2017-07-09, 17:47
Medlem
Seriös fråga:
Är denna tråd på riktigt eller är det bara ett stort skämt?
Citera
2017-07-09, 17:58
Medlem
Hur kommer det sig att min våg visar att jag väger 80 Kg, den har högre densitet än vad jag har så jag borde bara flyta ovanpå den.
Vad består min vikt av?
Citera
2017-07-09, 18:14
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senjinone
Seriös fråga:
Den är ett stort skämt. Möjligen inte för de religiösa. Själv ser jag det som en övning i retorik.
Citera
2017-07-09, 20:22
Medlem
madtops avatar
Citat:
Seriös fråga:

För mig är den en hemsk inblick i vilket elände religiös tro oftast är, att sätta tro före kunskap är riktigt obehagligt, Jag får seriöst medeltidsvibbar av all okunskap som sprids.

För de troende verkar det på något märkligt vis vara en existentiell fråga. En platt jord ger tydligen mening till livet medan en sfärisk jord gör allt meningslöst. På något väldigt bakvänt vis försöker de finna en mening med livet genom att förneka gravitation, GPS, flygresor och raketer.
Citera
2017-07-09, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
För mig är den en hemsk inblick i vilket elände religiös tro oftast är, att sätta tro före kunskap är riktigt obehagligt, Jag får seriöst medeltidsvibbar av all okunskap som sprids.

För de troende verkar det på något märkligt vis vara en existentiell fråga. En platt jord ger tydligen mening till livet medan en sfärisk jord gör allt meningslöst. På något väldigt bakvänt vis försöker de finna en mening med livet genom att förneka gravitation, GPS, flygresor och raketer.

Låter mer som en mentalsjukdom.
Citera
2017-07-09, 22:14
Medlem
Ninjor1987s avatar
Jag skulle vilja tacka alla skeptiker som fortsätter att skriva i tråden och lägga fram bevis för jordens rund och hur man ska tolka dom vetenskapliga rön som är kopplade till jordens form - det har fått mig att lära mig MASSOR av nya saker om hur vår värld fungerar! = )

Ge inte upp grabbar! Fortsätt kämpa mot ignoransen och föraktet mot förnuftet - ge inte en tum - för ger man en tum till dessa människor, så slukar dom en fot!

Och ärligt talat... folk kan faktiskt, i längden, om denna villfarelse får fortsätta spridas oemotsagd, förolyckas! : ( Faktiskt liv som står på spel: plan som kraschar, människor som tappar bort sig i ödemarken, kulor som flyger fel, viktiga samtal som missas... ja, listan är närmast oändlig om dessa människor får råda.

Citat:
Låter mer som en mentalsjukdom.

Ärligt talat så tror jag faktiskt att en del av dom mest troende i både tråden och på Youtube faktiskt har mentala sjukdomar - främst tänker jag mig att det rör sig om Schizoid Personlighetsstörning och Schizotyp Personlighetsstörning.

M ao, störningar som ingår i det något omdebatterade så kallade "Schizofrena Spektrumet".

Enligt den teorin så är Schizofreni inte bara en enda sjukdom, utan ett helt spektrum av närbesläktade sjukdomar, på ungefär samma sätt som Autism är en spektrumstörning - en del har knappt några symptom, dom tror bara på lite mer övernaturliga saker än gemene man, medans andra tror att dom är Napoleon.

Jag råkar faktiskt även känna en person, som är nära släkting till en mycket god vän, med Schizotyp störning, som just han råkar tro på en massa fullkomligt galna konspirationsteorier - den Platta Jorden råkar vara en av dom.

Faktiskt, så är ofta människor på det Schizofrena spektrumet personer som tror sig ha upplevt väldigt intensiva religiösa upplevelser och som därmed har enormt stark religiös tro - ett historiskt exempel är Nat Turner, som var svart slav i USA, men som ledde ett uppror - han gjorde det, inte för att han som i filmen, kände sig etiskt manad och törstade efter frihet, utan för att han hade "himmelska uppenbarelser" där änglar manade på honom att ta till våld mot sina vita slavdrivare.

Nat Turner var även Predikant, m ao en sådan där rent enormt energisk kristen semi-präst som ska få folk att tro på det "rätta sättet".
Senast redigerad av Ninjor1987 2017-07-09 kl. 22:19.
Citera
2017-07-10, 17:35
Medlem
Citat:
Nej, varken jag eller någon annan förstår vad perspektiv har med saken att göra.

På N30 är polstjärnan 30 grader över horisonten.
På N60 är den 60 grader över horisonten.
På N90 är den 90 grader över horisonten.
Se nedan skiss:
https://3.bp.blogspot.com/-WMGQex04oAQ/VtDfwXoY63I/AAAAAAAAAmA/WS1YEXIrr1g/s1600/where%2BPolaris%2Bat.png

Som du kan se så skär dessa tre linjer inte varandra i en gemensam punkt, polstjärnans läge är inte entydigt. Antingen böjer sig ljuset eller så finns det flera polstjärnor. Det är helt enkelt något som är jättefel med den platta jorden.

Däremot så funkar självklart polstjärnas vinkel över horisonten in på den sfäriska modellen.
Det felaktiga i din bild är att ett avstånd antas till Polaris på plattjorden men globjorden slipper att använda avstånd till Polaris. Varför? Och ja, jag vet du är inte intresserad av avståndet till Polaris.

