2017-07-12, 17:24
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Bra, då är vi överens om att CIA redan tidigt 50-tal var beslutet att med hjälp av hypnos och annan mind control ha en operativ beredskap att lönnmörda även amerikanska politiker i den mån det ansågs nödvändigt.
Haha, nä inte alls förstås..
Att man undersöker om det överhuvudtaget är möjligt är inte detsamma som att man "beslutat om en operativ beredskap"...

Citat:
Frågan blir då om Sirhan var mördaren eller om han endast var den ovetande patsyn, något som kräver avsevärt mindre 'programmering'
Ingetdera förstås, det står ju t.o.m i ditt eget länkade dokument att det verkade omöjligt att genomföra..
Och hittills har ju ingen lyckats visa på att någon någonsin någonstans lyckats med sådan hypnos...

Citat:
Återkommer om det.

En fråga. Ingick det i CIA's mandat att vid behov mörda amerikanska officials?
Mycket möjligt, kan tänka mig att det kan ske/kan ha skett om någon exempelvis avslöjas som spion. Dock kallas det nog för att "avrätta" snarare än "mörda" i en sådan situation - även om effekten blir densamma för objektet..
Citera
2017-07-12, 19:36
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Nej det är nog inte "lite om hypnos från CIA tidigt".
Det är ett dokument som cirkulerar på internet - ofta med påståendet att det skulle komma från en FOIA request från CIA, men det verkar egentligen vara en avskrift från pc-spelet Outlast: http://outlast.wikia.com/wiki/MKULTRA_CIA_Hypnotic_Homicide

Intressant! skall kolla detta i detalj. Här är ett annat dokument från CIAs egen server (DIA)

https://www.cia.gov/library/readingroom/docs/NSA-RDP96X00790R000100020001-5.pdf

Sidan 3 säger att man kan skapa en lönnmördare genom hypnos, mot dennes vilja, och utan att de minns något efteråt.

(Enligt en annan rapport kan 1 person av 5 sättas i det av tillstånd som krävs.)
Senast redigerad av heheho 2017-07-12 kl. 20:32.
Citera
2017-07-13, 11:01
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Jodå, jag har läst alltihop noga, och det är en hypotetisk frågeställning om man med hjälp av droger och psykologisk påverkan (det står inte ens hypnos) kan få någon att ofrivilligt försöka mörda.
Svaret blev nej under de givna omständigheterna - och ingenstans framgår att man lyckats ens hypotetiskt under andra omständigheter heller...

Vi får väl hoppas att de där "många andra" är mer läskunnigaän du är i sånt fall. "Haha" var förstås riktat mot dig och ditt påstående att vi skulle vara överens - inte mot CIA eller deras framfart. Du kanske borde läsa lite långsammare och noggrannare om du har svårt att hänga med?

Ja du brukar påstå det - vem är jag enligt dig undrar jag dock fortfarande?

Eller helt enkelt en indikation på att man inte såg sig kunna genomföra det...

Menar du att man någonsin via hypnos har lyckats få någon att försöka mörda?

Nu är vi där igen - du måste läsa noggrannare - jag har inte ens antytt något så dumt...

I detta dokumentet är det hypnos och inget annat:
Citera
2017-07-13, 13:20
Medlem
bernad_laws avatar
Lägg ner spekulationerna om vem någon är. Tänk på 1.06 / Mod
Citera
2017-07-13, 15:06
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
I detta dokumentet är det hypnos och inget annat:

Jag har läst det där och det är ju väldigt märkliga påståenden som presenteras - det finns ju absolut noll stöd för att någon skulle ha lyckats med sådan hypnos. Hade varit intressant att se det dokument som diskussionen bygger på (Estabrooks).
De två som ligger bakom diskussionen (Biderman och Zimmer) har för övrigt publicerat en välkänd bok om hypnotism "The Manipulation of Human Behavior" som sammanfattas såhär av Robin Waterfield i "Hidden Depths: The Story of Hypnosis" 2002:

Martin Orne's excellent essay in Biderman and Zimmer's book concludes that it would be extremely difficult to hypnotize a reluctant subject. The only situation in which hypnosis might be surreptitiously induced is if there's a relationship of trust between operator and subject....
In short, Bowart and his kind are living in a fantasy world. The suggestion that hypnotism is an all-powerful tool belongs to the pages of thrillers, not to books which are classified as non-fiction. This conclusion obviously meshes with the conclusion of chapter 7 that you cannot be compelled by a hypnotist to do anything you would not otherwise have done. I can confidently say that there are no hypnotized secret assassins roaming the streets, waiting for the coded phrase that will galvanize them into action; and I can confidently say that there are serious limitations on the effectiveness of hypnosis in all conspiracy-theory contexts.

