2017-07-07, 19:41
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Till skillnad från vad du tror, utesluter jag nästan till hundra procent att han skulle vara hos någon kompis. Det är ju inte så att Patrik är utsatt för något hot, något som han till den milda grad måste fly från, så att en kompis skulle vara beredd att ta de konsekvenser som det skulle innebära att gömma honom. Skulle dessutom faktiskt tro att det är straffbart, med tanke på att polisen( och Missing Peolple) har lagt en del jobb på att utreda och söka efter Patrik.

Nja...
Ogenomtänkt och dumt, kanske, men jag har svårt att tro att det skulle vara straffbart före en vuxen person att ex. tillfälligt bo hos en annan vuxen bekant/vän.

Man har ju rätt som myndig och vuxen att försvinna utan att höra av sig till en enda person, inte ens släktingar eller anhöriga. För vad skulle den försvunna och den som hyser personen i sitt hem dömas för.

Olaga hysande av frivilligt försvunnen person?
Senast redigerad av Pajosv 2017-07-07 kl. 19:59.
Citera
2017-07-07, 20:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Nja...
Ogenomtänkt och dumt, kanske, men jag har svårt att tro att det skulle vara straffbart före en vuxen person att ex. tillfälligt bo hos en annan vuxen bekant/vän.

Man har ju rätt som myndig och vuxen att försvinna utan att höra av sig till en enda person, inte ens släktingar eller anhöriga. För vad skulle den försvunna och den som hyser personen i sitt hem dömas för.

Olaga hysande av frivillig försvunnen person?

Ja, jag har tagit tillbaka mitt antagande.

Tänkte inte att själva undanhållandet eller att hålla någon undangömd skulle vara olagligt. Det känns ju som en mänsklig rättighet att bo och träffa vem man vill, hålla sig undangömd för vem man vill (så länge man inte är vårdnadshavare för barn och inte tar sitt föräldraansvar).

Tänkte mer på det faktum att polisen lägger ner resurser på att hitta någon som man tror är försvunnen ( behov av akut hjälp, utsatt för brott?) och att den personen inte HÖR AV SIG till polisen.

Man kan ju höra av sig till polisen, säga att man lever, men inte vill "bli hittad". Och det är väl det en och annan i tråden menar kan ha hänt.

Polisen har ju inte obegränsat med resurser. Någon annan som också är behov av insats kanske får vänta.
Jämför med ambulans. Någon annan kan ju faktiskt råka väldigt illa ut om man missbrukar polisens, brandkårens eller ambulansens resurser. Men om det är åtalbart att missbruka deras resurser vet jag inte.
Citera
2017-07-07, 20:32
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Hur läser du människa? Har inte påstått det du skriver… det äcklar mig att någon kan skriva det jag fetar, vilket jag inte har gjort. Rikta dig till "dödsängeln" i tråden som skriver på det viset.

Det var inte riktat till dig, tvärtom! (Så hur läser du själv ärligt talat?)

(FB) 22-årige Patrik Linfeldt från Malmö försvunnen i Hallsberg 22 maj 2017
Dit citat var instoppat för att göra det mer begripligt i det här fallet.
Citera
2017-07-07, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piavik
Jag ställde frågor och var obekväm antar jag.
Det var föräldrarnas önskan att plocka bort mig och flera.

Ja eller så va det för att du va rent av oförskämd. Att du kom med uttalanden som : om vi inte får veta allt kommer ingen komma på söken.
För att du satt i varedna tråd å spelade nån allvetande besserwisser fast du egentligen inte har en aning om hur saker och ting fungerar. Varken lagar eller hur polis / MP / FIKK jobbar.
För att du skulle rota in i minsta personliga detalj och vägrade ge dig innan du fick svar på dina frågor.
Å bevisligen fortsätter du likadant här när du påstår att Du vet vad polisen har gjort och inte gjort för du har minsann följt fallet från början

För jag gissar på att du inte känner nån inom vare sig polis / MP/ FIKK eller anhöriga så du faktiskt VET vad som verkligen är gjort eller inte .
Citera
2017-07-07, 21:21
Medlem
Hörrni,det verkar så konstigt att han helt plöttsligt bryter med föräldrarna och sin bror, mitt i resan som föregicks utav saknad efter Malmö med sina nära och kära och goda barndomsvänner.

Och om han nu fått för sig att ta ett brejk med dem,tror jag han är fostrad att höra av sig inom kort tid för att inte göra dem olyckliga och oroliga.Och om vi tänker efter så är det inte så speciellt svårt att få tag på en mobil som man kan låna för ett enklare kort samtal för att de närmaste inte skall bli villrådiga.

Så det enda som kommer upp i min tankevärld är att han utsatts för brott.

Han var ju på väg hem tidigare än hans skola hade avslutning mycket beroende på att han inte ville missa sin lillebrors studentavslutning.Tror inte han ville göra sin bror så illa,att denne skulle behöva minnas sin student =sin brors självmord....aldrig att han var så egoistisk,kan jag aldrig tro.....

Så vem eller vilka tycker om att skada veka shyssta killar i 20-årsåldern,är min stora fråga?

Man blir ledsen när man tänker på hur mänskligheten är så grym...snyft....
Citera
2017-07-07, 21:32
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evaveva
Hörrni,det verkar så konstigt att han helt plöttsligt bryter med föräldrarna och sin bror, mitt i resan som föregicks utav saknad efter Malmö med sina nära och kära och goda barndomsvänner.

