2017-07-11, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Nej det är inte ren marknadskraft som styr detta. Då det upphandlas offentligt kan jag som konsument inte välja.
Däremot om jag behöver tjänster för att reparera bilen eller elektriker så kan jag välja den firma som har vettiga priser genom att man har rätt lönenivåer.

För katten, om personalen på McDonalds hade 35.000 kr i månaden så skulle en hamburgare där kosta 200kr och ingen skulle äta där.
Då är det styrt av marknadsekonomi.

Med lönar på 35.000 kr i månaden är sophämtning för dyr mot vad den kunde vara.
Bra att man bråkar för då blir vi konsumenter insatta i hur fel det är.
Fick höra av en bekant utomlands, att i hans land är sophämtningen konkurrensutsatt på riktigt och att ett bostadsområde kan ha 4 st olika sophämtningsföretag. Lönerna för sophämtare är också låga.

Att sophämtare i Sverige är bra betalda beror snarare på S, facket och bristen på konkurrensutsättning. Självklart kommer folk vilja arbeta som sophämtare även om lönerna blir lägre, av det enkla skälet att har du ingen utbildning utöver att ha körkort för en lastbil som kommer du att bli tvungen att ta samma arbete även om lönen är lägre än tidigare. De har inget val i slutändan.
Citera
2017-07-11, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zxqwiyuo
Läste för ett antal timmar sedan på SVT ("Sopgubbarnas höga löner är en lögn" publicerad 7 juli 2017) att genomsnittslönen för sophämtare än 34 000 kr per månad. En liten andel sophämtare hade till och med mer än 40 000 kr per månad. Det ansågs inte vara högt och var ett svar på "lögnen om sophämtares höga löner".

I vilket annat land tjänar sophämtare mer än AT-läkare, nyexaminerade civilingenjörer, matematiska statistiker, statsvetare, psykologer och akademiker överhuvudtaget med magister- eller till och med masterexamen? Minst 5 års universitetsutbildning, kunskaper att lösa partiella differentialekvationer, dubbelintegraler och avancerad förståelse för termodynamik samt strömningsmekanik med mera berättigar alltså inte en till en högre lön än en sophämtare i Sverige? Utan man ska utöver dessa avancerade kunskaper ha kanske 3-10 års erfarenhet på arbetsmarknaden för att ha en högre lön? Är det rättvist? Hur blev arbetsmarknaden så skev?

Så du menar att bara för att du kan lite extra matte och fysik så är du värd mer pengar? Du har inte förstått att det går minst 400 civilingenjörer på dussinet och dessa kravlar runt på stadens gator?

De jobb som samhället värderar högre är de jobb som avlönas mest, så är det alltid. Folk som håller på med matematik och fysik har inte jobb som är viktiga för samhället.
Citera
2017-07-11, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lespaul80
Gratis utbildning? Du har sannerligen inte satt din fot på Universitetet. Så uttala dig inte om något du uppenbart inte vet något om Tack för ett renare internet!

Men om du tänker svara och stå på dig med dina lögner. Så betala mer än gärna av mitt maxade lån som jag och alla andra fick då vi ansträngde oss.

Gnäller inte över lånen man drar på sig, de är mer än hanterliga med lönen man får. Men livslånga lån och hävda det är gratis är som att spotta i ansiktet på folk.

Ja, din utbildning är GRATIS. Det du senare betalar är ditt personliga lån till CSN som inte ska räknas med i utbildningens kostnader. I länder där utbildningen inte är gratis får du betala över en miljon per läsår.
Citera
2017-07-11, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Det är väl ett tag sen studielånen var "livslånga"? Jag fick tolv år på mig att betala av mitt.

Ja men då har du inte maxat ditt belopp? Jag betalar ungefär 1100kr/mån och max lån om du skall ha en master+ blir 300k. Knappast några 12 år avbetalning i den takten

Skillnaden mot långt tidigare var att då behövde man inte ens betala av det innan man gick i pension. Numera måste man ha betalat av innan man fyller 65 år.
Citera
2017-07-11, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord_Stalin
Vad tror du kinesiska och indiska ingenjörer kostar då?

Tror ej då jag mycket väl vet och jobbar med flertalet Ryssar, Ukrainare och Indier/Bangladeshians.

I Sverige måste alla invandrare ha skälig lön enligt medelsnittet. Annars kan de inte få uppehållstillstånd efter 2 år, där man måste ha jobbat på samma företag. Byter man nollställs räkningen.

Dessa regler har ställt till det för många framstående ingenjörer på bolag som Spotify. Då de i vissa fall har haft en något lägre lön i starten än genomsnittet. Migrationsverket går då blint på reglerna. Helt sjukt faktiskt att vi slänger ut dem som jobbar och betalar mer skatt än snittpersonen på Flashback

Men de jag jobbar med nu från ovan områden ligger i Stockholm på runt 40k/mån.
Citera
2017-07-11, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walvater
Samhället är ganska beroende av sopgubbar och det finns inte särskilt många som kan gå in och ta över för dem, så vi får se hur strekjen går. Än så länge verkar det inte vara många sopgubbar som strejkar. Skulle många göra det kan det leda till förödande konsekvenser.

