2006-05-31, 23:25
Medlem
unknown users avatar
tjena.. kloroform.. är det lika extremt som det visas på filmerna? och är det licensbelaggt? på nifelheim står det "Denna produkt är ozonskadande och får endast användas för forskning, analys och laboratoriebruk" men det står inte att den är licensbelaggd.. någon som vet vad det är som gäller??

kan man tillverka CHCl3 på något vis?

Citera
2006-05-31, 23:35
Medlem
Kanonens avatar
Det finns många sätt att tillverka Kloroform på. Men det enklaste är att beställa det från något "balt-land". Det finns många företag som gärna skickar hit. Fastnar det i tullen måste du hitta ett företag att ta hem det på.... säg att du ska söva gerbiler eller fan vet vad.... SÅ gjorde jag.
Eller så låter du tullen ta det och beställer igen... Frakten är dyrare.

EDIT: Kloroform är listigt och jävligt farligt... och det är som i filmerna! Faktiskt!
(någon som säger emot?)

Edit2:....hela min post var OT: märkte jag.... Bara att radera mod.
Citera
2006-06-01, 00:41
Medlem
Phels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unknown user

kan man tillverka CHCl3 på något vis?

Aceton och kalciumhypoklorit, Rhodiumarkiverna har en syntes någonstans på Google.
Citera
2006-06-01, 08:25
Medlem
Jomazis avatar
Det tar betydligt längre tid att däcka någon med kloroform än vad man ser i filmvärlden. Dessutom gäller effekten främst på det centrala nervsystemet så personen som ska däckas kan kämpa emot med nästan full styrka i flera minuter.

Att framställa det verkar förhållandevis lätt (se Phels inlägg), men att få det rent är desto svårare, destillationen kräver en hel del labglas.
Citera
2006-06-01, 16:27
Medlem
wääuus avatar
prova blanda NaClO (klorin) med aceton det funkar, det luktar iallafall kloroform, men man somnar inte av att ta några sniff på ett provrör tyvärr
Citera
2006-06-03, 03:53
Medlem
Jag läste på science madness att det doftar väldigt tilltalande. Så tilltalande att man tydligen ska bli sugen att sniffa efter ordentligt?
Citera
2006-06-03, 10:53
Avslutad
Jag har sniffat det!

Innan jag viste att det kunde orska cancer. Var typ 12 år hade en flaska kloroform o en flaska eter. Kunde inte somna, så jag sniffade lite. Men det funkar inte på det viset...

Sen om man häller det på en het platta typ, så bildas den mycket giftiga gasen fosgen.

Huruvida det är licensbelagt eller ej, vet jag inte, men kan höra med syrran på apoteket.
Citera
2006-06-03, 15:38
Medlem
unknown users avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
det är licensbelagt eller ej, vet jag inte, men kan höra med syrran på apoteket.

det vore skitschysst
Citera
2006-06-06, 12:40
Medlem
wääuus avatar
jag är rätt säker på att det är licensbelagt, endast laboratorier får använda det i små mängder.
fast en helt säker källa skadar ju aldrig

Edit: bytte smiley
Citera
2006-06-06, 13:12
Medlem
unknown users avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
jag är rätt säker på att det är licensbelagt, endast laboratorier får använda det i små mängder.
fast en helt säker källa skadar ju aldrig

Edit: bytte smiley

okej. men i ditt förra inlägg så säger du att det bara är och blanda NaClO med aceton, funkar det verkligen? låter ja dagisenkelt i så fall och göra det. två frågor bara, vilka mängddelar ska man ha när man blandar det? och har det egenskapen att man somnar av det?
Citera
2006-06-06, 15:10
Medlem
mummas avatar
Är sant att det omvandlas till phosgen vid kontakt med syre, solljus och värme...
Citera
2006-06-06, 16:20
Medlem
Phels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mumma
Är sant att det omvandlas till phosgen vid kontakt med syre, solljus och värme...

Är det en fråga? isf. ja. Mörkt rum + syre ska tydligen också ge COCl2.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in