2017-07-09, 11:11
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Varför är latituderna inte cirklar på en platt jord?

Därför vi med hjälp av gyrokompassen, ringlaser eller annat tröghetsnavigeringssystem vet att vi färdas i en rät kurs. Kompassen visar med all tydlighet att vi inte färdas utefter en cirkel.

Du hävdar att vi 2017 åker omkring i cirklar utan att veta om det. Inser du inte själv hur urbota korkat det framstår?
Citera
2017-07-09, 11:24
Medlem
madtops avatar
Citat:
Varför kan inte upp vara upp och ner vara ner? Vet du vad som är upp och vad som är ner?

Det var inte mycket till svar på frågan varför saker faller nedåt.

Vi vet empiriskt att det behövs krafter för att accelerera föremål.
Vi vet empiriskt att accelerationen är riktad mot jorden.
Vi vet empiriskt att accelerationen är 10 m/s^2

Med andra ord vet vi, utan något som helst tvivel, att det finns en kraft och att den kraften är riktad mot jorden. Vi kan dessutom uttrycka detta som ett samband: kraften = massan * 10.

Du och andra FE-are kan kalla ovan kraft för "upp är upp kraft" om ni vill. Men resten av världen kallar kraften något helt annat.
Citera
2017-07-09, 11:30
Medlem
Citat:
Varför kan inte upp vara upp och ner vara ner? Vet du vad som är upp och vad som är ner?

Vet du vad som är upp och vad som är ner?
Förklara för mig.

Citat:
Ett arrangerat tillstånd.

Hur är det ärrangerat och varför skiljer det sig från ett naturligt?

Citat:

Du menar hur de rör sig på himlen, bokstavligen vad som får dem att röra sig? I så fall, ingen aning.

Är du inte nyfiken? Jag är det men jag är ju "globtroende" så min kunskap gäller inte, är du snäll och upplyser mig om hur din modell fungerar?

Citat:

Vet ej på fråga två.
Är inte detta ganska genomgående för din kunskap om den platta jorden?
Om jag är nyfiken, hur ska du kunna få mig intresserad om du inte vet något själv?

Citat:

Anledningen till att man valde den runda modellen är för att du inte ska leta efter slutet / kanten / lustiga huset eller vad det nu kan vara, och därmed inse att det är du som har något att erbjuda Stefan Löfvén som han inte betalar för.

.....rightwingreligious!

Tog inte ens med den stora mängd bokstäver i början av inlägget då de är för mycket bara, räcker med slutet.
Citera
2017-07-09, 11:35
Medlem
madtops avatar
Citat:
Du menar hur de rör sig på himlen, bokstavligen vad som får dem att röra sig? I så fall, ingen aning.

Du har ingen som helst aning om hur det fungerar utan du bara på något mystiskt sätt "vet" att jorden är stationär och att stjärnorna roterar runt jorden.

Ja du, så går det när man sätter tro framför kunskap. Man hamnar snabbt i ett tillstånd av total förvirring, okunskap och "ingen aning".

Men hav hopp, det finns faktiskt en förklaring till fenomenet: det är jorden som roterar.
Citera
2017-07-09, 11:54
Medlem
madtops avatar
Citat:
De företag som var listade i artikeln sysslade väl inte direkt med rymdverksamhet, men jag tror inte dessa företag bluffar. De tror på vad de gör. Jag tror att de flesta inom den branschen inte känner till omfattningen av lögnen.

Så företagen sitter och jobbar med t.ex satellitkommunikation utan att ens begripa att det inte finns satelliter?

I de flestas ögon framstår ditt påstående som väldigt osannolikt, det framstår till och med som fullständigt absurt.

Citat:
Globjorden är en del ett mycket omfattande bedrägeri som går ut på förslava och skada människor.

Återstår bara för dig att falsifiera globjorden och bevisa den gigantiska konspirationen.
Och det har väl gått sisådär hittills. Du har inte lyckats falsifiera någonting och din egen alternativa modell kan sammanfattas med dina egna ord "vet ej, ingen aning".
Senast redigerad av madtop 2017-07-09 kl. 12:00.
Citera
2017-07-09, 12:12
Medlem
madtops avatar
Citat:
...
diverse fejkade projekt såsom rymdraketer osv
...