Kan ju vara intressant att inflika att det är samma persons (Albert D. Biderman) studier som lade grunden för tortyren på Guantanamo - han studerade kinesernas tortyr av amerikanska krigsfångar under wwII och hur kineserna brukade hålla folk vakna, utsätta dem för kyla eller sätta dem i smärtsamma statiska positioner utan möjlighet att röra sig, för att få dem att erkänna saker.
Problemet är ju bara att det är välkänt att det mesta som kineserna lyckades få fram var lögner som de stackars soldaterna fantiserade ihop för att bli lämnade ifred.

OBS: Biderman trodde säkert inte att detta var en god idé, han var fullt på det klara med att fångarna ljög - men det verkar jänkarna alltså ha glömt bort idag när man utövar samma metoder ändå...
Citera
2017-07-13, 16:43
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Jag har läst det där och det är ju väldigt märkliga påståenden som presenteras - det finns ju absolut noll stöd för att någon skulle ha lyckats med sådan hypnos. Hade varit intressant att se det dokument som diskussionen bygger på (Estabrooks).
De två som ligger bakom diskussionen (Biderman och Zimmer) har för övrigt publicerat en välkänd bok om hypnotism "The Manipulation of Human Behavior" som sammanfattas såhär av Robin Waterfield i "Hidden Depths: The Story of Hypnosis" 2002:

Martin Orne's excellent essay in Biderman and Zimmer's book concludes that it would be extremely difficult to hypnotize a reluctant subject. The only situation in which hypnosis might be surreptitiously induced is if there's a relationship of trust between operator and subject....
In short, Bowart and his kind are living in a fantasy world. The suggestion that hypnotism is an all-powerful tool belongs to the pages of thrillers, not to books which are classified as non-fiction. This conclusion obviously meshes with the conclusion of chapter 7 that you cannot be compelled by a hypnotist to do anything you would not otherwise have done. I can confidently say that there are no hypnotized secret assassins roaming the streets, waiting for the coded phrase that will galvanize them into action; and I can confidently say that there are serious limitations on the effectiveness of hypnosis in all conspiracy-theory contexts.

Kan ju vara intressant att inflika att det är samma persons (Albert D. Biderman) studier som lade grunden för tortyren på Guantanamo - han studerade kinesernas tortyr av amerikanska krigsfångar under wwII och hur kineserna brukade hålla folk vakna, utsätta dem för kyla eller sätta dem i smärtsamma statiska positioner utan möjlighet att röra sig, för att få dem att erkänna saker.
Problemet är ju bara att det är välkänt att det mesta som kineserna lyckades få fram var lögner som de stackars soldaterna fantiserade ihop för att bli lämnade ifred.

OBS: Biderman trodde säkert inte att detta var en god idé, han var fullt på det klara med att fångarna ljög - men det verkar jänkarna alltså ha glömt bort idag när man utövar samma metoder ändå...

Det finns fler dokument från CIA om detta, samt många beskrivningar från CIA om att ryssarna lyckats med samma sak.

Som du hänvisar till finns det finns en massa motstridiga uppgifter om detta, en del säkert desinfo, enligt min mening

Hursomhelst så sägs att man gått ifrån hypnos, för att man hittat snabbare och säkrare metoder.
Om man tar på konspirationshatten (som jag vet att du ogillar) så verkar de nya metoderna inkludera någon form av sjukhusvistelse. Ofta fängelsevistelse plus sjukhusvistelse.

CIA har gjort mycket experimenterande med "psychosurgery" sedan 50-tale. Det är relativt lätt att få någon rasande och våldsam med en elektrod på rätt ställe i hjärnan. Eletroden sätts många gånger in via ljumsk-artär.

