2017-07-12, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagicaX
Jag har fått för mig att en skillnad mellan MP och FIKK är att MP inte letar i t ex stadsmiljö och inte heller på "random" platser. MP gör större insatser där det är högst troligt att en försvunnen kan befinna sig. De skulle därmed inte t ex skicka ut sina gulvästade medlemmar och åka spårvagn i Göteborg hit och dit, utan de kör "klassisk" skallgångskedja om möjligt. Dvs två armslängder emellan och så går man i långa led. Och - btw, såg att ngn pratade om det tidigare i tråden - instruktionerna man får inför skallgången (såvida den är i skogsområden) är definitivt att titta uppåt, i träden. Skitläskigt, kan jag meddela. För även om man såklart vill hitta personen man letar efter så...eh, vill man ju gärna inte titta upp i ett träd och se den hänga...😞

FIKK däremot fyller på sätt o vis i där MP slutar. De kan tänka sig att leta i stadsmiljö och på lite mer osäkra obs platser.

Kanske har det ändrat sig med tiden, men sådär var tanken iaf från början.
Så du menar att nu efter 7 veckor tar FIKK över och börjar leta i stadsmiljö Eller spekulerar du bara nu utan att ha en susning egentligen ?
Citera
2017-07-12, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NinaBe
Patrik kan vara hos de "nära och kära" han VILL vara hos och med!
Men då hör man ju av sig till hans familj och berättar det, åtminstone om man är normalt funtad.
Citera
2017-07-12, 08:40
Medlem
Citat:
Så du menar att nu efter 7 veckor tar FIKK över och börjar leta i stadsmiljö Eller spekulerar du bara nu utan att ha en susning egentligen ?

Eh va? Nu tolkar du in saker som jag absolut inte skrev. Det jag skrev handlade om skillnaden mellan FIKK och MP som tidigare diskuterats i tråden, om du har läst den (?) Plus lite självupplevd info från ett verkligt sök med MP.
Och då bidrog jag med mina två cent om vad jag tycker mig ha förstått om de skillnaderna.
Citera
2017-07-12, 09:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag vet inte vart han tog vägen, faktiskt.

Kanske bortförd i en bil, ingen har ju sett honom lämna Hallsberg. Den enklaste förklaringen brukvar vara den rätta, det är min erfarenhet.

Ingen har sett honom lämna orten --> färdades i ett fordon, död eller levande, det är min tanke kring det.

Att Patrik skulle ha stämt träff med någon som sedan "gjort sig av med honom" låter inte som den enklaste förklaringen.

Kanske har missuppfattat dig, men annars tycker jag att det låter som en rätt krånglig historia. Då skulle han smida planer så att hans föräldrar först tror att han är på väg till dem, samtidigt som han skulle precis i samma veva fixa så att han bara försvinner ut i tomma intet med att pengar och batteri tig slut på tåget och klädbyten mm.
Sen har Patrik den otroliga oturen att bli mördad? Eller att väskorna skulle vara ett villospår och att Patrik skulle gömma sig hos någon?

Om man tittar på statistiken, så är den troligaste orsaken till Patriks försvinnande självmord.
Om man tittar på den lilla information som vi fått via media så är det troligt att Patrik har haft en depression. Den förmodade psykosen vet vi inte då mycket om. Men det kan ändå vara så att kamrater, lärare och föräldrar har lämnat sådan information om Patriks beteende så att den slutsatsen inte är tagen från intet.
Jag tror inte att polisen går ut med sådan information hur som helst.
Så en annat scenario som inte är helt uteslutet är att Patrik i någon slags förvirrat tillstånd virrat bort sig, kanske skadat sig (med flit eller genom olycka) eller gömt sig någonstans. Man behöver inte se ut som en galning för att ha t ex vanföreställningar.