Mycket off-topic svammel så jag klippte ut det enda som faktiskt har med ämnet att göra.
Jag gissar att du påstår att raketer inte fungerar?

Newtons rörelselagar visar hur raketer fungerar.
Att påstå att raketer inte fungerar är samma sak som att säga att Newtons rörelselagar är felaktiga.

Anser du Newtons rörelselagar, själva grunden inom mekaniken, är felaktiga?
Kan du på något sätt bevisa detta eller är det bara något du tror?
Citera
2017-07-09, 13:20
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Mycket off-topic svammel så jag klippte ut det enda som faktiskt har med ämnet att göra.
Jag gissar att du påstår att raketer inte fungerar?

Newtons rörelselagar visar hur raketer fungerar.
Att påstå att raketer inte fungerar är samma sak som att säga att Newtons rörelselagar är felaktiga.

Anser du Newtons rörelselagar, själva grunden inom mekaniken, är felaktiga?
Kan du på något sätt bevisa detta eller är det bara något du tror?
Plattjordarna menar att alla raketer landar i bermudatriangeln och fiskas upp av NASA-konspiratörer.
De menar också att NASA betyder "lögnare" på hebreiska, trots att hebreiska skrivs utan vokaler.

Det största problemet med plattjordare är att de är inbilska, ointelligenta och lider av bekräftelsebias. Det är ganska kul att titta på deras egna "eexperiment" på youtube där de "bevisar" att jorden är platt genomm att, medvetet ellet omedvetet, designa sina experiment så felaktigt att inga slutsatser går att dra.

Min nuvarande favorit är en person som försöker använda ett gyroskop som en gyrokompass. När det inte fungerar, anser idioten att han bevisat att jorden inte roterar. Att fartyg betalar hundratusentals kronor för en FUNGERANDE gyroKOMPASS, bortförklaras med frimurare, judar och konspirationer.

Jag delar in dem i följande grupper:
Schizofrena
Troll
Religiösa stollar
Narkomaner som tittar på youbube när de knarkar
Aspergerpersonligheter
Ointelligenta/idioter
Citera
2017-07-09, 13:32
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
... att jorden var platt och designad ...
Om du menar att gud har designat jorden platt, men "planterat" ut bevis som enhälligt tyder på att jorden är sfärisk (alla gånger du svarat "vet ej, ingen aning") då behöver vi inte diskutera mer. Det räcker ju att du svarar "gud gjorde det" på alla frågor. Det går inte att motbevisa.
Citera
2017-07-09, 14:21
Medlem
goseigens avatar
Citat:
"Hur förslavas människor av en rund jord?" Om du visste att jorden var platt och designad för att du skulle leva där och att du var försedd med allt, så skulle du ha ett syfte. En mening. Du skulle inte behöva Stefan Löfvéns erbjudande för att klara livet. Med din modell är meningen just ingen alls, så därför skapar man det åt dig. Du ska gå till jobbet, betala skatt för diverse fejkade projekt såsom rymdraketer osv. Du ska betala och äta en viss sorts mat trots att den gör dig sjuk, när du bli sjuk av den måste du betala och intaga kemiska medel så gör dig ännu sjukare eller rent av har ihjäl dig. Du ska tjäna ditt land i krig som alltid baseras på lögner och offra din kropp och du blir belönad med liten plåtbit du köpa på en marknad. Du ska löneslava för att frikostigt försörja de som utsatt dig för allt de här lidandet. I varje steg av ditt liv ska du betala stater, myndigheter, storföretag med arbete eller din hälsa. Skulle du ha fräckheten ifrågasätta detta bisarra skådespel blir de arga vidtar åtgärder mot dig som kreti och pleti ivrigt verkställer. Precis som du gör nu.

Anledningen till att man valde den runda modellen är för att du inte ska leta efter slutet / kanten / lustiga huset eller vad det nu kan vara, och därmed inse att det är du som har något att erbjuda Stefan Löfvén som han inte betalar för.

Boldogg, är de här tankarna utvecklade efter att du blev religiös, eller före? (Dina ord om isens densitet och att du tror det handlar om design, tyder på att du är religiös.)

