2017-07-07, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Det fixade sig nu efter ett tag. Nu ser jag hur allt är fördelat. En till noob-fråga: Om jag vill flytta över pengar från en fond till en annan, måste jag sälja fonderna i den fonden jag ska flytta pengarna ifrån? Verkar inte som om man kan omplacera när man har pengarna i fonden.
Helt korrekt, sälja sedan köpa.
Citera
2017-07-07, 23:14
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Det fixade sig nu efter ett tag. Nu ser jag hur allt är fördelat. En till noob-fråga: Om jag vill flytta över pengar från en fond till en annan, måste jag sälja fonderna i den fonden jag ska flytta pengarna ifrån? Verkar inte som om man kan omplacera när man har pengarna i fonden.

Det skall du kunna göra både i appen och internetbanken. I appen (Swedbank Spara och Placera) Loggar du in dig själv och trycker på Spara och placera - innehav. Därefter trycker du på ISK-kontot du vill omplacera ifrån. Scrolla ner och tryck på fonden du vill omplacera ifrån.

Du får då alternativen; Köp, sälj och byt.

I internetbanken (nya versionen) går du på menyn, därefter på spara och placera i vänsterspalten. Tryck in på ISK du vill omplacera från. Scrolla ner, klicka på pilen under fondnamnet så öppnas en undermeny med "Köp, sälj och byt"

Edit; du väljer alltså "byt" i båda fallen om du vill byta till en annan fond.
Citera
2017-07-07, 23:19
Medlem
Eko-nomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Helt korrekt, sälja sedan köpa.

Att det fungerar så rent praktiskt med ett ISK är inte frågan som TheAlamo hade. Du kan omplacera från en fond till en annan utan att behöva sälja och invänta likviden innan du köper.
Citera
2017-07-08, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jex
Ni andra som investerar i indexfonder. Vad kör ni för geografisk fördelning andelar Asien/Globalfond/Sverige etc. ?

Hur minskar man risken i sitt sparande annat än att ha delar av portföljen i räntor?

Ett sätt är att köpa andelar i en guldfond, historiskt har guldet stigit när börsen har gått ner.
Citera
2017-07-08, 12:26
Medlem
TheAlamos avatar
Tack grabbar. Då byter jag helt enkelt fonder genom "byt".
Citera
2017-07-09, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jex
Ni andra som investerar i indexfonder. Vad kör ni för geografisk fördelning andelar Asien/Globalfond/Sverige etc. ?

Hur minskar man risken i sitt sparande annat än att ha delar av portföljen i räntor?

Kör Tillväxtmarknad 10% / Globalfond 70% / Sverige 20%
som bas i mitt sparande.
Citera
2017-07-09, 17:37
Medlem
Hej. Jag vill gärna ha synpunkter på min portfölj. Är riskfördelningen bra eller dålig? Ambitionen är att behålla portföljen 5-10 år och månadsspara.

Länsförsäkringar global indexnära 43%
Spiltan aktiefond investmentbolag 24%
Evli emerging frontier 14%
Swedbank robur acess asien 10%
Swedbank robur ny teknik 9%

mvh
Citera
2017-07-11, 12:49
Medlem
Hallå flashbackare! Innehar en hel del fonder och vill få ner antalet fonder i portföljen men har fått beslutångest vilka fonder jag ska ska ta bort och vilka jag ska inneha. Tips mottages gärna!

Sparhorisont: 25år. Jag kommer börja plocka av "utdelningarna/avkastningen" om 10-15år.

Minst hälften ska bort.

AVANZA ZERO
DNB Global Indeks
Didner & Gerge Aktiefond
SPP Aktiefond USA
SEB Europafond Småbolag
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Swedbank Robur Ny Teknik
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära
Lannebo Småbolag
Länsförsäkringar Global Indexnära
Swedbank Robur Access Asien
Didner & Gerge Small & Microcap
Spiltan Globalfond Investmentbolag
AMF Aktiefond Europa
Spiltan Räntefond Sverige
SPP Obligationsfond
AMF Aktiefond Asien Stilla havet
Citera
2017-07-12, 12:44
Medlem
sparvsylts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asi4
AVANZA ZERO(10%)
Spiltan Aktiefond Investmentbolag(15%)
Swedbank Robur Ny Teknik(5%)
Länsförsäkringar Global Indexnära(30%)
Spiltan Räntefond Sverige(20%)
SPP Obligationsfond(20%)

Något åt detta håll kanske? Motivering: LF Global är så tungt viktad mot USA att ytterligare USA-fonder är onödiga. Jag tror också på den svenska börsen i längden, speciellt att den kommer överprestera andra länders börser.

OBS! Den procentuella fördelningen är den jag försöker hålla mig till i min egna portfölj för att efterlikna 60/40-modellen, du får fördela hur du vill.

Beroende på hur trygg du är och din ålder så kanske det är mer gynnsamt med 100% aktiefonder men det avgör du också själv.
Citera
2017-07-12, 14:35
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asi4
Hallå flashbackare! Innehar en hel del fonder och vill få ner antalet fonder i portföljen men har fått beslutångest vilka fonder jag ska ska ta bort och vilka jag ska inneha. Tips mottages gärna!

Sparhorisont: 25år. Jag kommer börja plocka av "utdelningarna/avkastningen" om 10-15år.

Minst hälften ska bort.

AVANZA ZERO
DNB Global Indeks
Didner & Gerge Aktiefond
SPP Aktiefond USA
SEB Europafond Småbolag
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Swedbank Robur Ny Teknik
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära
Lannebo Småbolag
Länsförsäkringar Global Indexnära
Swedbank Robur Access Asien
Didner & Gerge Small & Microcap
Spiltan Globalfond Investmentbolag
AMF Aktiefond Europa
Spiltan Räntefond Sverige
SPP Obligationsfond
AMF Aktiefond Asien Stilla havet

Kör 60/40. 60% högre risk, 40% räntor.

Splitta 60-delen i tre fonder (20 + 20 + 20) där du alternerar riskerna: Länsförsäkringar USA, Spiltan Investmentbolag, Swedbank Asien.

Skit i tillväxtmarknader. Alla de fonderna har minst 60% Asien och korrelerar således med Asien vilket gör att Swedbank Asien är betydligt mer prisvärd (0.2% avgift).

Splitta 40%-delen i två. Använd t ex Spiltan Räntefond Sverige och AMF Räntefond Lång.

Eller kör någon av de här:
http://i.imgur.com/4iuCaah.png

Alternativt använd någon typ av strategi och utför eventuella förändringar en gång per månad. Se strategitråden för strategier, jämförelser etc.
Citera
2017-07-12, 22:08
Medlem
Avskalats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave

Eller kör någon av de här:
http://i.imgur.com/4iuCaah.png

Alternativt använd någon typ av strategi och utför eventuella förändringar en gång per månad. Se strategitråden för strategier, jämförelser etc.

Varför kan man inte se dina länkar i mobilen? Eller finns det ett sätt? Måste man ladda ner appen?
Citera
2017-07-12, 22:22
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avskalat
Varför kan man inte se dina länkar i mobilen? Eller finns det ett sätt? Måste man ladda ner appen?

Du får ställa frågan till imgur som hoste:ar bilden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in