Citat:
Jag tänkte snarare på varför månen blå på dagen och mörkgrå på natten, vissa delar av den. Saken är den att en teori i plattmodellen är att solen och månen finns inuti en sfär/barriär, vilket då skulle kunna innebära att månen blir ljussatt av barriären/sfären/domen. Temperaturen som månens sken avger skall enligt experiment vara lägre än en skuggad termometer, vilket skulle kunna tyda på ett annat typ av sken.Att dom delar av månen som inte är direkt belysta av solen är grå i stället för svarta nattetid beror på att den belsya delen av jorden kastar sitt sken på månen. Detta ljus är dock för svagt för att synas dagtid.
Vad bevisar en termometer angående om månen lyser med egen sken eller reflekterar solens ljus? Det som avgör termometerns temperatur är hur mycket ljus som träffar den. Termometern gör knappast skillnad på om ljuset skapas på månen eller om månen reflekterar solljuset.
När det gäller tidvatten så påverkas detta av hur stor vattenmassa det handlar då det självklart finns mer vatten i Atlanten jämfört med Östersjön om och om det är långgrunt eller blir djupt snabbt då vattenlinjen flyttas mer där det är långgrunt. Dessutom tror jag att vattenmassorna som vetter mot månen påverkas mera än vattnet uppe vid polerna.
Vad bevisar en termometer angående om månen lyser med egen sken eller reflekterar solens ljus? Det som avgör termometerns temperatur är hur mycket ljus som träffar den. Termometern gör knappast skillnad på om ljuset skapas på månen eller om månen reflekterar solljuset.
När det gäller tidvatten så påverkas detta av hur stor vattenmassa det handlar då det självklart finns mer vatten i Atlanten jämfört med Östersjön om och om det är långgrunt eller blir djupt snabbt då vattenlinjen flyttas mer där det är långgrunt. Dessutom tror jag att vattenmassorna som vetter mot månen påverkas mera än vattnet uppe vid polerna.
Om gravitationen gäller borde rimligtvis krafterna ha lättare att flytta på Östersjön än Atlanten. En annan aspekt här är också, om ett vatten lyfts av dessa krafter borde inte det höga tidvattnet föregås av ett hastigt tillbakadragande av vatten likt en sunami. Nu är det istället en mer utdragen process.