2017-07-13, 19:41
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
De som möjligen tror än idag att pojkarna hade med Kevins död att göra har väl knappast läst tidningar eller sett dokumentären, och då vet de ju ändå inte vilka pojkarna är. Det är klart att det var till pojkarnas (och deras föräldrars) fördel att dokumentären visades.

https://www.svtplay.se/dokument-inifran-fallet-kevin

Fast det har ju sagts tidigare i tråden att dokumentären inte skulle ses som ett försök att fria bröderna utan att visa på hur ärendet hanterats och hur bröderna och familjen hanterats. Till och med DJ har väl sagt att han inte ser det som sin uppgift att reda ut själva brottet.

Att mycket skötts undermåligt står ju rätt klart, men det finns ju ett skäl till att utredningen öppnas igen.
Frågan är vad som kan hända med så lite teknisk bevisning och så gamla och osäkra vittnesmål. Det lär knappast räcka för någon slutsats idag annat än att bevisen inte räcker och bröderna frias formellt från misstankar.

Kvar blir dock frågan om FUP skall släppas eller inte denna gång. Kvar kan också stå ord mot ord om inte alla förhör har bandats.

En osannolik möjlighet finns att någon erkänner, men ett sådant erkännande måste ju också säkras mot något som inte är offentliga uppgifter. En annan osannolik möjlighet är att pinnen, om den nu öht användes och har sparats kan analyseras med ny teknik. Men vad skall det säga. Ett barn, vilket som helst kan ju ha lekt med en pinne.

Sammantaget liten risk för DJ är nog ändå slutsatsen.
Citera
2017-07-13, 19:48
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Du behöver inte gå längre än till den här tråden för att finna folk som både sett dokumentären och som tror att bröderna är inblandade. Lär finnas ganska många där ute som sett dokumentären och misstänker att bröderna är inblandade. Jag delar verkligen inte din uppfattning att saken är klar. Som sagt, tiden lär utvisa.
Den bild dokumentären ger är ju att pojkarna inte har något med Kevins död att göra, det tror jag att alla är överens om. Sedan finns det några här i tråden som menar att dokumentären inte ger en korrekt bild av saken, och att Dan Josefsson har förvrängt bilden till pojkarnas fördel. Jag har inte förstått riktigt vad den kritiken grundar sig på. Har du?
Citera
2017-07-13, 20:08
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Den bild dokumentären ger är ju att pojkarna inte har något med Kevins död att göra, det tror jag att alla är överens om. Sedan finns det några här i tråden som menar att dokumentären inte ger en korrekt bild av saken, och att Dan Josefsson har förvrängt bilden till pojkarnas fördel. Jag har inte förstått riktigt vad den kritiken grundar sig på. Har du?
Det är en utbredd uppfattning att dokumentären är ordentligt vinklad. Detta har i sin tur medfört att en andel av tittarna betvivlar DJs tes. Hur välgrundat detta tvivel är saknar egentligt intresse för frågan om huruvida dokumentären gagnar bröderna och deras föräldrar.
Citera
2017-07-13, 20:17
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Det är förmodligen betydligt fler idag som tror att bröderna hade med brottet att göra än innan dokumentären sändes. Då visste knappt några vilka bröderna var, nu vet hela Sverige. (Det är självfallet även väldigt många fler som tror att de är oskyldiga men skadan är ju att det finns många svenskar som tror att det är skyldiga). Dessutom har en dom på storebrodern rörande försök till våldtäkt kommit i dagern. Svårt att avgöra om familjen tjänar eller förlorar på jakten efter upprättelse. Någon sådan är givetvis inte garanterad. Det kan bara framtiden utvisa.

Irrelevant. Dels läcker alltid identiteter ut förr eller senare, om så bara i deras privatliv. Men framförallt är det enda som spelar roll är att personer som visste vilka bröderna var nu har fått möjlighet att ta del hur det egentligen gick till. Och bröderna kan - oavsett om fler tror att de är skyldiga idag än igår - andas ut för att de dels har fått en trovärdig bild presenterad för sig om att de faktiskt var oskyldiga, dels har resten av världen det också. De behöver inte längre bära det inom sig, de behöver inte längre gå runt med en ständig rädsla av att bli avslöjade.

Det är vad upprättelsen handlar om.

Citat:
Du behöver inte gå längre än till den här tråden för att finna folk som både sett dokumentären och som tror att bröderna är inblandade. Lär finnas ganska många där ute som sett dokumentären och misstänker att bröderna är inblandade. Jag delar verkligen inte din uppfattning att saken är klar. Som sagt, tiden lär utvisa.

Jo, saken är klar. Sedan kommer det alltid finnas personer som fortsätter misstänka en friad oavsett om personen heter Sture Bergwall eller Christer Pettersson. Men det får man räkna med.

Citat:
Det är en utbredd uppfattning att dokumentären är ordentligt vinklad. Detta har i sin tur medfört att en andel av tittarna betvivlar DJs tes. Hur välgrundat detta tvivel är saknar egentligt intresse för frågan om huruvida dokumentären gagnar bröderna och deras föräldrar.

