2017-07-12, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Kokain är centralstimulantia, dvs drogeffekten piggar upp snarare än söver, vilket i sammanhanget är kontraproduktivt. Om inte en tillförlitlig test kunnat utföras (för vanligt förekommande droger) så öppnas det ju upp ett helt smörgåsbord av möjligheter. Jag tror Aki var satt ur spel med en kombination av alkohol samt något annat som kraftigt förstärker alkoholens sövande effekt.
Pling! Så är man tillbaka till en fråga som var uppe för länge sen: Fanns det vävnadsprover sparade från den första obduktionen (som är praxis) eller hann de destraueras av RMV? Eller fanns de bara i en sådan ringa mängd att tillförlitliga drogtester inte kunnat göras? Fup ger inga konkreta svar på dessa frågor. Obduktion nr 2 gav ju svar på att Aki inte var missbrukare genom hårtestning (som lagrar längre missbruksförlopp), men samtidigt så återstår ju frågan om Aki drogats vid tillfället. Detta har inte kunnat fastställas, och det är högst oklart på vilken grund. Har man helt enkelt inte kunnat testa pga av att man inte gjorde det vid första obduktionen så finns det noll bevisning för eller emot att Aki blev drogad. Vilket han med all sannolikhet blev.

Man hade väl blod- och urinprover kvar, så har jag uppfattat det? Det gjordes en kompletterande rättskemisk analys i Linköping 161020.
Citera
2017-07-12, 15:59
Medlem
EndastJag01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jag tror inte att JM skulle våga ta just den risken....Men det finns mycket i den sfären.
Tja, alla skulle väl blunda med allt de har om de hör lite kuttrasju från bryggan med JM och AP. Så springer JM upp till de andra i huset och gråter för att AP rör sig inte mer, ner allihop och så slänger vi honom i sjön så man tror att han drunknade... Hon är ju en tidigare prostituerad så varför inte? Det här behärskar hon nog själv. Det var ju en olycka...
Senast redigerad av EndastJag01 2017-07-12 kl. 16:00. Anledning: x
Citera
2017-07-12, 16:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Man hade väl blod- och urinprover kvar, så har jag uppfattat det? Det gjordes en kompletterande rättskemisk analys i Linköping 161020.
Ja, enligt rättsläkaruttalandet i media som citerades relativt nyss. Så kroppsväska täcker då närtiden för mord, håranalys historiken.
Citera
2017-07-12, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag tycker du ska ta en färskt bit silvertejp och placera över munnen. Därefter dra bort denna med ett ryck. Det ger skador på läpparna och huden, urrivna hårsäckar. Ofta bitar av klister kvar.
Det synns vid obduktion.
För att inte tala om repen/handbojorna som ska sitta på armar/handleder för att man inte ska slita bort tejpen själv.
Att fäktas inne i en sopsäck som ligger i vattnet ger inga större motvärnsskador. Det är just därför säcken ska i vattnet.
Du hoppar ju över det som är det svåra i alla hundra i och för sig tänkbara mordsätt - dekapaciteringen. Hur bär du dig åt att trä en sopsäck på en fri och levande karl ? Du förklarar ju nu ihävandet av levande offer med att han ska tillåtas sprattla utan att få skador. Gissa om han sprattlet innan påsen kommit på.
Citera
2017-07-12, 16:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av joannaw
Vad vet man? De allra flesta som har 2.5-åringar sommartid passar nog på att toaletträna beroende på barnens mognad och intresse förstås. Perfekt t ex på landet när man är ute mycket (men man kanske var för upptagen med mordplanering, bedrägerier, urkundsförfalskning mm) Jag skulle iallafall inte lagra på mig fler år för stora. Jag tror halt enkelt att antingen blev det fel bara eller så använder faktiskt den storleken. Men jag tror inte mordvapnet var en blöja så ...

Om jag får gissa vid Akis dödsfall så tror jag åtminstone Jafar var på plats. Om Julia var det gjorde hon säkert något annat som natta barn eller försökte få de andra låta bli/fick veta vad som hänt försent.

Det baserat på att JM säger något i stil med: "Nej, de är inte skyldiga. Särskilt inte Julia" när de tre kom på tal. Kanske inte så uttalat men något åt det hållet. Julia själv säger något liknande: hon har tänkt tanken att det kan vara Jafar som utfört dådet, men själv har hon det absolut inte.
Blöjor det är väl inte det sjukaste förslaget. Här talas om både facesitting och dynboxar som tätas med silikon och sen fylls med 200 liter vatten

Fhl säger till JB efter att dom gett henne fri talan att dom vet att hon "ljuger" och att dom vet med säkerhet att JJ varit på plats. JB blir förskräckt och ifrågasätter om fhl ljuger med han säger att han ABSOLUT inte ljuger utan att dom vet att det är så här, JJ har varit på plats och mördat aki. JB bönar och ber då att fhl inte skall berätta mer för hon klarar inte av att höra detta men fhl fortsätter psyka medans JB ber om nåd "jag vill inte höra, jag klarar det inte" Hon säger också att hon litar på JJ men fhl fortsätter tills hon börjar vackla. I ett svagt ögonblick säger hon att hon frågat JJ om han vet ngt men inte mer än så. Då kontrar fhl och trycker på ännu mer och påstår att DB sagt att både JB och JJ varit där under kvällen den 7/8 -15 när aki mördades av JJ. Det har DB aldrig sagt. Så att säga att JB misstänkliggör JJ är direkt fel! Fhl psykade och ljög henne rätt upp i ansiktet, trots det klarade hon sig galant vill jag påstå.
Citera
2017-07-12, 16:13
Medlem
Lonnrots avatar
Ed

Citat:
Inte så säker på det. Kroppar sjunker och de få litrarna luft som finns i byggsäcken borde inte hålla honom uppe. Men för att få honom att dö därinne har det ingen betydelse, han dör. Men verkar kanske inte drunkna möjligen...

