Citat:
OK måste jag så måste jag väl det då... Meningslöst men men..
Citat:
Jag kan inte se att detta utgör något bevis för ditt påstående att Warrenkommissionens rapport var en mörkläggning i syfte att vilseleda samt sätta dit Oswald för mordet på JFK. Tvärtom anser jag att argument du själv framfört, såsom att Warrenkommissionen rapporterade att deras skyttar ej lyckats upprepa de påstådda skotten, talar för att utredningen var transparent. Sen kan man förstås ha åsikter om huruvida de kom till korrekt slutsatser eller ej, men det är ju en annan fråga.I ett telefonsamtal med senator Dick Russel (D) säger president Johnson bl.a. så här när han i princip tvingar denne att bli en del av det som skulle bli Warrenkommissionen:
"... this is a question that has a good many more ramifications than on the surface and we've got to take this out of the arena where they're testifying that Khruschev and Castro did this and did that and kicking us into a war that can kill 40 million Americans in an hour."
Citat:
Jag kan inte se att detta utgör något bevis för ditt påstående att Warrenkommissionens rapport var en mörkläggning i syfte att vilseleda samt sätta dit Oswald för mordet på JFK. Tvärtom anser jag att argument du själv framfört, såsom att Warrenkommissionen rapporterade att deras skyttar ej lyckats upprepa de påstådda skotten, talar för att utredningen var transparent. Sen kan man förstås ha åsikter om huruvida de kom till korrekt slutsatser eller ej, men det är ju en annan fråga.
Efter det berättar han hur han på samma sätt i princip tvingade en minst lika motvillig Earl Warren (HD's ordförande) att leda kommissionen:
Den "lilla incidenten i Mexico City" som han hotade Warren med, var att Oswald ska ha besökt både det kubanska konsulatet och den sovjetiska ambassaden veckorna innan mordet på JFK.
"what Hoover told me about a little incident in Mexico City," [whereupon Warren began crying and told Johnson] "well I won't turn you down, I'll just do whatever you say."
Den "lilla incidenten i Mexico City" som han hotade Warren med, var att Oswald ska ha besökt både det kubanska konsulatet och den sovjetiska ambassaden veckorna innan mordet på JFK.
Citat:
Jag kan inte se att detta utgör något bevis för ditt påstående att Warrenkommissionens rapport var en mörkläggning i syfte att vilseleda samt sätta dit Oswald för mordet på JFK. Tvärtom anser jag att argument du själv framfört, såsom att Warrenkommissionen rapporterade att deras skyttar ej lyckats upprepa de påstådda skotten, talar för att utredningen var transparent. Sen kan man förstås ha åsikter om huruvida de kom till korrekt slutsatser eller ej, men det är ju en annan fråga.
Budskapet är solklart. Om det blir känt att Oswald begick mordet på uppdrag av Castro och/eller Krustjev så var risken överhängande för ett tredje världskrig och den här gången med kärnvapen och världens undergång som trolig utgång. Om man nu verkligen trodde att Oswald var en lone nut så hade den här typen av hot inte använts. Varje spår av en konspiration var därför anatema till det egentliga syftet med kommissionen. Det var därför den bildades.
Citat:
Syftet var att lägga locket på och det för att förhindra ett kärnvapenkrig. Dagen efter mordet ger Hoover order till samtliga FBI-kontor att mordet var löst och att all vidare aktiv utredning skulle upphöra. På samma sätt låter den nye presidenten LBJ, meddela polis och åklagare i Dallas att mordet var löst och att: "You have your man" (Oswald).
Citat:
Första dagen Warrenkommissionen sammanträder så delar f.d. CIA-chefen Allen Dulles ut (fick sparken av JFK) en bok till övriga ledamöter. Boken handlar om hur flertalet mord på amerikanska politiker utförsts av "lone nuts." Allen Dulles, till skillnad från Warren och Russel behövde däremot inte övertalas. Tvärtom så var det han som övertalade LBJ att ta med honom i kommissionen. Frågan är varför. Han hatade JFK. Intensivt. Som pensionär var han dessutom den i särklass mest aktive av kommissionens 7 medlemmar.
