2017-07-12, 17:15
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Om man får dit en säck på Aki, den är lång går ledigt ner över hans knän, och välter omkull honom berusad, kan man få honom yr med den allt mindre luftmänd som finns.
Tänk på den där farliga tonårsleken när man höll andan tills man svimmande. Det här blir samma sak för han får inget syre och för mycket koldioxid blir kvar.

Man kan leka dit säcken, säga att han ska leka sopa, ubåt eller vad som helst. Han upptäcker allt för sent vad det är frågan om.

Jag har med ledning av alla här lämnade förslag kommit till en sammanfattning som inte bara bygger på djup förståelse för alla svårigheter som JM stått inför utan som även tar betydande hänsyn till vart och ett av era förslag och era särskilda egenheter och inlevelseförmåga.

AP har vid kurragömmalek lockats att gömma sig i den rengjorda och tomma plastsoptunnan. Locket har tejpats hårt och hål har upptagits där vattenslang förts in och kärlet färskvattenfyllts.

Kärlet har sedan rullats ner till sjön på sina klackhjul, och ner i vattnet. Klarar JM helt själv.

Detta borde ta hänsyn till allt som framförts.

Ja förutom blöjorna då. Det här behöver inte JM vara uppe och springa på nätterna för.
Citera
2017-07-12, 17:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Helt rätt, hittade det nu, finns i Tilläggsprotokoll 1 del 1(3) pdf sid 10. Det var NFC som gjorde den analysen.
Tack, har nedladdat så kan inte kolla nu via mobilen. Det är vitt skilda analysmetoder och instanser då.
Citera
2017-07-12, 17:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag har med ledning av alla här lämnade förslag kommit till en sammanfattning som inte bara bygger på djup förståelse för alla svårigheter som JM stått inför utan som även tar betydande hänsyn till vart och ett av era förslag och era särskilda egenheter och inlevelseförmåga.

AP har vid kurragömmalek lockats att gömma sig i den rengjorda och tomma plastsoptunnan. Locket har tejpats hårt och hål har upptagits där vattenslang förts in och kärlet färskvattenfyllts.

Kärlet har sedan rullats ner till sjön på sina klackhjul, och ner i vattnet. Klarar JM helt själv.

Ja förutom blöjorna då. Det här behöver inte JM vara uppe och springa på nätterna för.
Har du övergett kräftlådan med färskvatten som släpats ner till sjön som barnen ska ha badat i istället för att leka o bada vid en fin strandkant? :-)
Citera
2017-07-12, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Rimligen har någon (flyktig) drog tillförts AP. – Varför skulle annars JM ha varit så angelägen om att han skulle kremeras? – För det var hon - trots hårt motstånd från AP:s anhöriga. – Hon var också snabb med att begära ut obduktionsprotokollet - och lika snabbt ville hon ha åtkomst till försäkringspengarna.

Vid första obduktionen eftersöktes inte allt lika noggrant som vid den andra obduktionen, och vid den andra obduktionen har inte heller allt som finns i det världsliga sortimentet kunnat testas. Det skulle kunna vara ett växtgift; det skulle kunna vara något som temporärt slog ut AP.

En stark hypotes är att AP tillfördes något som fick honom betydligt mer omtöcknad än av den alkohol han fått i sig. Alkohol i kombination med okänt preparat eller ämne bör ha gjort honom så lätthanterlig att han kunde dränkas och en drunkningsolycka simuleras.

Sonen AG har varit åsyna vittne till hur AP legat utslagen i en soffa; hur han sluddrat osammanhängande och inte verkat ha någon kontakt med verkligheten. - AG:s egna funderingar går ut på att JM vid det här tillfället testat något preparat på AP; någon slags generalrepetition inför den 7 augusti.

Till detta måste adderas tidigare turer i samband med resan till E, att AP:s anhöriga försökt nå kontakt med AP utan att lyckas, och att inte förrän man hotat kontakta polis hade man fått svar - men inte av AP själv, utan det hade varit JM som hört av sig, alt. sms:at.

