2017-07-07, 16:42
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bosskorv
Har prövat med några men tycker det är ganska omständig. Möjligt att jag inte behärskar tekniken. Just nu får dom stå några veckor och mogna först, sen blir det lagom på semestern att njuta av skörden.

Det är inte svårt att "mjölka" dem. Man tar bara ett yrkesrakblad och skär ~1mm djupt, uppifrån och ner, tre eller fyra skåror beroende på kapselstorlek. Man kan sedan göra om detta mellan de första skårorna innan kapseln är "förbrukad". I varmt väder stelnar "mjölken" på några timmar. Jag har faktiskt själv gjort det för första gången i år idag.
Citera
2017-07-07, 19:23
Medlem
Akta er för Tasmanska då de odlas för läkemedelsindustrin, inte för opium utan för massor av annat , t.ex magnecyl.

Massor av människor har dött av denna växt! Googla så får ni upplysning. Akta er som FAN för Tasmaniskt skit!
Citera
2017-07-08, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Det är inte svårt att "mjölka" dem. Man tar bara ett yrkesrakblad och skär ~1mm djupt, uppifrån och ner, tre eller fyra skåror beroende på kapselstorlek. Man kan sedan göra om detta mellan de första skårorna innan kapseln är "förbrukad". I varmt väder stelnar "mjölken" på några timmar. Jag har faktiskt själv gjort det för första gången i år idag.

Testade igen och nu funkade det bättre. Tror jag snittat för ytligt förut. 1mm som du skrev gjorde susen, tack för tipset. Jag har säkert 200 pods så att mjölka alla blir för tröttsamt men jag kommer definitivt att göra det med en del av skörden. Lite råopium i pipan kommer sitta fint framöver.
Citera
2017-07-09, 09:46
Medlem
Yohomies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaintCosme
Akta er för Tasmanska då de odlas för läkemedelsindustrin, inte för opium utan för massor av annat , t.ex magnecyl.

Massor av människor har dött av denna växt! Googla så får ni upplysning. Akta er som FAN för Tasmaniskt skit!

Jag antar att du tänker på den speciellt framtagna poppyn Norman? som är framtagen för att ha högt tebain istället för morfin. Denna poppy används knappt ännu och skiljer sig markant från de vanliga tasmanska.
De personer som dött har helt enkelt överdoserat poppys och visste inte riktigt vad de höll på med av det jag har läst?
Inget fel på de vanliga tasmanska morfin sorterna! Izmir tog in tasmanska när de höll på och dessa fungerar jättebra.

Vallmo kan bli upp emot 2 meter med rätt förutsättningar så du vet.
Sen är det inget fel på Giganteum poppys. De finns väldigt mycket opium i dessa om du väljer ifrån en bra seriös källa(inte de svenska frösidorna)

Du sitter härinne och trycker ner andra och klagar på över att de inte har någon koll, men du har ju noll koll själv? Bara försvinn från tråden ditt troll!

Citat:
Ursprungligen postat av Bosskorv
Har prövat med några men tycker det är ganska omständig. Möjligt att jag inte behärskar tekniken. Just nu får dom stå några veckor och mogna först, sen blir det lagom på semestern att njuta av skörden.

Det finns betydligt bättre sorter att snitta än tasmanska. De tasmanska "blöder" tyvärr inte så mycket opium, inte många industrivallmo sorter som gör det då dessa inte riktigt är tänkt för detta. Men de går riktigt bra att torka och göra te på tasmanska!

Satsa på Izmir afghani om du kan få tag i dessa. De blöder opium tills du i princip inte har fler ställen i kapseln att snitta! Kanon sort om du är ute efter att snitta och få mycket opium.
Jag snittar ej efter opium själv men om jag skulle så hade jag lätt valt att odla denna GMO sort!

För att mjölka opium så fungerar det med Stanley blad 11-921, tre stycken som du tejpar hop. Ha gärna nåt litet papper emellan varje blad så det blir lite mellanrum!
Senast redigerad av Yohomie 2017-07-09 kl. 09:50.
Citera
2017-07-09, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yohomie
Jag antar att du tänker på den speciellt framtagna poppyn Norman? som är framtagen för att ha högt tebain istället för morfin. Denna poppy används knappt ännu och skiljer sig markant från de vanliga tasmanska.
De personer som dött har helt enkelt överdoserat poppys och visste inte riktigt vad de höll på med av det jag har läst?
Inget fel på de vanliga tasmanska morfin sorterna! Izmir tog in tasmanska när de höll på och dessa fungerar jättebra.

Vallmo kan bli upp emot 2 meter med rätt förutsättningar så du vet.
Sen är det inget fel på Giganteum poppys. De finns väldigt mycket opium i dessa om du väljer ifrån en bra seriös källa(inte de svenska frösidorna)

Du sitter härinne och trycker ner andra och klagar på över att de inte har någon koll, men du har ju noll koll själv? Bara försvinn från tråden ditt troll!