Och om han nu fått för sig att ta ett brejk med dem,tror jag han är fostrad att höra av sig inom kort tid för att inte göra dem olyckliga och oroliga.Och om vi tänker efter så är det inte så speciellt svårt att få tag på en mobil som man kan låna för ett enklare kort samtal för att de närmaste inte skall bli villrådiga.

Så det enda som kommer upp i min tankevärld är att han utsatts för brott.

Han var ju på väg hem tidigare än hans skola hade avslutning mycket beroende på att han inte ville missa sin lillebrors studentavslutning.Tror inte han ville göra sin bror så illa,att denne skulle behöva minnas sin student =sin brors självmord....aldrig att han var så egoistisk,kan jag aldrig tro.....

Så vem eller vilka tycker om att skada veka shyssta killar i 20-årsåldern,är min stora fråga?

Man blir ledsen när man tänker på hur mänskligheten är så grym...snyft....

Men han kanske mådde så dåligt, verkligen var inne i någon slags psykos eller liknande att han inte kunde eller orkade tänka på andra just då?

Tycker också att det verkade som om han var en riktig fin kille, som inte skulle göra någon illa.

Tror inte att han råkat illa ut av någon annan än sig själv. Naturligtvis vet man ju inte detta, men hur mycket "otur" kan man råka ut för på en och samma gång?

Förresten.... fin indelning på dina stycken, numera
Citera
2017-07-07, 21:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Det var inte riktat till dig, tvärtom! (Så hur läser du själv ärligt talat?)

(FB) 22-årige Patrik Linfeldt från Malmö försvunnen i Hallsberg 22 maj 2017
Dit citat var instoppat för att göra det mer begripligt i det här fallet.

Det blir lätt missförstånd om man tittar hur citeringen görs. Kan se ut som om du svarar IQ130, trots att du svarar Ready freddie.

Har själv råkat ut för samma tankefel några gånger.
Citera
2017-07-07, 21:56
Medlem
Citat:

Depression är en lömsk sjukdom. En lömsk och egoistisk, dödlig sjukdom. Man dör i sviterna av depression, det är inte ett val man gör. Att det är nära ens lillebrors student, tar sjukdomen ingen hänsyn till.
Citera
2017-07-07, 21:58
Medlem
Tack notknapparen.

så det enda som finns att göra är att leta och leta i Hallsberg tills vi finner honom,eller är han bortförd tror du?

Ps. De där tågvärdarna på Malmö station som var så säkra på att de pratat med han,ger mig huvudbry,hmm......

Allt är så otrevligt,det där med väskor här och där på åkrarna,det påminner ju om när Lisa försvann ;saker och ting utspridda på åkrar där också,suck...

Håller verkligen med dej notknapparn att det viktigaste nu är att finna Patrik,helst levande förstårs,
Citera
2017-07-07, 22:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Tack notknapparen.

så det enda som finns att göra är att leta och leta i Hallsberg tills vi finner honom,eller är han bortförd tror du?

Ps. De där tågvärdarna på Malmö station som var så säkra på att de pratat med han,ger mig huvudbry,hmm......

Allt är så otrevligt,det där med väskor här och där på åkrarna,det påminner ju om när Lisa försvann ;saker och ting utspridda på åkrar där också,suck...

Håller verkligen med dej notknapparn att det viktigaste nu är att finna Patrik,helst levande förstårs,

Tror i första hand Hallsberg. Tyvärr inte i livet. Hoppas verkligen inte att han har behövt lida länge.

Men man brukar ju säga att hoppet är det sista som överger människan. Och då blir man inte riktigt logisk.

Då tänker jag att tänk, tänk om det ändå är som föräldrarna tror! Att han lever! För när man ser de fina bilderna på Patrik, då vill man inte veta att något hemskt har hänt honom!

Fast innerst inne vet man.
Citera
2017-07-07, 22:34
Medlem
Förlåt blev fel på citatrutan ifrån notknapparen,men det du skriver är vettigt.

"i-en-strut"; tack för informationen ,visste inte att en psykos gör en människa så förändrad....

En undran: -Varför förlorar alla goda människor sitt liv,många gånger före alla andra ...?
Citera
2017-07-07, 22:46
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Det blir lätt missförstånd om man tittar hur citeringen görs. Kan se ut som om du svarar IQ130, trots att du svarar Ready freddie.

Har själv råkat ut för samma tankefel några gånger.

Jag brukar inte citera på det sättet om jag vet att det är äggskallar inblandade.

Nu tog jag den risken eftersom innehållet i mitt eget inlägg borde ha fått vissa klockor att ringa. Iofs svårt kl 01.10 kanske.

Citat:
Mamman skrivit inlägg idag på FB- sidan "Hitta Patrik".

Hon hänvisar till oss på Flashback om man önskar spekulera!

Citat:
Vi ber er att undvika spekulationer, de hjälper oss inte (vill man spekulera hänvisar vi till Flashback).
Det ni behöver veta för att kunna hjälpa oss finns under det fastnålade inlägget.

Lustigt att de inte kunde ha kvar en egen spekulationstråd där i syfte att hålla intresset uppe.

Det vill att fallet får uppmärksamhet. Det är ju bara det att det har fått uppmärksamhet i medier över hela landet. När det sedan blir uppmärksammat kan de inte hantera alla som vill yttra sig om det på Facebook.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in