2017-07-11, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Visst katten är de viktiga.
Det är ambulanspersonal, brandmän, poliser också.
De som kör sopmaskiner, tar hand om våra barn på daghem och fritids, lärare osv.

Vårdspersonal som torkar gamlingar i rumpan också men de tjänar kraftigt mindre än dessa gubbar som uppenbarligen inte ens jobbar fulltid.

De jag här ovan räknande upp tjänar 20-25.000 i månaden och är minst lika viktiga.
Varför skulle inte de också få tjäna 35.000kr ?
Daghemspersonal är inte viktiga, de tar hand om arbetslösa blattars ungar på dagarna, jag har sett dom ute och vallat flockar med negerungar. Skaffa en privat dagmamma
Citera
2017-07-11, 08:21
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av durtmeister
Utbildade lärare tjänar lätt 35000 efter några år i gemet.
Tillgång efterfråga är det så svårt att förstå?

Nej det är inte ren marknadskraft som styr detta. Då det upphandlas offentligt kan jag som konsument inte välja.
Däremot om jag behöver tjänster för att reparera bilen eller elektriker så kan jag välja den firma som har vettiga priser genom att man har rätt lönenivåer.

För katten, om personalen på McDonalds hade 35.000 kr i månaden så skulle en hamburgare där kosta 200kr och ingen skulle äta där.
Då är det styrt av marknadsekonomi.

Med lönar på 35.000 kr i månaden är sophämtning för dyr mot vad den kunde vara.
Bra att man bråkar för då blir vi konsumenter insatta i hur fel det är.
Citera
2017-07-11, 08:23
Medlem
flashforwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Det där är väl inklusive O.B. och andra tillägg? Att jämföra med dom yrkena du gör, där typ ingen jobbar obekväm arbetstid, ger ju absolut ingenting.

Citat:
Ursprungligen postat av durtmeister
Trots ts fina utbildning samt att 5 år av gratisinkomst och utbildning så kan han inte greppa sitt huvud kring det.

Jag fattar inte heller varför sophämtare har massor av OB och andra tillägg. Varför?
Har alltid trott att de börjar vid typ kl 6-7.
Skulle de jobba natt vore det jävligt störande. De där sopbilarna hörs "bra".
Citera
2017-07-11, 08:23
Medlem
Brochets avatar
Citat:
I förhållande vad andra tjänar och som har ett betydligt större ansvar. T.ex. sjuksköterskor.
Eller de som har farliga arbeten, t.ex. brandmän.

Ja då tycker jag det är för mycket.

Men helt ärligt, varför tycker du att hämtar sopor ska ha en högre lön än en sjuksköterska?
Sett till ansvar, kompetens och krav. Dessutom arbetstiderna.
Sätt detta i relationen till dessa arbeten.
MEN VARFÖR JÄMFÖR DU SJUKSKÖTERSKA OCH SOPGUBBE?
Varför tjänar en ingenjör mer än en sjuksköterska? Varför tjänar en brandman mindre än någon som jobbar med it?
Citera
2017-07-11, 08:26
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rondellneger
Daghemspersonal är inte viktiga, de tar hand om arbetslösa blattars ungar på dagarna, jag har sett dom ute och vallat flockar med negerungar. Skaffa en privat dagmamma

Ja du, nu blir vi OT

Haft både privat dagmamma och kommunal barnomsorg för mina barn
Den privata lät ungarna titta på film hela dagarna och upptäcktes när vi pratade om filmer hemma och grabben hade sett de flesta och även sådana som var direkt olämpliga för mindre barn.

Kommunala med helt fantastisk personal som gjorde ett bra jobb och var med och utvecklade våra barn.

Dock tjänade de ofantligt mindre än sopgubbar gör och troligen för att det är kvinnodominerat yrke.
Minst lika viktigt som sophämtare.

OBS jag anser att sophämtare är viktiga och behövs. Dock med rimlig lön.
Citera
2017-07-11, 08:28
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Tillgång och efterfrågan bör diktera lönerna. Vill ingen vara sopgubbe för mindre än 30 papp i månaden, ja då är detta en fullt rimlig nivå och det är helt rättvist. Jag kan välja att utbilda mig i 20 år om jag vill, om det inte finns någon efterfrågan på min svårt åtkomliga specialkunskap kan jag omöjligen kräva att någon ska betala mig massor med enda motivering att jag finner det "rättvist".

Gissar på att många inte vill vara städare heller och ändå tjänar dom 17k/mån.
Citera
2017-07-11, 08:29
Medlem
Citat:
Visst katten är de viktiga.
Det är ambulanspersonal, brandmän, poliser också.
De som kör sopmaskiner, tar hand om våra barn på daghem och fritids, lärare osv.

Vårdspersonal som torkar gamlingar i rumpan också men de tjänar kraftigt mindre än dessa gubbar som uppenbarligen inte ens jobbar fulltid.

