2017-07-11, 10:33
Medlem
flashforwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Du kan inte ersätta lastbilschaufförer med busschaufförer just därför att det är två helt olika behörigheter (inte ens detta har ingenjörerna koll på). Det är dessutom mångdubbelt enklare och billigare att ta ett D-kort än ett CE-kort.

Märkligt att det ska vara mångdubbelt svårare att få köra soppåsar än levande manliga ingenjörer dock!
Citera
2017-07-11, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashforward
Märkligt att det ska vara mångdubbelt svårare att få köra soppåsar än levande manliga ingenjörer dock!

Har du ens B-kort?
Citera
2017-07-11, 10:51
Medlem
flashforwards avatar
Citat:
Har du ens B-kort?

Aha, du menar att jag verkar uppskatta busschaffisar mycket?
Citera
2017-07-11, 10:55
Medlem
Maxteds avatar
Citat:
Så du menar att bara för att du kan lite extra matte och fysik så är du värd mer pengar? Du har inte förstått att det går minst 400 civilingenjörer på dussinet och dessa kravlar runt på stadens gator?

De jobb som samhället värderar högre är de jobb som avlönas mest, så är det alltid. Folk som håller på med matematik och fysik har inte jobb som är viktiga för samhället.

Är inte du en korkad lärare?

Typiskt mindervärdeskomplex vi ser här alltså.
Citera
2017-07-11, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxted

Starkt argument. Du har övertygat alla med din briljans.
Citera
2017-07-11, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxted

TJa, jag är nog tillräckligt korkad att ha klarat av dina kurser i "högre matematik och fysik" ganska väl då jag även får utbilda i dessa kurser...
Citera
2017-07-11, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashforward
Aha, du menar att jag verkar uppskatta busschaffisar mycket?

Menar mer att du inte kan skilja på behörigheterna C och D.

Har du behörigheten C får du framföra mer än bara sopor.
Citera
2017-07-11, 11:16
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Problemet med er sk. "ingenjörer" är att ni tror att utbildning är gratis även för transportyrkena. Du vet väl om att en lastbilsförare måste betala över 50k bara för att få köra sitt fordon? Du betalar inte ens 50k för din ingenjörsutbildning. Har föraren tur står företaget för YKB och ADS, annars kan utbildningen sträcka sig över 70k. Sedan innebär arbetet en stor risk då du ständigt utsätter dig för biologiska faror och belastningsskador.

De som jämför med bussförare är också helt skeva; Det tar mig bara en vecka och kanske 5k kronor att ta Nobina Express. Inte ens det då Nobina betalar utbildningen för sina expressförare. YKBn för buss är på två veckor. Det är urenkelt att ta ett D kort och sedan sitta och köra en Nobina-buss med automatlåda.

Tacka vet jag hur det var att vara ingenjör före ombildningen. Då fanns det status och stolthet i att vara antingen bergsingenjör, brandingenjör eller byggnadsingenjör. Idag utbildar sig varenda unge till något program inom datateknik och tror att de är så bra på matematik. Jag menar, hur många av dessa civilingenjörer kan tillverka sina egna verktyg och bygga sina egna modeller? Hur många kan ens göra en traditionell ritning? Ska moderna unga civilingenjörer få lika stor andel lön som sina mer erfarna föregångare?

Att en 5 år lång civilingenjörsutbildning skulle vara helt gratis är bara struntprat.
Du måste ju leva under tiden villket innebär studielån på en halv miljon.

Dessutom förlorar du 400000 i utebliven inkomst för varje år du pluggar.

När min far läste till ingenjör lärde de sig rita ritningar med tusch. Då var dock utbildningen endast 4 år. Idag är den 5. Dagens ingenjörer läser ett helt år till av masterkurser.

Men jag förstår inte heller varför föråldrad teknink är rellevant att lära sig. På 70 talet ritade man med tusch och stansade dataprogram på hålkort. Idag har vi cad-program, program för design av elektriska kretsar och en helt annan nivå på programmering.

En modern dataingenjör idag behöver utbildas innom operativsystem, databaser, metoder för mjukvaruutveckling, funktionell, imperativ och objektorienterad programmering, numeriska metoder, microservices, agentsystem, maskininlärning, kompilatorer och hur man konstruerar ett programmeringsspråk, inbyggdasystem, datorarkitektur, datorkommunikation, IOT.. och mer där till.

