2017-08-29, 16:32
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Mer om detta.

I klippet talas penumbra versus umbra, den yttre ljusrand som runt en förmörkelse. I föregående länk visas detta fenomen, alltså förmörkelse utan penumbra, bara umbra. I klippen nedan visas samma fenomen och i andra klippen hävdas det att penumbra photoshoppas in. Varför det kan man då undra?

Det visar sig att en eller flera cirklar (orber) vid förmörkelsen uppstår vid sidan av solen. Linsreflektion kan man tänka sig, men de förblir orörliga när kameran medveten rörs upp och ner. I en sekvens i föregående klipp/inlägg finns både orben och linsreflektionen med och man kan tydligt se den senare röra sig medan orben är orörlig.

Spola förbi jänkaren i sitt garage till 4:25.
https://www.youtube.com/watch?v=CdLbQwoE2hU

Här visas bl a en jämförelse med ett 'officiellt' foto och amatörfoto.
https://www.youtube.com/watch?v=iH5tJ_gpKAo
Om detta nu photoshoppas in. Varför har inte alla som sett en solförmörkelse liv upptäckt avslöjat detta?
Citera
2017-08-30, 08:13
Medlem
KlausSteins avatar
Citat:
Solförmörkelsen 21 augusti i USA.

Nedan är en intressant video med omfattande dokumentering av solförmörkelsen.

Deltagarna har bl a skickat upp en heliumballong och fått massor av intressanta bilder, men även från kameror och teleskop på marken. Videon är över tre timmar lång.

Earth shine är ett begrepp som diskuterades som handlar om jordens förmåga att reflektera ljus, även kallat albedo. Jordens albedo är större än månens, skulle månens albedo var densamma som jordens skulle månen lysa natten mycket mer än vad den gör nu. Men den reflektion som jorden borde ha på månen i sin tur går inte att utläsa under förmörkelsen. När solen, enligt globmodellen, är skymd av månen borde ljus från områden inte täckt av förmörkelse reflektera ljus som lyser upp månen då solen är täckt och inte bländar av månens sken. Arean som omfattas av total förmörkelse är inte tillräckligt för att blockera alla vinklar som månen skulle kunna träffas av från jorden reflektion av solen. Detta skulle då tala för det inte är månen som skymmer månen.

Vidare visas och diskuteras den observation jag beskrev tidigare om hur det förefaller som att 'inget' skymmer solen. Fler har alltså gjort denna observation. Här diskuteras tex Rahu den svarta solen som ett alternativ till månen som potentiell orsak till solförmörkelse, vad nu Rahu den svarta solen kan vara något.

Lång video med massor av intressanta bilder och diskussioner.

https://www.youtube.com/watch?v=3XJZiMgkONs

Två väldigt enkla frågor:

1. Vi kan räkna ut när nästa solförmörkelse kommer inträffa genom att studera månens och jordens banor, och dessa inträffar alltid när månen befinner sig precis så att den skymmer solen. Nu plötsligt vill du hävda att "ingenting" skymmer solen vid den tidpunkten när månen befinner sig mitt i vägen. Då blir första frågan till dig: Var tar då månen vägen? Var är den, om inte rakt framför solen?

2. Den där "svarta solen" du pratar om som skulle skymma solen, om den hade funnits så skulle man se den vandra över himlen precis som vilken annan himlakropp som helst. Men det gör vi inte. Men plötsligt så skulle den bära ansvaret för solförmörkelserna? Här finns det en stor lucka i resonemanget. Alltså blir min andra fråga till dig: var kommer den "svarta solen" ifrån och varför kan vi inte se den vandra på himlen?
Citera
2017-08-30, 10:54
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein

1. Vi kan räkna ut när nästa solförmörkelse kommer inträffa genom att studera månens och jordens banor, och dessa inträffar alltid när månen befinner sig precis så att den skymmer solen. Nu plötsligt vill du hävda att "ingenting" skymmer solen vid den tidpunkten när månen befinner sig mitt i vägen. Då blir första frågan till dig: Var tar då månen vägen? Var är den, om inte rakt framför solen?

