2017-07-11, 17:20
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Ja, tyvärr.
Tycker att det är sorgligt att se hur hon gräver en grop till sig själv och inte minst sin son.
Han är helt klart på fel bana, och behöver en uppstäckning. Men den bör inte ske av främlingar på nätet.

Anna och sonen kan kanske gå i terapi ihop?
Hon som offer borde ha kunskaper som han som GM kan ha nytta av.
De bör nog ta med pappan också.
Kvinnosynen kommer nog från de båda.

Bara att gå ut med idiotin i media om hur man gökar bättre och att Roberto blev intresserad av henne för att "hon såg befruktningsbar ut".

Det känns ju som om integritet och gränser kanske inte är deras starka sida.
Citera
2017-07-11, 17:21
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsGossip
Som jag fattar så anser domstolen inte det inte vara styrkt att kompisen har varit medveten om offrets låga ålder medan ATD har varit det bl.a enligt egen utsago. Det är det enda jag kan se som skiljer dem åt.
Kompisen frias också från våldtäkt (normal) trots att han har insett hennes berusning och där använder de hans låga ålder och förmodade brist på sexuell erfarenhet som skäl för att fria.
Citera
2017-07-11, 17:26
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Ja, jag ser att de tagit hänsyn till att han var berusad vilket jag finner vädigt märkligt eftersom brottsbalken 1:2 2 stycket behandlas s.k. "självförvållat rus". Där sägs att endast den omständigheten att gärningen har begåtts under självförvållat rus eller om gärningsmannen p.g.a. eget vållande tillfälligt var ur sina sinnens bruk, inte ska föranleda att gärningen inte ska anses som ett brott. Att som försvar hävda att man varit berusad eller narkotikapåverkad när man utförde gärningen är således inget som gör att man kan fråntas ansvar.

Fast just i det här fallet har båda ett självförvållat rus och hon tar initiativet. Om allt är som det står beskrivet i domen så kunde hon lika gärna ha anklagats för våldtäkt på honom eftersom båda var så kraftigt berusade att de inte minns och han inte vet att hon är 13 år.

Usch, missta mig nu inte för att vara en sådan där offret-får-skylla-sig-själv-individ. Det får hon inte. Men i alla fall med ett offer finns det inte en förbrytare. Han ska ju i förhör ha blivit jätteledsen över att höra att han kanske förlorat sin oskuld på ett så sjaskigt sätt och utan att minnas det. Jag var inte med under förhöret så jag vet inte hur uppriktig han var.

Books agerande var dock klar våldtäkt mot barn. Dessutom en klar våldtäkt.
Citera
2017-07-11, 17:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
De bör nog ta med pappan också.
Kvinnosynen kommer nog från de båda.

Bara att gå ut med idiotin i media om hur man gökar bättre och att Roberto blev intresserad av henne för att "hon såg befruktningsbar ut".

Det känns ju som om integritet och gränser kanske inte är deras starka sida.

De följer nog tyvärr bara flocken.
Inget är heligt, allt är offentligt. Fast bara i vissa fall, enligt Anna förstås.
Citera
2017-07-11, 17:35
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Fast just i det här fallet har båda ett självförvållat rus och hon tar initiativet. Om allt är som det står beskrivet i domen så kunde hon lika gärna ha anklagats för våldtäkt på honom eftersom båda var så kraftigt berusade att de inte minns och han inte vet att hon är 13 år.
Nej, det kunde hon inte. Det spelar ingen roll om den under 15 år är initiativtagande och drivande - det är likafullt våldtäkt av den som är äldre än 15.

Citat:
Usch, missta mig nu inte för att vara en sådan där offret-får-skylla-sig-själv-individ. Det får hon inte. Men i alla fall med ett offer finns det inte en förbrytare. Han ska ju i förhör ha blivit jätteledsen över att höra att han kanske förlorat sin oskuld på ett så sjaskigt sätt och utan att minnas det. Jag var inte med under förhöret så jag vet inte hur uppriktig han var.
Nej, men vi kan nog gissa oss till att han tyckte det lät bättre än "jag brukar göra så och ingen har klagat förr" ..... Om inte annat har han ju en advokat som kan guida lite.

Citat:
Books agerande var dock klar våldtäkt mot barn. Dessutom en klar våldtäkt.
Citera
2017-07-11, 17:39
Medlem
GasGlads avatar
Efter att ha läst domen:
RN är alltså frikänd för att han "inte visste" att BO var under 15 år, AB är fälld för att han "visste" att BO var under 15 år...
Båda har utfört sexuella handlingar med BO och huvudvittnet är ett ex.. Hmmm....
Jag skulle nog hellre fällt båda än att fria någon...
Citera
2017-07-11, 17:40
Medlem
Zloths avatar
Patetiskt straff, fy fan. In med blatten i fängelset. Är man 16 så bör man utan tvekan få sitta i ungdomsfängelse en lång tid om man våldtar.

HAHA när Anna Book skaffade barn med den där blatten så tänkte jag direkt att barnen skulle bli kriminella.

