2017-07-06, 05:32
Medlem
Mac10jiffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
Så är det min vän - det finns ett antal 'grundmyter' som verkar leva kvar oavsett vad, t ex:

-Kåken i USA: stenhårt. huggningar med shanks varje halvtimme, folk sitter inlåsta 24/7, små killar måste ge blowjobs för att ens överleva (hur de två sistnämnda nu går ihop)

-Kåken i Sverige: hotellverksamhet med inslag av batikterapi, folk kommer och går som de vill, internetuppkoppling på cellen, alla är snälla mot varandra och släpps ut efter halva tiden, betraktas inte som straff av kriminella som för övrigt gärna sitter inne pga den goda maten

-Kåken i Sydamerika/Asien: ett rent helvete, man väntar bara på att dö, går inte att överleva om man inte har massor med cash att muta vakter med etc etc

Hollywood och media har cementerat detta (och en hel del annat) - och en del av mitt syfte med att skriva i den här tråden är för att visa på att det inte är ens i närheten så svart/vitt.

T ex verkar det vara helt okänt bland allmänheten att den svenska 'kriminalvårdens' förebild är just USA. Det är sannolikt att Thomas Bodström - som var justitieminister på 1990-talet sträckglodde på 'Americas hardest prisons', fick ståfräs och bestämde sig för att skapa ngt liknande i Sverige (vilket han sen gjorde).

Eller - vad är det som säger att det är bättre att sitta isolerad på t ex det automatiserade Sollentunahäktet, där man knappt får se en annan människa eller solen, tills tänderna ramlar ut av D-vitaminbrist - jämfört att med dagligen käka ris & bönor men sitta på en solig fängelsegård på Bali hela dagarna och umgås med folk?

Folk har gått på KVs propaganda och myten om Sverige i allmänhet - nämligen att Sverige är världsmästare i ALLT och då måste ju svenska kåkar vara de bästa och mest humana. Så är det inte, varken när det gäller fängelser eller samhället i övrigt.
så jävla mitt i prick. Bästa jag läst på fler år!!!
Citera
2017-07-06, 12:04
Medlem
Citat:
......
Eller - vad är det som säger att det är bättre att sitta isolerad på t ex det automatiserade Sollentunahäktet, där man knappt får se en annan människa eller solen, tills tänderna ramlar ut av D-vitaminbrist - jämfört att med dagligen käka ris & bönor men sitta på en solig fängelsegård på Bali hela dagarna och umgås med folk?

Folk har gått på KVs propaganda och myten om Sverige i allmänhet - nämligen att Sverige är världsmästare i ALLT och då måste ju svenska kåkar vara de bästa och mest humana. Så är det inte, varken när det gäller fängelser eller samhället i övrigt.

Bra text. Tack för att du delade med dig.

Jag tror inte de som inte har suttit isolerade (jag har inte gjort det utan kan bara erbjuda vad jag har sett hända) så länge förstår vad det gör till människor, som gammal säkerhetshäktes plit innan jag slutade kan jag nog tycka att just tvångs isoleringen under så långa tider är en psykisk tortyr som övergår trånga sovceller och dålig mat i andra länder vilket man märkte väldigt snabbt när det kom fob tjuvar och bröt samman väldigt snabbt.

KV gör som vanligt, fel fel fel men så länge det ser bra ut på utsidan men en snygg lista program och någon frivårds pajas som bubblar bättre ut så blir det bättre.
Citera
2017-07-09, 00:17
Medlem
Citat:
Håller (som vanligt) med Novus svar ovan.

Mitt generella svar skulle nog bli - märker folk att du backar så får du kallt räkna med att ta det i tvåan om och om igen. Man backar aldrig på kåken.

Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Är du mesig eller är du trevlig och är du mesig på ett dåligt sätt och är du trevlig ett smörande sätt?

Det finns inget svar på din fråga förrän du väl är sitter bakom murarna för det spektrum som du beskriver är extremt brett och avgörs samtidigt av andra parametrar som nästan dagligen ändras.

Främst så ändras dessa parametrar med vilka intagna du sitter med och detta kan ändras nästan dagligen med folk som kommer och folk som går.

Det kan gå från lugnt och avslappnat till spänd stämning på ett snäpp och vice versa.

Parametrarna kan också ändras beroende på vilka plitar som jobbar på din avdelning och även beroendes på vem som jobbar tillsammans med vem och när.

Är du svennebanan mesig och sitter på en avdelning där det mest är smågangstrar av utländsk härkomst så kan du få det svårt men det är bara ett exempel bland många om hur det kan se ut.

Så det finns egentligen inget rakt svar på din fråga enligt min erfarenhet.

Följt denna tråd i flera år och alltid uppskattat era svar.

Aldrig fått uppfattningen att man får problem om man backar? Och har även fått uppfattningen att det sällan blir stora fighter.

Låter ju helt sjukt om jag tex som svennebanan, normal trevlig hamnar på kåken. Nån invandrare kommer fram till mig första dagen och ber mig göra något jag vägrar att det sen blir värsta fighten.

Om det är så stört och skevt så hoppas jag dessa avarter aldrig får komma ut från kåken. Då är man ju inte frisk nånstans.

Om jag missförstod er så får ni gärna utveckla vad ni menar med att man "aldrig ska backa".

Mvh
Citera
2017-07-09, 04:16
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurjon
Följt denna tråd i flera år och alltid uppskattat era svar.

Aldrig fått uppfattningen att man får problem om man backar? Och har även fått uppfattningen att det sällan blir stora fighter.

