Citat:
Ursprungligen postat av
newbiecracker
Det påstod jag inte. Du får läsa inlägget som jag svarade på.
Och ang domen som du gärna hänvisar till: det finns ett skäl till att BO, vittnen, GM m fl kallas för att närvara vid en rättegång. För att rätten ska kunna få en tydligare bild av vad som hänt. Du kan omöjligt få samma bild av en text.
Ok, då ber jag om ursäkt. Tyckte bara det var naturligt att referera kommentaren om juckandet till föreliggande fall.
Det
fetade: jo, det köper jag alltså. Men samtidigt är domen allt vi har, och det känns ju angeläget att klarställa vad som verkligen sägs i denna. Och att den rätt tydligt motsäger vissa trådsanningar här.
Citat:
Ursprungligen postat av
yimby
Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ
Hela domen mot GM bygger på ett enda vittne och dess uppfattning av vad som skedde under berusning. Samma vittne har dessutom varit nära vän med målsäganden. Vittnet har inte sett GMs kön. Hon har även givit osäkra uppgifter om övriga händelser under kvällen. Finns ingen teknisk bevisning.
Oavsett vad som faktiskt skett är bevisningen tunn. Ytterst tveksam kring rättssäkerheten om denna dom står sig i ett eventuellt överklagande i Hovrätten.
Det är bara i ytterst aocialkonservativa, muslimska länder som det för att nå en fällande dom för våldtäkt krävs att vittnen ska ha sett könet gå in i munnen/könet. Helst ska väl vittnena vara män också.
I de allra flesta fall - tex överfallsvåldtäkt - saknas personer
som stär bredvid och konstaterar att de sett att våldtäktsmannen dragit ner byxor, hållt händer kring huvud, tryckt huvud mot kön (men såg ej kön) såg juckande rörelser, såg dragkedja gå upp efteråt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Socialkonservativ
Tack för input. Jag är beredd att hålla med. Ni kommer med välmotiverade argument.
Håller med om detta angående vad
HusvagnsSvensson skrivit, men förstår inte riktigt varför du tycker
yimby kommer med "välmotiverade argument". Det
fetade ovan torde ju referera till domen; men domen säger alls inte vad
yimby påstår. Vittnet har inte sett honom "dra ner sina byxor", ej heller "hålla sina händer kring [BOs] huvud", och ej heller sett "juckande rörelser". Så jag förstår inte riktigt varför du blev så imponerad av den invändningen.