Citat:
Ursprungligen postat av
benditist
Hmm...
Kan hända att jag har tappat den förmågan
Försöker intala mig att det är kritiskt tänkande. Inte svälja allt med hull och hår, ifrågasätta sådant som man tycker verkar vara konstigt etc etc.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sebban
Om jorden är platt och ett slutet system, så blir ju följden att allt ditt vetande, som du tydligen håller så högt, förvandlas till värdelöst vetande. Är det därför du inte vill öppna ögonen?
FE-kramare har ofta den attityden att de själva har ett "kritiskt tänkande" och ett "öppet sinne för nya hypoteser", medan vi andra påstås vara "bundna i traditionellt tänkande" och även "hjärntvättade".
All seriös forskning kräver ett kritiskt tänkande och ett öppet sinne för att ställa upp nya hypoteser.
Men detta kritiska tänkande måste även omfatta den hypotes man själv har ställt upp. Man måste helt enkelt ställa frågor som "Vad leder hypotesen till?", "Hur kan denna hypotes förenas med andra iakttagelser?" mm...
Hypotesen att jorden är platt leder till en del konsekvenser. Här är ett exempel:
Även på en platt jord kan man färdas utmed den linje som på jordgloben är ekvatorn. Vi vet, utan minsta tvivel, att avståndet från nordpolen till ekvatorn är 1000 mil. Ursprungligen definierades faktiskt en meter som en tiomiljondel av just detta avstånd.
Enligt en mycket känd plangeometrisk formel, som även FE-kramare känner till (såvida de inte sov under alla geometrilektioner i skolan) blir då färden ekvatorn runt 6283 mil på den platta jorden.
Men vi vet att den sträckan "bara" är 4008 mil! Stämmer alltså inte med hypotesen att jorden är platt.
Jag har påpekat detta många gånger i den här tråden. Ingen FE-kramare har behagat svara - varför?
Skulle någon, mot förmodan, svara på detta så har jag och många andra, fler liknande exempel.