Om du räknar på vinklar med globjordens avstånd till Polaris, 3,6 biljarder km, så får du orimliga resultat och det används inte för att det inte funkar. Vad är då avståndet och varför funkar det inte? Vet ej.
Citera
2017-07-10, 17:55
Medlem
Citat:
Därför vi med hjälp av gyrokompassen, ringlaser eller annat tröghetsnavigeringssystem vet att vi färdas i en rät kurs. Kompassen visar med all tydlighet att vi inte färdas utefter en cirkel.

Du hävdar att vi 2017 åker omkring i cirklar utan att veta om det. Inser du inte själv hur urbota korkat det framstår?
Jag kan inget om ringlaser, men en gyrokompass visar din vinkel till det den inställd på, troligtvis alltid geografisk nord.
Citera
2017-07-10, 18:01
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Det felaktiga i din bild är att ett avstånd antas till Polaris på plattjorden men globjorden slipper att använda avstånd till Polaris. Varför? Och ja, jag vet du är inte intresserad av avståndet till Polaris.

Om du räknar på vinklar med globjordens avstånd till Polaris, 3,6 biljarder km, så får du orimliga resultat och det används inte för att det inte funkar. Vad är då avståndet och varför funkar det inte? Vet ej.
Kan du rita en korrekt bild, som stämmer med det vi observerar i verkligheten?
Citera
2017-07-10, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Boldogg, är de här tankarna utvecklade efter att du blev religiös, eller före? (Dina ord om isens densitet och att du tror det handlar om design, tyder på att du är religiös.)

Hur som helst, en platt jord är här mest ett instrument för att lyfta fram den gudomligt skapade världen. Men skatter, krig och tankar om att arbeta flitigt fanns även i mycket religiösa samhällen, oavsett vad de trodde om jordens form. Ta 1600-talets Sverige som exempel. Det var precis ett sådant samhälle som du beskriver ovan där kyrkan hade en skapad mening åt alla, och där fanns också skatter, krig och mycket slit. Och hur är det med möjligheten att mopsa sig? Var inte det ett samhälle som var avesvärt mer styrt från ovan, där man nog fick vakta sin tunga, om man hade avvikande uppfattningar?

Förvisso är vi idag starkt indoktrinerade av skola och samhälle, men det måste ju se ut så. Med en fri läroprocess kommer samhället kollapsa, och ingen med hjärta för barn skulle utsätta dem för experimentet att låta dem helt själva bestämma över sina liv.

Boldogg, ditt syfte och din mening kan mycket väl vara hämmande och inte frigörande. För risken finns väl att folk binds vid att böja på huvudet och gå i kyrkan? Och om ett efterliv skulle vara garanterat av sådant, ja, vad händer då med nyfikenhet och vilja att satsa på jordelivet?
Som du säger är religioner en del av detta och därför hävdar jag att de kommer att rycka in till fördel för globjorden.

Du säger: "Förvisso är vi idag starkt indoktrinerade av skola och samhälle, men det måste ju se ut så." Om staten, eller kyrkan, inte griper in och uppfostrar folket så går det illa för barnen. Du kan väl ta ansvar för dina egna barn. Att du erkänner indoktrinationen är bra men för att tycka att indoktrinationen är bra måste du ha rätt, har du det? Hade kyrkan på 1600-talet rätt? Din formulering ovan tar också upp något centralt hos människor, tryggheten i dogmer, religion till exempel. När människors trygghet, dogm, ifrågasätts reagerar de häftigt vilket vi kan se här i tråden. Vanligt förekommande är olika former av epitet och nu på senare tid har nya användare tillkommit med bl a anklagelser om sinnessjukdom. Jag hävdar att jorden är platt och det gör mig till sinnessjuk? Individer som ifrågasatte kyrkan vad anklagades de för? Är det annorlunda nu? Har ni som tror globjorden rätt? Är ni de första i historien som har rätt om allt? Kommer historien att säga det om er? Den första generationen som hade rätt!

Ni ser att sinnessjukdomen flat earth tilltar och er trygghet, er dogm, är helt plötsligt hotad. En användare ville tom tacka alla de som inte tillät sådana som mig att vara oemotsagda, i ett diskussionsforum! Globjordarnas utövande av dogmer är av religiös standard.

Jag är inte religiös, jag tror på design. Vem är designern? Vet ej.

Jag vet inget om dig och hoppas att du inte tog illa vid av mitt inlägg, vi diskuterar som sagt.
Citera
2017-07-10, 18:41
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ni ser att sinnessjukdomen flat earth tilltar och er trygghet, er dogm, är helt plötsligt hotad.
Inte alls. Ingenting tyder på att glob-modellen är hotad.
Att fler stollar tror på plattjorden påverkar inte jordens sfäriska form.

Citat:
En användare ville tom tacka alla de som inte tillät sådana som mig att vara oemotsagda, i ett diskussionsforum! Globjordarnas utövande av dogmer är av religiös standard.
Nej, jordens sfäriska form påverkas inte av religiösa dogmer.
ALLA bevis pekar på att jorden är sfärisk. För den platta jorden finns det exakt noll bevis.

QUOTE=boldogg|61181523]Jag är inte religiös, jag tror på design. Vem är designern? Vet ej.[/quote]
Varför tror du att det finns en designer?
Citera
2017-07-10, 18:57
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ni ser att sinnessjukdomen flat earth tilltar och er trygghet, er dogm, är helt plötsligt hotad.

Den platta Jordens dagar är räknade. Inom kort kommer privatpersoner kunna resa ut i rymden och se bevisen med egna ögon!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in