Don't do rasblandning folks.
Citera
2017-07-11, 17:45
Medlem
EnDodTigers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Men nu har han inte våldtagit henne, utan det rör sig om en situation där målsäganden anses för berusad att ge sitt samtycke. Skall det vara så att man tar hänsyn till uppsåt öht i det här fallet, vilket tillhör västerländsk rättsskipning, så måste det innebära en bedömning av gärningsmannens insikt i den andra personens berusningsgrad.

Hade det rört sig om att killen våldtagit målsäganden hade det möjligen inte spelat någon roll att han pga berusning och bristande omdöme som en följd av sin ålder inte förstått att målsäganden var för full att samtycka lagligen, men nu var ju inte situationen sådan.

Vad gäller uppsåt hos unga misstänkta har HD sagt att ålder spelar in i att bedöma den saken och det finns alltså prejudikat på det.

Jodå, det är våldtäkt. Offret är 13 år och detta visste Antonio om, då blir det automatiskt våldtäkt mot barn oavsett om det varit frivilligt eller ej.
Om hon har haft samtycke är juridiskt ointressant.
Citera
2017-07-11, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnDodTiger
Jodå, det är våldtäkt. Offret är 13 år och detta visste Antonio om, då blir det automatiskt våldtäkt mot barn oavsett om det varit frivilligt eller ej.
Om hon har haft samtycke är juridiskt ointressant.

Visst är det Våldtäkt! Dessutom har han fixat spriten, även det är olagligt! Langning kallas det..

Att döma av Annas Instragram så är hon fly f-b för att folk ANSER det vara en våldtäkt, hon ANSER att offret har en del i detta...ja det är klart...offret fick ju sprit av Antonio och blev väl "m3dgörligare"....Uträknat..Fy fan! Anna borde skämmas ögonen ur sig, likaså pappan som braverar i tidningarna om deras heta sexliv....Hoppas verkligen att hon aldrig mer får gråta i nåt TV-program!

Jag undrar vart hon drar gränsen för våldtäkt av barn....då hon skriver att detta inte var det..
Citera
2017-07-11, 18:01
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det kunde hon inte. Det spelar ingen roll om den under 15 år är initiativtagande och drivande - det är likafullt våldtäkt av den som är äldre än 15.
Ja, så är det alltid om den som är över 15 verkligen vet om det. Eller nästan alltid iallafall, det finns ju faktiskt de som har friats för att de räknats som hyfsat jämngamla individer där ingen varit pådrivande.

Men här kan det inte bevisas att han visste det så då måste de först och främst se på det hela som en möjlig våldtäkt, inte våldtäkt mot barn. Varken BO eller vittnena kan säga att han visste det, de vet inte, så vad ska rätten gå på?

Det är ju inte omöjligt att hon faktiskt undanhållit sin ålder eftersom hon ingick i en grupp tjejer på 15-16 år och verkar ha varit dökär i honom.

Citat:
Nej, men vi kan nog gissa oss till att han tyckte det lät bättre än "jag brukar göra så och ingen har klagat förr" ..... Om inte annat har han ju en advokat som kan guida lite.
Självfallet. Det var därför jag skrev att jag inte kan säga säkert hur uppriktig han lät.
Citera
2017-07-11, 18:04
Medlem
OvissFramtids avatar
Sverige måste ha mycket högre straff för sexualbrott, särskilt våldtäkter. Straffen är så torftiga att man faktiskt skäms på riktigt. Det är en skamfläck, när TV-profilers barn börjat hålla på då vet man att något är väldigt fel.

Kom ihåg att regeringen också vill censurera sidor som lexbase för att skydda brottslingar, däribland sexualförbrytare. Det är oerhört viktigt att vi börjar stå upp för offren och trycker till förövarna ordentligt. Nolltolerans mot sexbrott är något vi ska sträva efter.
Citera
2017-07-11, 18:05
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GasGlad
Efter att ha läst domen:
RN är alltså frikänd för att han "inte visste" att BO var under 15 år, AB är fälld för att han "visste" att BO var under 15 år...
Båda har utfört sexuella handlingar med BO och huvudvittnet är ett ex.. Hmmm....
Jag skulle nog hellre fällt båda än att fria någon...

Nej. Även för:

1. Att hon tog initiativet till en sexakt med RN medan hon enligt uppgift ska ha varit i det närmaste medvetslös då AB höll på.

2. Att man dessutom hade påtalat hennes tillstånd för honom då han hjälpte till med att få bort RN från henne tidigare.

3. RN var stupfull, AB var nästan nykter.

Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Sverige måste ha mycket högre straff för sexualbrott, särskilt våldtäkter. Straffen är så torftiga att man faktiskt skäms på riktigt. Det är en skamfläck, när TV-profilers barn börjat hålla på då vet man att något är väldigt fel.

Kom ihåg att regeringen också vill censurera sidor som lexbase för att skydda brottslingar, däribland sexualförbrytare. Det är oerhört viktigt att vi börjar stå upp för offren och trycker till förövarna ordentligt. Nolltolerans mot sexbrott är något vi ska sträva efter.

Instämmer helt! Det här straffet är ett hån. Jag tror endast det är till AB:s nackdel att överklaga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in