2. Den där "svarta solen" du pratar om som skulle skymma solen, om den hade funnits så skulle man se den vandra över himlen precis som vilken annan himlakropp som helst. Men det gör vi inte. Men plötsligt så skulle den bära ansvaret för solförmörkelserna? Här finns det en stor lucka i resonemanget. Alltså blir min andra fråga till dig: var kommer den "svarta solen" ifrån och varför kan vi inte se den vandra på himlen?
Eftersom vi kan räkna ut exakt när solförmörkelse kommer att inträffa och se att den inträffar exakt när månen befinner sig precis framför solen så är nog den där svarta solen bara ett annat namn på månen.
Senast redigerad av Jonas1968 2017-08-30 kl. 10:57.
Citera
2017-08-30, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein

1. Att kunna beräkna när förmörkelse inträffar är en gammal upptäckt, väl etablerad inom astrologi.
Var månen tar vägen vet jag inte. Däremot finns en teori att månen är bakom solen som inte existerar i fysisk form innanför det man kallar firmamentet. Månen skymmer därmed projektionen av solen och därför syns den inte framför solen. I denna länk kan du se en möjlig förklaring till vad solen är.
https://www.youtube.com/watch?v=imoL61HYHtQ

2. Vet ej.
Citera
2017-08-30, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Om detta nu photoshoppas in. Varför har inte alla som sett en solförmörkelse liv upptäckt avslöjat detta?
Precis.
Varför görs olika observationer av samma sak?
Citera
2017-08-30, 16:50
Medlem
Citat:
Om det nu skulle finnas bilder av jordgloben och heliocentrismen i en pyramid så behöver detta faktisk inte vara en konspiration utan redan då lär man väl ha känt till t ex tidszonerna och att solen går ner tidigare i Mesopotamien än vad den gör i Egypten och då räknat ut att detta inte är förenligt med att solen går ner bakom kanten på en skiva eftersom detta skulle innebära att solen gick ner samtidigt överallt så hittar du bilder över att jorden är rund och heliocentrisk världsbild i en pyramid så bevisar detta inte någon konspiration.
Korrekt, deuppgiften bevisar ingen konspiration. Det bevisar att heliocentriska modellen var känd för mer än femtusen år sedan och de personer idag som ackrediteras upptäckten inte var först. I länken nedan kan du läsa Newton och pyramiden i Giza.

Eftersom den heliocentriska modellen inte håller och institutioner som sysslar med 'vetenskap' rörande modellen medvetet fabricerar bevis så kan man konstatera att det är en konspiration.

http://www.gizapyramid.com/newton.htm
Citera
2017-08-30, 16:55
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Korrekt, deuppgiften bevisar ingen konspiration. Det bevisar att heliocentriska modellen var känd för mer än femtusen år sedan och de personer idag som ackrediteras upptäckten inte var först. I länken nedan kan du läsa Newton och pyramiden i Giza.

Eftersom den heliocentriska modellen inte håller och institutioner som sysslar med 'vetenskap' rörande modellen medvetet fabricerar bevis så kan man konstatera att det är en konspiration.

Det räcker inte med att påstå att det är en konspiration om du inte kan framföra hållbara bevis. Har presenterats väldigt mycket bevis för globjorden i den här tråden men när man frågar er plattjordare efter bevis blir svaret ofta "Vet ej".
Vilka bevis är det som är fabricerade?
Senast redigerad av Jonas1968 2017-08-30 kl. 16:58.
Citera
2017-08-30, 17:22
Medlem
Citat:
Det räcker inte med att påstå att det är en konspiration om du inte kan framföra hållbara bevis. Har presenterats väldigt mycket bevis för globjorden i den här tråden men när man frågar er plattjordare efter bevis blir svaret ofta "Vet ej".
Vilka bevis är det som är fabricerade?
Jag visade just ett fabricerat bevis. Det har presenterats massor av bevis för plattjord i tråden, men att du sen väljer att avfärda det som sinnessjukdom är utanför min påverkan.
Citera
2017-08-30, 17:26
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag visade just ett fabricerat bevis. Det har presenterats massor av bevis för plattjord i tråden, men att du sen väljer att avfärda det som sinnessjukdom är utanför min påverkan.
Vad för bevis talar du om? Att månen inte skulle bestå av fysisk materia är ju inget bevis utan rent trams.
Citera
2017-08-30, 17:41
Medlem
Citat:
Vad för bevis talar du om? Att månen inte skulle bestå av fysisk materia är ju inget bevis utan rent trams.
Jag vet inte vad månen består av.
Citera
2017-08-30, 18:49
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jag vet inte vad månen består av.
Oavsett vad den består av så måste det ju vara fysisk materia av något slag. Är ju inte speciellt svårt att mäta avstånd med hjälp av triangulering på vi vet att månen inte ligger längre bort än solen.
Citera
2017-08-30, 20:16
Medlem
Citat:

Om den heliocentriska modellen var känd för femtusen år sedan - vad säger det om jordens form? Rimligen ett tecken på att den är rund, och att man visste det för femtusen år sedan.
Varför håller inte den heliocentriska modellen? Ge tre, enligt dig, bra bevis för den tesen. Utan att hänvisa till länkar, förklara med egna ord.
Vilka bevis är fabricerade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in