Jag skulle vilja tacka alla skeptiker som fortsätter att skriva i tråden och lägga fram bevis för jordens rund och hur man ska tolka dom vetenskapliga rön som är kopplade till jordens form - det har fått mig att lära mig MASSOR av nya saker om hur vår värld fungerar! = )
Ge inte upp grabbar! Fortsätt kämpa mot ignoransen och föraktet mot förnuftet - ge inte en tum - för ger man en tum till dessa människor, så slukar dom en fot!
Och ärligt talat... folk kan faktiskt, i längden, om denna villfarelse får fortsätta spridas oemotsagd, förolyckas! : ( Faktiskt liv som står på spel: plan som kraschar, människor som tappar bort sig i ödemarken, kulor som flyger fel, viktiga samtal som missas... ja, listan är närmast oändlig om dessa människor får råda.
Citat:
Ursprungligen postat av
Senjinone
Låter mer som en mentalsjukdom.
Ärligt talat så tror jag faktiskt att en del av dom mest troende i både tråden och på Youtube faktiskt har mentala sjukdomar - främst tänker jag mig att det rör sig om Schizoid Personlighetsstörning och Schizotyp Personlighetsstörning.
M ao, störningar som ingår i det något omdebatterade så kallade "Schizofrena Spektrumet".
Enligt den teorin så är Schizofreni inte bara en enda sjukdom, utan ett helt spektrum av närbesläktade sjukdomar, på ungefär samma sätt som Autism är en spektrumstörning - en del har knappt några symptom, dom tror bara på lite mer övernaturliga saker än gemene man, medans andra tror att dom är Napoleon.
Jag råkar faktiskt även känna en person, som är nära släkting till en mycket god vän, med Schizotyp störning, som just han råkar tro på en massa fullkomligt galna konspirationsteorier - den Platta Jorden råkar vara en av dom.
Faktiskt, så är ofta människor på det Schizofrena spektrumet personer som tror sig ha upplevt väldigt intensiva religiösa upplevelser och som därmed har enormt stark religiös tro - ett historiskt exempel är Nat Turner, som var svart slav i USA, men som ledde ett uppror - han gjorde det, inte för att han som i filmen, kände sig etiskt manad och törstade efter frihet, utan för att han hade "himmelska uppenbarelser" där änglar manade på honom att ta till våld mot sina vita slavdrivare.
Nat Turner var även Predikant, m ao en sådan där rent enormt energisk kristen semi-präst som ska få folk att tro på det "rätta sättet".