Citat:
Ursprungligen postat av
Pajosv
Nja...
Ogenomtänkt och dumt, kanske, men jag har svårt att tro att det skulle vara straffbart före en vuxen person att ex. tillfälligt bo hos en annan vuxen bekant/vän.
Man har ju rätt som myndig och vuxen att försvinna utan att höra av sig till en enda person, inte ens släktingar eller anhöriga. För vad skulle den försvunna och den som hyser personen i sitt hem dömas för.
Olaga hysande av frivillig försvunnen person?
Ja, jag har tagit tillbaka mitt antagande.
Tänkte inte att själva undanhållandet eller att hålla någon undangömd skulle vara olagligt. Det känns ju som en mänsklig rättighet att bo och träffa vem man vill, hålla sig undangömd för vem man vill (så länge man inte är vårdnadshavare för barn och inte tar sitt föräldraansvar).
Tänkte mer på det faktum att polisen lägger ner resurser på att hitta någon som man tror är försvunnen ( behov av akut hjälp, utsatt för brott?) och att den personen inte HÖR AV SIG till polisen.
Man kan ju höra av sig till polisen, säga att man lever, men inte vill "bli hittad". Och det är väl det en och annan i tråden menar kan ha hänt.
Polisen har ju inte obegränsat med resurser. Någon annan som också är behov av insats kanske får vänta.
Jämför med ambulans. Någon annan kan ju faktiskt råka väldigt illa ut om man missbrukar polisens, brandkårens eller ambulansens resurser. Men om det är åtalbart att missbruka deras resurser vet jag inte.