2017-06-30, 18:34
Medlem
Ring anstalten och fråga.
Jag har bara några generella tips till dej:
1) Ta med ca 1500 kr i kontakter, då sätter dom in det på ditt kioskkort, så du kan handla omgående.
2) Ta med frimärken och adresslista till de du kan tänka dej skriva brev till, Du har INGEN internet, så du kan inte googla någonting.
3) Försök inte vara smart och hitta egna gömställen. Plitarna kan stället bättre än du.
4) Permission tidigast när du suttit av 1/4 av den dömda tiden. Men om den blir obevakad eller inte kan jag inte säga.
5) Även dömda är människor, de flesta riktigt bra o goa, som kommit lite snett i livet.
Citera
2017-06-30, 23:21
Medlem
StraightShooters avatar
Hur är det att sitta i fängelse om man är lite "mesig"? Jag menar ju inte att man är totalt undergiven utan kanske mer trevlig tills man behöver slåss så att säga.
Citera
2017-07-01, 08:46
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StraightShooter
Hur är det att sitta i fängelse om man är lite "mesig"? Jag menar ju inte att man är totalt undergiven utan kanske mer trevlig tills man behöver slåss så att säga.

Är du mesig eller är du trevlig och är du mesig på ett dåligt sätt och är du trevlig ett smörande sätt?

Det finns inget svar på din fråga förrän du väl är sitter bakom murarna för det spektrum som du beskriver är extremt brett och avgörs samtidigt av andra parametrar som nästan dagligen ändras.

Främst så ändras dessa parametrar med vilka intagna du sitter med och detta kan ändras nästan dagligen med folk som kommer och folk som går.

Det kan gå från lugnt och avslappnat till spänd stämning på ett snäpp och vice versa.

Parametrarna kan också ändras beroende på vilka plitar som jobbar på din avdelning och även beroendes på vem som jobbar tillsammans med vem och när.

Är du svennebanan mesig och sitter på en avdelning där det mest är smågangstrar av utländsk härkomst så kan du få det svårt men det är bara ett exempel bland många om hur det kan se ut.

Så det finns egentligen inget rakt svar på din fråga enligt min erfarenhet.
Citera
2017-07-01, 11:33
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StraightShooter

Håller (som vanligt) med Novus svar ovan.

Mitt generella svar skulle nog bli - märker folk att du backar så får du kallt räkna med att ta det i tvåan om och om igen. Man backar aldrig på kåken.
Citera
2017-07-01, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flykick666
Om det är nån som har en fråga ang Halmstads antalten klass 2 så kan dom fråga... Blev släppt fr några veckor sen därifrån, och även om det var en kaffevolta på 2,5 månad så kan jag endå svara på frågor om det jag lärde mig och berätta hur läget är där, om nån vill veta eller ska sitta där snart.

Skriv istället ett halvlångt inlägg som beskriver dina erfarenheter och åsikter istället för att folk ska behöva dra varje grej ur dig genom frågor. Det blir mycket effektivare och du slipper framstå som att du söker uppmärksamhet och vill vara i fokus för en stund.
Citera
2017-07-01, 16:28
Medlem
ruskkatts avatar
Personen jag frågar för sitter redan på anstalt och ska eventuellt förflyttas därav intresset just för Brinkeberg. Men tack för era svar
Citera
2017-07-01, 19:11
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
Håller (som vanligt) med Novus svar ovan.

Mitt generella svar skulle nog bli - märker folk att du backar så får du kallt räkna med att ta det i tvåan om och om igen. Man backar aldrig på kåken.

Jag märker själva hur svårt jag har att besvara och beskriva vissa frågor då det beror på så många olika faktorer på så många olika nivåer som baseras på parametrar som hela tiden ändras och som kan vara annorlunda beroendes på vilken anstalt du hamnar på och isåfall vilken avdelning man hamnar på samt vilka personer som befinner sig i din närhet både personalmässigt men även de andra intagna som du umgås med.

Men som du säger, det finns en regel som var densamma på alla de anstalter som jag satt på, i Sverige och i utlandet, du backar aldrig.

När folk frågar mig frågor angående min tid bakom murarna i USA på x antal olika fängelser och häkten så är det lika svårt, om inte svårare att svara, pga alla förutfattade meningar och myter som florerar och inte minst tack vare alla filmer och "dokumentärer" som visas.
Citera
2017-07-02, 05:01
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
När folk frågar mig frågor angående min tid bakom murarna i USA på x antal olika fängelser och häkten så är det lika svårt, om inte svårare att svara, pga alla förutfattade meningar och myter som florerar och inte minst tack vare alla filmer och "dokumentärer" som visas.

