2017-07-06, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det kanske blir lite mindre konstigt om du betänker att hastighet är ett relativt begrepp samt att vi människor upplever krafter och inte hastighet.

Om du går i mittgången i ett passagerarplan upplever du att du går i 5 km/h - inte 905 km/h. Din hastighet är relativ till din omgivning flygplanet - inte till jorden. Och står du på jorden är din hastighet relativ till jorden - inte till solen, månen eller någon annan punkt.

Att referera din hastighet till en punkt i universum är lika knasigt som att relatera bilens hastighet till den mötande bilens. Din bil går i 70km/h relativt marken - att den går 170 relativt den mötande bilen och 99930 km/h relativt solen hör liksom inte hit.

Och räknar du på centrifugalkraften du utsätts för pga jordens rotation är den dels försumbar och dels riktad i motsats riktning mot den mycket större nedåtriktade kraften. Det hela handlar om din vikt är 90 eller 90,001kg, att slå en drill påverkar din vikt mycket mer än jordens rotation.

För mig som kan grundläggande fysik inklusive Newtons rörelselagar är det självklart att du bara känner av förändringar av hastighet, kraften som din kropp utsätts för är proportionell mot förändringen av hastigheten. Ändras inte hastigheten är kraften noll, förändringen i rörelsemängd är noll. Påverkan på din kropp är noll om inte hastigheten förändras.

Om jorden är platt och ett slutet system, så blir ju följden att allt ditt vetande, som du tydligen håller så högt, förvandlas till värdelöst vetande. Är det därför du inte vill öppna ögonen?
Senast redigerad av Sebban 2017-07-06 kl. 17:24.
Citera
2017-07-06, 17:14
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Som jag ser det så roterar stjärnorna kring Polstjärnan moturs. I söder, t.ex. Australien, beror rotationen på om du är vänd mot norr eller syd. Om du i Australien och vänder dig mot norr så roterar stjärnorna moturs och om du är vänd mot söder roterar stjärnorna medurs. Samma fenomen här hos oss men mindre tydlig Att södra stjärnhimlen har en ”sydpol” är dessinfo.

Jorden har bara en magnetisk pol och det är Nordpolen. Vad som verkligen finns vid Nordpolen är lika dolt för oss dödliga som sanningen om Antarktis.
Vi vet inte vad magnetism är för kraft, om du påstår motsatsen så är du oärlig. Vad vi vet är att magnetism attraherar och repellerar och är på nåt sätt kopplad till elektricitet. Skulle inte den repellerande kraften lika gärna vara uppe vid isdomen, kanske vid polstjärnan i stället för den så kallade sydpolen?

Atmosfären mellan domen och jorden är fylld med elektricitet och det var nog anledningen till att Tesla trodde på fri energi åt alla.
Du vänder dig åt syd och ser stjärnorna rotera kring en punkt. Det finns ingen polstjärna i söder men hade det funnits så hade den befunnit sig precis i den punkten. Denna medurs rotation kring en punkt är omöjlig på en platt jord.

Magnetiska monopoler existerar som sagt inte. Någonstans måste det finnas en motstående pol till magnetiska nordponen. Var finns den? Jag råkar veta var den finns och står man på den så pekar kompassen lite hur som helst. Precis som den gör på magnetiska nordpolen.
Citera
2017-07-06, 17:25
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Om du i Australien och vänder dig mot norr så roterar stjärnorna moturs och om du är vänd mot söder roterar stjärnorna medurs.
Nej, så är det inte. Hela himlen ser ut att rotera åt samma håll oavsett åt vilket håll man tittar. Skillnaden beror på var man befinnner sig.

På ekvatorn roterar stjärnhimlen runt två poler på ekvatorn.
Hur förklarar plattjordingarna det?
Citera
2017-07-06, 17:29
Medlem
madtops avatar
Citat:
Om jorden är platt och ett slutet system, så blir ju följden att allt ditt vetande, som du tydligen håller så högt, förvandlas till värdelöst vetande?

Så är det självklart, om allt vi har kunskap om är osant så blir det ganska jobbigt. Vi skulle t.ex inte kunna sitta här och skriva meningslösa inlägg eftersom såväl datorer, internet, el, hus och tusen andra saker faktiskt bygger på vår kunskap.

Men jag är inte så orolig eftersom ingen någonsin kommer lyckas falsifiera grundläggande vetenskap såsom gravitation, Newtons rörelselagar eller jordens form. Och känner jag mig lite orolig så kan jag ju alltid slå på satellit-tv'n eller släppa en sten och se när den accelererar mot marken. Och känner jag mig ännu inte nöjd så får jag väl masa mig iväg och se när solen försvinner bakom horisonten och spana in polstjärnan för att därefter navigera efter kartor som bygger på den sfäriska jorden.

Slutet system säger du.
Borde inte lufttrycket vara konstant i ett slutet system? Vi vet ju att så inte är fallet, lufttrycket avtar med höjden.
Citera
2017-07-06, 17:34
Medlem
madtops avatar
Citat:
Som jag ser det så roterar stjärnorna kring Polstjärnan moturs. I söder, t.ex. Australien, beror rotationen på om du är vänd mot norr eller syd.

Men så vet ju att det inte är, självklart roterar stjärnhimlen medurs oavsett åt vilket håll du stirrar. Och moturs på norra halvklotet. Något som självklart är helt omöjligt på en platt jord.