Ytterligare omständigheter som är av betydelse är JM:s inköp av olika droger och mediciner utomlands, bl.a. hade hon till dottern AB:s sambos stora förvåning och förargelse inköpt droger till sin missbrukande dotter JB. - I källaren till huset där AP/JM bodde förvarades stora mängder läkemedel och okända preparat.

I sin omedelbara närhet hade JM narkotikahandlare och missbrukare. Hon föreslår MR en spruta heroin, själv kör hon med antidepressiva tabletter kombinerat med stora intag av alkohol; främst vin. Flera drogberoende flyktingpojkar har under en längre tidsperiod bott under samma tak som henne,

JM befann sig i ett drogträsk och hade två barn som missbrukade. AP hade tidigare anmält henne för narkotikainnehav efter att ha hittat en stor burk med misstänkt vitt pulver i ett skåp, polisen hade också funnit droger i samband med att en knivbeväpnad JB försökt sälja knark.

JM:s livsluft kan sägas ha varit... droger. Den 7 augusti skulle AP dö så hon kunde plocka ut 8 miljoner på ett bräde.

Med intill visshet gränsande sannolikhet var det inte bara alkohol som skulle göra detta möjligt.

Problemet med drogning är att analyserna tycks ha gjorts på prover som sparats från den första obduktionen. Eventuella droger i de proverna borde ha upptäckts eftersom analyserna gjordes i ett läge där man misstänkte mord och att offret kunde ha drogats. Analysen borde därför vara mer än rutinmässig. En eventuell designdrog var dessutom inte längre ny i det läget utan minst 1 1/2 år gammal.

Möjligen att något flyktigt kunde missas men tror inte så mycket på det.

(FB) Ang. kloroform
Citera
2017-07-12, 17:25
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Finns i tre storlekar, för tilltagande behov:
http://www.llbolagen.se/wp-content/uploads/2012/04/3-k%C3%A4rl-ihop.jpg
Citera
2017-07-12, 17:32
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Har du övergett kräftlådan med färskvatten som släpats ner till sjön som barnen ska ha badat i istället för att leka o bada vid en fin strandkant? :-)

Den övergripande principen är i princip densamma, i teorin. Går ha kräftor i den här också.

Svårare för barnen att leka i, men går att leka med.

JM gillar "avfallshantering" och paketlösningar, så länge det inte är henne det gäller.

Finns i flera färger.

Men om du snokar upp en annan kräftlåda eller vinkylslåda så kommer jag inte säga nej.
Citera
2017-07-12, 17:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Problemet med drogning är att analyserna tycks ha gjorts på prover som sparats från den första obduktionen. Eventuella droger i de proverna borde ha upptäckts eftersom analyserna gjordes i ett läge där man misstänkte mord och att offret kunde ha drogats. Analysen borde därför vara mer än rutinmässig. En eventuell designdrog var dessutom inte längre ny i det läget utan minst 1 1/2 år gammal.

Möjligen att något flyktigt kunde missas men tror inte så mycket på det.

(FB) Ang. kloroform
Har också funderat på gaser/inhalation men hittar inte nåt som är lättöverkomligt eller inte går att spåra. Det mesta syns ju på blodprov såsom kolmonoxid kopplat till gasol eller dyl.
Hade helst sett att det varit en drog/läkemedel - det rätar upp det mesta - men köper inte detta rätt av. Tror inte alls på nåt mystiskt och spännande med tanke på att det är hon och en pundarkrets. Funderade på nåt kroppseget, nån antihistamin men vet inte hur spårbart det är.
Citera
2017-07-12, 17:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Den övergripande principen är i princip densamma, i teorin. Går ha kräftor i den här också.

Svårare för barnen att leka i, men går att leka med.

