2017-07-12, 14:15
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag har skrivit gång efter annan att jag inte tror han satt bland myggor och knott i shorts och linne. Därav funkar det inte att diskutera några spår på huden efter tejp. En remsa tejp över mun ger inga spår och återigen så var det inte utvidgad obduktion med spårsäkring.
Att fäktas i en sopsäck ger givetvis skador beroende på det material utanför som han stöter mot. Hårt grepp sker likaväl från de som ska hålla fast honom.

Jag tycker du ska ta en färskt bit silvertejp och placera över munnen. Därefter dra bort denna med ett ryck. Det ger skador på läpparna och huden, urrivna hårsäckar. Ofta bitar av klister kvar.
Det synns vid obduktion.
För att inte tala om repen/handbojorna som ska sitta på armar/handleder för att man inte ska slita bort tejpen själv.
Att fäktas inne i en sopsäck som ligger i vattnet ger inga större motvärnsskador. Det är just därför säcken ska i vattnet.
Senast redigerad av Solglittret 2017-07-12 kl. 14:21.
Citera
2017-07-12, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
De stora extrastarka kornblå 240 liters sop/förvaringssäckar som finns på marknaden är alldeles utmärkta att trä över huvudet på en berusad 41-åring på bryggan. När han välter kan ytterligare en säck träs på nedifrån och det hela säkras med silvertejp.

Grova siffror: En dykflaska på 12 liter innehåller komprimerad luft i storleksordningen av en telefonkiosk. Räcker omkring en timme på 10 m djup om man inte har panik.

En plastsäck kan inte innehålla mer än 10-15 liter extra luft förutom kroppen. Detta räcker inte lång stund hos någon med panik. Rullas kroppen dessutom ner i vattnet tillkommer trycket utifrån som visserligen inte är så stort på någon meter, men som ändå trycker ihop säcken.

Övermanna en inte ont anande berusad Aki med en extrastark kornblå sopsäck och tejpa ihop paketet innan han rullas ner i vattnet. Sedan skär man upp säckarna och låter honom ligga kvar som drunknad - fast han är kvävd.
Ger inga skador, låter inte, billigt enkelt effektivt.
Sätter min tia (just nu) på att han är sop-påsad.
När säcken trycks ihop menar du väl att luftvolymen minskar, dvs luft pressas ut. Då är det väl risk att vatten tränger in och att han hinner dra i sig lite vatten ? Om inte, så är han redan död, dvs vattentrycket har ingen betydelse. Det bästa är väl att låta honom dö på land och sedan ta av säckarna .lugnt och metodiskt.
Citera
2017-07-12, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Kan finnas ett slags (låt vara sjuk) logik i att AP får betala för blöjor som ligger lite fram i tiden, om JM redan har köpt på sig mycket av mindre storlekar.

Här har vår gärningskvinna (som så ofta) att välja på att få saker att framstå som antingen så lite suspekta och annorlunda som möjligt eller att undvika otillbörlig hänsynslöshet. 😄
Vad vet man? De allra flesta som har 2.5-åringar sommartid passar nog på att toaletträna beroende på barnens mognad och intresse förstås. Perfekt t ex på landet när man är ute mycket (men man kanske var för upptagen med mordplanering, bedrägerier, urkundsförfalskning mm) Jag skulle iallafall inte lagra på mig fler år för stora. Jag tror halt enkelt att antingen blev det fel bara eller så använder faktiskt den storleken. Men jag tror inte mordvapnet var en blöja så ...

Om jag får gissa vid Akis dödsfall så tror jag åtminstone Jafar var på plats. Om Julia var det gjorde hon säkert något annat som natta barn eller försökte få de andra låta bli/fick veta vad som hänt försent.

