2017-07-12, 15:39
Medlem
EndastJag01s avatar
Serien med sexmordet/kvävningen heter Anno 1790, "Om farligt dubbelspel, förbjuden kärlek och brutala mord i 1790-talets Sverige"...Det var fullkomligt ljudlöst...
Citera
2017-07-12, 15:42
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joannaw
Vad vet man? De allra flesta som har 2.5-åringar sommartid passar nog på att toaletträna beroende på barnens mognad och intresse förstås. Perfekt t ex på landet när man är ute mycket (men man kanske var för upptagen med mordplanering, bedrägerier, urkundsförfalskning mm) Jag skulle iallafall inte lagra på mig fler år för stora. Jag tror halt enkelt att antingen blev det fel bara eller så använder faktiskt den storleken. Men jag tror inte mordvapnet var en blöja så ...

Om jag får gissa vid Akis dödsfall så tror jag åtminstone Jafar var på plats. Om Julia var det gjorde hon säkert något annat som natta barn eller försökte få de andra låta bli/fick veta vad som hänt försent.

Det baserat på att JM säger något i stil med: "Nej, de är inte skyldiga. Särskilt inte Julia" när de tre kom på tal. Kanske inte så uttalat men något åt det hållet. Julia själv säger något liknande: hon har tänkt tanken att det kan vara Jafar som utfört dådet, men själv har hon det absolut inte.

Blöjorna är nog inte mordvapen men å andra sidan vet man inte säkert med JM. Byxblöjor är populära att ta på huvudet på pappa -- och i JM:s sällskap betyder det en onödig blotta.

Men nu kom de väl initialt på tal i en diskussion där det framhölls att de användes som nattblöja för att man ska slippa gå upp och byta på natten, och ju större desto bättre. JM har med all sannolikhet stoppat piller i sina barn så det rimmar gott med en långvarig och ostörd sömn. För barnen. Så att hon kan ägna sig åt sånt som hon är intresserad av.

Reflektion medan jag är igång: finge AP välja och tänka så hade han nog föredragit en kräftskiva utan DB, JB, JJ -- givet att syftet var att lämna dem och konflikten var minst sagt spänd. Å andra sidan är ju en kräftskiva på två vuxna och två småttingar en lite klen fest, och kanske lite onödigt krävande. Så ska man räkna med riktig kräftfest så är de nog fler, men det känns osäkert om det är det som AP har givit klartecken till innan. En annan magkänsla är ju att JM aldrig skulle åka själv med tvillingarna dit, och en ensam natt och påföljande förmiddag är nog det längsta hon skulle sträcka sig. För vad det är värt. Det är svårt att bli av med känslan att det är andra där, och då har hon hjälp, rimligen av JJ.
Citera
2017-07-12, 15:45
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nej, säcken pressas ihop utan att all luft behöver komma ut. Trycket vid 1m djup är 10ggr trycket vid ytan. Om det pressas ut luft i alla fall och lite vatten sipprar in, hamnar detta i botten av säcken på hans ryggsida.
Om man tror att man dränker honom i säckarna och samtidigt vill bli av med sprattlet är det enkelt att rulla i honom. Folk dränker/kväver kattungar på detta sätt och tar just plastpåsar i stället för jutesäckar som fungerar bättre.

Han borde flyta. Katterna med.
Citera
2017-07-12, 15:46
Medlem
EndastJag01s avatar
Citat:
Ja bygg-sopsäckar är nog den bästa beteckningen på det jag tänker på, Tack!
Att Aki måste i vattnet är väl för att man vill att det ska se ut som en olycka av drunkning - annars kunde ju säcken lika gärna suttit kvar. Om man använde bygg-sopsäckar trodde man kanske att han skulle drunkna när vatten kom in (precis som du) men nu kvävdes han istället.
Kallas byggsäckar...
Citera
2017-07-12, 15:49
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Han borde flyta. Katterna med.

