Citat:
Ursprungligen postat av
Iwinyouloose
Vad försöker du komma fram till? För det låter som att du försöker framhäva att de överbetalda sopgubbarna är de enda som märkbart bidrar till vår välfärd. Han kommer också bli en skattebetalare så småningom och finansiera nya studenter. Men om jag hade fått bestämma så hade jag önskat skattesänkning och att utbildningen ska kosta pengar i form av avgifter likt många andra länder.
Problemet med er sk. "ingenjörer" är att ni tror att utbildning är gratis även för transportyrkena. Du vet väl om att en lastbilsförare måste betala över 50k bara för att få köra sitt fordon? Du betalar inte ens 50k för din ingenjörsutbildning. Har föraren tur står företaget för YKB och ADS, annars kan utbildningen sträcka sig över 70k. Sedan innebär arbetet en stor risk då du ständigt utsätter dig för biologiska faror och belastningsskador.
De som jämför med bussförare är också helt skeva; Det tar mig bara en vecka och kanske 5k kronor att ta Nobina Express. Inte ens det då Nobina betalar utbildningen för sina expressförare. YKBn för buss är på två veckor. Det är urenkelt att ta ett D kort och sedan sitta och köra en Nobina-buss med automatlåda.
Tacka vet jag hur det var att vara ingenjör före ombildningen. Då fanns det status och stolthet i att vara antingen bergsingenjör, brandingenjör eller byggnadsingenjör. Idag utbildar sig varenda unge till något program inom datateknik och tror att de är så bra på matematik. Jag menar, hur många av dessa civilingenjörer kan tillverka sina egna verktyg och bygga sina egna modeller? Hur många kan ens göra en traditionell ritning? Ska moderna unga civilingenjörer få lika stor andel lön som sina mer erfarna föregångare?