Det finns betydligt bättre sorter att snitta än tasmanska. De tasmanska "blöder" tyvärr inte så mycket opium, inte många industrivallmo sorter som gör det då dessa inte riktigt är tänkt för detta. Men de går riktigt bra att torka och göra te på tasmanska!

Satsa på Izmir afghani om du kan få tag i dessa. De blöder opium tills du i princip inte har fler ställen i kapseln att snitta! Kanon sort om du är ute efter att snitta och få mycket opium.
Jag snittar ej efter opium själv men om jag skulle så hade jag lätt valt att odla denna GMO sort!

För att mjölka opium så fungerar det med Stanley blad 11-921, tre stycken som du tejpar hop. Ha gärna nåt litet papper emellan varje blad så det blir lite mellanrum!

Tack för info. Jo jag har märkt att dom blöder ganska dåligt. Det mesta av skörden får bli till te samt även en del laudanum. Jag har inte odlat vallmo tidigare så det ska bli spännande att se vad det kan ge. En fråga: hur länge ska man vänta efter att kronbladen fallit av? Jag har läst allt från en vecka till tre veckor.
Mvh.
Citera
2017-07-10, 16:07
Medlem
roppermans avatar
Jag satte mina frön lite sent i år så de är väl några dm höga just nu och någon enstaka börjar visa kapsel. Gallrade mina idag och tog bort de som fick minst sol då de satt alldeles för tätt. Försökte dra upp dem med roten och sen sköljde jag av dem och körde i mixern.

Nu sitter jag och sippar på ett brungrönt opiumsmakande té med lite citron och honung i.
Jag känner av ett svagt men ändå påtagligt opiatrus trots att det bara var 5-10 små omogna plantor som jag tog och hela koppen är inte uppdrucken ännu!
Har dessutom tagit andra opiater de senaste dagarna vilket inte hör till vanligheterna så utan tolerans hade det nog slagit på rätt ordentligt.

Så kasta/lämna för guds skull inte plantan efter att ni har mjölkat kapseln utan dra hela plantan med rot efter att ni mjölkat så får ni ut mycket mer av er vallmo. När ni väl har ert té eller laudanum så se till att dricka långsamt första gången så slipper ni riskera en kväll kramandes toalettsitsen.

Av erfarenhet vet jag att frön av samma sort från olika återförsäljare kan ge väldigt varierande opiuminnehåll. Vissa ger kapslar som tar dig till himmelen på bara två stycken och av vissa krävs det 10-20 stycken.
Citera
2017-07-12, 13:59
Medlem
Får till en riktigt bra skörd i år och tänkte lägga ut lite inspirationsbilder.. Men får fan inte till det😑 Tänkte fröspara nästan allt i år inför kommande säsong 😁
Citera
2017-07-12, 15:25
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ropperman

Av erfarenhet vet jag att frön av samma sort från olika återförsäljare kan ge väldigt varierande opiuminnehåll. Vissa ger kapslar som tar dig till himmelen på bara två stycken och av vissa krävs det 10-20 stycken.

Nu är detta nästan signaturlära, men jag tycker att opium som är skärt när det är färskt är starkast, att brunt/gult är näst starkast och att vitt är svagast.
Citera
2017-08-05, 05:29
Medlem
Jessigirlies avatar
Hej.... När ska jag klippa mina ner nya chicken? Har black dragon med somig han sa som jag fick frö av 😊 tv har blommat,smascket dom,men inte nåt hände. .? Vill inte röka opium,bara smaska kapslarna ?hur många ska man äta?är det stor skillnad på olika sorterna?det är hur mkt som helst pyttesmå liknar sallad. En del är mer än halvmeter höga?😊
Bara största har blommat då..
Citera
2017-08-08, 21:18
Medlem
SalvadorDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrSheep
Får till en riktigt bra skörd i år och tänkte lägga ut lite inspirationsbilder.. Men får fan inte till det😑 Tänkte fröspara nästan allt i år inför kommande säsong 😁

Hur gick det för dig?
Har inte läst i tråden något vidare.

/SalvadorD

Edit: lär dig hur man lägger upp bilder. Jag vill se. =D
Citera
2017-08-08, 22:18
Bannlyst
Ni som odlar, känner ni att det är lönt att snitta poddsen för råopiumet överhuvudtaget eller nöjjer ni er med att torka podsen för te? Har för mig att man behöver en rätt jävla stort fält med poppies om man vi få en någorlunda mängd?

Lite tips på var ni odlat utomhus i år? Vad för sorts ställen?
Citera
2017-08-08, 22:38
Medlem
Spud-boys avatar
Fan jag vill oxå se en bild på den odlingen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in