2017-07-08, 17:10
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Svepande omdömen duger inte, det vet du. Citera aktuell slutsats med forumets citeringsfunktion och förklara därpå varför du inte "köper den."

Ska det vara så förtvivlat svårt?
OK måste jag så måste jag väl det då... Meningslöst men men..

Citat:
I ett telefonsamtal med senator Dick Russel (D) säger president Johnson bl.a. så här när han i princip tvingar denne att bli en del av det som skulle bli Warrenkommissionen:
"... this is a question that has a good many more ramifications than on the surface and we've got to take this out of the arena where they're testifying that Khruschev and Castro did this and did that and kicking us into a war that can kill 40 million Americans in an hour."
Jag kan inte se att detta utgör något bevis för ditt påstående att Warrenkommissionens rapport var en mörkläggning i syfte att vilseleda samt sätta dit Oswald för mordet på JFK. Tvärtom anser jag att argument du själv framfört, såsom att Warrenkommissionen rapporterade att deras skyttar ej lyckats upprepa de påstådda skotten, talar för att utredningen var transparent. Sen kan man förstås ha åsikter om huruvida de kom till korrekt slutsatser eller ej, men det är ju en annan fråga.

Citat:
Efter det berättar han hur han på samma sätt i princip tvingade en minst lika motvillig Earl Warren (HD's ordförande) att leda kommissionen:

"what Hoover told me about a little incident in Mexico City," [whereupon Warren began crying and told Johnson] "well I won't turn you down, I'll just do whatever you say."

Den "lilla incidenten i Mexico City" som han hotade Warren med, var att Oswald ska ha besökt både det kubanska konsulatet och den sovjetiska ambassaden veckorna innan mordet på JFK.
Jag kan inte se att detta utgör något bevis för ditt påstående att Warrenkommissionens rapport var en mörkläggning i syfte att vilseleda samt sätta dit Oswald för mordet på JFK. Tvärtom anser jag att argument du själv framfört, såsom att Warrenkommissionen rapporterade att deras skyttar ej lyckats upprepa de påstådda skotten, talar för att utredningen var transparent. Sen kan man förstås ha åsikter om huruvida de kom till korrekt slutsatser eller ej, men det är ju en annan fråga.

Citat:
Budskapet är solklart. Om det blir känt att Oswald begick mordet på uppdrag av Castro och/eller Krustjev så var risken överhängande för ett tredje världskrig och den här gången med kärnvapen och världens undergång som trolig utgång. Om man nu verkligen trodde att Oswald var en lone nut så hade den här typen av hot inte använts. Varje spår av en konspiration var därför anatema till det egentliga syftet med kommissionen. Det var därför den bildades.

Citat:
Syftet var att lägga locket på och det för att förhindra ett kärnvapenkrig. Dagen efter mordet ger Hoover order till samtliga FBI-kontor att mordet var löst och att all vidare aktiv utredning skulle upphöra. På samma sätt låter den nye presidenten LBJ, meddela polis och åklagare i Dallas att mordet var löst och att: "You have your man" (Oswald).

Citat:
Första dagen Warrenkommissionen sammanträder så delar f.d. CIA-chefen Allen Dulles ut (fick sparken av JFK) en bok till övriga ledamöter. Boken handlar om hur flertalet mord på amerikanska politiker utförsts av "lone nuts." Allen Dulles, till skillnad från Warren och Russel behövde däremot inte övertalas. Tvärtom så var det han som övertalade LBJ att ta med honom i kommissionen. Frågan är varför. Han hatade JFK. Intensivt. Som pensionär var han dessutom den i särklass mest aktive av kommissionens 7 medlemmar.

Citat:
Är det här (och mycket annat) tecken på en sanningskommission vars egentliga syfte är att få fram sanningen och inget annat än sanningen?

Det finns mycket mer.

Om man inte tror att hela sanningen har kommit fram och att fler än Oswald var inblandade i mordet = konspiration, så blir den logiska konsekvensen att de menar att Warrenkommissionen talar osanning när den hävdar att Oswald ensam begick mordet. Talar man osanning i den viktigaste slutsats deras utredning kom fram till så är den enda möjliga tolkningen att deras kommission hade en annan agenda än sanningen. Deduktion.