Och apropå stjärnor: Varför ser vi samma stjärnbilder vända mot söder i såväl Australien som södra Chile? Enligt din modell så är söderut i Australien åt ett helt annat håll än söderut i Chile. Hur kommer det sig att vi trots detta ser samma stjärnbilder?
Senast redigerad av madtop 2017-07-06 kl. 17:39.
Citera
2017-07-06, 17:37
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Jorden har bara en magnetisk pol och det är Nordpolen.
Alla magnetiska fält har två poler.

Citat:
Vi vet inte vad magnetism är för kraft, om du påstår motsatsen så är du oärlig. Vad vi vet är att magnetism attraherar och repellerar och är på nåt sätt kopplad till elektricitet. Skulle inte den repellerande kraften lika gärna vara uppe vid isdomen, kanske vid polstjärnan i stället för den så kallade sydpolen?
Det skulle det kunna vara, om det funnits ett enda litet bevis för att isdomen existerar.

Innan dess finns det ingen rationell anledning att tro att jordens magnetfält fungerar på något annat sätt än alla andra magneter. På så sätt (Ockhams rakkniv) sammanfaller förklaringen med den sfäriska jorden, dvs: Sydpolen finns.
Citera
2017-07-06, 20:30
Medlem
Citat:
Naturligtvis är du mer intresserad av den platta jorden än globen med tanke på hur pinsamt det måste vara att försvara alla stolligheter vi matats med av "globauktoriteter".
Jag har flera gånger sagt att du ska lista de fem, enligt dig, värsta/största stolligheterna. Du har aldrig behagat svara...
Kan du ta och göra det nu? Eller vill du fortsätta att "sprida trams och därigenom hindra alla försök till en sansad, saklig diskussion" för att nu använda ditt eget uttryck?
Citera
2017-07-06, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benditist
Hmm...
Kan hända att jag har tappat den förmågan
Försöker intala mig att det är kritiskt tänkande. Inte svälja allt med hull och hår, ifrågasätta sådant som man tycker verkar vara konstigt etc etc.

Citat:
Om jorden är platt och ett slutet system, så blir ju följden att allt ditt vetande, som du tydligen håller så högt, förvandlas till värdelöst vetande. Är det därför du inte vill öppna ögonen?

FE-kramare har ofta den attityden att de själva har ett "kritiskt tänkande" och ett "öppet sinne för nya hypoteser", medan vi andra påstås vara "bundna i traditionellt tänkande" och även "hjärntvättade".

All seriös forskning kräver ett kritiskt tänkande och ett öppet sinne för att ställa upp nya hypoteser. Men detta kritiska tänkande måste även omfatta den hypotes man själv har ställt upp. Man måste helt enkelt ställa frågor som "Vad leder hypotesen till?", "Hur kan denna hypotes förenas med andra iakttagelser?" mm...

Hypotesen att jorden är platt leder till en del konsekvenser. Här är ett exempel:
Även på en platt jord kan man färdas utmed den linje som på jordgloben är ekvatorn. Vi vet, utan minsta tvivel, att avståndet från nordpolen till ekvatorn är 1000 mil. Ursprungligen definierades faktiskt en meter som en tiomiljondel av just detta avstånd.
Enligt en mycket känd plangeometrisk formel, som även FE-kramare känner till (såvida de inte sov under alla geometrilektioner i skolan) blir då färden ekvatorn runt 6283 mil på den platta jorden.
Men vi vet att den sträckan "bara" är 4008 mil! Stämmer alltså inte med hypotesen att jorden är platt.

Jag har påpekat detta många gånger i den här tråden. Ingen FE-kramare har behagat svara - varför?

Skulle någon, mot förmodan, svara på detta så har jag och många andra, fler liknande exempel.
Senast redigerad av pewana 2017-07-06 kl. 21:37.
Citera
2017-07-06, 21:57
Medlem
Citat:
Om jorden är platt och ett slutet system, så blir ju följden att allt ditt vetande, som du tydligen håller så högt, förvandlas till värdelöst vetande.

Det är inte jag som är "du" i det här inlägget, men jag kommenterar ändå.
Ja, så är det. Alltså om....

På samma sätt: Om någon skulle bevisa att två gånger två är fem, så förvandlas mycket av matematiken till värdelöst vetande. Men det kommer inte att ske. Två gånger två är fyra, ingen seriös tänkare betvivlar det.

Och ingen seriös tänkare betvivlar att jorden är en sfär. Bara vissa vilseförda tokstollar.
Citera
2017-07-06, 23:24
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Är väl snarare ni plattjordingar som borde öppna ögonen så kan ni med egna ögon se att solen går ner bakom horisonten, att det inte går att zooma in New York från Plymoth och det är bara att boka in en biljett Santiago-Sydney så upptäcker ni att det inte tar så lång tid som det skulle göra på plattjorden.
Citera
2017-07-07, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Dålig design i så fall. Man kan på sin höjd ta reda på om man är på södra eller norra halvklotet.
Nja, eftersom månen ändrar sig från nord eller sydlig latitud bör man alltså kunna använda sig av den för bestämmande av latitud.

Här är en kille som har funnit på fler sätt att använda sig av månen för navigation.
https://www.naturalnavigator.com/find-your-way-using/moon
Citera
2017-07-07, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Då ser du fel. Ljusbrytningae i atmosfären kan göra att storleken ser ut att variera lite, men det är väldigt lite jämfört med om solen vore så nära jorden som plattjordingarna förespråkar.

Vad stolliga plattjordare hittar på i en Youtube-video är irrelevant.

Vi vet ju att dagarna blir längre och längre ju längre söderut man åker. Var skulle den effekten upphör, om det inte är midnattssol på Sydpolen?

Återkom när ett seriöst forskarteam rapporterar säger samma sak.
Varför är den här personen stollig? Varför är han inte seriös och trovärdig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in