2017-07-04, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
För ett tag sen hade jag sagt Zero, nu säger jag SPP. Den går helt enkelt bättre och är bredare vilket jag gillar. Avgiften 0,2 gör inget

Jo, det beror väl på att småbolagen gått bättre än de större bolagen under de senaste åren? Är dock oklart om det kommer fortsätta så. Att SPP är bredare är däremot ett argurment att välja den före Avanza zero...
Citera
2017-07-04, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jex
Jo, det beror väl på att småbolagen gått bättre än de större bolagen under de senaste åren? Är dock oklart om det kommer fortsätta så. Att SPP är bredare är däremot ett argurment att välja den före Avanza zero...

Jag tror SPP slår Zero i längden utan tvekan, men inte jättemycket. Zero är väl också bra men jag har hellre 60-80 bolag från Stockholmsbörsen än 30 st, och sen AMF småbolag och Spiltan invest så är man hemma på Sverige delen.

AMF småbolag
Spiltan Investmentbolag
SPP Sverige
+
LF global 50-60%
Acces Asien 10%
= Win
Citera
2017-07-04, 16:59
Medlem
Avskalats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Jag tror SPP slår Zero i längden utan tvekan, men inte jättemycket. Zero är väl också bra men jag har hellre 60-80 bolag från Stockholmsbörsen än 30 st, och sen AMF småbolag och Spiltan invest så är man hemma på Sverige delen.

AMF småbolag
Spiltan Investmentbolag
SPP Sverige
+
LF global 50-60%
Acces Asien 10%
= Win

Spiltan innehåller 13 bolag med över 200 underliggande bolag + onoterat. Överflödigt med SPP.
Citera
2017-07-04, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avskalat
Spiltan innehåller 13 bolag med över 200 underliggande bolag + onoterat. Överflödigt med SPP.

Jag vet jag har bara Spiltan och AMF men SPP skadar inte
Citera
2017-07-05, 19:16
Medlem
OggeOJs avatar
Har för tillfället följande fördelning på fonderna:

...och skulle gärna vilja ha lite åsikter på den eftersom jag inte haft någon större riktlinje än spridning. Dubletter? Annat?
Citera
2017-07-05, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OggeOJ
Har för tillfället följande fördelning på fonderna:

...och skulle gärna vilja ha lite åsikter på den eftersom jag inte haft någon större riktlinje än spridning. Dubletter? Annat?
Åh herre gud... det är så fruktansvärt rörigt att jag inte ens orkar. Du har försökt sprida din portfölj men du har inte diversifierat då nästan hela din portfölj korrelerar rätt ordentligt. Bara för att det är olika regioner/länder betyder det sällan att det är diversifierat.
Senast redigerad av ChiLLon 2017-07-05 kl. 19:37.
Citera
2017-07-05, 19:42
Medlem
OggeOJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Åh herre gud... det är så fruktansvärt rörigt att jag inte ens orkar. Du har försökt sprida din portfölj men du har inte diversifierat då nästan hela din portfölj korrelerar rätt ordentligt. Bara för att det är olika regioner/länder betyder det sällan att det är diversifierat.

Tänkte nog att det var rörigt. Olika fonder som investerar i samma sak, dvs inte spridd risk?
Citera
2017-07-05, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OggeOJ
Tänkte nog att det var rörigt. Olika fonder som investerar i samma sak, dvs inte spridd risk?
Inte bara att vissa fonder investerar i samma underliggande men också att många länder påverkar varandra. Till exempel, en stor kris i USA kommer dra med sig i princip hela världen. Över korta perioder kan det skilja sig mellan olika länder men på lång sikt ser kurvorna väldigt snarlika ut, bara mer eller mindre aggressiva. Alltså att dom korrelerar med varandra. Vill man på riktigt sprida sin risk bör man placera i tillgångar som inte rör sig likadant. Alternativt ha en strategi som talar om för dig när du skall träda ur och in.
Citera
2017-07-07, 17:34
Medlem
TheAlamos avatar
Vet inte om det är rätt tråd men jag är lite vilsen. Har Swedbank och har placerat en massa pengar i ett investeringskonto. När jag loggar in på "innehav" så kommer jag till en summa på 43 000 och klickar jag på "order" så kommer jag in på två fonder som är under "aktiva" på 39 000 och 60 000. Jag blandade ihop "omfördela" och nåt annat tidigare och den sammanlagda fördelningen var 100 000 har jag för mig varav allt blev kaos sen. Är det nån som fattar vad jag gjort?
Citera
2017-07-07, 22:22
Medlem
Ni andra som investerar i indexfonder. Vad kör ni för geografisk fördelning andelar Asien/Globalfond/Sverige etc. ?

Hur minskar man risken i sitt sparande annat än att ha delar av portföljen i räntor?
Senast redigerad av Jex 2017-07-07 kl. 22:26.
Citera
2017-07-07, 22:43
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Vet inte om det är rätt tråd men jag är lite vilsen. Har Swedbank och har placerat en massa pengar i ett investeringskonto. När jag loggar in på "innehav" så kommer jag till en summa på 43 000 och klickar jag på "order" så kommer jag in på två fonder som är under "aktiva" på 39 000 och 60 000. Jag blandade ihop "omfördela" och nåt annat tidigare och den sammanlagda fördelningen var 100 000 har jag för mig varav allt blev kaos sen. Är det nån som fattar vad jag gjort?
Det fixade sig nu efter ett tag. Nu ser jag hur allt är fördelat. En till noob-fråga: Om jag vill flytta över pengar från en fond till en annan, måste jag sälja fonderna i den fonden jag ska flytta pengarna ifrån? Verkar inte som om man kan omplacera när man har pengarna i fonden.
Citera
2017-07-07, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Det fixade sig nu efter ett tag. Nu ser jag hur allt är fördelat. En till noob-fråga: Om jag vill flytta över pengar från en fond till en annan, måste jag sälja fonderna i den fonden jag ska flytta pengarna ifrån? Verkar inte som om man kan omplacera när man har pengarna i fonden.

På Avanza måste du göra det. Hur det ser ut hos andra mäklare vet jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in