Citat:
Är det här (och mycket annat) tecken på en sanningskommission vars egentliga syfte är att få fram sanningen och inget annat än sanningen?
Det finns mycket mer.
Om man inte tror att hela sanningen har kommit fram och att fler än Oswald var inblandade i mordet = konspiration, så blir den logiska konsekvensen att de menar att Warrenkommissionen talar osanning när den hävdar att Oswald ensam begick mordet. Talar man osanning i den viktigaste slutsats deras utredning kom fram till så är den enda möjliga tolkningen att deras kommission hade en annan agenda än sanningen. Deduktion.
Det finns mycket mer.
Om man inte tror att hela sanningen har kommit fram och att fler än Oswald var inblandade i mordet = konspiration, så blir den logiska konsekvensen att de menar att Warrenkommissionen talar osanning när den hävdar att Oswald ensam begick mordet. Talar man osanning i den viktigaste slutsats deras utredning kom fram till så är den enda möjliga tolkningen att deras kommission hade en annan agenda än sanningen. Deduktion.
Citat:
Jag menar att den sloppyness som är det genomgående kännetecknet av utredningen av mordet, var ett medvetet sätt att muddy the waters. Mörkläggningen av mordet skedde ad hoc vartefter olika saker poppade upp och behövde hanteras. Den var alltså inte en i förväg detaljplanerad historia utan tvärtom så behövdes det hela tiden wiggle room och utrymme för ej förutsedda skeenden som utåt sett åtminstone i teorin kunde passera som ett möjligt scenario.
Citat:
Att mordet ägde rum i just Dallas gjorde det här förfarandet särskilt enkelt med tanke på hur korrupt polis och rättsvårdande myndigheter var i den staden vid tiden för mordet. Texas justice ...
Citat:
Ja, du klipper och klistrar lite som känns skönt för stunden. Jag listade ett antal bevisade felaktigheter med de "bevis" som Warrenkommissionen anför i anslutning till det den påstår är mordvapnet. Allt är fel. Ingenting stämmer.
Det gäller som sagt även mindre kritiska uppgifter som i det här fallet, det korrekta namnet på det vapen man tillslut kom fram till utgjorde mordvapnet. Skälet till det är att göra det så svårt som möjligt att granska deras utredning på ett strukturerat och metodiskt sätt. Man hade t.ex. inte ens ett index till sin rapport + 26 volymer. Vapnets korrekta namn är givetvis en bagatell, men nog så viktigt om man som lekman ska forska lite om just den typen av vapen och därmed bilda sig en egen uppfattning om dess kvalitet, prestanda, etc. Det här är ett genomgående drag i deras rapport och det har som sagt ett syfte.
Det gäller som sagt även mindre kritiska uppgifter som i det här fallet, det korrekta namnet på det vapen man tillslut kom fram till utgjorde mordvapnet. Skälet till det är att göra det så svårt som möjligt att granska deras utredning på ett strukturerat och metodiskt sätt. Man hade t.ex. inte ens ett index till sin rapport + 26 volymer. Vapnets korrekta namn är givetvis en bagatell, men nog så viktigt om man som lekman ska forska lite om just den typen av vapen och därmed bilda sig en egen uppfattning om dess kvalitet, prestanda, etc. Det här är ett genomgående drag i deras rapport och det har som sagt ett syfte.
För övrigt har du en hel del inlägg du själv inte besvarat i 911-tråden. Exempelvis inläggen (FB) 9/11 - WTC/Pentagon/Shanksville m.m - Tråd Nr 2 , (FB) 9/11 - WTC/Pentagon/Shanksville m.m - Tråd Nr 2 samt (FB) 9/11 - WTC/Pentagon/Shanksville m.m - Tråd Nr 2 .