Precis. Det finns så många sk. "ingenjörer" som har utbildat sig så de är ganska utbytbara. Men ska du byta ut sopåkarna behöver du göra det med folk som har C-behörighet med YKB och eventuellt ADS, vilket inte är speciellt många i varje län.
Citera
2017-07-11, 09:22
Medlem
flashforwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Precis. Det finns så många sk. "ingenjörer" som har utbildat sig så de är ganska utbytbara. Men ska du byta ut sopåkarna behöver du göra det med folk som har C-behörighet med YKB och eventuellt ADS, vilket inte är speciellt många i varje län.
Ingen här verkar sugen på att jämföra sopåkare med busschaffisar. Utom jag!
Varför håller ni på att tjata om vårdpersonal och ingenjörer vs sopåkare?

Så varför har sopåkare bättre lön än busschaffisar?
Och varför har sopåkare massa OB + andra tillägg?
Citera
2017-07-11, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashforward
Ingen här verkar sugen på att jämföra sopåkare med busschaffisar. Utom jag!
Varför håller ni på att tjata om vårdpersonal och ingenjörer vs sopåkare?

Så varför har sopåkare bättre lön än busschaffisar?
Och varför har sopåkare massa OB + andra tillägg?
Därför att sopgubbarna är viktigare än busschaufförer + att det är ett äckligt jobb som inte många är beredda att ta
Citera
2017-07-11, 09:35
Medlem
flashforwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rondellneger
Därför att sopgubbarna är viktigare än busschaufförer + att det är ett äckligt jobb som inte många är beredda att ta
Vi skulle kanske ersätta sopåkarna med busschaufförer.
Nya busslinjer till sopstationer där man kastar sina soppåsar själv.

Svårare ersätta busschaufförer med sopåkare iaf.
Citera
2017-07-11, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iwinyouloose
Vad försöker du komma fram till? För det låter som att du försöker framhäva att de överbetalda sopgubbarna är de enda som märkbart bidrar till vår välfärd. Han kommer också bli en skattebetalare så småningom och finansiera nya studenter. Men om jag hade fått bestämma så hade jag önskat skattesänkning och att utbildningen ska kosta pengar i form av avgifter likt många andra länder.

Problemet med er sk. "ingenjörer" är att ni tror att utbildning är gratis även för transportyrkena. Du vet väl om att en lastbilsförare måste betala över 50k bara för att få köra sitt fordon? Du betalar inte ens 50k för din ingenjörsutbildning. Har föraren tur står företaget för YKB och ADS, annars kan utbildningen sträcka sig över 70k. Sedan innebär arbetet en stor risk då du ständigt utsätter dig för biologiska faror och belastningsskador.

De som jämför med bussförare är också helt skeva; Det tar mig bara en vecka och kanske 5k kronor att ta Nobina Express. Inte ens det då Nobina betalar utbildningen för sina expressförare. YKBn för buss är på två veckor. Det är urenkelt att ta ett D kort och sedan sitta och köra en Nobina-buss med automatlåda.

Tacka vet jag hur det var att vara ingenjör före ombildningen. Då fanns det status och stolthet i att vara antingen bergsingenjör, brandingenjör eller byggnadsingenjör. Idag utbildar sig varenda unge till något program inom datateknik och tror att de är så bra på matematik. Jag menar, hur många av dessa civilingenjörer kan tillverka sina egna verktyg och bygga sina egna modeller? Hur många kan ens göra en traditionell ritning? Ska moderna unga civilingenjörer få lika stor andel lön som sina mer erfarna föregångare?
Citera
2017-07-11, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashforward
Vi skulle kanske ersätta sopåkarna med busschaufförer.
Nya busslinjer till sopstationer där man kastar sina soppåsar själv.

Svårare ersätta busschaufförer med sopåkare iaf.

Du kan inte ersätta lastbilschaufförer med busschaufförer just därför att det är två helt olika behörigheter (inte ens detta har ingenjörerna koll på). Det är dessutom mångdubbelt enklare och billigare att ta ett D-kort än ett CE-kort.
Citera
2017-07-11, 10:27
Medlem
flashforwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Du kan inte ersätta lastbilschaufförer med busschaufförer just därför att det är två helt olika behörigheter (inte ens detta har ingenjörerna koll på). Det är dessutom mångdubbelt enklare och billigare att ta ett D-kort än ett CE-kort.

Ja, du ser!
Med busslinjer till sopstationer slipper vi dessa mångdubbelt jobbiga CE-kort krav.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in