Citat:
Ursprungligen postat av
SnakePlisssken
Jag har läst det där och det är ju väldigt märkliga påståenden som presenteras - det finns ju absolut noll stöd för att någon skulle ha lyckats med sådan hypnos. Hade varit intressant att se det dokument som diskussionen bygger på (Estabrooks).
De två som ligger bakom diskussionen (Biderman och Zimmer) har för övrigt publicerat en välkänd bok om hypnotism "The Manipulation of Human Behavior" som sammanfattas såhär av Robin Waterfield i "Hidden Depths: The Story of Hypnosis" 2002:
Martin Orne's excellent essay in Biderman and Zimmer's book concludes that it would be extremely difficult to hypnotize a reluctant subject. The only situation in which hypnosis might be surreptitiously induced is if there's a relationship of trust between operator and subject....
In short, Bowart and his kind are living in a fantasy world. The suggestion that hypnotism is an all-powerful tool belongs to the pages of thrillers, not to books which are classified as non-fiction. This conclusion obviously meshes with the conclusion of chapter 7 that you cannot be compelled by a hypnotist to do anything you would not otherwise have done. I can confidently say that there are no hypnotized secret assassins roaming the streets, waiting for the coded phrase that will galvanize them into action; and I can confidently say that there are serious limitations on the effectiveness of hypnosis in all conspiracy-theory contexts.
Kan ju vara intressant att inflika att det är samma persons (Albert D. Biderman) studier som lade grunden för tortyren på Guantanamo - han studerade kinesernas tortyr av amerikanska krigsfångar under wwII och hur kineserna brukade hålla folk vakna, utsätta dem för kyla eller sätta dem i smärtsamma statiska positioner utan möjlighet att röra sig, för att få dem att erkänna saker.
Problemet är ju bara att det är välkänt att det mesta som kineserna lyckades få fram var lögner som de stackars soldaterna fantiserade ihop för att bli lämnade ifred.
OBS: Biderman trodde säkert inte att detta var en god idé, han var fullt på det klara med att fångarna ljög - men det verkar jänkarna alltså ha glömt bort idag när man utövar samma metoder ändå...
Det finns fler dokument från CIA om detta, samt många beskrivningar från CIA om att ryssarna lyckats med samma sak.
Som du hänvisar till finns det finns en massa motstridiga uppgifter om detta, en del säkert desinfo, enligt min mening
Hursomhelst så sägs att man gått ifrån hypnos, för att man hittat snabbare och säkrare metoder.
Om man tar på konspirationshatten (som jag vet att du ogillar) så verkar de nya metoderna inkludera någon form av sjukhusvistelse. Ofta fängelsevistelse plus sjukhusvistelse.
CIA har gjort mycket experimenterande med "psychosurgery" sedan 50-tale. Det är relativt lätt att få någon rasande och våldsam med en elektrod på rätt ställe i hjärnan. Eletroden sätts många gånger in via ljumsk-artär.
En kompis till mig har jobbat på SAIC (CIAs dåvarande teknikbolag) och där har man byggt manicker som, får folk att höra röster i huvudet med inferens-ultraljud.