR som är pilot. Är dock tveksam till att hon ens i dagsläget skulle ha något intresse av att berätta sanningen, att skydda familjen är nog viktigare.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2017-07-14 kl. 14:57.
Citera
2017-07-14, 15:19
Medlem
Twiggygirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Flashback.

Har följt tråden slaviskt sedan jag hörde P4 Skaraborgs reportage kring Helena, vilket väckte ett stort intresse. Det har dykt upp en del intressanta inlägg just de senaste dagarna och tycker att inlägg #558 i sammanhanget är ganska intressant gällande initialerna JP.

Hmmmmm... "Har följt tråden SLAVISKT". Den meningen känns igen. Återigen en nyreggad användare som pekar ut andra, samt avleder misstankarna mot sej själv.
Citera
2017-07-14, 15:30
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Enligt MR var han alltså hemma med familjen hela kvällen och inte på Stadt, vilket betyder att det bör vara hans f.d. flickvän som har gett honom alibi. Tidigare i tråden har det påståtts att hon har misshandlats av MR och att detta skulle vara en av anledningarna till att dom senare skilde sig, om dessa uppgifter stämmer eller inte vet jag ej. Men, om så är fallet kanske hon inte hade något annat val än att ge honom alibi för den aktuella kvällen/natten? förmodligen ville hon även skydda barnen till vilket pris som helst, även om det skulle vara på bekostnad av att Helena-mordet aldrig blir löst.

Som sagt, ex flickvännen är den som skulle kunna satta saker och ting i rullning OM det nu är MR som är pilot. Är dock tveksam till att hon ens i dagsläget skulle ha något intresse av att berätta sanningen, att skydda familjen är nog viktigare.

I så fall kan den före detta flickvännen ljuga sig blå i ansiktet utan nytta, har MR verkligen vart på statt (eller torget) bör folk sett honom. Polisen måste veta det annars vore det mycket märkligt men det kan vara hemligt från polisens sida än så länge.
Om någon kan fråga henne om detta vore hennes svar intressant.
Citera
2017-07-14, 15:48
Medlem
Twiggygirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
I så fall kan den före detta flickvännen ljuga sig blå i ansiktet utan nytta, har MR verkligen vart på statt (eller torget) bör folk sett honom. Polisen måste veta det annars vore det mycket märkligt men det kan vara hemligt från polisens sida än så länge.
Om någon kan fråga henne om detta vore hennes svar intressant.

Min teori har hela tiden varit, gällande varför pilot plockades in nu: Hans dåvarande sambo/ fru har dragit tillbaka det falska alibit nu. Och än en gång: Varför behöva alibi om man ej varit på stadt. Alibit hon gav, gällde säkert bara vilken tid han kom hem. Detta att han var hemma med familjen är en "sanning" serverad för oss på flaschback. Polisen vet att han inte var det.
Citera
2017-07-14, 15:56
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twiggygirl
Min teori har hela tiden varit, gällande varför pilot plockades in nu: Hans dåvarande sambo/ fru har dragit tillbaka det falska alibit nu. Och än en gång: Varför behöva alibi om man ej varit på stadt. Alibit hon gav, gällde säkert bara vilken tid han kom hem. Detta att han var hemma med familjen är en "sanning" serverad för oss på flaschback. Polisen vet att han inte var det.

Ja, typ något sådant. Sen när polisen läser här i tråden blir lögnerna så uppenbara för dom.
Citera
2017-07-14, 16:02
Medlem
Twiggygirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susabusa78
MR skriver att man blir av m sin möjlighet att jobba som ordningsvakt om man är inne på förhör - det stämmer inte. En snabb googling så hittar ni polisens pdf om "lagregler för ordningsvakter" och där står tydligt att den bara blir indragen om personen anhålls som "skäligen misstänkt" för allvarligt brott.

BRA! TACK! Jag har googlat hela natten Hittde bara att för att FÅ Nytt utskänkningstillstånd manglas man av lagar och förordningar. Men för befintligt tillstånd har jag väldigt svårt att köpa M.R:s manöver. Dom kan la för fasiken inte dra in något för honom. Inte i detta läge. Han är "nobody" än. Skillnad är om han blir häktad. När det gäller polisyrket så dras väl legitimation in i avvaktan på utredning. Men.... Detta lär ju inte bli nån utredning i. Finns inte en chans att myndigheter stoppar hans verksamhet på så lösa boliner. Den dagen det blir anhållan som följs av häktning så är det en annan sak. Jag är dålig på detta. Kan någon ta reda på fakta. jag bara använder mitt sunda förnuft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in