En kompis till mig har jobbat på SAIC (CIAs dåvarande teknikbolag) och där har man byggt manicker som, får folk att höra röster i huvudet med inferens-ultraljud.
Senast redigerad av heheho 2017-07-13 kl. 16:52.
Citera
2017-07-13, 18:25
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Det finns fler dokument från CIA om detta, samt många beskrivningar från CIA om att ryssarna lyckats med samma sak.
Säkert, men då får man betänka att detta var under kalla kriget och alla var livrädda och misstänksamma för att "de andra" skulle kommit längre - det framgår ju t.ex. i dokumentet du länkade här ovanför att CIA var oroliga för att ryssarna kunde behärska telepati!!

Så länge ingen kan visa att det går att få någon att försöka mörda mot sin egen vilja, via telepati eller hypnos, så känner jag mig väldigt lugn för att så inte är fallet... Alla bevis hittills pekar ju på att ingen lyckats.
Citera
2017-07-13, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Läs här om överraskningsinduktion:

https://rikardanderson.wordpress.com/2015/10/27/guide-till-hypnos/

Jag kan minst 10 stycken olika så kallade snabbinduktioner.
Vad var det som var spännande med denna förutom det sinnessjuka påståendet att det tar år att lära?

wow:
Hennes hypnosteknik och metod är typ 20 år gammal.
Senast redigerad av Senjinone 2017-07-13 kl. 20:10.
Citera
2017-07-13, 20:03
Medlem
Det är sjukt roligt att all de i forumet som tror att manen var hypnotiserad är alla helt oinsatta i hypnos och har inte gått en enda kurs eller utbildning ämnet.

Medans all som verkligen kan hypnotisera säger att det är helt uteslutet.

Är inte det ganska talande?
Citera
2017-07-13, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senjinone
Det är sjukt roligt att all de i forumet som tror att manen var hypnotiserad är alla helt oinsatta i hypnos och har inte gått en enda kurs eller utbildning ämnet.

Medans all som verkligen kan hypnotisera säger att det är helt uteslutet.

Är inte det ganska talande?
Att du säger att du är "expert" på hypnos säger ingenting om du inte samtidigt visar att så verkligen är fallet. Citera den forskning som du åberopar så kanske du samtidigt kan briljera lite med din expertis.

Vem vet, du kanske trots allt INTE är mytoman.
Citera
2017-07-13, 22:45
Medlem
hehehos avatar
Jag har hört Richard Bandler berätta om att han var en av CIAs favorithypnositörer. Han menar att det är BS att olika människor är olika lätt-suggererade. Han kan hypnotisera alla till *allt*, menar han. Jag delar själv inte hans åsikt. Jag tror människor är väldigt olika när det gäller om hur lättsuggererade de är.
Citera
2017-07-13, 22:49
Medlem
Citat:
Säkert, men då får man betänka att detta var under kalla kriget och alla var livrädda och misstänksamma för att "de andra" skulle kommit längre - det framgår ju t.ex. i dokumentet du länkade här ovanför att CIA var oroliga för att ryssarna kunde behärska telepati!!

Så länge ingen kan visa att det går att få någon att försöka mörda mot sin egen vilja, via telepati eller hypnos, så känner jag mig väldigt lugn för att så inte är fallet... Alla bevis hittills pekar ju på att ingen lyckats.
A CIA document dated 10 Feb 1954 [4] describes an experiment on the creation of unsuspecting assassins: "Miss [deleted] was then instructed (having expressed a fear of firearms) that she would use every method at her disposal to awaken Miss [deleted] (now in a deep hypnotic sleep) and failing this, she would pick up a pistol and fire it at Miss [deleted]. She was instructed that she would not hesitate to "kill." Miss [deleted] carried out these suggestions including firing the (unloaded) gun at [deleted]. After proper suggestions were made, both were awakened. Miss [deleted] expressed absolute denial that the foregoing sequence had happened." BB 36, 37

Kvinna. Rädd för vapen. Avfyrar pistolen mot annan kvinna. Vägrar efteråt att gå med på att hon gjort det hon gjort.

Duger det?

Dokumentet: http://www.wanttoknow.info/mindcontrol

Vad gäller "bevis" så hör det givetvis till saken att sådana är i princip omöjliga att komma åt p.ag.a National Security. Utöver det så förstörde för säkerhets skull CIA-chefen Richard Helms samtliga dokument som handlade om organisationens aktiviteter avseende mind control, när han fick sparken av Nixon, 1973.

Det lilla som trots allt har hittats kommer från finansiella arkiv och som undgick Helms och senare Angletons pedantiska sinne för demokratisk insyn i deras patriotiska värv genom åren.

Det finns mer, men vi börjar där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in