Låter ju helt sjukt om jag tex som svennebanan, normal trevlig hamnar på kåken. Nån invandrare kommer fram till mig första dagen och ber mig göra något jag vägrar att det sen blir värsta fighten.

Om det är så stört och skevt så hoppas jag dessa avarter aldrig får komma ut från kåken. Då är man ju inte frisk nånstans.

Om jag missförstod er så får ni gärna utveckla vad ni menar med att man "aldrig ska backa".

Mvh

Ursprungsfrågan kom från någon som undrade hur prognosen är för en kille som är lite mesig och som inte klarar att stå upp mot våld/hot om våld.

Folk blir testade på kåken - kommer man in som ny på en avdelning så blir man synad och märks det då att vederbörande är lite jagsvag så är det lätt att det kan utnyttjas på det ena eller andra sättet.
T ex kan det 'lånas' grejer som aldrig lämnas tillbaka eller så får vederbörande 'erbjudanden' om att 'ta hand om' vissa grejer.

Vad jag menar med att 'inte backa' är att man står upp för sig själv i allmänhet och om det vankas fight så tar man den istället för att springa in till plitarna och lipa. Det ligger i sakens natur att en kille som böjer sig för att användas på det ena eller andra sättet inte hamnar i fight - det behövs ju inte.
Citera
2017-07-09, 04:34
Medlem
keyboardwarri0rs avatar
Vad menar ni med "man backar aldrig"?

Innebär det att möter man 3 grabbar som är hotfulla så står man på sig trots att man vet att man åker på spö? Är det en oskriven regel att bara man kämpar och visar styrka på det sättet, trots att man förlorar, så låter folk en vara och man slipper ta den i 2an?

Tycker "man backar aldrig" låter knäppt, då det finns en del sjuka människor på kåken som man inte ska tjafsa med eller "mäta hårda blickar" mot, typ vem som vänder bort först osv. Ska man inte backa mot dessa? Fattar inte. Antar att om man försöker vara vänskaplig istället för hotfull så framstår man som svag?

Att inte låta sig utnyttjas utan att visa motstånd är kanske ett sätt att beskriva det?
Senast redigerad av keyboardwarri0r 2017-07-09 kl. 04:39.
Citera
2017-07-09, 10:55
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keyboardwarri0r
Vad menar ni med "man backar aldrig"?

Innebär det att möter man 3 grabbar som är hotfulla så står man på sig trots att man vet att man åker på spö? Är det en oskriven regel att bara man kämpar och visar styrka på det sättet, trots att man förlorar, så låter folk en vara och man slipper ta den i 2an?

Tycker "man backar aldrig" låter knäppt, då det finns en del sjuka människor på kåken som man inte ska tjafsa med eller "mäta hårda blickar" mot, typ vem som vänder bort först osv. Ska man inte backa mot dessa? Fattar inte. Antar att om man försöker vara vänskaplig istället för hotfull så framstår man som svag?

Att inte låta sig utnyttjas utan att visa motstånd är kanske ett sätt att beskriva det?

Tyvärr är det så att det inte går at beskriva om man inte har varit i den världen själva då det finns så många olika parametrar att ta hänsyn till.

Om man beskriver det lite mer allmänt: visa dig svag på vilket plan som helst och om du utmanas och du kommer med stor sannolikhet att få problem.

Sen vad dessa problem visar sig i kan vara olika.

Det är också lätt att sitta på utsidan och tycka si och så men jag kan garantera att när man kommer in på insidan så är det en annan värld som tar över och en helt annan regelbok som gäller som in sin tur kan skilja sig på vilken anstalt och klass man sitter på.

De som tycker det ena eller det andra kan ju pröva att tycka likadant verbalt på insidan så kan ni ju se hur det utvecklar sig för er.

Speciellt om ni inte sitter på öppna anstalter som verkar vara rena lekstugan.
Citera
2017-07-09, 12:55
Medlem
AdamBombs avatar
Kan berätta om mina egna erfarenheter då jag suttit en långvolta på två. Det var helt hemskt. Man fick knappt gå ut och ta frisk luft, vakterna kom ibland och begärde utandningsprov och de man satt med var illaluktande gaphalsar som inte hade vett att bete sig.

Fråga på om ni vill veta något.
Citera
2017-07-09, 12:58
Medlem
Asylbaronens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamBomb
Kan berätta om mina egna erfarenheter då jag suttit en långvolta på två. Det var helt hemskt. Man fick knappt gå ut och ta frisk luft, vakterna kom ibland och begärde utandningsprov och de man satt med var illaluktande gaphalsar som inte hade vett att bete sig.

Låter jobbigt. Vilket fängelse satt du på?
Citera
2017-07-09, 13:00
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asylbaronen
Låter jobbigt. Vilket fängelse satt du på?
Hade elektronisk fotboja i hemmet.
Citera
2017-07-09, 16:14
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:

Citat:
Hade elektronisk fotboja i hemmet.

Det finns så många fel med dina inlägg så jag vet inte ens var jag skall börja.

Hur många år fick du med fotboja eftersom du gjorde en långvolta med fotboja?
Citera
2017-07-09, 16:39
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Det finns så många fel med dina inlägg så jag vet inte ens var jag skall börja.

Hur många år fick du med fotboja eftersom du gjorde en långvolta med fotboja?
År? Gjorde två månader.
Citera
2017-07-09, 16:41
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
År? Gjorde två månader.

Är det en långvolta enligt dig?

När du säger en "långvolta" så är det definitivt inte två månader utan minst två år du måste ha menat men inte ens två år är en långvolta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in