Hur som helst, en platt jord är här mest ett instrument för att lyfta fram den gudomligt skapade världen. Men skatter, krig och tankar om att arbeta flitigt fanns även i mycket religiösa samhällen, oavsett vad de trodde om jordens form. Ta 1600-talets Sverige som exempel. Det var precis ett sådant samhälle som du beskriver ovan där kyrkan hade en skapad mening åt alla, och där fanns också skatter, krig och mycket slit. Och hur är det med möjligheten att mopsa sig? Var inte det ett samhälle som var avesvärt mer styrt från ovan, där man nog fick vakta sin tunga, om man hade avvikande uppfattningar?

Förvisso är vi idag starkt indoktrinerade av skola och samhälle, men det måste ju se ut så. Med en fri läroprocess kommer samhället kollapsa, och ingen med hjärta för barn skulle utsätta dem för experimentet att låta dem helt själva bestämma över sina liv.

Boldogg, ditt syfte och din mening kan mycket väl vara hämmande och inte frigörande. För risken finns väl att folk binds vid att böja på huvudet och gå i kyrkan? Och om ett efterliv skulle vara garanterat av sådant, ja, vad händer då med nyfikenhet och vilja att satsa på jordelivet?
Citera
2017-07-09, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Video kan vara ett bra sätt att lära ut fysik men behövs inte. Räcker med en skolbok i mekanik för att förklara hur en roterande sfär kan hålla kvar lösa föremål på sin yta. Detta förutsätter att ni accepterar att gravitation existerar, gör ni inte det är fortsatt diskussion meningslös. Gravitation är ett faktum och kan påvisas experimentellt. Att vi inte full ut kan förklara hur gravitation uppstår innebär inte att den inte existerar.

Vid ekvatorn är kraften som drar ett föremål mot jordens mitt lika med föremålets massa gånger jordens tyngdacceleration. Tyngdaccelerationen är 9,81 meter per sekundkvadrat vid ekvatorn och en person på 70 kilo dras då mot jordens mitt med kraften 686,7 newton. Motriktad denna kraft är centripetalkraften, den kraft vi kan känna mot bildörren när en bil kör i en kurva. Formeln liknar den för tyngd, centripetalkraftformel där vi kan tillämpa formeln i slutet, kraften är massan gånger vinkelhastigheten i kvadrat gånger radien.

Räknar vi på samma 70 kilo med jordens radie 6378100 meter vid ekvatorn samt jordens rotationshastighet ett varv per 24 timmar blir centripetalkraften 2,4 newton som då kan ställas i relation till tyngdkraften på samma 70 kilo 686,7 newton. Dessa två krafter är motriktade. Vilken kraft vinner? Inses lätt att det är tyngdkraften så vi stannar kvar på jordens yta trots att den roterar med en periferihastighet på svindlande 1674,4 kilometer per timme vid ekvatorn.

Enda sättet för att plattjordarna ska förklara bort detta är att förneka gravitationen vilket är direkt löjligt då gravitationen är ett faktum och ingen hypotes.

Varifrån har du fått tyngdaccelerationen, är det Cavendish magiska kulor? Ett experiment som aldrig har ägt rum och har inte kunnat upprepas.
Kom nu inte och påstå att du har upprepat experimentet
Citera
2017-07-09, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Nja, det räcker med att du förklarar varför och hur saker faller till marken.

Du kan börja med att förklara hur regndropparna vet vad som är upp och vad som är ned. Därefter kan du räkna ut hur lång tid det tar för en sten att falla 10 meter. Och slutligen kan du räkna ut spännkraften i en vajer som håller upp en 1000kg tung hiss.

Vetenskapen har svar på ovan frågor. Du och den platta jorden vet inte ens var ni ska börja.

För hundrade gången, vattendroppen faller till marken för att vatten har högre densitet än luft och vattendroppen behöver inte veta vad som är upp eller ner på en platt jord.

Man beräknar spännkraften på samma sätt. Hur sjutton tänker du?
Citera
2017-07-09, 15:42
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
För hundrade gången, vattendroppen faller till marken för att vatten har högre densitet än luft och vattendroppen behöver inte veta vad som är upp eller ner på en platt jord.

Man beräknar spännkraften på samma sätt. Hur sjutton tänker du?

Och vad kallar du kraften som gör att vattendroppen faller till sin "plats"?

Tänker du över huvud taget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in