Det baserat på att JM säger något i stil med: "Nej, de är inte skyldiga. Särskilt inte Julia" när de tre kom på tal. Kanske inte så uttalat men något åt det hållet. Julia själv säger något liknande: hon har tänkt tanken att det kan vara Jafar som utfört dådet, men själv har hon det absolut inte.
Senast redigerad av joannaw 2017-07-12 kl. 14:54.
Citera
2017-07-12, 15:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag tycker du ska ta en färskt bit silvertejp och placera över munnen. Därefter dra bort denna med ett ryck. Det ger skador på läpparna och huden, urrivna hårsäckar. Ofta bitar av klister kvar.
Det synns vid obduktion.
För att inte tala om repen/handbojorna som ska sitta på armar/handleder för att man inte ska slita bort tejpen själv.
Att fäktas inne i en sopsäck som ligger i vattnet ger inga större motvärnsskador. Det är just därför säcken ska i vattnet.
Trams. En tejp, ej silvertejp utan turkos stödtejp har nämnts, som sitter minuter över andningsvägar ger givietvis inte det du överdriver om, hårstrå lär dock följa med. Han var säkert nyrakad inför helgen. Tejprester är beroende på hur länge det suttit, samma sak ang tryckbelastning. Återigen: INGEN tejp runt handleder har diskuterats. Har du problem med läsförståelsen?
Så om Aki välts omkull på bryggan, kämpar att komma loss från förövare som håller honom i hårt grepp, kastar med huvudet förtvivlat så anser du en en tunn plastsäck är dämpande mot skador. När de nu lyckats med två säckar att få ner honom i...
Intressant.
Senast redigerad av develi 2017-07-12 kl. 15:16.
Citera
2017-07-12, 15:14
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
När säcken trycks ihop menar du väl att luftvolymen minskar, dvs luft pressas ut. Då är det väl risk att vatten tränger in och att han hinner dra i sig lite vatten ? Om inte, så är han redan död, dvs vattentrycket har ingen betydelse. Det bästa är väl att låta honom dö på land och sedan ta av säckarna .lugnt och metodiskt.

Nej, säcken pressas ihop utan att all luft behöver komma ut. Trycket vid 1m djup är 10ggr trycket vid ytan. Om det pressas ut luft i alla fall och lite vatten sipprar in, hamnar detta i botten av säcken på hans ryggsida.
Om man tror att man dränker honom i säckarna och samtidigt vill bli av med sprattlet är det enkelt att rulla i honom. Folk dränker/kväver kattungar på detta sätt och tar just plastpåsar i stället för jutesäckar som fungerar bättre.
Citera
2017-07-12, 15:20
Medlem
Citat:
som diskuterats gillar hon manus och att ge direktiv i klass med en regissör. Men det är enkla sådana:
Grov ryktesspridning om Aki som narkoman, pissa i soffan arrangemang dagtid så AG inte missar det hela som mynnar ut i ihjälslagen vid knarkskuld.
Retroaktivt detaljerat manus om rån som går överstyr ang hennes far.
Om Aki ska drunkna men inte flyta iväg på djupt vatten så kan man undra hur ett sådant manus ser ut. Kunskap om kiselalger har hon inte, knappast det betydligt mer ovanliga med kvävning o snarlikt drunkningslungor (om mördaren har tur). Jag skulle tippa att en mer desperat mördare mitt i stridens hetta kan välta ner en strypt person för att låtsas drunkningsolycka men gäller detta regissören JM? Det är knappast raketforskningsnivå att drunknade personer ser ut på ett visst vis vid obduktion. Hur noggrann kan hon ha varit, är inhalerat vatten är med i manuset?
Målet var försäkringsbedrägeri. Drunkningsolycka framstår nog som det enklaste att arrangera. Att iscensätta dränkning på platsen som ett drama är mycket riskabelt på alla möjliga sätt. Offret kan ju t o m komma undan och då bryter helvetet lös. Hur lungor ser ut mm mm har JM ingen aning om, men spår av våld vill hon undvika. Kvävning/dränkning på land någonstans verkar lätt, OM bara offret är dekapaciterat. Detta moment är nyckeln hon måste hitta, dekapaciterade människor kan man döda på många sätt.
Citera
2017-07-12, 15:28
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Trams. En tejp som sitter minuter över andningsvägar ger givietvis inte det du överdriver om, hårstrå lär dock följa med. Han var säkert nyrakad inför helgen. Tejprester är beroende på hur länge det suttit, samma sak ang tryckbelastning. Återigen: INGEN tejp runt handleder har diskuterats. Har du problem med läsförståelsen?
Så om Aki välts omkull på bryggan, kämpar att komma loss från förövare som håller honom i hårt grepp, kastar med huvudet förtvivlat så anser du en en tunn plastsäck är dämpande mot skador. När de nu lyckats med två säckar att få ner honom i...
Intressant.

Varför är du så hård i tonen? Det här är ett diskussionsforum, inte krig eller en wrestlingmatch.
"Trams", "det du överdriver om", "Har du problem med läsförståelsen" och allt annat du skriver. Tagga ner!
Ingen av oss vet väl om Aki var nyrakad...?

Det är inte frågan om en tunn plastsäck utan en extrastark förstärkt sop/förvaringssäck som tål vasst innehåll och stor tyngd. Den går inte sönder i första taget. Tas han omkull på bryggan får han inga skrubbsår inne i säcken.

