2017-07-12, 01:28
Medlem
Rick.Jamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Och anledningen är p.g.a. politiska skäl.

Tror du verkligen att de är så pass korkade inom marinen att de inte vet att det rör sig ubåtar och grodmän som drar runt i kusten? Klart som fan de gör sedan 30 år, minst.

De saknar medel och är bakbundna. Dessutom har de nog inte med material eller manskap för att bedriva sök, på mer än en plats vid ett tillfälle, mes troligt långt i efterhand också. Ungefär som resten av FM, där vi endast kan befästa en punkt och försvara den en vecka vid en möjlig invasion - men då är det många OM och men med en del flyt och tur.

Sveriges skärgård - Ryssens lekgård.

Ja självfallet är det på grund av försvarspolitiken som bedrivits.
Citera
2017-07-12, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Det finns givetvis tonvis med bevis på främmande ubåtar, och grodmän, i svenskt vatten och det har skrivits hyllmeter med böcker om det.
Visst har det skrivits hyllmeter med böcker och gjorts en hel del dokumentärer men bevis är det verkligen verkligen skralt med.
Citera
2017-07-12, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
men bevis är det verkligen verkligen skralt med.
Varför vill du inte acceptera alla de bevis som finns?
Citera
2017-07-12, 01:57
Medlem
Caravelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muwltiplier
40 HC Container – Extra hög
Yttermått: L: 12192 mm, B: 2438 mm, H: 2896 mm

Inte så att det är en tom container som skvalpar runt på botten?

Också min tanke och som har en hög rimlighet.
Citera
2017-07-12, 02:44
Medlem
Citat:
Sett till alla insatser så är "bevisen" synnerligen magra.
Citera
2017-07-12, 03:11
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caravelle
Också min tanke och som har en hög rimlighet.

Formen på bilderna motsvarar inte någon container. Dock är det logiskt att dykbåtar i denna storlek är något mindre än en 40 fots container eftersom det underlättar logistiken när man transporterar sådana på fartyg, lastbil, järnväg etc.
Citera
2017-07-12, 07:58
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Verkar inte finnas uppgifter att googla på nätet på Triton NN:s aktionsradie men den föregående Triton 2 sägs ha 60 sjömils räckvidd. Det blir 30 sjömil fram och tillbaka.

Triton NN ska vara byggd för att klara av än längre räckvidd och ha mer uthållighet. För att bli mindre beroende av moderfartyg.

Så om Triton NN har mer än 30 sjömils aktionsradie så är det inte orimligt att tro att moderfartyget skulle kunna ligga på internationellt vatten ända nere vid norra Åland och ändå fungera för ett spaningsuppdrag mot Gävle hamn. Sedan finns det förstås andra nackdelar med så långa avstånd.

Ryssarna har ett antal specialbyggda fartyg för att dolt kunna "leverera" miniubåtar till motståndarens gräns.

Vanskligt att jämföra Triton NN med föregångaren Triton 2. Den första är väl en dykbåt utan tryckskrov medan Triton 2 är en konventionell miniubåt där besättningen är torrskodda och inte behöver andningsaggregat?
Citera
2017-07-12, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Sett till alla insatser så är "bevisen" synnerligen magra.
Även om bevisen är "magra" i förhållande till hur stor insatsen varit så finns ju ändå bevisen.

Bottenspår, rörd materiel, ljudinspelningar, observationer, foton, nedgrävda effekter, till och med möten med individer och direkt handpåläggning i något fall.
Citera
2017-07-12, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Vanskligt att jämföra Triton NN med föregångaren Triton 2. Den första är väl en dykbåt utan tryckskrov medan Triton 2 är en konventionell miniubåt där besättningen är torrskodda och inte behöver andningsaggregat?
Ja, de skiljer sig. Men till Triton NN:s fördel skulle jag tro eftersom NN kan färdas längre sträckan från ett moderfartyg ovan vattenytan. Men det är svårt att hitta info om NN.
Citera
2017-07-12, 09:01
Bannlyst
Citat:
Finns egentligen inga riktiga bevis skulle jag vilja påstå, tyvärr måste jag tillägga också.

Det finns en massa misstankar och möjliga spår men det är långt ifrån säkra bevis.

Om det finns ett moderskepp så lär det vara pissenkelt att lista ut vilket det kan vara, det är öppet hav där och trafiken är inte jättestor.
Senast redigerad av sukhoi-t50 2017-07-12 kl. 09:06.
Citera
2017-07-12, 09:03
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ja, de skiljer sig. Men till Triton NN:s fördel skulle jag tro eftersom NN kan färdas längre sträckan från ett moderfartyg ovan vattenytan. Men det är svårt att hitta info om NN.

Ytläget är kruxet här. Det är en uppseendeväckande farkost och dessutom under en tid då det är som ljusast. Detta gör mig fundersam krig de här dykbåtarna. En riktig ubåt har fördelen att den kan färdas lugnt och tryggt från ett fartyg på behörigt avstånd.
Citera
2017-07-12, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Enligt en annan säker källa så är djupet där föremålet iakttogs 11,87 meter

Kollade sjökortet på plats. Det kan inte vara inne i hamnen. Det måste varit vid yttrefjärden.

Sen förstår jag varför Gävle hamn är intressant. Den ligger väl skyddad och stora fartyg måste ta sig in och runda kalkstensgrunden långt norr om.

Jag tvivlar inte längre på det är en dykbåt. Nationalitet kan vara svensk, Nato eller rysk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in