Citat:
Jag menar att den sloppyness som är det genomgående kännetecknet av utredningen av mordet, var ett medvetet sätt att muddy the waters. Mörkläggningen av mordet skedde ad hoc vartefter olika saker poppade upp och behövde hanteras. Den var alltså inte en i förväg detaljplanerad historia utan tvärtom så behövdes det hela tiden wiggle room och utrymme för ej förutsedda skeenden som utåt sett åtminstone i teorin kunde passera som ett möjligt scenario.

Citat:
Att mordet ägde rum i just Dallas gjorde det här förfarandet särskilt enkelt med tanke på hur korrupt polis och rättsvårdande myndigheter var i den staden vid tiden för mordet. Texas justice ...

Citat:
Ja, du klipper och klistrar lite som känns skönt för stunden. Jag listade ett antal bevisade felaktigheter med de "bevis" som Warrenkommissionen anför i anslutning till det den påstår är mordvapnet. Allt är fel. Ingenting stämmer.

Det gäller som sagt även mindre kritiska uppgifter som i det här fallet, det korrekta namnet på det vapen man tillslut kom fram till utgjorde mordvapnet. Skälet till det är att göra det så svårt som möjligt att granska deras utredning på ett strukturerat och metodiskt sätt. Man hade t.ex. inte ens ett index till sin rapport + 26 volymer. Vapnets korrekta namn är givetvis en bagatell, men nog så viktigt om man som lekman ska forska lite om just den typen av vapen och därmed bilda sig en egen uppfattning om dess kvalitet, prestanda, etc. Det här är ett genomgående drag i deras rapport och det har som sagt ett syfte.

Citera
2017-07-08, 17:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
OK måste jag så måste jag väl det då... Meningslöst men men..

Jag kan inte se att detta utgör något bevis för ditt påstående att Warrenkommissionens rapport var en mörkläggning i syfte att vilseleda samt sätta dit Oswald för mordet på JFK.
Så, vad är då enligt dig innebörden av det här?

"... we've got to take this out of the arena where they're testifying that Khruschev and Castro did this and did that and kicking us into a war that can kill 40 million Americans in an hour."

Enligt mig (och många andra) säger LBJ till Russel att Kommissionen måste se till att ingen vittnar om att Krustjev och Castro gjorde det och det och därmed göra så att USA tvingas in i ett [kärnvapen-]krig som kan leda till 40 miljoner döda amerikaner redan den första timmen.

Att i det läget hävda att samma Kommission har Sanningen, hur den än ser ut, som främsta uppdragsgivare blir nog svårt, för att inte säga omöjligt, att argumentera för.

Men, för all del, gör ett försök.
Citera
2017-07-08, 17:45
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Så, vad är då enligt dig innebörden av det här?

"... we've got to take this out of the arena where they're testifying that Khruschev and Castro did this and did that and kicking us into a war that can kill 40 million Americans in an hour."

Enligt mig (och många andra) säger LBJ till Russel att Kommissionen måste se till att ingen vittnar om att Krustjev och Castro gjorde det och det och därmed göra så att USA tvingas in i ett [kärnvapen-]krig som kan leda till 40 miljoner döda amerikaner redan den första timmen.

Att i det läget hävda att samma Kommission har Sanningen, hur den än ser ut, som främsta uppdragsgivare blir nog svårt, för att inte säga omöjligt, att argumentera för.

Men, för all del, gör ett försök.

Du kan ha rätt helt klart, men det kan också vara att han pratar om sin egen övertygelse att det inte var K eller C som låg bakom mordet och att han ville motbevisa sådana rykten innan det gick överstyr.
Citera
2017-07-08, 17:52
Avstängd
Citat:
Du kan ha rätt helt klart, men det kan också vara att han pratar om sin egen övertygelse att det inte var K eller C som låg bakom mordet och att han ville motbevisa sådana rykten innan det gick överstyr.
Så, om det då trots allt skulle visa sig att utredningen kom fram till att Krustjev och Castro låg bakom mordet, så skulle det inte hemlighållas, trots att det antagligen skulle leda till kärnvapenkrig?
Senast redigerad av onopono 2017-07-08 kl. 17:54.
Citera
2017-07-08, 18:03
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Så, om det då trots allt skulle visa sig att utredningen kom fram till att Krustjev och Castro låg bakom mordet, så skulle det inte hemlighållas, trots att det antagligen skulle leda till kärnvapenkrig?