Detta är mord-tillvägagångssätts-spåneri. Ett försök att förklara Akis död utan kiselalger vars frånvaros värde jag fortfarande är osäker på. Låt oss leka med tankarna här utan verbala smockor.
Senast redigerad av Solglittret 2017-07-12 kl. 15:30.
Citera
2017-07-12, 15:31
Medlem
Citat:
Nej, säcken pressas ihop utan att all luft behöver komma ut. Trycket vid 1m djup är 10ggr trycket vid ytan. Om det pressas ut luft i alla fall och lite vatten sipprar in, hamnar detta i botten av säcken på hans ryggsida.
Om man tror att man dränker honom i säckarna och samtidigt vill bli av med sprattlet är det enkelt att rulla i honom. Folk dränker/kväver kattungar på detta sätt och tar just plastpåsar i stället för jutesäckar som fungerar bättre.
Jag skrev inte ALL luft, men om sammanpressningen ska ha någon betydelse måste dels Aki fortfarande leva dels luftmängden bli mindre. Vad som i detalj händer i en så komplex situation kan inte ens världens största dator simulera med någon säkerhet - gissningar m a o. Framförallt förstår jag inte varför man ska vräka honom i sjön innan han är död.
Citera
2017-07-12, 15:32
Medlem
EndastJag01s avatar
Citat:
Varför är du så hård i tonen? Det här är ett diskussionsforum, inte krig eller en wrestlingmatch.
"Trams", "det du överdriver om", "Har du problem med läsförståelsen" och allt annat du skriver. Tagga ner!

Det är inte frågan om en tunn plastsäck utan en extrastark förstärkt sop/förvaringssäck som tål vasst innehåll och stor tyngd. Den går inte sönder i första taget. Tas han omkull på bryggan får han inga skrubbsår inne i säcken.

Detta är mord-tillvägagångssätts-spåneri. Ett försök att förklara Akis död utan kiselalger vars frånvaros värde jag fortfarande är osäker på. Låt oss leka med tankarna här utan verbala smockor.
Helt rätt, det är inga tunna plastsäckar. Det är säckar som används när man bygger och de skall innehålla byggskrot med vassa kanter, stor tyngd mm
Citera
2017-07-12, 15:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Målet var försäkringsbedrägeri. Drunkningsolycka framstår nog som det enklaste att arrangera. Att iscensätta dränkning på platsen som ett drama är mycket riskabelt på alla möjliga sätt. Offret kan ju t o m komma undan och då bryter helvetet lös. Hur lungor ser ut mm mm har JM ingen aning om, men spår av våld vill hon undvika. Kvävning/dränkning på land någonstans verkar lätt, OM bara offret är dekapaciterat. Detta moment är nyckeln hon måste hitta, dekapaciterade människor kan man döda på många sätt.
Japp, jag har samma tankespår och jag är oerhört skeptisk till en fight nere vid sjön då han lär ha fått utvidgade lungor bara av att gapa..
*ironi*
Det är ljudrisken som stör, fighten, kampen, våldet, plasket, smitiningsrisk osv. Visst vore en drog perfekt, ger skitenkel lösning på gärningsförlopp, men suck som sagt relaterat till provsvar, vem hon är och kretsen. Mer bildad, tillgång till läkemedel hade jag tyckt vara en annan femma inkl kunskap spårtid.
Citera
2017-07-12, 15:35
Medlem
develis avatar
Citat:

Du förvränger det som skrivs gång efter annan för att överdriva dina motargument. Det ser jag som trams. Och ja, jag tar det för troligt att han rakat sig efter jobb, inför helg och med tanke på att det diskuteras att träffa Nadja likaväl.
Citera
2017-07-12, 15:39
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Jag skrev inte ALL luft, men om sammanpressningen ska ha någon betydelse måste dels Aki fortfarande leva dels luftmängden bli mindre. Vad som i detalj händer i en så komplex situation kan inte ens världens största dator simulera med någon säkerhet - gissningar m a o. Framförallt förstår jag inte varför man ska vräka honom i sjön innan han är död.

Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
Helt rätt, det är inga tunna plastsäckar. Det är säckar som används när man bygger och de skall innehålla byggskrot med vassa kanter, stor tyngd mm

Ja bygg-sopsäckar är nog den bästa beteckningen på det jag tänker på, Tack!
Att Aki måste i vattnet är väl för att man vill att det ska se ut som en olycka av drunkning - annars kunde ju säcken lika gärna suttit kvar. Om man använde bygg-sopsäckar trodde man kanske att han skulle drunkna när vatten kom in (precis som du) men nu kvävdes han istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in