JM gillar "avfallshantering" och paketlösningar, så länge det inte är henne det gäller.

Finns i flera färger.

Men om du snokar upp en annan kräftlåda eller vinkylslåda så kommer jag inte säga nej.
Jag håller mig så länge till kopplingen kräftor, att det har använts ett större ämbar uppe vid huset som hon inspirerats av. Fortsättningsvis så tror jag hon tänkt drunkning i och med han sen ska ner i Hjälmaren.
--> Det är överfallet som är kritiskt, hur han kan övermannas, för att han kommer fightas som en blå. Det handlar givetvis om risken för kroppskador, avvärjning, naglar hade brutits av and so on.
Vad han sen stoppas ner i är mindre intressant. Väl frihetsberövad så är han hanterbar till det mesta.
En drog löser det mesta som sagt men där är jag skeptisk tills nån kommer med nåt mer fruktbart.
Allmänna, generella uttryck som inte förankras, för vilda fantasier är jag ingen vän av.
Citera
2017-07-12, 18:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Highlightar din sista mening för som du skriver handlar det inte om hastigheten hur nya droger poppar upp på nätet idag - den nya analysen lär ha försprång tidsmässigt på över ett år gällande kroppsvätskor från tidpunkt mord (och även innan via hår).
Fanns det således nåt nytt och flashigt 2015 så är det inte så spännande vid nästa analys..
Citera
2017-07-12, 18:14
Medlem
EndastJag01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Men jag menar risk för kroppsskada - på JM !
60 kg rätt i nyllet? Han kan inte göra något alls!
Citera
2017-07-12, 18:25
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag håller mig så länge till kopplingen kräftor, att det har använts ett större ämbar uppe vid huset som hon inspirerats av. Fortsättningsvis så tror jag hon tänkt drunkning i och med han sen ska ner i Hjälmaren.
--> Det är överfallet som är kritiskt, hur han kan övermannas, för att han kommer fightas som en blå. Det handlar givetvis om risken för kroppskador, avvärjning, naglar hade brutits av and so on.
Vad han sen stoppas ner i är mindre intressant. Väl frihetsberövad så är han hanterbar till det mesta.
En drog löser det mesta som sagt men där är jag skeptisk tills nån kommer med nåt mer fruktbart.
Allmänna, generella uttryck som inte förankras, för vilda fantasier är jag ingen vän av.

Jag är med dig. Och jag tror vi kommer närmare hela tiden. Till slut så kan det falla sig som den enda och mest givna möjligheten.

Och: om han nu på ett "rimligt" sätt ska drunkna i kranvatten och hamna på platsen, och saknar alla spår av våld eller avvärjning, flyttning, då kan tvärt om också troligen mycket av det som kan kännas som "mordtypiskt" tillvägagångssätt tvingas räknas bort eftersom det inte blir rimligt eller reellt hanterligt.

Däremot enkelt, påhittigt, snabbt och praktiskt är nog modellen.

Jag börjar tro att drogningen inget ger utöver den promille han hade. Möjligen då något som kvaddar med hans crohn eller crohnmedicin så att han blir över sig trött, får värk, kräks.
Citera
2017-07-12, 18:31
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Vem har inte letat hala ölburkar i en svart sopsäck med is som tagits med till utflyktsmålet. Man böjer sig djupare och djupare i påsen. En knuff och sen ligger vederbörande raklång i säcken.

Någon?

Jo det har vi alla råkat ut för!
Säckarna kostar 59kr för 10st på Bilt*ma, är kornblå på in och utsidan, kallas mycket riktigt för byggsäckar och är "extrastarka". Säcken kan bäras med 35kg innehåll.
Inget dåligt mordvapen på någon berusad, gärna kombinerat med silvertejp. Möjligen kan det låta lite från vederbörande, men om man dumpar offret i vatten med extratejp...
Senast redigerad av Solglittret 2017-07-12 kl. 18:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in