Självklart kan man inte utesluta något, när man inte vet vad som hänt. Man kan ju ta Arbogakvinnan som exempel 🤑

Men din teori ( om jag uppfattat den rätt) är inte den enklaste.
Citera
2017-07-12, 09:36
Medlem
Död person hittad i vattnet utanför Norrtälje enligt AB.
Citera
2017-07-12, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daikirai
Men då hör man ju av sig till hans familj och berättar det, åtminstone om man är normalt funtad.
Det jag reagerar på är att det har ej vart så mycket i media ang Patriks försvinnande.Däremot verkar det va intressant att pappan kommer till Hallsberg.Hade det vart mitt barn,så hade jag o mitt barns far vart där dagen efter,,han försvann.
Har Fb-systern kollats upp??
Citera
2017-07-12, 09:56
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Jag har fått för mig att en skillnad mellan MP och FIKK är att MP inte letar i t ex stadsmiljö och inte heller på "random" platser. MP gör större insatser där det är högst troligt att en försvunnen kan befinna sig. De skulle därmed inte t ex skicka ut sina gulvästade medlemmar och åka spårvagn i Göteborg hit och dit, utan de kör "klassisk" skallgångskedja om möjligt. Dvs två armslängder emellan och så går man i långa led. Och - btw, såg att ngn pratade om det tidigare i tråden - instruktionerna man får inför skallgången (såvida den är i skogsområden) är definitivt att titta uppåt, i träden. Skitläskigt, kan jag meddela. För även om man såklart vill hitta personen man letar efter så...eh, vill man ju gärna inte titta upp i ett träd och se den hänga...😞

FIKK däremot fyller på sätt o vis i där MP slutar. De kan tänka sig att leta i stadsmiljö och på lite mer osäkra obs platser.

Kanske har det ändrat sig med tiden, men sådär var tanken iaf från början.

Citat:
Ursprungligen postat av vaggandeankan

Citat:
Eh va? Nu tolkar du in saker som jag absolut inte skrev. Det jag skrev handlade om skillnaden mellan FIKK och MP som tidigare diskuterats i tråden, om du har läst den (?) Plus lite självupplevd info från ett verkligt sök med MP.
Och då bidrog jag med mina två cent om vad jag tycker mig ha förstått om de skillnaderna.

Känner inte riktigt igen detta förutom att de tydligen ska arbeta mest med cold cases utöver huvudsysslan kris och katastrof.

Det finns en tråd om FIKK. Den hamnade på "Företagsskvaller" och har man trovärdiga kunskaper om organisationen kan man ju fylla på.
(FB) Nya organisationen FIKK, vad är värt att veta?
Citera
2017-07-12, 10:21
Medlem
Liberty75s avatar
Att de vill få in spårhundar undrar jag över. Ett sju veckor gammalt spår? Eller de kanske tror att Patrik slagit sig ner i Hallsberg med omnejd?

Likhundar hade behövts men då måste man väl gå genom polisen.
Citera
2017-07-12, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piavik
Vart är kroppen då?
O hur kunde han veta vart han kom när han valde att lämna stationen bakvägen?
Slumpen ?
Fast ju mer som kommer fram så tror jag inte på den längre
Varför har fel signalement getts ut? Osv
hur kan man ställa en diagnos per telefon ???
Den enda som pratat med Patrik är ju mamman och föräldrarna säger att han har en svår psykos
Det är mkt som känns konstigt i denna historia !!!!
Citera
2017-07-12, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trivs
Det jag reagerar på är att det har ej vart så mycket i media ang Patriks försvinnande.Däremot verkar det va intressant att pappan kommer till Hallsberg.Hade det vart mitt barn,så hade jag o mitt barns far vart där dagen efter,,han försvann.
Har Fb-systern kollats upp??
Vet ej något om huruvida fb-systern har kollats upp eller ej. Finns det någon anledning att kolla upp henne? Förutom trollet i gruppen som skrev att han kunde finnas i en lägenhet som tillhör någon Susanne. Trollet blev gick kickat ifrån gruppen så henne tror jag inte på för 5 öre.
Citera
2017-07-12, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AliasAnnaBella
Död person hittad i vattnet utanför Norrtälje enligt AB.
en kanotist som försvann häromdagen
Citera
2017-07-12, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ricebos71
hur kan man ställa en diagnos per telefon ???
Den enda som pratat med Patrik är ju mamman och föräldrarna säger att han har en svår psykos
Det är mkt som känns konstigt i denna historia !!!!
Diagnosen ställdes ju tillsammans med läraren 🙄
Tycker fortfarande att OM Patrik skulle ha gått av fel så skulle han ju oavsett om han var i Mjölby eller inte varit tvungen att gå in och kolla stations tavlan med avgångs tider spår och dylikt.
Istället väljer han att gå åt fel håll och lämnar stationen på den öde sidan. Det är omöjligt en slump. Utan ett val.
självmord, dråp/mord eller ett självvalt försvinnande. Allt är bara mystiskt o konstigt !
Senast redigerad av Piavik 2017-07-12 kl. 10:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in