OM man mot förmodan på något synskt sätt kunde förutspå att det per automatik skulle resultera i ett kärnvapenkrig (jag ser inte riktigt logiken i den slutsatsen men vi låtsas att det var så) då skulle jag faktiskt hoppas att USA kunde visa sig som den större parten och mörka detta.
Citera
2017-07-08, 18:40
Avstängd
Citat:
OM man mot förmodan på något synskt sätt kunde förutspå att det per automatik skulle resultera i ett kärnvapenkrig (jag ser inte riktigt logiken i den slutsatsen men vi låtsas att det var så) då skulle jag faktiskt hoppas att USA kunde visa sig som den större parten och mörka detta.
Kontexten är alltså:

1. LBJ ville först att utredningen skulle bedrivas av delstaten Texas, eftersom mordet inte var ett federalt brott.

2. Kongressen stod i begrepp att dra igång en kommission som skulle granska de utredningar som gjorts.

3. LBJ övertalas nu av diverse aktörer att förekomma Kongressen med en egen kommission under hans kontroll.

Skälet till det sägs aldrig rent ut, men indirekt handlar det om att förhindra att frågor som rör Rikets säkerhet inte spinner iväg utom kontroll. Kärnvapenkrig med 40 miljoner amerikaner döda är definitivt en sådan fråga.

Ett memo från Assistant Attorney General Nicholas Katzenbach till LBJ's assistent Bill Moyers förklarar än mer tydligt vad det handlar om. Han skriver bland annat:
"The public must be satisfied that Oswald was the assassin; that he did not have confederates who are still at large; and that evidence was such that he would have been convicted at trial."
Det handlar om att lugna allmänheten, att mordet inte var en konspiration och att det i synnerhet inte var en kommunistisk sådan. National Security. Det var skälet till Warrenkommissionen, inte Sanningen, den var potentiellt livsfarlig.

Edit:

Längre ner i samma memo skriver han:

"Speculation about Oswald's motivation ought to be cut off, and we should have some basis for rebutting thought that this was a Communist conspiracy or (as the Iron Curtain press is saying) a right-wing conspiracy to blame it on the Communists. Unfortunately the facts on Oswald seem about too pat--too obvious (Marxist, Cuba, Russian wife, etc.). The Dallas police have put out statements on the Communist conspiracy theory, and it was they who were in charge when he was shot and thus silenced."

Kommissionen var således en politisk operation som på ytan handlade om National Security. Att sedan de verkliga förövarna gömde sig bakom samma National Security är en annan femma, som jag gärna diskuterar när det här är avklarat.
Senast redigerad av onopono 2017-07-08 kl. 18:49.
Citera
2017-07-09, 09:52
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ja, du är generande pinsam, kjellkritisk. Har du haft ett enda rätt i något av alla dina inlägg i den här tråden?

Länk?

Jag tror att du tror att om du klistrar in en sån här lite cool smiley, så är det ingen som märker att du är helt från vettet.

Är det tanken?

Vilket jävla hörn?

Ja, ni är några stycken mer eller mindre begåvade slemkepsar som förpestar varje ansats till en konstruktiv diskussion i den här och andra trådar.

Menar du att du är stolt över det?

Hennes yrke var crime scene investigator, med särskild expertis inom blood spatter analysis. Att jag främst refererar till henne är att hon mig veterligen är den enda experten på blood spatter analysis som har gjort en genomgripande studie av tillgänglig dokumentering av mordet på JFK, samt publicerat sina fynd i detalj. Metod och data.

Boken kryllar av fotnoter till den världsledande expertisen på blood spatter analysis och inte mindre än sex erkända crime scene investigators, bl.a. från FBI, lovordar hennes bok, varav en anser att den bör införas som läromedel i varje grundkurs i ämnet.

