Citat:
Ursprungligen postat av
Fleudhesten
Läste någonstans att HA hade kalciumbrist, kan detta möjligtvis förklara benbrotten och att skallbenet var skört? Tänker att eftersom föräldrarna är släppta och troligtvis blir friade kanske det ses som en möjlig orsak till flickans död. Ett mycket märkligt fall hursomhaver🤔
På sidan 37 längst ned och sidan 38 översta stycket står i det rättsmedicinska protokollet:
"Utifrån patientjournal , obduktionsfynd, histopatologisk undersökning, genetiska analyser och röntgenfynd har inte framkommit som ger stöd för att flickan Hailey Abrahamsson lidit av någon benskörhet med ökad risk för benbrott."
Detta efter en kort diskussion om när man ser benbrott av sjuklig natur hos späda barn OI och D-vitaminbrist (rakitis). Vem som har kommit på meningen "I frånvaro av bakomliggande sjukdomstillstånd uppkommer revbensfrakturer genom trubbig inverkan
och såväl förlossning som hjärtlungräddning är tänkbara orsakar". Vem av de bägge som undertecknat protokollet (Nehinger och Krantz) som kan tänka sig något så fantasifullt, eller ska vi säga fasansfullt, kan de kanske själva diskutera med varandra. Jag kan också tänka mig att frakturer kan uppkomma vid desperat HLR, men då skulle HA haft 20 färska revbensfrakturer på att helt normalt spädbarnsskelett. Eller hur?
Sen är protokollet fyllt med förflyttningar av hjärnblödningarna genom ett dribblande med "i/under" och rent trams då det gäller tolkningen av när ögonblödningarna uppkommit. Jag förstår inte syftet med att snärja in sig så, men det kan inte vara för att man vill fastslå dödsorsaken. Det verkar som om man helst av allt vill undvika att tala om varför flickungen dog. Och hon är ju död, medan föräldrarna lever och man vill inte förorsaka dem mer olycka än att ha förlorat sitt barn. Men det är inte rättsläkarnas uppgift.