Utbredd uppfattning, var? Visa! Du får inte förväxla "högljudda" med "många".
Citera
2017-07-13, 20:23
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det är möjligt att några kommer att hävda att dokumentären är vinklad och att pojkarna i själva verket är skyldiga, samtidigt som inte alls kan förklara vad man grundar den uppfattningen på. Förhoppningsvis bryr sig pojkarna mycket lite om vad sådana personer tycker.
Citera
2017-07-13, 20:33
Medlem
Citat:
De som möjligen tror än idag att pojkarna hade med Kevins död att göra har väl knappast läst tidningar eller sett dokumentären, och då vet de ju ändå inte vilka pojkarna är. Det är klart att det var till pojkarnas (och deras föräldrars) fördel att dokumentären visades.

https://www.svtplay.se/dokument-inifran-fallet-kevin

Fördel även att Christians dom gällande sexuellt utnyttjande av barn/ försök till våldtäkt mot barn kom ut för han? Väldigt korkat att ställa upp nu vet alla de där.
Citera
2017-07-13, 21:01
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Jo, saken är klar. Sedan kommer det alltid finnas personer som fortsätter misstänka en friad oavsett om personen heter Sture Bergwall eller Christer Pettersson. Men det får man räkna med.
.

Intressant att du relaterar Kevin fallet till två andra fall som är så olika sinsemellan. Jag fick uppfattningen att Christer Pettersson drogs med folkets dom till sin död. Så på ett personligt plan för honom är det ju svårt att kalla det för "saken klar". Jag gissar att du menar den formellt juridiska delen för bröderna. Att utgången är given.
Citera
2017-07-13, 21:09
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Intressant att du relaterar Kevin fallet till två andra fall som är så olika sinsemellan. Jag fick uppfattningen att Christer Pettersson drogs med folkets dom till sin död. Så på ett personligt plan för honom är det ju svårt att kalla det för "saken klar". Jag gissar att du menar den formellt juridiska delen för bröderna. Att utgången är given.

Jo, det var det som var min poäng: att det alltid händer. Det kommer alltid att finnas personer som misstänker den frikände, frågan är bara hur stor andel vi pratar om. Men det ska man inte låta sig hindras av när man uppmärksammar ett liknande fall, eller när man kräver upprättelse. Om man inte står upp för sanningen och det som är rätt, då försvinner sanningen ur det offentliga rummet vilket i stor grad har skett inom många olika ämnen.

Det som är klart är att utgången är given, ja. Både rent juridiskt och socialt för bröderna. Om vi ser på dokumentären som har släppts och det lilla snacket jag har hört så verkar stödet för bröderna vara överväldigande i jämförelse med anklagelserna mot dem. Majoriteten verkar däremot inte bry sig. Så allt som allt kommer bröderna gå stärkta ur det här.
Citera
2017-07-13, 21:25
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Jo, det var det som var min poäng: att det alltid händer. Det kommer alltid att finnas personer som misstänker den frikände, frågan är bara hur stor andel vi pratar om. Men det ska man inte låta sig hindras av när man uppmärksammar ett liknande fall, eller när man kräver upprättelse. Om man inte står upp för sanningen och det som är rätt, då försvinner sanningen ur det offentliga rummet vilket i stor grad har skett inom många olika ämnen.
Sanningen!? Vad är sanningen; att CP mördade Olof Palme, att Mats Alm mördade Linda Chen eller att Kaj Linna är oskyldig till mord?
Citera
2017-07-13, 21:34
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Sanningen!? Vad är sanningen; att CP mördade Olof Palme, att Mats Alm mördade Linda Chen eller att Kaj Linna är oskyldig till mord?

Jag har ingen aning om vad som är sant i något av de fallen du räknade upp, och jag är inte heller intresserad av att ta reda på det. Speciellt inte i denna tråden som är tillägnad ett helt annat fall.

Sanningen är att barnen omöjligt kan ha dödat Kevin, och att polisens historia är rent skitsnack. Motsatsen är nämligen omöjlig eftersom den motsägs av den tekniska bevisning som finns samt de förhör som vi har fått ta del av.
Citera
2017-07-13, 21:49
Medlem
Citat:
Jag har ingen aning om vad som är sant i något av de fallen du räknade upp, och jag är inte heller intresserad av att ta reda på det. Speciellt inte i denna tråden som är tillägnad ett helt annat fall.

Sanningen är att barnen omöjligt kan ha dödat Kevin, och att polisens historia är rent skitsnack. Motsatsen är nämligen omöjlig eftersom den motsägs av den tekniska bevisning som finns samt de förhör som vi har fått ta del av.

Förhören var tortyrliknande av Harrysson,ja. Men vilken tekniskt bevisning menar du? Finns ingen,varken för eller emot killarna.
Citera
2017-07-13, 21:55
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kingstown
Förhören var tortyrliknande av Harrysson,ja. Men vilken tekniskt bevisning menar du? Finns ingen,varken för eller emot killarna.

Den tekniska bevisningen talar emot polisens historia. Och det var den historian man lyckades dra ur och trycka på barnen efter många, långa förhör. Det finns ingenting som binder dem till platsen, det finns ett kvitto som visar att de svårligen kan ha haft tid att utföra dådet, det finns ingenting som binder dem till något vapen, etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in