Hon har publicerat sig innan boken ifråga, men det har egentligen ingen betydelse för huruvida hon kan anses som expert eller inte. Det räcker bra med en god utbildning, mångårig yrkesverksamhet och att studien ifråga håller god vetenskaplig kvalitet. Att hon flitigt anlitades som expert i domstol är om inget annat, bevis för det.

Mängden experter som lovordar den är en god indikation på den kvaliteten.

Inte?
Om du bara vädjar till deras påstådda status, utan att i detalj redogöra för hur och vad de kom fram till så är det definitivt ett vördnads-argument. Ett klassiskt argumentationsfel.

När jag beskriver Sherry Fiesters erfarenhet och utbildning är det för att hennes expertis ifrågasätts, inte som substitut för vad hon faktiskt har skrivit i sin studie om mordet på JFK. Den studien har jag i detalj redogjort för och argumenterat för längre bak i tråden.

Vad svamlar du nu om? Vem säger vad om vad i vilken studie? Citera. Argumentera. Källhänvisa.

McAdams är en betald desinformatör, kjellkritisk. Tidigare har han lånat sig till tobaksindustrin i kampen mot de som tillslut avslöjade den för att de ljugit om cancerriskerna. Han har också på liknande sätt jobbat för oljeindustrin i dess kamp mot de dumma miljökämparna. Han har varit medlem i ärkekonservativa/neo-fascistiska stiftelser som jobbar för fler dödsstraff, nationbuilding (neo-kolonial militärdiktatur), propagerar mot åtgärder för att mildra växthuseffekten, propagerar för främjande av tortyr och sist men inte minst, blev avstängd från sin professorstjänst eftersom han återkommande hade trakasserat unga kvinnliga lärare och elever.

Sist jag kollade hade han som tröst fått ett gigg som "sakkunnig" på FOX News (lol), vilket egentligen säger allt om dennes relation med verkligheten.

Är du verkligen säker på att du vill konsultera den herren i någon somhelst fråga, allra minst vem som mördade USA's mest progressive och liberala president någonsin? Varför tror du att McAdams skulle kunna leda dig rätt här?

Varför då?
Varje kropp i ett inertialsystem förblir i sitt tillstånd av vila eller likformig och rätlinjig rörelse, om den inte påverkas av någon kraft.
Om du kastar upp vätskan ifråga ifrån en inbromsande bil, så fortsätter den i samma hastighet som den hade i det ögonblick den kastas upp. Bilen och det fäst i den, däremot, saktar in. Är dessutom hastigheten låg när vätskan kastas upp, 6mph enligt Warrenkommisssionen (ca 9 km/h), så blir luftmotståndet i det korta tidsintervallet försumbart.

Ergo. Blodstänket rör sig således framåt snarare än bakåt, om det nu stämmer att merparten sköt uppåt/snett framåt vid huvudskottet.

Då blir frågan alltså varför mc-poliserna pepprades med blodstänk om nu JFK träffades av en kula bakifrån.

Du skulle inte klara dig en dag utan dina slemkepskompisar här på forumet, kjellkritisk. På tal om feghet. Ynkedom.

Kortegens genomsnittshastighet på Elm Street beräknades av FBI till ca 11 mph samt att limon bromsade ner till ca hälften av den, ca 6 mph, efter första skottet innan den accelererade iväg kort efter huvudskottet.

Fast den här artikeln säger ju om möjligt än mindre om hur studierna genomfördes, än din lilla videosnutt du postade tidigare. Hur fan tror du att jag eller någon annan ska kunna bedöma något alls efter att ha läst den? Fan, man vet ju fortfarande inte ens vad det är du vill att man ska bedöma?!

Gissa ihop data och metod, som förklaring till exakt, ja gissa vad?

Wag the-dog-argument? Jag vet inte om jag ens ids fråga, men vad i hela friden tror du att du vill förmedla med den här flitigt återkommande frasen?

Eller förresten, glöm det.

Ja jag har haft rätt i denna tråden, och ditt surgallade litania mot motdebattörer visar när man har rätt.

Sherry Feisters kredibilitet inom området kommer från henne själv eller JFK Lancer, men annars? Hon är den ende som gjort en enda blood splatter analys??? Ändå har jag visat två exempel där man titta på just hur blodet skvätt, och den senaste är en av de som deltog expert på just att analys hur blod skvätter.

