2017-07-13, 16:35
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Orkar inte leta fram avsnittet där han berättar. Men jag minns hur han i den blå förhörsstolen liksom lite glatt upprymd viftar med "kniven" mot taket och säger att "den kan skära sönder allting här!" Förhörsledaren frågar : "Vad gjorde du med kniven?" Och Robin svarar: "Så här!" och så stöter han "kniven" i sin mage.
Möjligen låtsas han beskriva hur det var när Christian skulle ha gjort detta..? Jag får väl leta då, lite senare. Men du får gärna leta upp stället någonstans i dokumentären.

Det där var från det första förhöret med Robin, innan polisen försökte få barnen till mördare. Han pratade om att han skulle ha sett någon helt annan person.
Citera
2017-07-13, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Vem hatar pappan? Jag tycker att han gjorde en extremt slät fadersfigur i en avgörande situation. Av en förälder ska man kunna förvänta sig betydligt mer. Det bröderna råkade ut för hade pappan kunnat förhindra. Detta har Dan Josefsson inte lyckats dölja i sin dokumentär.

Inte så hundra på att han hade kunnat förhindra det faktiskt.
Tror man får ta med i bilden att det är lätt att vara klok i efterhand. Och att vi får en massa info som familjen inte hade.
Citera
2017-07-13, 16:44
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
Det komiska är ju i ena avsnittet när DAN Ger Robin en mobil med en skriven snyfttext som han ber han läsa upp. Läser väldigt hackigt och får alltså i princip manus av Dan.

Reagerade även på när han intervjuer styvmamman som berättar det varit ett förhör på psyket. Då säger de nåt i stil med "polisen pressade dig va" och hon svarar "ja precis, pressade". Dan lägger alltså ord i munnen på henne.
Att det överhuvudtaget var möjligt att låta polisen klampa in på en psykiatrisk avdelning för att där förhöra en inlagd patient är fullständigt hårresande! Skrämmande. Skandalöst!
Det visar också att inte bara familjen böjde sig underdånigt för höga herrar i uniform eller med professorstitel, utan att hela bygden tycktes krypa för höjdare som fick göra precis som de behagade. Den ansvarige läkaren på avdelningen skulle stoppat inkvisitorerna vid dörren, alternativt kastat ut dem med huvudet före.

Styvmamman Eva verkar vara en fin och god person men är kanske inte den snabbaste i att formulera sina tankar, och definitivt inte den tuffaste. Att hon behövde hjälp på traven med att finna ord framför kameran är inte ett dugg konstigt.
Citera
2017-07-13, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cato
Och ja, det kommer säkert att finnas människor som alltid kommer att se pojkarna som skyldiga, lika säkert som att det alltid kommer att finnas människor som anser att jorden är platt (googla på det)

Citat:
och varför ska jag göra det.? Varken du eller jag har läst hela utredningen så det är väl bara att vänta och se vad resultatet blir, för min del känns dom som skyldiga, tror att allt var en lek som urartade och gick över styr. Finns nästan bara förlorare i denna historia, och genom att dra upp allt detta igen startar allt igen, tyvärr. De enda som i slutändan kan stå som "vinnare" är Josefsson som skramlat ihop ytterligare en tid i rampljuset som advokaten som säkert kan kamma hem lite slantar i sitt arbete.

Håller med om det första fetade. Det andra fetade fattar jag inte vad du menar med.
Oavsett vad den nya utredningen kommer fram till så kommer du alltid att känna på dig att dom är skyldiga. Det borde alltså inte ha tagits upp alls för du kommer aldrig att acceptera att bröderna blir avskrivna.
Du verkar ju vara intresserad av rättssäkerhet...
Senast redigerad av Butter200 2017-07-13 kl. 16:57.
Citera
2017-07-13, 17:02
Medlem
Beatriceaurores avatar
Det är mycket troligt, väldigt troligt, att Eva redan tidigare berättat om sina upplevelser i samband med förhöret på sjukhuset, men att hon fick tunghäfta inför kameran och måste få lite hjälp med att formulera det hon redan sagt. Man ska komma ihåg att även Dan Josefsson, den berömde och prisbelönade journalisten från Stockholm, med sitt teveteam, skulle kunna upplevas som en respektingivande auktoritet, en sån där höjdare som Eva under ett ganska långt liv varit van vid att uppfatta som lite skrämmande, en man med makt.
Citera
2017-07-13, 17:45
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Inte om den som dödade Kevin erkänner
Just det, det är sant.
Det ska inte vara möjligt i en rättsstat att komma undan med mord, även om man t ex var tolv år när man utförde dådet.
Den som dödade Kevin kommer kanske aldrig att få något straff, och Kevin kommer aldrig att bli levande igen.
Men bröderna kommer att få full upprättelse. Låt oss hoppas.
Citera
2017-07-13, 17:49
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
och varför ska jag göra det.? Varken du eller jag har läst hela utredningen så det är väl bara att vänta och se vad resultatet blir, för min del känns dom som skyldiga, tror att allt var en lek som urartade och gick över styr.

