2017-07-10, 23:37
Medlem
scips avatar
Det är bara en begränsad yta som har tillräckligt djup i hamnen ro ro delen och container hamnen samt inloppet från fjärden.
Har något fartyg eller hamnen tappat en container så bör det ju vara dokumenterat och bärgat så gott som omgående då den utgör en fara för sjöfarten.
Ställer mig tveksam till att en container på drift skulle kunna förflytta sig ute ifrån öppna havet ända in till kajerna.
Citera
2017-07-10, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fizzback
Genom en ekolodsbild observerade Gävle Hamn ett stort föremål, tolv meter långt och tre meter högt, som låg mitt i farleden nära kajen. Ett par timmar senare var föremålet borta.
– Vi har lämnat över ärendet till Försvarsmakten. De får göra tolkningarna, säger Mikael Hedström på Gävleborgspolisen.

http://www.gd.se/allmant/misstankt-u...edan-var-borta

Lite spännande, igår det här med Hesa Fredrik och webbsidorna, och idag det här. Vad tror ni, en val, eller en ubåt, eller något tekniskt fel?

en gammal båt?
sägs finna många i dessa vatten
Citera
2017-07-10, 23:48
Medlem
Star Witnesss avatar
Bara jag går ned på stan ser ett 100-tal unga, arga och kriminella män från andra sidan jordklotet med tankesätt och ideologier som jag förmodar skulle få en normal svensk att baxna. Ytterligare väller in över gränsen dagligen.

En och annan vilsen rysk ubåt oroar mig föga. Planerar Putin något, så låt det gå kvickt. Vodkan lär bli billig iallafall och jag föredrar ryskt förtryck framför kalifatet. Skål.
Citera
2017-07-10, 23:58
Medlem
Offices avatar
Blir så trött på sånt här, man får aldrig nåt konkret att gå på liksom.

Så någon ser ett tolv meter långt föremål under ytan och bestämmer sig för att... åka därifrån och överlämna ärendet till polisen?

Även om det inte är ryssen så är det ju nånting, är folk i det här landet inte intresserade av något annat än Let's Dance och Arga Snickaren?
Citera
2017-07-11, 00:46
Medlem
GeorgeJungmans avatar
Har inte skitbra koll på Gävles hamn, men vet man ungefär var detta föremål sågs? Eller är det dundertyst med locket på?

Man har ju en rätt stor olje/bränsledepå där i Gävle om jag inte missminner mig helt? Skulle ju kunna vara av ett rätt stort intresse för ryssen att sikta in sig på (om det nu fallet skulle vara att detta är Putins påhittiga pirater).
Citera
2017-07-11, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Office

Så någon ser ett tolv meter långt föremål under ytan och bestämmer sig för att... åka därifrån och överlämna ärendet till polisen?

Även om det inte är ryssen så är det ju nånting, är folk i det här landet inte intresserade av något annat än Let's Dance och Arga Snickaren?

Medvetandet hos folk i det här landet är inte som det borde, tingeltangel-tv och ett SVT som låter som CNN.
Citera
2017-07-11, 02:05
Medlem
Z2361s avatar
Citat:

Antar att de som såg föremålet på ekolod inte hade dykutrustning med sig när de först upptäckte objektet... Dessutom skuttar man inte i vattnet hur som helst i en farled.
Citera
2017-07-11, 02:16
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Olyckor o Katastrofer --> Vapen och militär.

/Moderator
Citera
2017-07-11, 03:08
Medlem
ZoteXs avatar
Att det skulle vara en 40 fots burk som flyter omkring och försvinner låter omöjligt i mina öron. Vattnet har varit lugnt och fint när de åkt runt här och gjort sina mätningar. Sedan finner jag det svårt att tro att en burk skulle ha ramlat i utan någon märkt något.

Tycker det är konstigt att jag inte har sett försvaret eller något liknande här.
Senast redigerad av ZoteX 2017-07-11 kl. 03:39.
Citera
2017-07-11, 03:58
Medlem
Offices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z2361
Antar att de som såg föremålet på ekolod inte hade dykutrustning med sig när de först upptäckte objektet... Dessutom skuttar man inte i vattnet hur som helst i en farled.
Jo, nu menade jag ju inte att de skulle hoppa i plurret.
Citera
2017-07-11, 05:43
Medlem
Z2361s avatar
Citat:
Jo, nu menade jag ju inte att de skulle hoppa i plurret.

Vad skulle de göra på egen hand då menar du? Kastat i ett ankare och fiskat upp den?

Om de sett något mystiskt på ekolodet i farleden så finns inte mycket mer att göra än att vidarebefodra infon till de som kan utreda saken.
Citera
2017-07-11, 05:45
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Skumt och sorgligt att man inte bevakade och följde föremålet, alla normalfuntade fattar ju att en undervattensfarkost är det första som ska misstänkas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in