Sedan påstår du att sex erkända utredare lovordar henne, sist du tog upp detta var det en som inte var FBI utan från en hemsida påstod sig undervisa agenter från FBI men det gick inte att hitta från andra källor, nu är de dessutom fem till, ad verecundiam hörnet verkar bli trängre. Eller vad säger detta citat av dig:

Citat:
Hon har publicerat sig innan boken ifråga, men det har egentligen ingen betydelse för huruvida hon kan anses som expert eller inte. Det räcker bra med en god utbildning, mångårig yrkesverksamhet och att studien ifråga håller god vetenskaplig kvalitet. Att hon flitigt anlitades som expert i domstol är om inget annat, bevis för det

Men när jag skriver om ett antal personer vars kunskap är erkänd av fler än JFK Lancer då är det fel, vad pinsam du är.

Mcadams stängdes av för att han namngav två personer från universitet i en blogg och bad inte om ursäkt för det. Men nu handlar det om analysen av Sherrys påståenden från 1996, inte McAdams tillkortakommande och hur hans analys ställer sig till modern litteratur om hur blod skvätter vid skott i olika situatoner.

Missat fysiklektionerna. En kropp med liten massa påverkas lätt av andra krafter så som motvind mm. Hastighet och massa påverkar. Så återigen testa själv med ett emiriskt test. Och luftmotstånd är helt okänt? Känns som att kasta pärlor.

Återigen så är alla studier som motsäger dig så säger de ingenting vilket bara visar hur pinsamt du beter dig, du har nog inte ens läst artikel eller sökt vidare.

Nä nu tänker jag inte släsa mer tid på en som bortser från vetenskap och beprövade metoder till religös tro på i mångt och mycket självutnämnda "experter" men kan inte skjälv redovisa för det!
Citera
2017-07-09, 17:43
Medlem
Jag förstår inte ved som är så svårt att förstå med detta mord?

Man har visat 100 gånger att det visst går att skjuta dessa skott om man är en bra skytt och att det inte behövs flera personer.

Om 1 person upprepat det så faller ju hela idén om att det är omöjligt.
Och nu har ju flera personer visat att det går.

Förklara?
Citera
2017-07-09, 17:59
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Kontexten är alltså:

1. LBJ ville först att utredningen skulle bedrivas av delstaten Texas, eftersom mordet inte var ett federalt brott.

2. Kongressen stod i begrepp att dra igång en kommission som skulle granska de utredningar som gjorts.

3. LBJ övertalas nu av diverse aktörer att förekomma Kongressen med en egen kommission under hans kontroll.

Skälet till det sägs aldrig rent ut, men indirekt handlar det om att förhindra att frågor som rör Rikets säkerhet inte spinner iväg utom kontroll. Kärnvapenkrig med 40 miljoner amerikaner döda är definitivt en sådan fråga.

Ett memo från Assistant Attorney General Nicholas Katzenbach till LBJ's assistent Bill Moyers förklarar än mer tydligt vad det handlar om. Han skriver bland annat:
"The public must be satisfied that Oswald was the assassin; that he did not have confederates who are still at large; and that evidence was such that he would have been convicted at trial."
Det handlar om att lugna allmänheten, att mordet inte var en konspiration och att det i synnerhet inte var en kommunistisk sådan. National Security. Det var skälet till Warrenkommissionen, inte Sanningen, den var potentiellt livsfarlig.

Edit:

Längre ner i samma memo skriver han:

"Speculation about Oswald's motivation ought to be cut off, and we should have some basis for rebutting thought that this was a Communist conspiracy or (as the Iron Curtain press is saying) a right-wing conspiracy to blame it on the Communists. Unfortunately the facts on Oswald seem about too pat--too obvious (Marxist, Cuba, Russian wife, etc.). The Dallas police have put out statements on the Communist conspiracy theory, and it was they who were in charge when he was shot and thus silenced."