Inte så säker på det. Kroppar sjunker och de få litrarna luft som finns i byggsäcken borde inte hålla honom uppe. Men för att få honom att dö därinne har det ingen betydelse, han dör. Men verkar kanske inte drunkna möjligen...
Citera
2017-07-12, 15:50
Medlem
Citat:
Ja bygg-sopsäckar är nog den bästa beteckningen på det jag tänker på, Tack!
Att Aki måste i vattnet är väl för att man vill att det ska se ut som en olycka av drunkning - annars kunde ju säcken lika gärna suttit kvar. Om man använde bygg-sopsäckar trodde man kanske att han skulle drunkna när vatten kom in (precis som du) men nu kvävdes han istället.
Nu missade du ett ord igen - jag undrar varför han måste i sjön INNAN HAN ÄR DÖD. Döda honom, avemballera och lägg honom försiktigt i vattnet är väl det enklaste. Med JM:s expertis ser detta ut som en naturlig drunkning.Kvävningen kunde ha skett var som helst, med olika för- och nackdelar. Dina säckar är utmärkta liksom tio andra metoder. Kruxet är att få karlen passiv.
Citera
2017-07-12, 15:52
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Nu missade du ett ord igen - jag undrar varför han måste i sjön INNAN HAN ÄR DÖD. Döda honom, avemballera och lägg honom försiktigt i vattnet är väl det enklaste. Med JM:s expertis ser detta ut som en naturlig drunkning.Kvävningen kunde ha skett var som helst, med olika för- och nackdelar. Dina säckar är utmärkta liksom tio andra metoder. Kruxet är att få karlen passiv.

För att HAN SKA DRUNKNINGSDÖDEN DÖ.
Citera
2017-07-12, 15:54
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det du sammanfattar pekar i en viss riktning. Jag ska se om jag vid tillfälle kan komma på någon tänkbar substans. Jag kan ämnet alltför dåligt. Jag var inne på kokain, som, om jag uppfattat rätt, inte bör blandas med alkohol, kan ätas (blandas i mat eller dryck) och kan vara svårt att detektera efter lång tid. Ruset är över på mindre än en timme.
Jag var också inne på att med något av ett 30-tal tänkbara preparat orsaka hjärtstillestånd (hERG, QT-förlängning).

Jag kan hålla med om att detta kan förefalla vara bortom JMs horisont, men hon är ju omgiven av en del suspekta individer. Hon behövde inte förstå, hon behövde bara en lösning.

Kokain är centralstimulantia, dvs drogeffekten piggar upp snarare än söver, vilket i sammanhanget är kontraproduktivt. Om inte en tillförlitlig test kunnat utföras (för vanligt förekommande droger) så öppnas det ju upp ett helt smörgåsbord av möjligheter. Jag tror Aki var satt ur spel med en kombination av alkohol samt något annat som kraftigt förstärker alkoholens sövande effekt.
Pling! Så är man tillbaka till en fråga som var uppe för länge sen: Fanns det vävnadsprover sparade från den första obduktionen (som är praxis) eller hann de destraueras av RMV? Eller fanns de bara i en sådan ringa mängd att tillförlitliga drogtester inte kunnat göras? Fup ger inga konkreta svar på dessa frågor. Obduktion nr 2 gav ju svar på att Aki inte var missbrukare genom hårtestning (som lagrar längre missbruksförlopp), men samtidigt så återstår ju frågan om Aki drogats vid tillfället. Detta har inte kunnat fastställas, och det är högst oklart på vilken grund. Har man helt enkelt inte kunnat testa pga av att man inte gjorde det vid första obduktionen så finns det noll bevisning för eller emot att Aki blev drogad. Vilket han med all sannolikhet blev.
Citera
2017-07-12, 15:55
Medlem
Blöjorna:
storleken är mig okänd, men om de var gigantiska kan den mycket prosaiska förklaringen vara att Johanna och / eller Julia behövde rejäla bindor för natten. Alltså ingen annan listighet där - dags att avskriva?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
Serien med sexmordet/kvävningen heter Anno 1790, "Om farligt dubbelspel, förbjuden kärlek och brutala mord i 1790-talets Sverige"...Det var fullkomligt ljudlöst...
Jag tror inte att JM skulle våga ta just den risken....Men det finns mycket i den sfären.
Citera
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
Helt rätt, det är inga tunna plastsäckar. Det är säckar som används när man bygger och de skall innehålla byggskrot med vassa kanter, stor tyngd mm

Det är inte så att byggjobbare har för vana att använda dem som sovsäckar när de är ute på distansjobb på sommaren ?

Det skulle ju kunna bli en-två-tre-fyra flugor i en smäll för JM. Nästan bara att tillsätta den turkosa påsförslutaren.
Citera
2017-07-12, 15:56
Medlem
Solglittrets avatar
Fördelen med byggsäckar är att han lätt kan övermannas med en säck, att inga motvärnsskador syns, att det är relativt tyst och oblodigt.
Alla andra sätt att övermanna honom ger motvärnsskador eller kräver droger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in