Så är det min vän - det finns ett antal 'grundmyter' som verkar leva kvar oavsett vad, t ex:

-Kåken i USA: stenhårt. huggningar med shanks varje halvtimme, folk sitter inlåsta 24/7, små killar måste ge blowjobs för att ens överleva (hur de två sistnämnda nu går ihop)

-Kåken i Sverige: hotellverksamhet med inslag av batikterapi, folk kommer och går som de vill, internetuppkoppling på cellen, alla är snälla mot varandra och släpps ut efter halva tiden, betraktas inte som straff av kriminella som för övrigt gärna sitter inne pga den goda maten

-Kåken i Sydamerika/Asien: ett rent helvete, man väntar bara på att dö, går inte att överleva om man inte har massor med cash att muta vakter med etc etc

Hollywood och media har cementerat detta (och en hel del annat) - och en del av mitt syfte med att skriva i den här tråden är för att visa på att det inte är ens i närheten så svart/vitt.

T ex verkar det vara helt okänt bland allmänheten att den svenska 'kriminalvårdens' förebild är just USA. Det är sannolikt att Thomas Bodström - som var justitieminister på 1990-talet sträckglodde på 'Americas hardest prisons', fick ståfräs och bestämde sig för att skapa ngt liknande i Sverige (vilket han sen gjorde).

Eller - vad är det som säger att det är bättre att sitta isolerad på t ex det automatiserade Sollentunahäktet, där man knappt får se en annan människa eller solen, tills tänderna ramlar ut av D-vitaminbrist - jämfört att med dagligen käka ris & bönor men sitta på en solig fängelsegård på Bali hela dagarna och umgås med folk?

Folk har gått på KVs propaganda och myten om Sverige i allmänhet - nämligen att Sverige är världsmästare i ALLT och då måste ju svenska kåkar vara de bästa och mest humana. Så är det inte, varken när det gäller fängelser eller samhället i övrigt.
Citera
2017-07-02, 11:33
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
Så är det min vän - det finns ett antal 'grundmyter' som verkar leva kvar oavsett vad, t ex:

-Kåken i USA: stenhårt. huggningar med shanks varje halvtimme, folk sitter inlåsta 24/7, små killar måste ge blowjobs för att ens överleva (hur de två sistnämnda nu går ihop)

-Kåken i Sverige: hotellverksamhet med inslag av batikterapi, folk kommer och går som de vill, internetuppkoppling på cellen, alla är snälla mot varandra och släpps ut efter halva tiden, betraktas inte som straff av kriminella som för övrigt gärna sitter inne pga den goda maten

-Kåken i Sydamerika/Asien: ett rent helvete, man väntar bara på att dö, går inte att överleva om man inte har massor med cash att muta vakter med etc etc

Hollywood och media har cementerat detta (och en hel del annat) - och en del av mitt syfte med att skriva i den här tråden är för att visa på att det inte är ens i närheten så svart/vitt.

T ex verkar det vara helt okänt bland allmänheten att den svenska 'kriminalvårdens' förebild är just USA. Det är sannolikt att Thomas Bodström - som var justitieminister på 1990-talet sträckglodde på 'Americas hardest prisons', fick ståfräs och bestämde sig för att skapa ngt liknande i Sverige (vilket han sen gjorde).

Eller - vad är det som säger att det är bättre att sitta isolerad på t ex det automatiserade Sollentunahäktet, där man knappt får se en annan människa eller solen, tills tänderna ramlar ut av D-vitaminbrist - jämfört att med dagligen käka ris & bönor men sitta på en solig fängelsegård på Bali hela dagarna och umgås med folk?

Folk har gått på KVs propaganda och myten om Sverige i allmänhet - nämligen att Sverige är världsmästare i ALLT och då måste ju svenska kåkar vara de bästa och mest humana. Så är det inte, varken när det gäller fängelser eller samhället i övrigt.

You nailed it :-)
Citera
2017-07-02, 17:41
Medlem
Vad vet ni om västervik norra? Normal avd?
Mkt babbar gäng osv?
Är anstalten generös med vårdvistelse?
Ska sitta 1.5 år eller 2/3 då.
Citera
2017-07-02, 18:13
Medlem
Om man har 1.5 år och begär självisolering direkt vid inskrivning vad händer då? Blir man flyttad så småningom eller sitter man på isol hela straffet?
Citera
2017-07-05, 16:57
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plommonsvamp
Om man har 1.5 år och begär självisolering direkt vid inskrivning vad händer då? Blir man flyttad så småningom eller sitter man på isol hela straffet?

Du lär nog sitta kvar på isoleringen för annars hade varenda jäkel som vill ha en förflyttning begärt isol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in