2017-07-11, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Påstår man det är språngskikt har man inte mycket erfarenhet av ekolodsbilder. Dessutom inte troligt finna det i en hamn. Kräver oftast strömmar för skapa det.

Okej, mycket möjligt att du har rätt, djupet kan ju inte vara så stort vad jag förstår, läste inte så noga, Det krävs naturligtvis ett minsta djup för att man ska se ett språngskikt överhuvudtaget, vet ej om man måste skruva upp känsligheten extra mycket eller ha speciell utrustning.

De ska gå att se tex i de norska fjordarna, men då bara vid särskilda förhållanden

Citat:
Framförallt ser man inte språngskikt på den typen av ekolod som används vid djupmätning.

Riktigt - Men vill minnas att de svenska marinbiologiska stationerna med lite mer avancerade ekolod kan se lite av varje

Jag tycker det är väldigt imponerande att man kan se bottentypen på många ekolod.
Citera
2017-07-11, 21:09
Medlem
Vallasands avatar
Antingen är det ett USO (Unidentified submerged object dvs ett UFO under vatten) eller så är det ryssen som är här med ubåt igen! Dags att gå med i Nato nu, då vi, för ryssen, är det perfekta landet och målet att öva på i och med vår neutralitet.
Citera
2017-07-11, 21:12
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Satellitbild?

Skrämselpropaganda?

Det är vad jag har förstått inte Försvarsmakten som har varit på plats och utfört mätningar. Hade den myndigheten fått den här bilden så hade det förmodligen inte läckt ut någonting, hysch hysch. Vad som talar för det är att försvaret inte kommenterar bilden.

Ja, satellitbild var fel av mig varför jag ändrade det.

Skrämselpropaganda ser jag absolut som en möjlighet för att styra opinionen, den strategin används ju hela tiden. Jag förhåller mig skeptisk till detta tills vi får konkreta bevis.
Citera
2017-07-11, 21:26
Medlem
Språngskikt är en skarp horisontell gräns mellan olika vattenmassor. Gränsen kan uppstå genom att vattenmassorna har olika temperatur, termoklin, olika salthalt, haloklin eller kombination av dessa fysiska egenskaper. Skillnad i temperatur eller salthalt skapar skillnad i densitet vilket gör att den lättare vattenmassan 'flyter ovanpå' den tyngre. Gränsen mellan vattenmassorna är relativt stabil och vattenutbytet genom språngskiktet är relativt begränsat.

Notera första meningen och släpp detta nu.
Citera
2017-07-11, 21:26
Moderator
OYs avatar
Citat:
Svensk.

Tror du Sverige sätter upp en skylt eller en annons i den lokala tidningen "I morgon ska vi öva med en hemlig dykbåt i Gävle Hamn. Vänligen har överseende med detta.

Övningen är hemlig.

Hälsningar Svenska försvaret".

Å andra sidan så bör bland annat MUST ha koll på övningsområdet där man avser att operera med en hemlig farkost, bland annat med avseende på flytetyg som seglar fram och tillbaks och avbildar det som finns under ytan.

Var det en svensk hemlig undervattensfarkost så var det väldigt vågat att medvetet utsätta den för ett sjömätningsfartyg som dessutom avbildar farkosten.
Citera
2017-07-11, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Å andra sidan så bör bland annat MUST ha koll på övningsområdet där man avser att operera med en hemlig farkost, bland annat med avseende på flytetyg som seglar fram och tillbaks och avbildar det som finns under ytan.

Var det en svensk hemlig undervattensfarkost så var det väldigt vågat att medvetet utsätta den för ett sjömätningsfartyg som dessutom avbildar farkosten.

Ja, det kan vara långsökt. Eller så kommunicerar inte myndigheter med varandra.
Citera
2017-07-11, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Har en faktisk ubåt konstaterats eller är påståendena om dess existens blott spekulationer?

Fast har man lite erfarenhet av ekolod och hur bilden blir så kan man ge väldigt bra gissningar.
Denna typ av side imaging ger en väldigt exakt bild av vad som finns i vattnet, här har du t.ex. en bild från ett lowrance hds 7 som finns att köpa för sub 10kkr https://image.sportsmansguide.com/ad...21181i5_ts.jpg .
Vad man ser på bilderna är
Ett vrak till vänster om båten (det gula strecket)
Det är samma sak som sticker upp på 4m till vänster på 2d-bilden.

Det skulle förvåna mig om de som tog originalbilden inte har liknande teknik.

Förövrigt så bör stridsubåtar ha stealthteknik? Isåfall kan det göra att det blir så kraftiga färgskiftningar. Desto mer "klar" returstuds det blir, desto rödare blir det
Citera
2017-07-11, 21:38
Medlem
JDAMs avatar
Enligt säkra källor är djupet i farleden 16m och stora last fartyg åker in och ut lastar av ovanför en ubåt
Citera
2017-07-11, 21:47
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JDAM
Enligt säkra källor är djupet i farleden 16m och stora last fartyg åker in och ut lastar av ovanför en ubåt

Enligt en annan säker källa så är djupet där föremålet iakttogs 11,87 meter, eller har vi missförstått någonting?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ga...dig-allvarligt

Eller så lastade ett stort lastfartyg av en miniubåt från en sluss under vattenlinjen och försvann därefter från hamnen.
Citera
2017-07-11, 21:50
Medlem
hoppas regeringen blir tvingade att höja anslagen till försvarsmakten nu
Citera
2017-07-11, 21:52
Medlem
Fizzbacks avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ga...dig-allvarligt

Nu finns bild.
Citera
2017-07-11, 22:07
Medlem
Tycker Göran Frisk avslöjade allt i Aktuellt, han är inte så dum att han tror det skulle vara en container eller vrak som flyter runt som han sa.

Är troligen som helofin skriver en svensk eller nato ubåt som övar.

Jämför med vad han sa 2014 när en rysk ubåt var på plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in