Upplever samma tendenser som Domina-trix. Det senaste halvåret har jag haft en matchningsfrekvens på cirka 1 per vecka. Mitt tidigare snitt låg på cirka 2-3 matchningar per dag. Gratisanvändare. Ej startat om kontot. Sveper dagligen till maxgränsen av likes.
Av mångas erfarenheter att döma verkar hypotesen att Tinder numera gynnar sina betalande användare uppenbarligen inte stämma? Vilket för Tinders marknadssyften för övrigt bör vara rätt kontraproduktivt. Nu kan jag förvisso själv inte vittna om det, men någon bestraffningsalgoritm tycks ju alltså aktiveras vid omstart av kontot. Jag får inte ihop ekvationen. Den högsta bestraffningen fås alltså vid omstart av kontot, och att bli betalande användare väger inte upp för denna bestraffning.
En av mina hypoteser är väl att det är de ”reciprocitetsstyrda” variablerna som är kopplade till din ELO-poäng som har fått större inflytande på matchningsalgoritmen (
https://www.swipehelper.com/2016/11/16/tinder-algorithm/). Ju snyggare personer du matchar med, desto högre är sannolikheten att du rent kvantitativt får fler matchningar. Att enstaka gånger matcha med personer med en låg attraktivitetspoäng ökar knappast din matchningsfrekvens. Det skulle till exempel förklara varför vissa mäns (och inte kvinnors?) matchningsfrekvens har minskat kraftigt de senaste månaderna. Jag har en vän som startade sitt konto ungefär samtidigt som jag, men som alltjämt ror hem 5-10 matchningar per dag, trots att han bor i en mindre stad. Han får sannolikt fler matchningar än vad jag får helt enkelt därför att han matchar -- och tidigare har matchat -- med snyggare kvinnor. Tror inte att han har startat om sitt konto.
En annan av dessa reciprocitetsvariabler är ju kombinationen av hur många meddelanden du skickar och hur många svar du får. Notera särskilt det sistnämnda. Som alla män vet är svarsfrekvensen från kvinnorna låg. Att enbart skicka meddelanden till dina matchningar är inte tillräckligt; för att din ELO-poäng ska påverkas positivt måste du även få svar tillbaka.
Om nu reciprocitetsvariablerna har fått större inflytande landar vi tyvärr i en klassisk FB-slutsats: Tinder är bara för snygga män.