Kommissionen var således en politisk operation som på ytan handlade om National Security. Att sedan de verkliga förövarna gömde sig bakom samma National Security är en annan femma, som jag gärna diskuterar när det här är avklarat.
Allt ditt spekulerande verkar bygga på att det skulle vara närmast en självklarhet att det inte var Oswald som sköt.. Jag köper helt enkelt inte detta, jag säger inte att jag vet att han sköt - men verkligen inte motsatsen heller.
Citera
2017-07-09, 19:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Senjinone
Jag förstår inte ved som är så svårt att förstå med detta mord?

Man har visat 100 gånger att det visst går att skjuta dessa skott om man är en bra skytt och att det inte behövs flera personer.
Har man? Välj då ut en av dessa "100" lyckade rekonstruktioner och presentera den för oss.

Citat:
Om 1 person upprepat det så faller ju hela idén om att det är omöjligt.
Och nu har ju flera personer visat att det går.

Förklara?
Jag har inte påstått att det var omöjligt för en Oswald att genomföra den påstådda skottsekvensen under påstådd tid och med påstådda träffar, endast att han måste ha haft en sagolik tur om han gjorde det.

Varför? Därför att ingen av de mästerskyttar från FBI och US Army lyckades med det den mediokra skytten Oswald påstås ha lyckats med den dagen. Trots alla de fördelar de hade, listade ovan.

Trots det påstår Warrenkommissionen att skottsekvensen var hyfsat enkel för en person med Oswalds skytteförmåga och med det påstådda mordvapnet.

Det var och är en ren lögn.
Citera
2017-07-09, 19:19
Medlem
Citat:

Varför? Därför att ingen av de mästerskyttar från FBI och US Army lyckades med det den mediokra skytten Oswald påstås ha lyckats med den dagen. Trots alla de fördelar de hade, listade ovan.

Var hittar jag info om dessa skjutnings-försök?
Jag har letat men med magert resultat...

/T
Citera
2017-07-09, 20:40
Avstängd
Citat:
Allt ditt spekulerande verkar bygga på att det skulle vara närmast en självklarhet att det inte var Oswald som sköt..
Nu byter du ämne. Frågan var och är om Warrenkommissionens egentliga uppdrag var Sanningen, hur den än såg ut, eller om den tillsattes av LBJ i syfte att lägga locket på för att inte riskera National Security och i värsta fall ett kärnvapenkrig med 40 miljoner döda amerikaner redan den första timmen.

Det är åtminstone det han säger till Richard Russel när han tvingar honom att bli en av kommissionens 7 medlemmar.

Citat:
Jag köper helt enkelt inte detta, jag säger inte att jag vet att han sköt - men verkligen inte motsatsen heller.
1. Oswald själv ropar till den församlade världspressen: "I'm just a patsy!"

2. Utgångsläget i den västerländska rättsstaten är alltid: Innocent until proven guilty. Så var/är inte fallet med Oswald.

3. Jag menar som sagt att det är bevisat att Warrenkommissionens uppgift INTE var att få fram Sanningen om mordet, utan tvärtom, att se till att ingen Sanning utöver en ensam Oswald fick fäste och som kunde äventyra National Security.

4. Jag har läst ett stort antal böcker, artiklar och dokument och utifrån det personligen kommit fram till att Oswald definitivt inte sköt med något vapen den dagen, samt ganska säkert inte alls var medskyldig till mordet, att han var just en "patsy."

5. Av samma skäl (åratal av studier) är jag numera även ganska säker på att det var element inom US National Security State som planerade, genomförde samt institutionaliserade mörkläggningen av mordet.

Det är alltså kombinationen av den stora mängden anomalier samt ett stort antal bevisade fabriceringar/förvanskningar av bevis som jag går på.

Exempel: Carcano-geväret som Oswald ska ha köpt via postorder. Inte ett enda led i den påstådda transaktionen stämmer vid en lite närmare granskning. Det räcker med att ETT led inte stämmer, för att teorin om Oswald som mördare blir i princip omöjlig att försvara. För att inte tala om att beviskedjan måste ha fabricerat av ansvariga utredare.

Här har vi alltså SAMTLIGA led i bevisföringen och då endast i exemplet som handlar om ifall han hade köpt vapnet ifråga. Så här ser det ut i samtliga beviskedjor i samtliga för mordet relevanta skeenden.

Ingenting stämmer. Allt är fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in