Citat:
Ursprungligen postat av
ConnyKlasson
Den stora frågan är ju vilken kraft, med riktning mot jorden, är det som drar ned stenen/granaten till marken?
Densitet kan det inte vara, eftersom den varken är en kraft eller har någon riktning.
Tycker det är synd att få en etikett på sig så börjar med en disclaimer: Jag står inte på någons sida, i denna fråga. Efter min empiriska forskning för båda läger kan jag svara för den platta sidan i denna fråga.
Argumentet jag flera gånger hört är att det inte behövs en magisk kraft, utan det accepteras att upp är upp, ner är ner, allt faller neråt. Även om man inte kan ge en formel som förklarar fenomenet, så är det vad som sägs.
Det finns flera saker vi människor ännu inte förstår, men accepterar. Detta är en sån sak.
I den platta världsåskådningen är jorden universums mittpunkt, allting rör sig runt oss, jorden är det enda fasta objekt som finns och allt som skickas upp faller neråt.
Ett argument jag funderar på är Newtons lag *For every action, there is an equal and opposite reaction.* om då ett objekt skickas uppåt av en kraft (säg katapult) så blir motreaktionen att den faller neråt, där behövs ingen annan kraft. Å andra sidan faller objekt neråt om vi bara släpper dom, så det kanske inte är applicerbart, å andra sidan måste någon lyfta stenen för att släppa den och då är ju den som lyfter extern kraft. kanske kan vara ett argument för platt förespråkare att spinna vidare på.
Poängen är att: det går inte att debattera om sådant här bland dom två olika lägren, det är så fundamentalt olika världsåskådning att argumenten som kommer från båda sidor bara förstärker följarna av den sida det kommer ifrån, medans andra sidan skakar på huvudet och ger sitt argument. Vi går runt i cirklar, och förstår inte varandras syn på saken.