Det finns väldigt mycket att lära sig idag som inte fanns på 70 talet.
Senast redigerad av Xer0 2017-07-11 kl. 11:27.
Citera
2017-07-11, 11:24
Medlem
Brochets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Att en 5 år lång civilingenjörsutbildning skulle vara helt gratis är bara struntprat.

När min far läste till ingenjör lärde de sig rita ritningar med tusch. Då var dock utbildningen endast 4 år. Idag är den 5. Dagens ingenjörer läser ett helt år till av masterkurser.

Men jag förstår inte heller varför föråldrad teknink är rellevant att lära sig. På 70 talet ritade man med tusch och stansade dataprogram på hålkort. Idag har vi cad-program, program för design av elektriska kretsar och en helt annan nivå på programmering.

En modern dataingenjör idag behöver utbildas innom operativsystem, databaser, metoder för mjukvaruutveckling, funktionell, imperativ och objektorienterad programmering, numeriska metoder, microservices, agentsystem, maskininlärning, kompilatorer och hur man konstruerar ett programmeringsspråk...

....fast du har ju inte betalat för din utbildning? Och hur kan du förlora 400tkr per år? Jobbade du som sopgubbe innan du började studera?
Citera
2017-07-11, 11:27
Medlem
flashforwards avatar
Citat:
Menar mer att du inte kan skilja på behörigheterna C och D.

Har du behörigheten C får du framföra mer än bara sopor.

Den som har problem med att skilja på behörigheterna C och D kan nog ta reda på det.

Vad som är svårt att fatta är att det ska vara mångdubbelt svårare att få köra soppåsar i en sopbil än att köra gravida kvinnor och sköra tanter i bussar.
Citera
2017-07-11, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0

Din 5åriga utbildning är gratis. Staten betalar för dina år på skolan, de betalar för lektorernas löner och de betalar för all materiell som ni använder. I andra länder såsom USA betalar studenten för rubbet. I Sverige betalar utländska studenter rubbet.

Att du lånar pengar för boende och mat har inget med utbildningens kostnad att göra.

En person som tar fulla behörighetsnivåer måste dels betala sin utbildning själv (på runt 100k) och även låna pengar för det inkomstbortfall som råder vid utbildning.

Citat:

Riktiga ingenjörer behöver inte läsa masterkurser utan det räcker med de gamla kurserna.

Citat:
En modern dataingenjör idag behöver utbildas innom operativsystem, databaser, metoder för mjukvaruutveckling, funktionell, imperativ och objektorienterad programmering, numeriska metoder, microservices, agentsystem, maskininlärning, kompilatorer och hur man konstruerar ett programmeringsspråk...

Jag vet flera finniga tonåringar som kan detta betydligt bättre än en civilingenjör. Programmering är inte så svårt. Det svåraste är själva matematiken. Programmering har heller ingenting med ingenjörsförmågor att göra.
Citera
2017-07-11, 11:36
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KjelleBenchpress
Precis, det är alltså inte soppgubbarna som tjänar mycket, det är de andra som tjänar dåligt.
Dessutom så har väl sopphämtarna med 40 000:- ackordslön?
Jag förstår inte riktigt hur sophämtare kan tjäna mycket genom att ha ackord.

För en byggnadsarbetare är det förståeligt. Om han gipsar en vägg mycket snabbare än vad som är normalt kan han börjar på nästa vägg och får mer gjort. (Fast det är lite konstigt när alla jobbar snabbare än normalt.)

Men om sophämtaren jobbar undan snabbare än vad som är normalt finns det inte fler sopor att hämta. De har sina turer som ser likadana ut hela tiden. Det enda är, som jag förstår det, att om de jobbar snabbare kan de sluta tidigare.

Sedan förstår jag inte heller hur de kan ha så mycket i OB. En av poängerna med sophämtande är väl att det är väldigt regelbundna arbetstider? Möjligen att de vid någon långhelg är tvungna att köra på en röd dag. Men det kan väl bara vara en eller ett par dagar om året det kan inträffa? Hos mig fungerar det så att om det skulle vara helg på den vanliga hämtningsdagen så låter de bara bli att hämta den gången.

Skulle vara intressant om någon som verkligen är insatt skulle kunna förklara hur det hänger ihop.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in