2017-07-12, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Fördelen med byggsäckar är att han lätt kan övermannas med en säck, att inga motvärnsskador syns, att det är relativt tyst och oblodigt.
Alla andra sätt att övermanna honom ger motvärnsskador eller kräver droger.
Lätt ?!!!
Citera
2017-07-12, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Jag tror att mängden vävnad/kroppsvätska som rutinmässigt sparas är väldigt liten. Och om jag inte är ute och cyklar så krävs det en viss mängd för varje prov. Att göra en utökad rättskemisk obduktion av sparade prover kan därför försvåras/omöjliggöras, pga av att det finns för lite material. Och den andra obduktionen lär inte kunna ge någon specifik info om vad som strömmade i Akis blod innan han dog.

Men man sparar väl minst den mängd som behövs för ytterligare kemiska tester, allt annat låter orimligt, för mig i alla fall. För övrigt så har jag läst att Sverige anses vara bland de världsledande vad gäller den utrustning man använder för screening.
Citera
2017-07-12, 16:28
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
För att HAN SKA DRUNKNINGSDÖDEN DÖ.

Apropå helsversaler, finns det inte något studentspex-sak (gymnasiet nollning) där man "leker ubåt" med regnrock? Jag funderade på, om det hjälper oss, om JM kan ha tyckt sig behöva slå (färsk-)vatten i säcken (öppning gjord ovan huvet eller slang i munhöjd) eller om den kan ha varit delvis vattenfylld från början.

Ponera att han är påsad med en påse men kvävs inte pga att syre slipper in nerifrån tejpninhen och säcköppningen. Hål görs då och slang från färskvattenkran fyller säcken kring huvudet.

Antingen liggande ner eller tejpad vid stol.

Har man gjort detta i eller i anslutning till stugan så har nognårminstone JB gått iväg på långpromenad i trakten med tvillingarna.
Citera
2017-07-12, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
Tja, alla skulle väl blunda med allt de har om de hör lite kuttrasju från bryggan med JM och AP. Så springer JM upp till de andra i huset och gråter för att AP rör sig inte mer, ner allihop och så slänger vi honom i sjön så man tror att han drunknade... Hon är ju en tidigare prostituerad så varför inte? Det här behärskar hon nog själv. Det var ju en olycka...
Men jag menar risk för kroppsskada - på JM !
Citera
2017-07-12, 16:29
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Hjälp! tillåter du Hjälmarvatten i levande lungor nu också ? Då är jag inte med längre, då blir det som Tusen och en natt.

Men, förstår du kanske inte vad jag menar.
Mördarna ville att Aki skulle drunkna, de kastar i honom med byggsäck från bryggan.
Aki dör och skärs loss från säckarna och lämnas i vattnet på rygg.

Men till deras förtret har han kvävts inne i säcken - inte drunknat. Och det får vi och gärningsmännen först reda på efter obduktion nr.2. Förstår du..?
Citera
2017-07-12, 16:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag tror att mängden vävnad/kroppsvätska som rutinmässigt sparas är väldigt liten. Och om jag inte är ute och cyklar så krävs det en viss mängd för varje prov. Att göra en utökad rättskemisk obduktion av sparade prover kan därför försvåras/omöjliggöras, pga av att det finns för lite material. Och den andra obduktionen lär inte kunna ge någon specifik info om vad som strömmade i Akis blod innan han dog.
Mängden som sparas lär vara enligt rutin och det lär knappast vara ett bekymmer analysmässigt. Det har mig veterligt aldrig varit uppe som ett problem i nåt annat rättsfall och hade väl snarare framkommit som en problemfprmulering med kommentar på analys likt allt annat.
Citera
2017-07-12, 16:33
Medlem
Citat:
Men, förstår du kanske inte vad jag menar.
Mördarna ville att Aki skulle drunkna, de kastar i honom med byggsäck från bryggan.
Aki dör och skärs loss från säckarna och lämnas i vattnet på rygg.

Men till deras förtret har han kvävts inne i säcken - inte drunknat. Och det får vi och gärningsmännen först reda på efter obduktion nr.2. Förstår du..?
Nä, gör du ?
Citera
2017-07-12, 16:33
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Men man sparar väl minst den mängd som behövs för ytterligare kemiska tester, allt annat låter orimligt, för mig i alla fall. För övrigt så har jag läst att Sverige anses vara bland de världsledande vad gäller den utrustning man använder för screening.
Du kan ha rätt, men ingenstans kan jag se att man rättskemiskt utesluter att han drogats. Och det bör ju sammanfalla med att man inte kunnat testa ordentligt, snarare än tvärtom.
Citera
2017-07-12, 16:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Apropå helsversaler, finns det inte något studentspex-sak (gymnasiet nollning) där man "leker ubåt" med regnrock? Jag funderade på, om det hjälper oss, om JM kan ha tyckt sig behöva slå (färsk-)vatten i säcken (öppning gjord ovan huvet eller slang i munhöjd) eller om den kan ha varit delvis vattenfylld från början.

Ponera att han är påsad med en påse men kvävs inte pga att syre slipper in nerifrån tejpninhen och säcköppningen. Hål görs då och slang från färskvattenkran fyller säcken kring huvudet.

Antingen liggande ner eller tejpad vid stol.

Har man gjort detta i eller i anslutning till stugan så har nognårminstone JB gått iväg på långpromenad i trakten med tvillingarna.
En väldigt personbunden intim badbassäng, hahaha. Ursäkta.
Citera
2017-07-12, 16:36
Medlem
Citat:
Du kan ha rätt, men ingenstans kan jag se att man rättskemiskt utesluter att han drogats. Och det bör ju sammanfalla med att man inte kunnat testa ordentligt, snarare än tvärtom.

Har han drogats har det varit med någon substans som man då ej kunnat screena. 2016 kunde man screena för 300 NPS (nya psykoaktiva substanser).
Citera
2017-07-12, 16:38
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Nä, vi måste lösa överrnanningsmomentet på ett trovärdigt sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Spot on. Varken transport ner, dumpningen eller själva utförandet är ett större problem. Det är hur han övermannas och sen rörelseförhindras som är själva låsningen..

Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot

Om man får dit en säck på Aki, den är lång går ledigt ner över hans knän, och välter omkull honom berusad, kan man få honom yr med den allt mindre luftmänd som finns.
Tänk på den där farliga tonårsleken när man höll andan tills man svimmande. Det här blir samma sak för han får inget syre och för mycket koldioxid blir kvar.

Man kan leka dit säcken, säga att han ska leka sopa, ubåt eller vad som helst. Han upptäcker allt för sent vad det är frågan om.
Citera
2017-07-12, 16:39
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Mängden som sparas lär vara enligt rutin och det lär knappast vara ett bekymmer analysmässigt. Det har mig veterligt aldrig varit uppe som ett problem i nåt annat rättsfall och hade väl snarare framkommit som en problemfprmulering med kommentar på analys likt allt annat.
Jag är rätt säker på att man inte kan använda en begränsad mängd material till obegränsat med tester. Och att det kan ha varit någon udda form av drog (kanske RC) ligger definitivt inom rimlighetens gränser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in