2017-07-11, 20:51
Medlem
AbortRetryIgnores avatar
Har en faktisk ubåt konstaterats eller är påståendena om dess existens blott spekulationer?
Citera
2017-07-11, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assault12
Den är byggd på Rindö Marin, av ett företag som ligger söder om Sthlm.

Möjligt. Varit en soppa runt dessa dykbåtar. Massa företag inblandade men ingen seriös produktion.
Citera
2017-07-11, 20:52
Medlem
vera.os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Påstår man det är språngskikt har man inte mycket erfarenhet av ekolodsbilder. Inte troligt finna det i en hamn. Kräver oftast strömmar för skapa det.

Edit:
Dessutom ser man inte språngskikt på denna typ av ekolod.
Exakt! Som gammal ubåtsjägare och dykare, kan jag bara konstatera att här var det en ubåt!
Troligtvis rysk eller eventuellt Nato....
Citera
2017-07-11, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Min erfarenhet(dykning) av språngskikt säger mig att oavsett hur man visualiserar ett språngskikt så kan man inte få den bild som vi talar om här i tråden.

Jag ser språngskikt ett par gånger i veckan. Men inte på den typen av ekolod som detta gäller. På 2D kan du se, men det ser inte ut så.
Citera
2017-07-11, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vera.o
Exakt! Som gammal ubåtsjägare och dykare, kan jag bara konstatera att här var det en ubåt!
Troligtvis rysk eller eventuellt Nato....

Och jag säger svensk.
Citera
2017-07-11, 20:55
Citat:
Möjligt. Varit en soppa runt dessa dykbåtar. Massa företag inblandade men ingen seriös produktion.

Inte möjligt, det är så.
Citera
2017-07-11, 20:55
Kalla mig gärna konspiratorisk men det här är bara skrämselpropaganda som jag ser det. På sin höjd kan det vara en NATO-ubåt om ens det. Det som gör mig misstänksam är att man helt plötsligt har en bra bild på föremålet och går ut med det genom en anonym källa(!). Alltid dessa anonyma källor. Vilka är chanserna? Vanligtvis är det ju alltid sånt jävla hysch hysch kring allt sånt här, såvida man inte har för avsikt att spela på folks rädslor..
Senast redigerad av RobRoys 2017-07-11 kl. 21:15.
Citera
2017-07-11, 20:57
Moderator
OYs avatar
Citat:
Jag ser språngskikt ett par gånger i veckan. Men inte på den typen av ekolod som detta gäller. På 2D kan du se, men det ser inte ut så.

Precis det jag säger, för på den här bilden ser vi inte ett skikt, snarare ett tydligt avgränsat objekt eller formation. Språngskikt är inte tolv meter långt, ett par meter brett och tre meter högt, det är min erfarenhet.
Citera
2017-07-11, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Precis det jag säger, för på den här bilden ser vi inte ett skikt, snarare ett tydligt avgränsat objekt eller formation. Språngskikt är inte tolv meter långt, ett par meter brett och tre meter högt, det är min erfarenhet.

Framförallt ser man inte språngskikt på den typen av ekolod som används vid djupmätning.
Citera
2017-07-11, 21:05
Medlem
Gillar att på SVT nyheterna sa dom att det kunna vara en ubåt eller ett vrak, fast som det var så var ju den borta när dom skulle ut med dykare och ett vrak kan väll inte försvinna så där på 1 timme.

Som nån skrev är nog ubåtar hit då och då.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobRoys
Kalla mig gärna konspiratorisk men det här är bara skrämselpropaganda som jag ser det. På sin höjd kan det vara en NATO-ubåt om ens det. Det som gör mig misstänksam är att man helt plötsligt har en bra satellitbild på föremålet och går ut med det. Vilka är chanserna? Vanligtvis är det ju alltid sånt jävla hysch hysch kring allt sånt här.

Satellitbild?

Skrämselpropaganda?

Det är vad jag har förstått inte Försvarsmakten som har varit på plats och utfört mätningar. Hade den myndigheten fått den här bilden så hade det förmodligen inte läckt ut någonting, hysch hysch. Vad som talar för det är att försvaret inte kommenterar bilden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbortRetryIgnore
Har en faktisk ubåt konstaterats eller är påståendena om dess existens blott spekulationer?
De enda som kan yttra sig med auktoritet (försvaret) har just fått bilden för analys.

Alla bara spekulerar för tillfället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in