De jag här ovan räknande upp tjänar 20-25.000 i månaden och är minst lika viktiga.
Varför skulle inte de också få tjäna 35.000kr ?
Precis, det är alltså inte soppgubbarna som tjänar mycket, det är de andra som tjänar dåligt.
Dessutom så har väl sopphämtarna med 40 000:- ackordslön?

Det är samma tjaffs varje år när Byggnads ska förhandla om byggupgöret, då går medier och journalister ut med att byggarbetare tjänar mycket mera än kvinnor inom vården, än industriarbetare och till och med poliser. Då räknar de med byggnadsarbetare som jobbar på prestationslön/ackord men jämför med de andras grundlön..
Poängen är att ställa arbetare mot arbetare och försvaga facken, det är alltså inte sopphämtare och byggnadsarbetare som tjänar bra, det är andra arbetaryrken som måste förhandla upp sina löner.

Anledningen till att det här blivit så stort är för att det ser potentialen av att lönedumpa och få in invandrare i yrket.
Senast redigerad av KjelleBenchpress 2017-07-11 kl. 08:31.
Citera
2017-07-11, 08:31
Citat:
Ursprungligen postat av happilappi
Gissar på att många inte vill vara städare heller och ändå tjänar dom 17k/mån.

Folk är villiga att städa för 17K i månaden. Om människor över långtid är villiga att vara sopgubbe för 17K i månaden kommer det att bli normen. Företag startar och anställer denna billiga arbetskraft och kommer på sikt konkurrera ut dagens dyra sopgubbar. Eller menar du att det finns andra krafter bakom? Bilderberg? Illuminati? Roswell? Vad kan tänkas att smidit guldtronen som sopgubbarna sitter på? Märkligt detta...
Citera
2017-07-11, 08:32
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brochet
MEN VARFÖR JÄMFÖR DU SJUKSKÖTERSKA OCH SOPGUBBE?
Varför tjänar en ingenjör mer än en sjuksköterska? Varför tjänar en brandman mindre än någon som jobbar med it?

Tillgång och efterfrågan när det gäller IT.
Sjuksköterskor tjänar mindre för att det är kvinnodominerat.
Att en brandman ska tjäna mindre är ofattbart och enligt mig fel.
Men sopgubbar kan knappast vara tillgång och efterfrågan då det finns massor som kan göra sådant.

Jag förstår varför du inte förstår varför jag jämför olika yrkeskategorier. Du ska inte känna dig mindre värd bara för att du har svårt att förstå.
Citera
2017-07-11, 08:38
Medlem
Citat:
Ja du, nu blir vi OT

Haft både privat dagmamma och kommunal barnomsorg för mina barn
Den privata lät ungarna titta på film hela dagarna och upptäcktes när vi pratade om filmer hemma och grabben hade sett de flesta och även sådana som var direkt olämpliga för mindre barn.

Kommunala med helt fantastisk personal som gjorde ett bra jobb och var med och utvecklade våra barn.

Dock tjänade de ofantligt mindre än sopgubbar gör och troligen för att det är kvinnodominerat yrke.
Minst lika viktigt som sophämtare.

OBS jag anser att sophämtare är viktiga och behövs. Dock med rimlig lön.
Vissa yrken kräver en bra lön för att utföras, politiker är inte ett av dessa, motormunnar med gam-begär
Om du kan få barnomsorgen att bli lika viktig som sophämtningen så kommer lönerna bli därefter
Citera
2017-07-11, 08:42
Medlem
Brochets avatar
Citat:
Tillgång och efterfrågan när det gäller IT.
Sjuksköterskor tjänar mindre för att det är kvinnodominerat.
Att en brandman ska tjäna mindre är ofattbart och enligt mig fel.
Men sopgubbar kan knappast vara tillgång och efterfrågan då det finns massor som kan göra sådant.

Jag förstår varför du inte förstår varför jag jämför olika yrkeskategorier. Du ska inte känna dig mindre värd bara för att du har svårt att förstå.
Om du hade haft ett körkort så hade du nog insett att det inte bara är att sätta sig i en lastbild på några ton och köra. Vem som helt kan inte göra det. Men som sagt, du har nog inte kapacitet för att förstå det.
Citera
2017-07-11, 08:44
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lespaul80
Gratis utbildning? Du har sannerligen inte satt din fot på Universitetet. Så uttala dig inte om något du uppenbart inte vet något om Tack för ett renare internet!

Men om du tänker svara och stå på dig med dina lögner. Så betala mer än gärna av mitt maxade lån som jag och alla andra fick då vi ansträngde oss.

Gnäller inte över lånen man drar på sig, de är mer än hanterliga med lönen man får. Men livslånga lån och hävda det är gratis är som att spotta i ansiktet på folk.
Det är väl ett tag sen studielånen var "livslånga"? Jag fick tolv år på mig att betala av mitt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in