Varför tror du det när faktiskt ingenting talar för att så skulle vara fallet? Vilken teknisk bevisning lutar du dig mot som inte motsägs av den övriga tekniska bevisning som finns? Vilken del i vittnesmålen lutar du dig mot som inte på förhand hade matats barnen från polisen?

Citat:
Finns nästan bara förlorare i denna historia, och genom att dra upp allt detta igen startar allt igen, tyvärr. De enda som i slutändan kan stå som "vinnare" är Josefsson som skramlat ihop ytterligare en tid i rampljuset som advokaten som säkert kan kamma hem lite slantar i sitt arbete.

Vad får dig att säga så? På vilket sätt förlorar familjen på att få upprättelse?
Citera
2017-07-13, 17:57
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Vad får dig att säga så? På vilket sätt förlorar familjen på att få upprättelse?
Det är förmodligen betydligt fler idag som tror att bröderna hade med brottet att göra än innan dokumentären sändes. Då visste knappt några vilka bröderna var, nu vet hela Sverige. (Det är självfallet även väldigt många fler som tror att de är oskyldiga men skadan är ju att det finns många svenskar som tror att det är skyldiga). Dessutom har en dom på storebrodern rörande försök till våldtäkt kommit i dagern. Svårt att avgöra om familjen tjänar eller förlorar på jakten efter upprättelse. Någon sådan är givetvis inte garanterad. Det kan bara framtiden utvisa.
Citera
2017-07-13, 18:05
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Det är förmodligen betydligt fler idag som tror att bröderna hade med brottet att göra än innan dokumentären sändes. Då visste knappt några vilka bröderna var, nu vet hela Sverige. (Det är självfallet även väldigt många fler som tror att de är oskyldiga men skadan är ju att det finns många svenskar som tror att det är skyldiga).
De som möjligen tror än idag att pojkarna hade med Kevins död att göra har väl knappast läst tidningar eller sett dokumentären, och då vet de ju ändå inte vilka pojkarna är. Det är klart att det var till pojkarnas (och deras föräldrars) fördel att dokumentären visades.

https://www.svtplay.se/dokument-inifran-fallet-kevin
Senast redigerad av Draifos 2017-07-13 kl. 18:38.
Citera
2017-07-13, 18:49
Medlem
Beatriceaurores avatar
För pojkarna eller för familjen har det knappast haft någon betydelse vad folk i Ystad, Sveg eller Haparanda haft för eventuell åsikt om dem, människor som inte skulle känna igen dem på gatan.

Deras omgivning, grannar, släktingar, lärare, folket på bygden är de som har räknats. Den kretsens fördömande eller eventuella tvivel har format deras uppväxt.
Citera
2017-07-13, 18:50
Medlem
Vi har bara fått se det värsta i dokumentären. Vi vet absolut ingeting om vad som sagts i övrigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Ja det är rent för jävligt

Jag har en mycket stor beundran för denna familj som både orkat gå igenom alla dessa förhör tillsammans och alla de känslor som detta måste innebära
Både som förälder och barn

Om nuvarande utredare tänker som du är killarna redan friade.
Blanda inte ihop känslor med fakta. Mycket är fortfarande sekretessbelagt,glöm inte det!
Citera
2017-07-13, 19:22
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
De som möjligen tror än idag att pojkarna hade med Kevins död att göra har väl knappast läst tidningar eller sett dokumentären, och då vet de ju ändå inte vilka pojkarna är. Det är klart att det var till pojkarnas (och deras föräldrars) fördel att dokumentären visades.

https://www.svtplay.se/dokument-inifran-fallet-kevin
Du behöver inte gå längre än till den här tråden för att finna folk som både sett dokumentären och som tror att bröderna är inblandade. Lär finnas ganska många där ute som sett dokumentären och misstänker att bröderna är inblandade. Jag delar verkligen inte din uppfattning att saken är klar. Som sagt, tiden lär utvisa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in