Citat:
Ursprungligen postat av
boldogg
Solförmörkelsen 21 augusti i USA.
Nedan är en intressant video med omfattande dokumentering av solförmörkelsen.
Deltagarna har bl a skickat upp en heliumballong och fått massor av intressanta bilder, men även från kameror och teleskop på marken. Videon är över tre timmar lång.
Earth shine är ett begrepp som diskuterades som handlar om jordens förmåga att reflektera ljus, även kallat albedo. Jordens albedo är större än månens, skulle månens albedo var densamma som jordens skulle månen lysa natten mycket mer än vad den gör nu. Men den reflektion som jorden borde ha på månen i sin tur går inte att utläsa under förmörkelsen. När solen, enligt globmodellen, är skymd av månen borde ljus från områden inte täckt av förmörkelse reflektera ljus som lyser upp månen då solen är täckt och inte bländar av månens sken. Arean som omfattas av total förmörkelse är inte tillräckligt för att blockera alla vinklar som månen skulle kunna träffas av från jorden reflektion av solen. Detta skulle då tala för det inte är månen som skymmer månen.
Vidare visas och diskuteras den observation jag beskrev tidigare om hur det förefaller som att 'inget' skymmer solen. Fler har alltså gjort denna observation. Här diskuteras tex Rahu den svarta solen som ett alternativ till månen som potentiell orsak till solförmörkelse, vad nu Rahu den svarta solen kan vara något.
Lång video med massor av intressanta bilder och diskussioner.
https://www.youtube.com/watch?v=3XJZiMgkONs
Två väldigt enkla frågor:
1. Vi kan räkna ut när nästa solförmörkelse kommer inträffa genom att studera månens och jordens banor, och dessa inträffar alltid när månen befinner sig precis så att den skymmer solen. Nu plötsligt vill du hävda att "ingenting" skymmer solen vid den tidpunkten när månen befinner sig mitt i vägen. Då blir första frågan till dig: Var tar då månen vägen? Var är den, om inte rakt framför solen?
2. Den där "svarta solen" du pratar om som skulle skymma solen, om den hade funnits så skulle man se den vandra över himlen precis som vilken annan himlakropp som helst. Men det gör vi inte. Men plötsligt så skulle den bära ansvaret för solförmörkelserna? Här finns det en stor lucka i resonemanget. Alltså blir min andra fråga till dig: var kommer den "svarta solen" ifrån och varför kan vi inte se den vandra på himlen?