Allt annat förstod jag.

Jag är sedan länge i antagandet att varken JM själv eller någon annan gärna velat ta kampen i vattnet, och att det också är därför som kiselalgerna saknas.

Blir pinsamt om grannen kommer roendes runt udden i samma ögonblick som man kastar i.

Jag tycker påsidén är riktigt bra --påminner om min transportlådetanke -- och skulle lika gärna kunna utföras nästan var som helst intill bilväg eller strand. Åtminstone om underlaget är gräs eller sand. Jag skulle dock utgått ifrån att han skulle föra oväsen och anpassat mig efter det.

För att säkerställa lufttätt på annan väg än sjösänkning och undvika avvärjningsskador får man kanske ändå försöka binda eller tejpa ben och ta en påse till om fotändan. Medan någon sitter på bröstet. Eller nöja sig att tejpa kring halsen.
Senast redigerad av Lonnrot 2017-07-12 kl. 16:36. Anledning: Korrigering
Citera
2017-07-12, 16:16
Medlem
EndastJag01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Rajabi har ju berättat hur mordet gått till på aki, duger inte den historien för dig eller åk? Vad den duger till enligt fahlander är i alla fall att stämpla tre oskyldiga som medmisstänkta och tvinga dessa att förhöras som sådana från första till sista dag i rätten. Fulspel?
MR har berättat vad han uppfattar att JJ berättat om mordet, inte vad han själv upplevt om mordet. Vi har tre personer som hävdar att de är oskyldiga men som inte vill medverka till att utreda det hela. Det gör att de kan anses vara medmisstänkta. Skulle önska att de berättade vad de vet... DB har väl inte en så ljus framtid, tyvärr... Det här bör ju också tära på honom...
Citera
2017-07-12, 16:20
Medlem
Citat:
Varför är du så hård i tonen? Det här är ett diskussionsforum, inte krig eller en wrestlingmatch.
"Trams", "det du överdriver om", "Har du problem med läsförståelsen" och allt annat du skriver. Tagga ner!
Ingen av oss vet väl om Aki var nyrakad...?

Det är inte frågan om en tunn plastsäck utan en extrastark förstärkt sop/förvaringssäck som tål vasst innehåll och stor tyngd. Den går inte sönder i första taget. Tas han omkull på bryggan får han inga skrubbsår inne i säcken.

Detta är mord-tillvägagångssätts-spåneri. Ett försök att förklara Akis död utan kiselalger vars frånvaros värde jag fortfarande är osäker på. Låt oss leka med tankarna här utan verbala smockor.
Erfarenhet är en fantastisk kunskapskälla. Jag har kört omkull på inlines iförd jeans och allsköns specialskydd och fått alla möjliga skador, bl a brännsår under jeansen. Brännsår på ett lackat hallgolv. Vad ger ett lager plast för skydd ? Nä, vi måste lösa överrnanningsmomentet på ett trovärdigt sätt.
Citera
2017-07-12, 16:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det är inte så att byggjobbare har för vana att använda dem som sovsäckar när de är ute på distansjobb på sommaren ?

Det skulle ju kunna bli en-två-tre-fyra flugor i en smäll för JM. Nästan bara att tillsätta den turkosa påsförslutaren.
Finska byggarbetare menar du? JM betonade ju detta med att vara finne och sova ute. Med tillräckligt mycket fantasi kan han nog ha sovit i en blå byggsäck. :-)
Citera
2017-07-12, 16:22
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, enligt rättsläkaruttalandet i media som citerades relativt nyss. Så kroppsväska täcker då närtiden för mord, håranalys historiken.
Jag tror att mängden vävnad/kroppsvätska som rutinmässigt sparas är väldigt liten. Och om jag inte är ute och cyklar så krävs det en viss mängd för varje prov. Att göra en utökad rättskemisk obduktion av sparade prover kan därför försvåras/omöjliggöras, pga av att det finns för lite material. Och den andra obduktionen lär inte kunna ge någon specifik info om vad som strömmade i Akis blod innan han dog.
Citera
2017-07-12, 16:25
Medlem
Citat:
För att HAN SKA DRUNKNINGSDÖDEN DÖ.
Hjälp! tillåter du Hjälmarvatten i levande lungor nu också ? Då är jag inte med längre, då blir det som Tusen och en natt.
Citera
2017-07-12, 16:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
vi måste lösa överrnanningsmomentet på ett trovärdigt sätt.
Spot on. Varken transport ner, dumpningen eller själva utförandet är ett större problem. Det är hur han övermannas och sen rörelseförhindras som är själva låsningen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in